Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Paul Bänziger, Manager Woonfonds met de gewonnen Gouden Lotus Award in de categorie Innovatie.

Innovatie past Woonfonds

als een warme jas

Binnen Achmea Bank is Woonfonds het label voor kennisintensieve en meer specifieke productoplossingen voor doelgroepen. Dat heeft in de afgelopen jaren geresulteerd in diverse innovatieve hypotheekoplossingen, zoals de Zelfstandigen Hypotheek, Woningverhuur Hypotheek, Familiehypotheek met verhuuroptie (zorg- of kangoeroe-wonen) en de Krediethypotheek, die dit jaar door hypotheekadviseurs is beloond met een Gouden Lotus Award in de categorie Innovatie.

Huiseigenaren met voldoende overwaarde kunnen deze productoptie sinds november 2019 verzilveren bij Woonfonds. De bank houdt geen leeftijdsgrens aan en de klant kan zelf bepalen wanneer en op welke manier het krediet wordt aangesproken. De krediethypotheek van Woonfonds heeft een looptijd van 50 jaar, waarmee er flexibiliteit voor in de toekomst wordt gecreëerd. Dat maakt het product ook interessant voor 45-plussers.

De klant kiest zelf of hij de rente bij laat schrijven vanuit de bestedingsruimte of niet. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om eenmalige bedragen op te nemen en kan tegelijkertijd worden gekozen voor maandelijkse opnames. Zowel het opnemen als eventueel aflossen is mogelijk via de mijn-omgeving van de bank. Paul Bänziger, Manager Woonfonds: “De krediethypotheek als productvorm bestaat natuurlijk al langer. De innovatie zit hem in de invulling die wij eraan hebben gegeven. Door tot maximaal 60% te belenen is het een degelijke, maar daarmee ook een veilige en solide oplossing voor zowel de klant als voor de bank. Geen opeethypotheek, maar een gemaksproduct als onderdeel van een financieel plan.”

Met de keuze van Achmea Bank om Woonfonds het label te laten zijn voor gespecialiseerde productoplossingen en het label Centraal Beheer meer voor de mainstream, is Woonfonds teruggekeerd naar de roots. Het streven naar productleiderschap zit in het DNA van de hypotheekverstrekker uit Tilburg, vertelt Bänziger. “Zeker voor de mensen die al langer bij ons werken voelde de keuze om weer meer specialisme aan te trekken als een warme jas. Tot 2006 was alles bij Woonfonds erop gericht om productleader te zijn. Dat resulteerde in de meest uiteenlopende productoplossingen, met eveneens uiteenlopende successen. Na een koerswijziging werd meer ingezet op de mainstream, maar vanaf 2016 is Woonfonds zich weer meer gaan richten op de productontwikkeling voor specifieke doelgroepen. Dat vind ik persoonlijk ook heel erg leuk en interessant, omdat een hypotheek in de loop der jaren in de basis een bulkproduct is geworden, een commodity. Waar anderen focussen op de combinatie prijs en proces richt Woonfonds zich op de combinatie product en proces. Met die combinatie geven wij meer verdieping aan het hypotheekproduct.”

Met de keuze voor doelgroep financieringen is ook het aanstellingsbeleid exclusiever geworden en heeft er inmiddels ook een verdieping plaatsgevonden in het soort intermediair dat met Woonfonds samenwerkt. Bänziger merkt daarin een verschuiving op naar de meer gespecialiseerde advieskantoren die zich richten op de zwaardere hypotheekdossiers, ondernemers en financial planning. “Voor een standaard rechttoe rechtaan NHG-hypotheek ga je niet meer naar Woonfonds. Je kiest voor Woonfonds om de bijzondere en specifieke productoplossingen of het (voor)bespreken van een lastig hypotheekdossier.”

Terug naar
de roots

Er zijn in Nederland ruim twee miljoen ondernemingen actief en bij de KvK stonden op 1 april ruim één miljoen fulltime zzp’ers geregistreerd en bijna 0,3 miljoen parttime zzp’ers. Er is dus een grote kans dat je als hypotheekadviseur een zzp’er of ondernemer aan tafel krijgt en (deels) op basis van zakelijk inkomen een hypotheekberekening moet doen. De adviseur weet in dat geval de weg naar Woonfonds goed te vinden. Van de nieuwe hypotheekaanvragen die Woonfonds momenteel ontvangt is driekwart gelieerd aan zakelijk inkomen. “Ook hier zie je die specialisatie weer terug. Woonfonds werk niet met een inkomensverklaring, maar vindt dat een hypotheekadviseur zelf cijfers moet kunnen beoordelen. Dat doen onze acceptanten ook. Dat geeft een zzp'er of ondernemer veel meer verantwoorde mogelijkheden.”

De coronacrisis maakt het een hele uitdaging om op dit moment de risico’s in te schatten die een ondernemer loopt. Het werpt een ander licht op risicobeheer. Voorheen waren criteria als eerder gemaakte omzet, winst en onderbouwde prognoses voldoende voor het vaststellen van het toetsinkomen. Nu komt daar nog een belangrijke bij: de ‘corona-criteria’. Het is een unieke situatie waar adviseurs in hun berekeningen verschillend mee omgaan, merkt Bänziger op.

Zelfstandigen

Woonfonds heeft een lange wensenlijst met doelgroepgerichte productoplossingen. Maar voordat aan de ontwikkeling van een nieuw product kan worden begonnen, wordt eerst gekeken of de nieuwe propositie goed is voor zowel de klant, de adviseur als de bank. Staan binnen deze driehoek niet alle seinen op groen, dan is er überhaupt geen kans van slagen. Een segment vinden dat groot genoeg is om een businesscase op te bouwen, blijkt in de praktijk ook vaak een struikelblok te zijn, vertelt Bänziger. “Stel dat je vuurtorens met een woonbestemming wilt gaan financieren. Dat is zo’n kleine niche dat de kosten om dit product te ontwikkelen en in de systemen op te nemen, niet opwegen tegen het klantpotentieel. Op dit moment onderzoeken we bijvoorbeeld wel de financieringsmogelijkheid van drijvende woningen. Deze watervilla’s bieden voldoende marktpotentieel. Het is een serieuze optie, maar vooralsnog hebben we nog niet alle seinen op groen staan.”

Watervilla’s

interview

“We hebben nog veel op onze wensenlijst staan”

Innovatie past Woonfonds

als een warme jas

Binnen Achmea Bank is Woonfonds het label voor kennisintensieve en meer specifieke productoplossingen voor doelgroepen. Dat heeft in de afgelopen jaren geresulteerd in diverse innovatieve hypotheekoplossingen, zoals de Zelfstandigen Hypotheek, Woningverhuur Hypotheek, Familiehypotheek met verhuuroptie (zorg- of kangoeroe-wonen) en de Krediethypotheek, die dit jaar door hypotheekadviseurs is beloond met een Gouden Lotus Award in de categorie Innovatie.

Huiseigenaren met voldoende overwaarde kunnen deze productoptie sinds november 2019 verzilveren bij Woonfonds. De bank houdt geen leeftijdsgrens aan en de klant kan zelf bepalen wanneer en op welke manier het krediet wordt aangesproken. De krediethypotheek van Woonfonds heeft een looptijd van 50 jaar, waarmee er flexibiliteit voor in de toekomst wordt gecreëerd. Dat maakt het product ook interessant voor 45-plussers.

De klant kiest zelf of hij de rente bij laat schrijven vanuit de bestedingsruimte of niet. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om eenmalige bedragen op te nemen en kan tegelijkertijd worden gekozen voor maandelijkse opnames. Zowel het opnemen als eventueel aflossen is mogelijk via de mijn-omgeving van de bank. Paul Bänziger, Manager Woonfonds: “De krediethypotheek als productvorm bestaat natuurlijk al langer. De innovatie zit hem in de invulling die wij eraan hebben gegeven. Door tot maximaal 60% te belenen is het een degelijke, maar daarmee ook een veilige en solide oplossing voor zowel de klant als voor de bank. Geen opeethypotheek, maar een gemaksproduct als onderdeel van een financieel plan.”

Met de keuze van Achmea Bank om Woonfonds het label te laten zijn voor gespecialiseerde productoplossingen en het label Centraal Beheer meer voor de mainstream, is Woonfonds teruggekeerd naar de roots. Het streven naar productleiderschap zit in het DNA van de hypotheekverstrekker uit Tilburg, vertelt Bänziger. “Zeker voor de mensen die al langer bij ons werken voelde de keuze om weer meer specialisme aan te trekken als een warme jas. Tot 2006 was alles bij Woonfonds erop gericht om productleader te zijn. Dat resulteerde in de meest uiteenlopende productoplossingen, met eveneens uiteenlopende successen. Na een koerswijziging werd meer ingezet op de mainstream, maar vanaf 2016 is Woonfonds zich weer meer gaan richten op de productontwikkeling voor specifieke doelgroepen. Dat vind ik persoonlijk ook heel erg leuk en interessant, omdat een hypotheek in de loop der jaren in de basis een bulkproduct is geworden, een commodity. Waar anderen focussen op de combinatie prijs en proces richt Woonfonds zich op de combinatie product en proces. Met die combinatie geven wij meer verdieping aan het hypotheekproduct.”

Met de keuze voor doelgroep financieringen is ook het aanstellingsbeleid exclusiever geworden en heeft er inmiddels ook een verdieping plaatsgevonden in het soort intermediair dat met Woonfonds samenwerkt. Bänziger merkt daarin een verschuiving op naar de meer gespecialiseerde advieskantoren die zich richten op de zwaardere hypotheekdossiers, ondernemers en financial planning. “Voor een standaard rechttoe rechtaan NHG-hypotheek ga je niet meer naar Woonfonds. Je kiest voor Woonfonds om de bijzondere en specifieke productoplossingen of het (voor)bespreken van een lastig hypotheekdossier.”

Terug naar
de roots

Er zijn in Nederland ruim twee miljoen ondernemingen actief en bij de KvK stonden op 1 april ruim één miljoen fulltime zzp’ers geregistreerd en bijna 0,3 miljoen parttime zzp’ers. Er is dus een grote kans dat je als hypotheekadviseur een zzp’er of ondernemer aan tafel krijgt en (deels) op basis van zakelijk inkomen een hypotheekberekening moet doen. De adviseur weet in dat geval de weg naar Woonfonds goed te vinden. Van de nieuwe hypotheekaanvragen die Woonfonds momenteel ontvangt is driekwart gelieerd aan zakelijk inkomen. “Ook hier zie je die specialisatie weer terug. Woonfonds werk niet met een inkomensverklaring, maar vindt dat een hypotheekadviseur zelf cijfers moet kunnen beoordelen. Dat doen onze acceptanten ook. Dat geeft een zzp'er of ondernemer veel meer verantwoorde mogelijkheden.”

De coronacrisis maakt het een hele uitdaging om op dit moment de risico’s in te schatten die een ondernemer loopt. Het werpt een ander licht op risicobeheer. Voorheen waren criteria als eerder gemaakte omzet, winst en onderbouwde prognoses voldoende voor het vaststellen van het toetsinkomen. Nu komt daar nog een belangrijke bij: de ‘corona-criteria’. Het is een unieke situatie waar adviseurs in hun berekeningen verschillend mee omgaan, merkt Bänziger op.

Zelfstandigen

Woonfonds heeft een lange wensenlijst met doelgroepgerichte productoplossingen. Maar voordat aan de ontwikkeling van een nieuw product kan worden begonnen, wordt eerst gekeken of de nieuwe propositie goed is voor zowel de klant, de adviseur als de bank. Staan binnen deze driehoek niet alle seinen op groen, dan is er überhaupt geen kans van slagen. Een segment vinden dat groot genoeg is om een businesscase op te bouwen, blijkt in de praktijk ook vaak een struikelblok te zijn, vertelt Bänziger. “Stel dat je vuurtorens met een woonbestemming wilt gaan financieren. Dat is zo’n kleine niche dat de kosten om dit product te ontwikkelen en in de systemen op te nemen, niet opwegen tegen het klantpotentieel. Op dit moment onderzoeken we bijvoorbeeld wel de financieringsmogelijkheid van drijvende woningen. Deze watervilla’s bieden voldoende marktpotentieel. Het is een serieuze optie, maar vooralsnog hebben we nog niet alle seinen op groen staan.”

Watervilla’s

Paul Bänziger, Manager Woonfonds met de gewonnen Gouden Lotus Award in de categorie Innovatie.

“We hebben nog veel op onze wensenlijst staan”