Datalisering

is de toekomst

HDN bestaat 25 jaar, maar hoe ziet de organisatie er de komende jaren uit? ‘Datalisering’ is het kernwoord, aldus Reinier van der Heijden, directeur HDN. De eerste stappen zijn gezet. “Als we samen de ingeslagen weg blijven volgen, bieden we nog veel meer consumenten zekerheid over de haalbaarheid van hun financiële product. Makkelijk en binnen no time. Dat weet ik zeker.”

“Gemak, accuratesse, veiligheid en snelheid, daar gaat het om”, vertelt Van der Heijden. “Dit kan door externe brondata in het hypotheekacceptatieproces beschikbaar te maken via HDN. Goed nieuws voor de consument, intermediairs én aanbieders.” Ga maar na: nu nog moeten zij eerst allerlei documenten bij elkaar zoeken, een lastige, tijdrovende klus. Straks geeft de consument partijen toestemming om data uit externe bronnen te halen. “Data driven-acceptatie dus, want datalisering is de toekomst.”

De eerste stap is al gezet, met de Inkomensbepaling Loondienst. Mensen in loondienst vragen hun hypotheek niet meer aan met de werkgeversverklaring, maar met de digitale gegevens uit het UWV Verzekeringsbericht. “Deze dienstverlening wordt gewaardeerd. Sterker, hypotheekadviseurs riepen de Inkomensbepaling Loondienst uit tot meest innovatieve dienstverlening aan de consument.” Hiervoor ontvingen HDN en haar samenwerkingspartners binnen Handig! een Gouden Lotus Award. Bemoedigend, vindt Van der Heijden, maar dit is pas het begin. “De volgende stap is de koppeling van gegevens van de Belastingdienst, Mijnpensioenoverzicht.nl, DUO en Mijn Overheid.”

Gouden Lotus Award

Hoe werkt de Inkomensbepaling Loondienst?

Ook de HDN-communicatiestandaard – de ‘taal’ waarin de ketenpartijen met elkaar communiceren – wordt steeds meer toekomst-proof gemaakt. Van der Heijden: “In de standaard worden de afspraken tussen stakeholders vastgelegd. Ook bedenken en bouwen we met elkaar continu nieuwe toepassingen. En gebruiken ketenpartijen de standaard wel op de juiste manier? Dit bekijken we jaarlijks. Een mijlpaal is dat we dit jaar het HDN-woordenboek (datacatalogus – red.) online zetten. Kortom, dat maakt de open ICT-standaard nog toegankelijker. Dan kan echt iedereen meedoen, waardoor we de klant nog beter kunnen bedienen.”

Let’s co-create

Ondertussen vernieuwt HDN ook haar platform. Merlyn van den Berg, adjunctdirecteur van HDN, licht toe: “Nu nog bieden we een beveiligde, digitale snelweg, bedoeld om berichten te versturen. Maar we stappen over op een platform dat de interface vormt tussen alle applicaties van aanbieders, servicers, softwareontwikkelaars, intermediairs en consumenten.” Volgend jaar start de uitrol, zowel naar individuele leden als gebruikers. “Door deze technologische vernieuwing staat de poort open naar nieuwe mogelijkheden om efficiëntie in de keten te vergroten.”

Nieuw platform

Reinier van der Heijden

Directeur

Merlyn van den Berg

Adjunct directeur

advertorial

Advertorial

NN ziet kansen in de ORV-markt

is de toekomst

HDN bestaat 25 jaar, maar hoe ziet de organisatie er de komende jaren uit? ‘Datalisering’ is het kernwoord, aldus Reinier van der Heijden, directeur HDN. De eerste stappen zijn gezet. “Als we samen de ingeslagen weg blijven volgen, bieden we nog veel meer consumenten zekerheid over de haalbaarheid van hun financiële product. Makkelijk en binnen no time. Dat weet ik zeker.”

Hoogeweegen zit sinds begin 2018 op de directeursstoel van ILS, maar is al ruim tien jaar werkzaam bij Nationale-Nederlanden in verschillende functies. Naast zijn achtergrond als strategisch bedrijfsconsultant is hij bij Nationale-Nederlanden onder andere ook operationeel verantwoordelijk geweest voor individuele pensioenproducten. “Mijn huidige functie combineert zowel de strategische als de operationele kant”, legt hij uit tijdens het interview in het NN-kantoor in Amsterdam.

Individueel Leven Services bestaat uit drie takken; hieronder vallen het beheer van de individuele levensverzekeringen, het beheer van overlijdensrisicoverzekeringen en de uitvoering van de in- en excasso. Een duidelijk strategisch vraagstuk voor Hoogeweegen ligt in de toekomst van de levensverzekeringen. Het is een portefeuille die zoals bekend alleen nog maar zal krimpen, aangezien de producten niet meer worden verkocht maar wel nog jarenlang zullen doorlopen. Het kan nog wel jaren duren voordat deze closed book- fase volledig kan worden afgesloten. Hoogeweegen spreekt daarbij overigens liever over in-force management. “We benadrukken liever dat we bestaande levensverzekeringen (in-force) te beheren hebben, dan dat we een gesloten boek voor onze bestaande klanten zijn.”

De eerste stap is al gezet, met de Inkomensbepaling Loondienst. Mensen in loondienst vragen hun hypotheek niet meer aan met de werkgeversverklaring, maar met de digitale gegevens uit het UWV Verzekeringsbericht. “Deze dienstverlening wordt gewaardeerd. Sterker, hypotheekadviseurs riepen de Inkomensbepaling Loondienst uit tot meest innovatieve dienstverlening aan de consument.” Hiervoor ontvingen HDN en haar samenwerkingspartners binnen Handig! een Gouden Lotus Award. Bemoedigend, vindt Van der Heijden, maar dit is pas het begin. “De volgende stap is de koppeling van gegevens van de Belastingdienst, Mijnpensioenoverzicht.nl, DUO en Mijn Overheid.”

Gouden Lotus Award

Hoe werkt de Inkomensbepaling Loondienst?

Ook de HDN-communicatiestandaard – de ‘taal’ waarin de ketenpartijen met elkaar communiceren – wordt steeds meer toekomst-proof gemaakt. Van der Heijden: “In de standaard worden de afspraken tussen stakeholders vastgelegd. Ook bedenken en bouwen we met elkaar continu nieuwe toepassingen. En gebruiken ketenpartijen de standaard wel op de juiste manier? Dit bekijken we jaarlijks. Een mijlpaal is dat we dit jaar het HDN-woordenboek (datacatalogus – red.) online zetten. Kortom, dat maakt de open ICT-standaard nog toegankelijker. Dan kan echt iedereen meedoen, waardoor we de klant nog beter kunnen bedienen.”

Let’s co-create

Reinier van der Heijden

Directeur

Merlyn van den Berg

Adjunct directeur

Ondertussen vernieuwt HDN ook haar platform. Merlyn van den Berg, adjunctdirecteur van HDN, licht toe: “Nu nog bieden we een beveiligde, digitale snelweg, bedoeld om berichten te versturen. Maar we stappen over op een platform dat de interface vormt tussen alle applicaties van aanbieders, servicers, softwareontwikkelaars, intermediairs en consumenten.” Volgend jaar start de uitrol, zowel naar individuele leden als gebruikers. “Door deze technologische vernieuwing staat de poort open naar nieuwe mogelijkheden om efficiëntie in de keten te vergroten.”

Nieuw platform