Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

HYPOVAK

 fors versnellen

HDN (Hypotheken Data Netwerk) ontwikkelt diensten waarmee een hypotheekaanvraag aanzienlijk versneld kan worden. In juli is gestart met een pilot Inkomensbepaling Pensioen (IBP) en al langer heeft HDN de Inkomensbepaling Loondienst (IBL) in het schap liggen. “Met deze beide diensten kan de hypotheekaanvraag echt aanzienlijk versneld worden”, zegt HDN-directeur Reinier van der Heijden.

“Weliswaar is de IBL al bijna 40.000 keer gebruikt, maar dat aantal kan en moet fors omhoog. Ook nog niet alle geldverstrekkers gebruiken deze tool. Ik wil adviseurs dan ook echt oproepen hiermee aan de slag te gaan. De dienstverlening aan hun klant maakt dan echt een sprong”, aldus Van der Heijden.

In juli is HDN met een groep marktpartijen een pilot Inkomensbepaling Pensioen (IBP) gestart. Daarmee kan direct een pensioeninkomen worden berekend op basis van de gegevens uit MijnPensioenOverzicht (MPO). “Met de Inkomensbepaling Pensioen wordt het bestendige pensioeninkomen bij AOW-leeftijd en, indien van toepassing, ook vóór AOW-leeftijd geautomatiseerd berekend op basis van de gegevens van het MPO. Geldverstrekkers, intermediairs en NHG hebben hiervoor rekenregels opgesteld en een gestandaardiseerde rekentool ontwikkeld. Wij hebben dat gecoördineerd. Klanten downloaden hun pensioengegevens via Mijnpensioenoverzicht.nl en de adviseur gebruikt deze informatie in de rekentool die het pensioeninkomen afgeeft. Hiermee versnellen we ook weer aanzienlijk de doorlooptijd van een hypotheekaanvraag.” 

In het proces voor een hypotheekaanvraag wordt heel vaak een kopie gemaakt van het paspoort, dat in combinatie met andere stukken, zoals bijvoorbeeld een werkgeversverklaring naar de geldverstrekker wordt gestuurd. “Dat kopietje paspoort wordt meerdere keren op verschillende plekken gemaakt. Hoe fijn zou het zijn als je als consument een digitale identiteit hebt, die veilig is en waarmee je feitelijk de baas bent over jouw gegevens bij de overheid”, zegt Van der Heijden. 

“Binnen de Europese regelgeving bestaat de verordening eIDAS. Deze verordening maakt dat publieke organisaties en private organisaties met een publieke taak Europees erkende inlogmiddelen moeten accepteren binnen de digitale dienstverlening. Als HDN hebben wij dat opgepakt samen met de makelaarsvereniging NVM. Er is in samenwerking met Cleverbase functionaliteit gebouwd waarmee we het kopietje paspoort uit het hypotheekproces kunnen halen. Bij ons bekend als de pilot.

GoedIdee.
Het is ook mogelijk om als koper met je digitale identiteit (zie het maar als een digitaal paspoort) je koopcontract van je huis te ondertekenen. Deze digitale identiteit is voor nog veel meer zaken te gebruiken, denk aan het ondertekenen van de hypotheekofferte. En last but not least op termijn zullen alle overheidsbronnen zich hiervoor moeten openstellen”, zegt een enthousiaste Van der Heijden.

Voor het zover er is moet er nog wel wat water door de zee. “Als HDN verzorgen wij de taal binnen de hypotheeksector, zeg maar HDN’s. Als wij gaan praten met aanpalende sectoren, zoals de makelaars, de notarissen en het kadaster dan moeten we elkaars talen begrijpen en uiteindelijk er samen met elkaar voor zorgen dat alle informatie op de juiste plek en in de juiste veldjes bij de hypotheekadviseur en geldverstrekkers in hun systemen komt”, zegt Van der Heijden. 

Kopietje paspoort

“Wij hebben gemerkt dat het intermediair de weg niet goed weet te vinden naar de geldverstrekker. Dus ook over deze zogeheten ‘explain’ hebben wij een webinar georganiseerd”

In juni lanceerde HDN haar nieuwe platform en daarmee sorteert de organisatie voor om meer en meer externe bronnen te koppelen en te ontsluiten. “Ons nieuwe platform is echt een mijlpaal voor ons én de financiële dienstverlening. Wij kunnen nu inspelen op de toenemende behoefte aan snelheid, gemak en dataminimalisatie in de keten. Doordat op het nieuwe platform gebruik wordt gemaakt van API-technologie wordt veel meer mogelijk. Volgend jaar april moeten alle gebruikers overgestapt zijn”, zegt Van der Heijden.


HDN-platform

Het ontsluiten van allerlei bronnen, leidt ook tot allerlei mooie samenwerkingen. “Onze pilot GoedIdee hangt nauw samen met allerlei initiatieven in het samenwerkingsverband ‘Zorgeloos Vastgoed’. Met Zorgeloos Vastgoed bieden we eigenaren van woningen duidelijkheid en zekerheid doordat we met betrouwbare en gevalideerde gegevens eerder, beter en complete informatie kunnen bieden voor de koper, verkoper, woning en financiering. We werken hierin samen met de NVM, maar ook met KNB (Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie) en het Kadaster. Op deze manier bieden we consumenten en branchegenoten informatie tijdens alle fasen van het wonen: zoeken, kopen, wonen en verkopen. De consument bepaalt met wie hij zijn gegevens deelt, op een veilige en betrouwbare manier. De ontvangende partij kan erop vertrouwen dat hij eenduidige en begrijpelijke informatie ontvangt, direct afkomstig van de bron”, legt Van der Heijden uit. “Zoals gezegd is de uitdaging dat we elkaars taal begrijpen.”

Samenwerking in het woondomein

Auteur Manon Vonk,
Vonkfactor 13

Reinier van der Heijden:

“Adviseurs kunnen een forse slag maken in het versnellen van de hypotheekaanvragen 

door gebruik te maken van hulpmiddelen zoals IBL en IBP”

HYPOVAK

 fors versnellen

“Weliswaar is de IBL al bijna 40.000 keer gebruikt, maar dat aantal kan en moet fors omhoog. Ook nog niet alle geldverstrekkers gebruiken deze tool. Ik wil adviseurs dan ook echt oproepen hiermee aan de slag te gaan. De dienstverlening aan hun klant maakt dan echt een sprong”, aldus Van der Heijden.

Reinier van der Heijden:

“Adviseurs kunnen een forse slag maken in het versnellen 

van de hypotheekaanvragen door gebruik te maken van 

hulpmiddelen zoals IBL en IBP”

“Weliswaar is de IBL al bijna 40.000 keer gebruikt, maar dat aantal kan en moet fors omhoog. Ook nog niet alle geldverstrekkers gebruiken deze tool. Ik wil adviseurs dan ook echt oproepen hiermee aan de slag te gaan. De dienstverlening aan hun klant maakt dan echt een sprong”, aldus Van der Heijden.

In juli is HDN met een groep marktpartijen een pilot Inkomensbepaling Pensioen (IBP) gestart. Daarmee kan direct een pensioeninkomen worden berekend op basis van de gegevens uit MijnPensioenOverzicht (MPO). “Met de Inkomensbepaling Pensioen wordt het bestendige pensioeninkomen bij AOW-leeftijd en, indien van toepassing, ook vóór AOW-leeftijd geautomatiseerd berekend op basis van de gegevens van het MPO. Geldverstrekkers, intermediairs en NHG hebben hiervoor rekenregels opgesteld en een gestandaardiseerde rekentool ontwikkeld. Wij hebben dat gecoördineerd. Klanten downloaden hun pensioengegevens via Mijnpensioenoverzicht.nl en de adviseur gebruikt deze informatie in de rekentool die het pensioeninkomen afgeeft. Hiermee versnellen we ook weer aanzienlijk de doorlooptijd van een hypotheekaanvraag.” 

In het proces voor een hypotheekaanvraag wordt heel vaak een kopie gemaakt van het paspoort, dat in combinatie met andere stukken, zoals bijvoorbeeld een werkgeversverklaring naar de geldverstrekker wordt gestuurd. “Dat kopietje paspoort wordt meerdere keren op verschillende plekken gemaakt. Hoe fijn zou het zijn als je als consument een digitale identiteit hebt, die veilig is en waarmee je feitelijk de baas bent over jouw gegevens bij de overheid”, zegt Van der Heijden. 

“Binnen de Europese regelgeving bestaat de verordening eIDAS. Deze verordening maakt dat publieke organisaties en private organisaties met een publieke taak Europees erkende inlogmiddelen moeten accepteren binnen de digitale dienstverlening. Als HDN hebben wij dat opgepakt samen met de makelaarsvereniging NVM. Er is in samenwerking met Cleverbase functionaliteit gebouwd waarmee we het kopietje paspoort uit het hypotheekproces kunnen halen. Bij ons bekend als de pilot.

GoedIdee.
Het is ook mogelijk om als koper met je digitale identiteit (zie het maar als een digitaal paspoort) je koopcontract van je huis te ondertekenen. Deze digitale identiteit is voor nog veel meer zaken te gebruiken, denk aan het ondertekenen van de hypotheekofferte. En last but not least op termijn zullen alle overheidsbronnen zich hiervoor moeten openstellen”, zegt een enthousiaste Van der Heijden.

Voor het zover er is moet er nog wel wat water door de zee. “Als HDN verzorgen wij de taal binnen de hypotheeksector, zeg maar HDN’s. Als wij gaan praten met aanpalende sectoren, zoals de makelaars, de notarissen en het kadaster dan moeten we elkaars talen begrijpen en uiteindelijk er samen met elkaar voor zorgen dat alle informatie op de juiste plek en in de juiste veldjes bij de hypotheekadviseur en geldverstrekkers in hun systemen komt”, zegt Van der Heijden. 

Kopietje paspoort

“Wij hebben gemerkt dat het intermediair de weg niet goed weet te vinden naar de geldverstrekker. Dus ook over deze zogeheten ‘explain’ hebben wij een webinar georganiseerd”

Het ontsluiten van allerlei bronnen, leidt ook tot allerlei mooie samenwerkingen. “Onze pilot GoedIdee hangt nauw samen met allerlei initiatieven in het samenwerkingsverband ‘Zorgeloos Vastgoed’. Met Zorgeloos Vastgoed bieden we eigenaren van woningen duidelijkheid en zekerheid doordat we met betrouwbare en gevalideerde gegevens eerder, beter en complete informatie kunnen bieden voor de koper, verkoper, woning en financiering. We werken hierin samen met de NVM, maar ook met KNB (Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie) en het Kadaster. Op deze manier bieden we consumenten en branchegenoten informatie tijdens alle fasen van het wonen: zoeken, kopen, wonen en verkopen. De consument bepaalt met wie hij zijn gegevens deelt, op een veilige en betrouwbare manier. De ontvangende partij kan erop vertrouwen dat hij eenduidige en begrijpelijke informatie ontvangt, direct afkomstig van de bron”, legt Van der Heijden uit. “Zoals gezegd is de uitdaging dat we elkaars taal begrijpen.”

Samenwerking in het woondomein

In juni lanceerde HDN haar nieuwe platform en daarmee sorteert de organisatie voor om meer en meer externe bronnen te koppelen en te ontsluiten. “Ons nieuwe platform is echt een mijlpaal voor ons én de financiële dienstverlening. Wij kunnen nu inspelen op de toenemende behoefte aan snelheid, gemak en dataminimalisatie in de keten. Doordat op het nieuwe platform gebruik wordt gemaakt van API-technologie wordt veel meer mogelijk. Volgend jaar april moeten alle gebruikers overgestapt zijn”, zegt Van der Heijden.


HDN-platform

Auteur Manon Vonk,
Vonkfactor 13