Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
TOP 5
1.png
3.png
4.png
5.png
5.png (copy)
Top 5 april

In 2020 zijn 1.175 Kifid-klachten geëindigd met een uitspraak. In 20% van de uitspraken waren financiële intermediairs betrokken. Het is de Geschillencommissie van Kifid daarbij opgevallen dat de financieel adviseur niet altijd beschikt over aantekeningen of een verslag van het adviesgesprek. Is er in het kader van de zorgplicht sprake van een ‘verzwaarde motiveringsplicht’, dan moet de adviseur feitelijk kunnen aantonen hoe hij tot het advies is gekomen. Kan de adviseur dat niet, dan gaat de Geschillencommissie ervan uit dat de lezing van de consument de juiste is. Kifid raadt adviseurs dan ook aan om van de adviesgesprekken verslagen te maken en die te laten accorderen door de consument.

Wie eist bewijst, maar niet bij Kifid

cijfer1.png

“Hoe proportioneel is het om van eenpitters en kleine advieskantoren te eisen dat ze een Wwft-vragenlijst invullen, waar ze tijden mee bezig zijn en waarin ze tot in detail moeten aangeven hoe ze ervoor zorgen dat ze de wet naleven?”, vroeg Adfiz-directeur Enno Wiertsema zich in zijn maandelijkse blog af. Dat het naleven van de witwasregelgeving veel adviseurs en advieskantoren hoofdbrekens geeft, bleek wel uit de animo voor het Adfiz-webinar ‘Wwft: van complexe regelgeving naar werkbare kantoorpraktijk’ dat Adfiz onlangs organiseerde. Wiertsema: “De op dit dossier betrokken Adfiz-collegae zijn nog steeds bezig met de afhandeling van alle vragen die tijdens dit webinar zijn gesteld. Ergens gaat er dus iets niet helemaal goed. Het is zonneklaar dat de administratieve druk de advieskantoren boven het hoofd groeit. Als we op deze manier doorgaan, drukken we de kleinere advieskantoren de markt uit. Is dat wat we willen?”

cijfer2.png

‘Witwasregels drukken klein
advieskantoor de markt uit’

Martin Keegstra, Christian Dijkhof en Michel van den Akker treden terug als commissaris van HDN. Een verschil van inzicht over de aanpak van de twee incidenten met de IBL-rekentool die eerder dit jaar aan het licht kwamen, is de belangrijkste reden voor hun vertrek. Daarnaast vinden de opgestapte commissarissen ook dat in de huidige governance van HDN, het RvC-lidmaatschap in de nasleep van deze incidenten hen belemmert in het uitoefenen van hun dagelijkse werkzaamheden. HDN benadrukt dat de deelname van de organisaties die de opgestapte commissarissen Dijkhof (OvFD), Keegstra (Romeo Financiële Diensten) en Van den Akker (De Hypotheker) vertegenwoordigden, aan de huidige en toekomstige werkgroepen en adviesorganen van HDN gehandhaafd blijft.

Aanpak IBL-incidenten reden
vertrek commissarissen HDN

cijfer1.png (copy)

Volgens Lana Gerssen, NVM-voorzitter van de vakgroep Wonen, wordt inmiddels meer dan 60% van de verkochte woningen boven de vraagprijs verkocht. Daarbij stijgt ook de hoogte van de overbiedingen. “In deze absurde marktsituatie komt het beste en slechtste boven en daar moeten wij scherp op zijn.” Gemiddeld werden de overboden woningen 3,5% boven de vraagprijs verkocht. “We kunnen een woning maar één keer verkopen en naast één gelukkige koper blijven er veel teleurgestelde bieders achter”, aldus Gerssens. De NVM-woningmarktcijfers over het eerste kwartaal 2021 laten opnieuw zien dat de woningmarkt in Nederland ongekend krap is. De krapte-indicator voor bestaande woningen komt in Q1 2021 uit op een dieptepunt van 1,7. De koper kan dus opnieuw uit minder dan twee huizen kiezen.

cijfer2.png (copy)

Huizenkoper neemt steeds
meer risico’s

De adviseurs van CMIS Franchise ervaren de afhandeling van hypotheekdossiers voor het tweede kwartaal op rij als zeer goed. Een aantal struikelblokken vormt echter een potentieel risico voor de kwaliteit van die dienstverlening, waarschuwt CMIS-label De Hypotheekshop. Naast een branchebreed tekort aan acceptanten (en adviseurs) ziet de adviesketen drie andere struikelblokken die de dienstverlening tussen midoffice en adviseur onder druk zetten.

Midoffices manoeuvreren
tussen struikelblokken

cijfer1.png (copy1)

De maand begon met de grappigste dag van het jaar. Daaraan droeg ook onze branche graag een steentje bij. Zo introduceerde Woonfonds de Boomhuishypotheek, kondigde Dazure aan het fysieke kantoorleven volledig naar de cloud te verbannen en bood Munt Hypotheken de branche een ondeugende jaarkalender met 12 hypotheekhunks aan.

Uitgelicht: 1 april

cijfer1.png (copy2)
backtop.jpg
1.png
Top 5 april
5.png (copy)
3.png
4.png
5.png

In 2020 zijn 1.175 Kifid-klachten geëindigd met een uitspraak. In 20% van de uitspraken waren financiële intermediairs betrokken. Het is de Geschillencommissie van Kifid daarbij opgevallen dat de financieel adviseur niet altijd beschikt over aantekeningen of een verslag van het adviesgesprek. Is er in het kader van de zorgplicht sprake van een ‘verzwaarde motiveringsplicht’, dan moet de adviseur feitelijk kunnen aantonen hoe hij tot het advies is gekomen. Kan de adviseur dat niet, dan gaat de Geschillencommissie ervan uit dat de lezing van de consument de juiste is. Kifid raadt adviseurs dan ook aan om van de adviesgesprekken verslagen te maken en die te laten accorderen door de consument.

Wie eist bewijst, maar niet bij Kifid

cijfer1.png

“Hoe proportioneel is het om van eenpitters en kleine advieskantoren te eisen dat ze een Wwft-vragenlijst invullen, waar ze tijden mee bezig zijn en waarin ze tot in detail moeten aangeven hoe ze ervoor zorgen dat ze de wet naleven?”, vroeg Adfiz-directeur Enno Wiertsema zich in zijn maandelijkse blog af. Dat het naleven van de witwasregelgeving veel adviseurs en advieskantoren hoofdbrekens geeft, bleek wel uit de animo voor het Adfiz-webinar ‘Wwft: van complexe regelgeving naar werkbare kantoorpraktijk’ dat Adfiz onlangs organiseerde. Wiertsema: “De op dit dossier betrokken Adfiz-collegae zijn nog steeds bezig met de afhandeling van alle vragen die tijdens dit webinar zijn gesteld. Ergens gaat er dus iets niet helemaal goed. Het is zonneklaar dat de administratieve druk de advieskantoren boven het hoofd groeit. Als we op deze manier doorgaan, drukken we de kleinere advieskantoren de markt uit. Is dat wat we willen?”

cijfer2.png

‘Witwasregels drukken klein
advieskantoor de markt uit’

Martin Keegstra, Christian Dijkhof en Michel van den Akker treden terug als commissaris van HDN. Een verschil van inzicht over de aanpak van de twee incidenten met de IBL-rekentool die eerder dit jaar aan het licht kwamen, is de belangrijkste reden voor hun vertrek. Daarnaast vinden de opgestapte commissarissen ook dat in de huidige governance van HDN, het RvC-lidmaatschap in de nasleep van deze incidenten hen belemmert in het uitoefenen van hun dagelijkse werkzaamheden. HDN benadrukt dat de deelname van de organisaties die de opgestapte commissarissen Dijkhof (OvFD), Keegstra (Romeo Financiële Diensten) en Van den Akker (De Hypotheker) vertegenwoordigden, aan de huidige en toekomstige werkgroepen en adviesorganen van HDN gehandhaafd blijft.

Aanpak IBL-incidenten reden
vertrek commissarissen HDN

cijfer1.png (copy)

Volgens Lana Gerssen, NVM-voorzitter van de vakgroep Wonen, wordt inmiddels meer dan 60% van de verkochte woningen boven de vraagprijs verkocht. Daarbij stijgt ook de hoogte van de overbiedingen. “In deze absurde marktsituatie komt het beste en slechtste boven en daar moeten wij scherp op zijn.” Gemiddeld werden de overboden woningen 3,5% boven de vraagprijs verkocht. “We kunnen een woning maar één keer verkopen en naast één gelukkige koper blijven er veel teleurgestelde bieders achter”, aldus Gerssens. De NVM-woningmarktcijfers over het eerste kwartaal 2021 laten opnieuw zien dat de woningmarkt in Nederland ongekend krap is. De krapte-indicator voor bestaande woningen komt in Q1 2021 uit op een dieptepunt van 1,7. De koper kan dus opnieuw uit minder dan twee huizen kiezen.

cijfer2.png (copy)

Huizenkoper neemt steeds
meer risico’s

De adviseurs van CMIS Franchise ervaren de afhandeling van hypotheekdossiers voor het tweede kwartaal op rij als zeer goed. Een aantal struikelblokken vormt echter een potentieel risico voor de kwaliteit van die dienstverlening, waarschuwt CMIS-label De Hypotheekshop. Naast een branchebreed tekort aan acceptanten (en adviseurs) ziet de adviesketen drie andere struikelblokken die de dienstverlening tussen midoffice en adviseur onder druk zetten.

Midoffices manoeuvreren
tussen struikelblokken

cijfer1.png (copy1)

De maand begon met de grappigste dag van het jaar. Daaraan droeg ook onze branche graag een steentje bij. Zo introduceerde Woonfonds de Boomhuishypotheek, kondigde Dazure aan het fysieke kantoorleven volledig naar de cloud te verbannen en bood Munt Hypotheken de branche een ondeugende jaarkalender met 12 hypotheekhunks aan.

Uitgelicht: 1 april

cijfer1.png (copy2)