Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
New image

INTERVIEW

wolk

Vista Hypotheken heeft spierballen
getoond in de afgelopen 2,5 jaar

Floor van Workum initiatiefnemer en CEO van Vista

New image

Sinds het uitbreken van het coronavirus ziet de wereld er compleet anders uit en kon ook het tweejarig bestaan minder uitbundig worden gevierd. Het is niet ten koste gegaan van het aantal afgesloten hypotheken bij Vista. Het tegenovergestelde is juist gebeurd. Na maart is een ware toestroom van nieuwe aanvragen ontstaan mede veroorzaakt door de woningmarkt die bleef (en blijft) doordenderen. Waar ligt die grote kracht van Vista Hypotheken?

Dit jaar won Vista hypotheken voor de tweede keer de Gouden Lotus Award in de categorie beste hypotheekverstrekker onder de nieuwkomers. Vista is in 2018 met open armen ontvangen door adviseurs vanwege de klantvriendelijke voorwaarden, het voorspelbare proces én de concurrerende prijsstelling. Dit verklaart ook voor een groot deel het succes van de geldverstrekker in de eerste jaren van haar bestaan.

Er ontstond een ingewikkelde tijd door corona vanaf maart 2020. In eerste instantie was niet duidelijk welke impact het coronavirus op de huizenmarkt zou hebben en op de vraag naar hypotheken. Al snel bleek dat het virus geen vat kreeg op de woning- en hypotheekmarkt. De doorlooptijden zijn in het voorjaar branchebreed fors opgelopen, maar bij Vista hebben ze die schade zeer beperkt kunnen houden. Ook hebben ze als nieuwkomer in die periode kunnen laten zien dat het zetten van een extra stap een groot verschil kan maken.

De acceptanten van Vista hebben het verschil gemaakt tijdens de piekperiode, zegt Van Workum met haar kenmerkende enthousiasme. “Door mee te buigen met het intermediair help je en kun je laten zien dat hypotheken verstrekken meer is dan een lage hypotheekrente in rekening brengen bij de klant.” Ook de met Vista samenwerkende kantoren zijn erg te spreken over de dienstverlening, zegt Koen Ooms, Manager Sales en Marketing van Vista Hypotheken. “Voor een groot deel is dat toe te schrijven aan de flexibiliteit van onze acceptanten. Zij zijn de succesfactor van Vista geweest in het afgelopen half jaar.”

En toen kwam corona

Waar richt Vista Hypotheken zich op? Floor van Workum, initiatiefnemer en CEO van Vista, zegt hierover: “Wij zijn het jonge, frisse en groene hypotheeklabel met een gestandaardiseerd product voor de jongere doelgroep die kiest voor een lange rentevaste periode.” Binnen de Rabobank-groep trekt Vista Hypotheken zoveel mogelijk samen op met de labels Obvion en Rabobank. Vista focust zich op de meer ‘rechttoe rechtaan’ zaken waar bij de andere labels ook ruimte is voor maatwerk. Daarnaast loopt verduurzaming als een rode (groene!) draad door de proposities van de drie labels. “De labels vullen elkaar aan, en daardoor kan Rabobank Groep vrijwel alle hypotheekklanten helpen aan een passende oplossing.” 

Een fris en groen label

“Het huis staat, maar we zijn nog niet klaar met bouwen"

Als kleine nieuwe speler profiteert Vista Hypotheken van de ICT-voordelen die het nieuw zijn met zich meebrengt. Andere geldverstrekkers zijn vaker verweven met systemen en processen uit het verleden die niet eenvoudig zijn aan te passen. In 2018 is Vista begonnen met een klein team en door een juiste inzet van ICT is dat team niet veel groter geworden. Inmiddels is circa 3 miljard euro aan gepasseerde hypotheken uitgezet. De adviseurs waarmee Vista samenwerkt zijn enthousiast en zien de toegevoegde waarde van het label. Ooms: “Als startup moet je jezelf invechten in de markt. Dat is gelukt met goede voorwaarden, scherpe tarieven en met service en flexibiliteit. Het huis staat, maar we zijn nog niet klaar met bouwen.” Gezamenlijk met de andere twee labels binnen de Rabobank Groep wil Vista zich nog meer richten op het financieren van het verduurzamen van bestaande woningen.
Want Vista is tot op heden met afstand het groenste hypotheeklabel binnen de Rabobank Groep. Zo lanceerde Vista Hypotheken in mei de Duurzaamheidsdesk. Een kenniscentrum dat hypotheekadviseurs ondersteunt bij vragen op het gebied van duurzaam wonen. Het doel is adviseurs voorzien van kennis en expertise, zodat zij van verduurzaming een vast onderdeel kunnen maken in elk hypotheekgesprek. Ook is Van Workum initiatiefnemer van het Sectorcollectief Duurzaam Wonen en de opleiding Adviseur Duurzaam Wonen. Klanten van Vista Hypotheken die hun woning verduurzamen naar een energielabel-A-woning ontvangen een rentekorting.


Geen last van ict-legacy

Alle geldverstrekkers moesten zich vanwege de lockdown aanpassen aan de nieuwe manier van werken. Voor een bedrijf dat nog volop in ontwikkeling en opbouw is, kan een dergelijke verandering een grote impact hebben op de bedrijfsvoering. Ooms: “In eerste instantie was het voortdurend schakelen en bekijken wat er primair moest gebeuren om toch vooruit te kunnen in de veranderende markt. De adviseur stond op een andere manier in verbinding met de klant, in een bizar drukke tijd. Als geldverstrekker gingen we over naar het volledig online (thuis)werken en hebben we ook de adviseurs daarin ondersteuning aangeboden. Bijvoorbeeld door het ondertekenen van stukken door de klant digitaal te laten plaatsvinden en het tijdelijk toestaan van advies op afstand.” Vista Hypotheken had uitgewerkte plannen voor productvernieuwing gemaakt, die nu door corona vertraagd zijn. Alle energie is gaan zitten in het aanpassen van de processen aan het nieuwe werken en de enorme stroom aan hypotheekaanvragen in goede banen te leiden.

Stapje terug

Op 18 april 2018 is Vista Hypotheken van start gegaan. Tweeëneenhalf jaar later is het intermediair alleen maar enthousiaster geworden over de jongste Rabodochter en zien zij een duidelijke toegevoegde waarde van het label. “Het huis staat, maar we zijn nog niet klaar met bouwen”, zegt Koen Ooms, Vistamanager van het eerste uur.

koen

Het plan om met een hypotheekoplossing voor zzp’ers te komen, een vurige wens onder het intermediair, is een voorbeeld van een productoplossing die vertraging heeft opgelopen. Van Workum: “Het is een omvangrijke en groeiende groep van meer dan één miljoen mensen, die soms lastiger aan een hypotheek kunnen komen. Rabobank is meer het label voor maatwerkproducten voor ondernemers. Het label Vista Hypotheken wil er ook zijn voor de zzp’er. Die oplossingen gaan er komen, maar iets minder snel dan gehoopt.”

Oplossing voor zzp’er

Het is alleen mogelijk om via een van de samenwerkende serviceproviders Vista Hypotheken aan te bieden. Met aangesloten adviseurs die nog geen zaken doen met Vista Hypotheken gaat Koen Ooms graag het gesprek aan. “We hebben mooie proposities tegen een concurrerende prijs en met Rabobank als moeder kan dat adviseurs (en klanten) net dat extra stukje comfort en vertrouwen geven. We bestaan inmiddels 2,5 jaar en hebben laten zien dat we écht toekomstproof zijn.”

“Het geld dat Vista wegzet aan hypotheken wordt gefinancierd door externe beleggers. Na het uitbreken van de coronacrisis waren beleggers iets terughoudender geworden, maar na een paar maanden was het vertrouwen in de hypotheekmarkt weer hersteld en zagen de externe beleggers het ook weer zitten om geld weg te zetten in de vorm van hypotheekleningen. De doelstelling is niet om Vista groter te maken dan de Rabobank, maar een verdubbeling van het uitgezette vermogen binnen één jaar te bewerkstelligen. We bekijken ook marktaandeel-ambities van de drie hypotheeklabels samen en gaan uiteraard voor een substantiële bijdrage vanuit Vista. We zijn pas net begonnen.” Minimaal 5% marktaandeel, zodat Vista in de top-10 staat van geldverstrekkers, noemen Ooms en Van Workum een mooi streven. 

Vista gaat voor de top-10

Koen Ooms Manager Sales en Marketing van Vista Hypotheken

New image
wolk

INTERVIEW

Vista Hypotheken heeft spierballen
getoond in de afgelopen 2,5 jaar

Sinds het uitbreken van het coronavirus ziet de wereld er compleet anders uit en kon ook het tweejarig bestaan minder uitbundig worden gevierd. Het is niet ten koste gegaan van het aantal afgesloten hypotheken bij Vista. Het tegenovergestelde is juist gebeurd. Na maart is een ware toestroom van nieuwe aanvragen ontstaan mede veroorzaakt door de woningmarkt die bleef (en blijft) doordenderen. Waar ligt die grote kracht van Vista Hypotheken?

Dit jaar won Vista hypotheken voor de tweede keer de Gouden Lotus Award in de categorie beste hypotheekverstrekker onder de nieuwkomers. Vista is in 2018 met open armen ontvangen door adviseurs vanwege de klantvriendelijke voorwaarden, het voorspelbare proces én de concurrerende prijsstelling. Dit verklaart ook voor een groot deel het succes van de geldverstrekker in de eerste jaren van haar bestaan.

New image

Waar richt Vista Hypotheken zich op? Floor van Workum, initiatiefnemer en CEO van Vista, zegt hierover: “Wij zijn het jonge, frisse en groene hypotheeklabel met een gestandaardiseerd product voor de jongere doelgroep die kiest voor een lange rentevaste periode.” Binnen de Rabobank-groep trekt Vista Hypotheken zoveel mogelijk samen op met de labels Obvion en Rabobank. Vista focust zich op de meer ‘rechttoe rechtaan’ zaken waar bij de andere labels ook ruimte is voor maatwerk. Daarnaast loopt verduurzaming als een rode (groene!) draad door de proposities van de drie labels. “De labels vullen elkaar aan, en daardoor kan Rabobank Groep vrijwel alle hypotheekklanten helpen aan een passende oplossing.” 

Een fris en groen label

Er ontstond een ingewikkelde tijd door corona vanaf maart 2020. In eerste instantie was niet duidelijk welke impact het coronavirus op de huizenmarkt zou hebben en op de vraag naar hypotheken. Al snel bleek dat het virus geen vat kreeg op de woning- en hypotheekmarkt. De doorlooptijden zijn in het voorjaar branchebreed fors opgelopen, maar bij Vista hebben ze die schade zeer beperkt kunnen houden. Ook hebben ze als nieuwkomer in die periode kunnen laten zien dat het zetten van een extra stap een groot verschil kan maken.

De acceptanten van Vista hebben het verschil gemaakt tijdens de piekperiode, zegt Van Workum met haar kenmerkende enthousiasme. “Door mee te buigen met het intermediair help je en kun je laten zien dat hypotheken verstrekken meer is dan een lage hypotheekrente in rekening brengen bij de klant.” Ook de met Vista samenwerkende kantoren zijn erg te spreken over de dienstverlening, zegt Koen Ooms, Manager Sales en Marketing van Vista Hypotheken. “Voor een groot deel is dat toe te schrijven aan de flexibiliteit van onze acceptanten. Zij zijn de succesfactor van Vista geweest in het afgelopen half jaar.”

En toen kwam corona

koen

Alle geldverstrekkers moesten zich vanwege de lockdown aanpassen aan de nieuwe manier van werken. Voor een bedrijf dat nog volop in ontwikkeling en opbouw is, kan een dergelijke verandering een grote impact hebben op de bedrijfsvoering. Ooms: “In eerste instantie was het voortdurend schakelen en bekijken wat er primair moest gebeuren om toch vooruit te kunnen in de veranderende markt. De adviseur stond op een andere manier in verbinding met de klant, in een bizar drukke tijd. Als geldverstrekker gingen we over naar het volledig online (thuis)werken en hebben we ook de adviseurs daarin ondersteuning aangeboden. Bijvoorbeeld door het ondertekenen van stukken door de klant digitaal te laten plaatsvinden en het tijdelijk toestaan van advies op afstand.” Vista Hypotheken had uitgewerkte plannen voor productvernieuwing gemaakt, die nu door corona vertraagd zijn. Alle energie is gaan zitten in het aanpassen van de processen aan het nieuwe werken en de enorme stroom aan hypotheekaanvragen in goede banen te leiden.

Stapje terug

Het plan om met een hypotheekoplossing voor zzp’ers te komen, een vurige wens onder het intermediair, is een voorbeeld van een productoplossing die vertraging heeft opgelopen. Van Workum: “Het is een omvangrijke en groeiende groep van meer dan één miljoen mensen, die soms lastiger aan een hypotheek kunnen komen. Rabobank is meer het label voor maatwerkproducten voor ondernemers. Het label Vista Hypotheken wil er ook zijn voor de zzp’er. Die oplossingen gaan er komen, maar iets minder snel dan gehoopt.”

Oplossing voor zzp’er

Als kleine nieuwe speler profiteert Vista Hypotheken van de ICT-voordelen die het nieuw zijn met zich meebrengt. Andere geldverstrekkers zijn vaker verweven met systemen en processen uit het verleden die niet eenvoudig zijn aan te passen. In 2018 is Vista begonnen met een klein team en door een juiste inzet van ICT is dat team niet veel groter geworden. Inmiddels is circa 3 miljard euro aan gepasseerde hypotheken uitgezet. De adviseurs waarmee Vista samenwerkt zijn enthousiast en zien de toegevoegde waarde van het label. Ooms: “Als startup moet je jezelf invechten in de markt. Dat is gelukt met goede voorwaarden, scherpe tarieven en met service en flexibiliteit. Het huis staat, maar we zijn nog niet klaar met bouwen.” Gezamenlijk met de andere twee labels binnen de Rabobank Groep wil Vista zich nog meer richten op het financieren van het verduurzamen van bestaande woningen.
Want Vista is tot op heden met afstand het groenste hypotheeklabel binnen de Rabobank Groep. Zo lanceerde Vista Hypotheken in mei de Duurzaamheidsdesk. Een kenniscentrum dat hypotheekadviseurs ondersteunt bij vragen op het gebied van duurzaam wonen. Het doel is adviseurs voorzien van kennis en expertise, zodat zij van verduurzaming een vast onderdeel kunnen maken in elk hypotheekgesprek. Ook is Van Workum initiatiefnemer van het Sectorcollectief Duurzaam Wonen en de opleiding Adviseur Duurzaam Wonen. Klanten van Vista Hypotheken die hun woning verduurzamen naar een energielabel-A-woning ontvangen een rentekorting.


Geen last van ict-legacy

Op 18 april 2018 is Vista Hypotheken van start gegaan. Tweeëneenhalf jaar later is het intermediair alleen maar enthousiaster geworden over de jongste Rabodochter en zien zij een duidelijke toegevoegde waarde van het label. “Het huis staat, maar we zijn nog niet klaar met bouwen”, zegt Koen Ooms, Vistamanager van het eerste uur.

Het is alleen mogelijk om via een van de samenwerkende serviceproviders Vista Hypotheken aan te bieden. Met aangesloten adviseurs die nog geen zaken doen met Vista Hypotheken gaat Koen Ooms graag het gesprek aan. “We hebben mooie proposities tegen een concurrerende prijs en met Rabobank als moeder kan dat adviseurs (en klanten) net dat extra stukje comfort en vertrouwen geven. We bestaan inmiddels 2,5 jaar en hebben laten zien dat we écht toekomstproof zijn.”

“Het geld dat Vista wegzet aan hypotheken wordt gefinancierd door externe beleggers. Na het uitbreken van de coronacrisis waren beleggers iets terughoudender geworden, maar na een paar maanden was het vertrouwen in de hypotheekmarkt weer hersteld en zagen de externe beleggers het ook weer zitten om geld weg te zetten in de vorm van hypotheekleningen. De doelstelling is niet om Vista groter te maken dan de Rabobank, maar een verdubbeling van het uitgezette vermogen binnen één jaar te bewerkstelligen. We bekijken ook marktaandeel-ambities van de drie hypotheeklabels samen en gaan uiteraard voor een substantiële bijdrage vanuit Vista. We zijn pas net begonnen.” Minimaal 5% marktaandeel, zodat Vista in de top-10 staat van geldverstrekkers, noemen Ooms en Van Workum een mooi streven. 

Vista gaat voor de top-10

“Het huis staat, maar we zijn nog niet klaar met bouwen"

Floor van Workum
initiatiefnemer en CEO van Vista

Koen Ooms Manager Sales
en Marketing van Vista Hypotheken