Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Brancheverbeteraar Dazure

doet het al 12,5 jaar anders

Vanuit de gedachte dat het ook anders moet kunnen, begon 12,5 jaar geleden het avontuur van Dazure. Sindsdien is de productontwikkelaar onderweg naar een 100% eerlijke financiële wereld. Die stip op de horizon staat er nog steeds. Er is al veel bereikt, maar de reis gaat door en is nog lang niet klaar, blijkt uit een inspirerend gesprek dat InFinance had met de Dazure-directeuren Indra Frishert en Odette Bakker.

Het opschudden van de traditionele markt van overlijdensrisicoverzekeringen begon 12,5 jaar geleden met de introductie van de Dazure GoedIdee Overlijdensrisicoverzekering. Een verzekering met een premiedepot en premieverlagingen voor nieuwe én bestaande klanten. Sinds de productlancering heeft Dazure de premie van deze ORV al zes keer verlaagd. “Onze klanten betalen gedurende de looptijd van hun verzekering altijd een marktconforme premie. Wie 12,5 jaar geleden de GoedIdee ORV afsloot, heeft nu een veel scherpere premie dan degene die toen ging voor de goedkoopste premie”, legt Odette Bakker, algemeen directeur bij Dazure, uit. “Als een tarief niet meer van deze tijd is, dient dit aangepast te worden”, vult Indra Frishert, commercieel directeur bij Dazure, haar aan. “Vooral na een aantal keer een verlaging te hebben doorgevoerd, merkten wij dat meer adviseurs vaker de GoedIdee ORV zijn gaan adviseren.”

Na de succesvolle introductie van de GoedIdee ORV volgde nog een hele reeks aan vernieuwende productintroducties. Inmiddels stuk voor stuk gevestigde namen zoals de GoedIdee Nabestaandenaanvulling, GoedIdee Woonlastenbeschermer, GoedIdee Eenjarig Overlijdensrisicoverzekering en de GoedIdee Inkomensbeschermer. Een inmiddels goed gevulde prijzenkast bewijst dat de waardering voor deze producten binnen en buiten de branche groot is.

Andersom is er vanuit Dazure een enorme waardering voor het intermediaire distributiekanaal. Het regende deze week dan ook lintjes bij Dazure. Adviseurs die onlangs vanuit de gedachte dat het ook anders kan, zijn gaan samenwerken met Dazure, ontvingen voor die ‘heldendaad’ een heus Dazure-lintje. Frishert: “De met ons samenwerkende adviseurs zijn de echte helden van Dazure. Het doet ons deugd dat zij vertrouwen hebben in onze aanpak en samen met ons geloven in de gedachte dat het ook anders kan.” Er zijn verschillende adviseurs die al vanaf het begin in de gedachtegang van Dazure geloven en al 12,5 jaar hun steentje bijdragen aan een 100% eerlijke financiële wereld.

Met het aantal adviseurs groeide ook de Dazure-organisatie. Het avontuur begon met twee medewerkers, nu staan er 22 mensen op de loonlijst. Bakker: “Onze medewerkers ‘zijn’ Dazure. Zij dragen het hoge servicelevel uit, nemen niet zomaar genoegen met hoe de dingen zijn en geloven dat het altijd beter kan. Dat maakt dat niemand meer om ons heen kan en haast iedereen binnen de branche Dazure kent.”

Lintjesregen

Een product moet niet alleen goed zijn bij aanvang, maar gedurende de gehele looptijd

Het bereiken van die ‘status’ is niet zonder slag of stoot gegaan, vertelt Frishert. “De start in 2008 vond plaats in een bijzondere periode. Na de kredietcrisis volgde in 2013 het provisieverbod voor complexe financiële producten, wat eveneens een forse impact had op de branche. In die turbulente markt was daar Dazure dat geloofde dat het anders kon in de traditionele ORV-markt. Dat de focus meer moest komen te liggen op een duurzame klantrelatie. Een product moet niet alleen goed zijn bij aanvang, maar gedurende de gehele looptijd. Zoals eerder al aangegeven verlagen wij al vanaf de start tussentijds de premie niet alleen voor nieuwe klanten, maar juist ook de bestaande klant ontvangt die lagere premie. Logisch als je uitgaat van een duurzame klantrelatie, maar opvallend in een markt waar dit niet logisch is. Want waar wij al 12,5 jaar bouwen aan die duurzame klantrelatie, zie je nu eindelijk ook breder in de markt dat het klantbelang meer vaste voet aan de grond krijgt in de financiële dienstverlening. Dat heeft dus best lang geduurd.”

Niet zonder slag of stoot

‘Praktijkvoorbeelden geven stof tot nadenken’

Die omslag merkt Frishert vooral op in haar rol als ambassadeur en lid van de Raad van Toezicht van het New Financial Forum. Sinds 2016 organiseert Dazure samen met New Financial Forum de Positive Finance Day. Een dag waarop ze inspirerende voorbeelden laten zien van hoe het ook kan en waar ze dus ook steeds vaker praktijkvoorbeelden terugzien van hoe het ook daadwerkelijk anders gaat. “Dat concentreert zich dan met name op de verzekeringen. Hypotheken is voor een groot deel nog echt een transactie gedreven markt, waar door allerlei (soms begrijpelijke) redenen minder oog is voor aanverwante producten die ook belangrijk zijn. Op het gebied van een duurzame klantrelatie is in het hypotheekadvies nog veel te winnen.”

Hypotheekmarkt

Om daarin verandering te brengen komt Dazure binnenkort met het execution only platform Mo-Lotta. Een platform dat afrekent met het masculiene en zakelijke dat vaak nog zo kenmerkend is voor de branche, belooft Frishert. “Die snel to the point en productgerichte websites zijn in sommige situaties best handig, maar soms is er meer (financiële) affiniteit nodig om tot een juiste keuze te komen. Met Mo-Lotta brengen we daarin de menselijke maat terug. Dazure beschikt over veel mooie maar ook schrijnende praktijkvoorbeelden. Door die verhalen op het platform te delen in een Linda/&C-achtige feminiene stijl, willen wij consumenten verleiden verder te kijken dan het sec regelen van een hypotheek. Er wordt zowel door huurders als door kopers te weinig stilgestaan bij het risico dat in een relatie iemand kan wegvallen en welke consequenties dat heeft voor de maandelijkse huur- of hypotheeklasten. Mo-Lotta moet mensen op een toegankelijke manier bewuster maken van de risico’s, want er wordt nog te vaak gedacht: dat overkomt mij niet.”

Adviseurs die hun hypotheekklanten wijzen op de verschillende risico’s kunnen die klanten vervolgens doorverwijzen naar Mo-Lotta. Andersom krijgt de adviseur vanuit het platform leads van consumenten die daar aangeven een adviesgesprek te willen. Op het platform wil Dazure voornamelijk producten aanbieden die in een hypotheekadviesgesprek niet snel aan de orde komen, zoals bijvoorbeeld een ORV voor huurders en bepaalde oplossingen voor zelfstandigen. Maar ook meer in de niche, zoals een cancer critical illness dekking voor vrouwen.

Mo-Lotta platform

Onderweg naar een 100% eerlijke financiële wereld is er dus al veel bereikt en het coronajaar 2020 lijkt op dat vlak een nieuw kantelpunt. In de special van InFinance Kansen & Visies blikte Frishert terug op het bijzondere jaar 2020 en concludeerde dat de menselijke touch die in het verleden vaak ontbrak, steeds vaker om de hoek komt kijken binnen de financiële dienstverlening. “Bij ons zit die menselijke touch in het DNA. Bijvoorbeeld door alleen producten te ontwikkelen die je aan wil bieden aan je dierbaren. Maar wij vinden ook dat góed geld verdienen belangrijker is dan veel geld verdienen en het tevreden houden van aandeelhouders. Je ziet nu gelukkig steeds meer ondernemers kijken vanuit dat menselijk oogpunt. Maar vooral vinden we dat we niets veranderen door met een opgeheven vinger naar elkaar te wijzen. Uiteindelijk moeten we het allemaal samen doen. Wij verwachten (en hopen vooral) dat nog meer bedrijven deze richting op gaan.”

shutterstock_13012245...

Menselijke touch

art-rabobank-renske-h...

Odette Bakker algemeen directeur bij Dazure en Indra Frishert commercieel directeur bij Dazure

lintjesregen_2.gif

Interview

Brancheverbeteraar Dazure

doet het al 12,5 jaar anders

Vanuit de gedachte dat het ook anders moet kunnen, begon 12,5 jaar geleden het avontuur van Dazure. Sindsdien is de productontwikkelaar onderweg naar een 100% eerlijke financiële wereld. Die stip op de horizon staat er nog steeds. Er is al veel bereikt, maar de reis gaat door en is nog lang niet klaar, blijkt uit een inspirerend gesprek dat InFinance had met de Dazure-directeuren Indra Frishert en Odette Bakker.

Het opschudden van de traditionele markt van overlijdensrisicoverzekeringen begon 12,5 jaar geleden met de introductie van de Dazure GoedIdee Overlijdensrisicoverzekering. Een verzekering met een premiedepot en premieverlagingen voor nieuwe én bestaande klanten. Sinds de productlancering heeft Dazure de premie van deze ORV al zes keer verlaagd. “Onze klanten betalen gedurende de looptijd van hun verzekering altijd een marktconforme premie. Wie 12,5 jaar geleden de GoedIdee ORV afsloot, heeft nu een veel scherpere premie dan degene die toen ging voor de goedkoopste premie”, legt Odette Bakker, algemeen directeur bij Dazure, uit. “Als een tarief niet meer van deze tijd is, dient dit aangepast te worden”, vult Indra Frishert, commercieel directeur bij Dazure, haar aan. “Vooral na een aantal keer een verlaging te hebben doorgevoerd, merkten wij dat meer adviseurs vaker de GoedIdee ORV zijn gaan adviseren.”

Na de succesvolle introductie van de GoedIdee ORV volgde nog een hele reeks aan vernieuwende productintroducties. Inmiddels stuk voor stuk gevestigde namen zoals de GoedIdee Nabestaandenaanvulling, GoedIdee Woonlastenbeschermer, GoedIdee Eenjarig Overlijdensrisicoverzekering en de GoedIdee Inkomensbeschermer. Een inmiddels goed gevulde prijzenkast bewijst dat de waardering voor deze producten binnen en buiten de branche groot is.

Andersom is er vanuit Dazure een enorme waardering voor het intermediaire distributiekanaal. Het regende deze week dan ook lintjes bij Dazure. Adviseurs die onlangs vanuit de gedachte dat het ook anders kan, zijn gaan samenwerken met Dazure, ontvingen voor die ‘heldendaad’ een heus Dazure-lintje. Frishert: “De met ons samenwerkende adviseurs zijn de echte helden van Dazure. Het doet ons deugd dat zij vertrouwen hebben in onze aanpak en samen met ons geloven in de gedachte dat het ook anders kan.” Er zijn verschillende adviseurs die al vanaf het begin in de gedachtegang van Dazure geloven en al 12,5 jaar hun steentje bijdragen aan een 100% eerlijke financiële wereld.

Met het aantal adviseurs groeide ook de Dazure-organisatie. Het avontuur begon met twee medewerkers, nu staan er 22 mensen op de loonlijst. Bakker: “Onze medewerkers ‘zijn’ Dazure. Zij dragen het hoge servicelevel uit, nemen niet zomaar genoegen met hoe de dingen zijn en geloven dat het altijd beter kan. Dat maakt dat niemand meer om ons heen kan en haast iedereen binnen de branche Dazure kent.”

Lintjesregen

Een product moet niet alleen goed zijn bij aanvang, maar gedurende de gehele looptijd

Het bereiken van die ‘status’ is niet zonder slag of stoot gegaan, vertelt Frishert. “De start in 2008 vond plaats in een bijzondere periode. Na de kredietcrisis volgde in 2013 het provisieverbod voor complexe financiële producten, wat eveneens een forse impact had op de branche. In die turbulente markt was daar Dazure dat geloofde dat het anders kon in de traditionele ORV-markt. Dat de focus meer moest komen te liggen op een duurzame klantrelatie. Een product moet niet alleen goed zijn bij aanvang, maar gedurende de gehele looptijd. Zoals eerder al aangegeven verlagen wij al vanaf de start tussentijds de premie niet alleen voor nieuwe klanten, maar juist ook de bestaande klant ontvangt die lagere premie. Logisch als je uitgaat van een duurzame klantrelatie, maar opvallend in een markt waar dit niet logisch is. Want waar wij al 12,5 jaar bouwen aan die duurzame klantrelatie, zie je nu eindelijk ook breder in de markt dat het klantbelang meer vaste voet aan de grond krijgt in de financiële dienstverlening. Dat heeft dus best lang geduurd.”

Niet zonder slag of stoot

‘Praktijkvoorbeelden geven stof tot nadenken’

Die omslag merkt Frishert vooral op in haar rol als ambassadeur en lid van de Raad van Toezicht van het New Financial Forum. Sinds 2016 organiseert Dazure samen met New Financial Forum de Positive Finance Day. Een dag waarop ze inspirerende voorbeelden laten zien van hoe het ook kan en waar ze dus ook steeds vaker praktijkvoorbeelden terugzien van hoe het ook daadwerkelijk anders gaat. “Dat concentreert zich dan met name op de verzekeringen. Hypotheken is voor een groot deel nog echt een transactie gedreven markt, waar door allerlei (soms begrijpelijke) redenen minder oog is voor aanverwante producten die ook belangrijk zijn. Op het gebied van een duurzame klantrelatie is in het hypotheekadvies nog veel te winnen.”

Hypotheekmarkt

Om daarin verandering te brengen komt Dazure binnenkort met het execution only platform Mo-Lotta. Een platform dat afrekent met het masculiene en zakelijke dat vaak nog zo kenmerkend is voor de branche, belooft Frishert. “Die snel to the point en productgerichte websites zijn in sommige situaties best handig, maar soms is er meer (financiële) affiniteit nodig om tot een juiste keuze te komen. Met Mo-Lotta brengen we daarin de menselijke maat terug. Dazure beschikt over veel mooie maar ook schrijnende praktijkvoorbeelden. Door die verhalen op het platform te delen in een Linda/&C-achtige feminiene stijl, willen wij consumenten verleiden verder te kijken dan het sec regelen van een hypotheek. Er wordt zowel door huurders als door kopers te weinig stilgestaan bij het risico dat in een relatie iemand kan wegvallen en welke consequenties dat heeft voor de maandelijkse huur- of hypotheeklasten. Mo-Lotta moet mensen op een toegankelijke manier bewuster maken van de risico’s, want er wordt nog te vaak gedacht: dat overkomt mij niet.”

Adviseurs die hun hypotheekklanten wijzen op de verschillende risico’s kunnen die klanten vervolgens doorverwijzen naar Mo-Lotta. Andersom krijgt de adviseur vanuit het platform leads van consumenten die daar aangeven een adviesgesprek te willen. Op het platform wil Dazure voornamelijk producten aanbieden die in een hypotheekadviesgesprek niet snel aan de orde komen, zoals bijvoorbeeld een ORV voor huurders en bepaalde oplossingen voor zelfstandigen. Maar ook meer in de niche, zoals een cancer critical illness dekking voor vrouwen.

Mo-Lotta platform

Onderweg naar een 100% eerlijke financiële wereld is er dus al veel bereikt en het coronajaar 2020 lijkt op dat vlak een nieuw kantelpunt. In de special van InFinance Kansen & Visies blikte Frishert terug op het bijzondere jaar 2020 en concludeerde dat de menselijke touch die in het verleden vaak ontbrak, steeds vaker om de hoek komt kijken binnen de financiële dienstverlening. “Bij ons zit die menselijke touch in het DNA. Bijvoorbeeld door alleen producten te ontwikkelen die je aan wil bieden aan je dierbaren. Maar wij vinden ook dat góed geld verdienen belangrijker is dan veel geld verdienen en het tevreden houden van aandeelhouders. Je ziet nu gelukkig steeds meer ondernemers kijken vanuit dat menselijk oogpunt. Maar vooral vinden we dat we niets veranderen door met een opgeheven vinger naar elkaar te wijzen. Uiteindelijk moeten we het allemaal samen doen. Wij verwachten (en hopen vooral) dat nog meer bedrijven deze richting op gaan.”

shutterstock_13012245...

Menselijke touch

Interview

art-rabobank-renske-h...

Odette Bakker algemeen directeur bij Dazure en Indra Frishert commercieel directeur bij Dazure