
Maar liefst 141.894 bezoekers verpletterden de 52eeditie van het ABN AMRO Open dit jaar het bezoekersrecord van een jaar eerder. Zowel zakelijk bezoek als reguliere fans toonden een enorme stijging. Met ruim meer dan 50.000 bezoekers, waaronder 10.000 relaties van ABN AMRO, is het tennistoernooi het grootste zakelijke netwerk evenement van Nederland. De bank is al sinds de start van het tennistoernooi in 1974 sponsor van het evenement. Het is daarmee het langstlopende naamgevend sponsorschap op de ATP Tour (Association of Tennis Professionals). De sponsorovereenkomst werd tijdens het toernooi met nog eens drie jaar verlengd. De 53e editie van het ABN AMRO Open is van 7 tot en met 15 februari 2026.
Sinds 2009 zet de bank zich ook in om rolstoeltennis hetzelfde podium te bieden en met het toernooi maatschappelijk impact te maken. Bijvoorbeeld door samen te werken met partners zoals de Esther Vergeer Foundation. De tennisster is Toernooidirecteur van het Wheelchair-tennistoernooi, dat door ABN Amro gelijktijdig met het ATP500 toernooi wordt georganiseerd. Ook het Wheelchair-tennistoernooi zal de komende drie jaar georganiseerd worden. Het toernooi wordt zowel voor mannen als vrouwen gespeeld. Dit jaar mochten Lizzy de Greef bij de vrouwen en Stéphane Houdet bij de mannen de overwinning op hun naam schrijven.
Nadat toernooidirecteur Richard Krajicek de aanwezigen alles had verteld over het ABN AMRO Open en de te spelen wedstrijden die avond, konden de adviseurs naar het centercourt. Rotterdam Ahoy is die avond getuige van een marathonpartij tussen de als tweede geplaatste Daniil Medvedev en de Italiaanse Mattia Bellucci, waarbij de torenhoge favoriet door de onbevangen Italiaan uit het toernooi werd geblazen. Een onverwacht mooie en vooral spannende wedstrijd, als afsluiter van het inspirerende seminar voor adviseurs.

Marcel Steenhuis, manager Marketing & Communicatie interviewde op het podium Won Yip, een succesvolle ondernemer in de horeca- en vastgoedsector in Nederland
en Amsterdam in het bijzonder. Bij het grote publiek is hij bekend als panellid in het televisieprogramma Dragons' Den. Zijn succes wordt toegeschreven aan zijn harde werk, visie en het vermogen om kansen te benutten in verschillende sectoren. Hard werken en kansen benutten is ook wat hij de aanwezige adviseurs mee wil geven. Dat zei hij op een vraag vanuit de zaal waar hij naar zou kijken als hij zou willen investeren in de branche voor onafhankelijk advies. Won Yip: “Een hypotheekadvieskantoor zou zeven dagen in de week open moeten zijn, dus ook op zaterdag en zondag. Als je daarin investeert creëer je een voorsprong op de concurrentie en win je de consument die voor een adviesgesprek geen vrije dag hoeft op te nemen.”
ABN Amro had ook de Gouden Lotus Award Klantbeheer meegenomen naar Ahoy om het intermediair te bedanken voor hun steun om deze award te kunnen winnen. De tweejaarlijkse award wordt uitgereikt aan de hypotheekverstrekker die volgens de adviseur een voortrekkersrol vervult op het gebied van actief klantbeheer. ABN Amro mocht de award vorig jaar op het plenaire podium van HypoVak in ontvangst nemen. De bank was één van de eerste geldverstrekkers die het Manifest Actief Klantbeheer heeft ondertekend, dat tot doel heeft actief klantbeheer per 2025 een logisch onderdeel te maken in de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners.
ABN Amro deelde de afgelopen jaren veel klantdata met het intermediair in de vorm van leads (adviestriggers) rondom thema’s waarbij de bestaande klanten wellicht behoefte hebben aan advies, zoals verduurzaming en renteherziening. Vanuit privacy-oogpunt moet dit uiteraard wel op een juridisch verantwoorde manier gedaan worden. De bank begon daarom vier jaar geleden met het verkrijgen van toestemmingsverklaringen van klanten, zodat de bank de klantdata mag delen. Sinds vorig jaar heeft de bank de verklaring ook in de offerte staan, wat voor een sterke toename heeft gezorgd. Het intermediair is daarnaast steeds actiever bezig door ook zijn bestaande klanten hierop te wijzen. Dit jaar zal ABN Amro opnieuw een mogelijkheid creëren waarmee het de adviseur helpt om nog eenvoudiger toestemming te verkrijgen.
Tijdens de bijeenkomst was er ook aandacht voor de verruiming van de leen-schenk-combinatie die ABN Amro in januari bekendmaakte. Het maximale percentage dat de hypotheekverstrekker accepteert is van 20% naar 50% gegaan. De leen-schenk-combinatie die de bank naast een hypotheek accepteert, stelt (groot)ouders in staat om hun (klein)kinderen financieel te ondersteunen bij de aankoop van een woning door hen een lening te verstrekken en de maandlasten hiervan terug te schenken. Dit resulteert in een aanvullende lening zonder aanvullende maandlasten voor het kind. De forse verruiming van de voorwaarden betekent dat het kind nu naast de maximale hypotheek bij ABN Amro (volledig op aflossing) nog eens tot 50% hiervan bij de (groot)ouders kan lenen als de maandlasten hiervan terug worden geschonken.
In het geval van de leen-schenk-combinatie staat de hypotheek bij ABN Amro volledig op aflossing en is het aan de familie of zij voor hun deel kiezen voor geheel aflosvrij. Wordt er gekozen voor (deels) aflossing, dan is er ook sprake van renteaftrek. Met de huidige hypotheekrente een interessant gegeven. De verruiming naar 50% biedt families meer mogelijkheden om te kiezen voor een aflossende familiehypotheek. Voor een weloverwogen keuze benadrukt Groenendijk het belang van een goed fiscaal advies. ABN Amro staat de constructie alleen toe als de klant wordt bijgestaan door een hypotheekadviseur die de familie helpt het juiste fiscale advies in te winnen. Een belangrijk onderdeel van de constructie is de aan elkaar gekoppelde leen- en schenkovereenkomst.
“Een hypotheekadvieskantoor zou zeven dagen in de week open moeten zijn”
ABN Amro gooit balletje op
over plannen 2025

Op het podium werden de ruim 250 adviseurs welkom geheten door Mark Groenendijk, manager Intermediaire Distributie en Marcel Steenhuis, manager Marketing & Communicatie. Groenendijk blikte kort terug op 2024 en in het bijzonder op de twee volmachten voor hypotheken die ABN Amro in 2024 heeft verstrekt aan Romeo en DAK. Vanaf dat moment heeft de financieel adviseur bij ABN Amro Intermediaire Distributie drie keuzes om de hypotheek van zijn klant onder te brengen. Via een rechtstreekse aanstelling, via een serviceprovider zonder volmacht of via een serviceprovider mét volmacht. De vorm van samenwerking kan een advieskantoor één keer per jaar aanpassen.
Rotterdam Ahoy was ook de plek waar Groenendijk de eerste ABN Amro Intermediaire Distributie Impact Award mocht uitreiken aan Expat Mortgages, de grootste onafhankelijke hypotheekadviseur voor expats in Nederland. Groenendijk: “Als specialist heeft Expat Mortgages ervoor gezorgd dat duizenden expats hun weg hebben kunnen vinden in Nederland en zich er thuis zijn gaan voelen. Door hun manier van adviseren en begeleiden hebben zij er ook voor gezorgd dat bedrijven graag naar ons land komen. Inspanningen die de economie en de positie van expats een impuls hebben gegeven.” Vervolgens kwamen oprichters Chris van Maasdijk & Henk Jansen en huidig CEO Kenneth Leenders het podium op om de prijs in ontvangst te nemen.

De 52steeditie van het ABN AMRO Open tennistoernooi in Rotterdam Ahoy was ook dit jaar weer het decor van een inspirerende adviseursbijeenkomst. Een bijzonder moment was de uitreiking van de eerste ABN AMRO Intermediaire Verkoop Impact Award aan de oprichters en huidig CEO van Expat Mortgages.
Tijdens de bijeenkomst was er ook aandacht voor de verruiming van de leen-schenk-combinatie die ABN Amro in januari bekendmaakte. Het maximale percentage dat de hypotheekverstrekker accepteert is van 20% naar 50% gegaan. De leen-schenk-combinatie die de bank naast een hypotheek accepteert, stelt (groot)ouders in staat om hun (klein)kinderen financieel te ondersteunen bij de aankoop van een woning door hen een lening te verstrekken en de maandlasten hiervan terug te schenken. Dit resulteert in een aanvullende lening zonder aanvullende maandlasten voor het kind. De forse verruiming van de voorwaarden betekent dat het kind nu naast de maximale hypotheek bij ABN Amro (volledig op aflossing) nog eens tot 50% hiervan bij de (groot)ouders kan lenen als de maandlasten hiervan terug worden geschonken.
In het geval van de leen-schenk-combinatie staat de hypotheek bij ABN Amro volledig op aflossing en is het aan de familie of zij voor hun deel kiezen voor geheel aflosvrij. Wordt er gekozen voor (deels) aflossing, dan is er ook sprake van renteaftrek. Met de huidige hypotheekrente een interessant gegeven. De verruiming naar 50% biedt families meer mogelijkheden om te kiezen voor een aflossende familiehypotheek. Voor een weloverwogen keuze benadrukt Groenendijk het belang van een goed fiscaal advies. ABN Amro staat de constructie alleen toe als de klant wordt bijgestaan door een hypotheekadviseur die de familie helpt het juiste fiscale advies in te winnen. Een belangrijk onderdeel van de constructie is de aan elkaar gekoppelde leen- en schenkovereenkomst.
Maar liefst 141.894 bezoekers verpletterden de 52eeditie van het ABN AMRO Open dit jaar het bezoekersrecord van een jaar eerder. Zowel zakelijk bezoek als reguliere fans toonden een enorme stijging. Met ruim meer dan 50.000 bezoekers, waaronder 10.000 relaties van ABN AMRO, is het tennistoernooi het grootste zakelijke netwerk evenement van Nederland. De bank is al sinds de start van het tennistoernooi in 1974 sponsor van het evenement. Het is daarmee het langstlopende naamgevend sponsorschap op de ATP Tour (Association of Tennis Professionals). De sponsorovereenkomst werd tijdens het toernooi met nog eens drie jaar verlengd. De 53e editie van het ABN AMRO Open is van 7 tot en met 15 februari 2026.
Sinds 2009 zet de bank zich ook in om rolstoeltennis hetzelfde podium te bieden en met het toernooi maatschappelijk impact te maken. Bijvoorbeeld door samen te werken met partners zoals de Esther Vergeer Foundation. De tennisster is Toernooidirecteur van het Wheelchair-tennistoernooi, dat door ABN Amro gelijktijdig met het ATP500 toernooi wordt georganiseerd. Ook het Wheelchair-tennistoernooi zal de komende drie jaar georganiseerd worden. Het toernooi wordt zowel voor mannen als vrouwen gespeeld. Dit jaar mochten Lizzy de Greef bij de vrouwen en Stéphane Houdet bij de mannen de overwinning op hun naam schrijven.

“Een hypotheekadvieskantoor zou zeven dagen in de week open moeten zijn”
Nadat toernooidirecteur Richard Krajicek de aanwezigen alles had verteld over het ABN AMRO Open en de te spelen wedstrijden die avond, konden de adviseurs naar het centercourt. Rotterdam Ahoy is die avond getuige van een marathonpartij tussen de als tweede geplaatste Daniil Medvedev en de Italiaanse Mattia Bellucci, waarbij de torenhoge favoriet door de onbevangen Italiaan uit het toernooi werd geblazen. Een onverwacht mooie en vooral spannende wedstrijd, als afsluiter van het inspirerende seminar voor adviseurs.

Marcel Steenhuis, manager Marketing & Communicatie interviewde op het podium Won Yip, een succesvolle ondernemer in de horeca- en vastgoedsector in Nederland
en Amsterdam in het bijzonder. Bij het grote publiek is hij bekend als panellid in het televisieprogramma Dragons' Den. Zijn succes wordt toegeschreven aan zijn harde werk, visie en het vermogen om kansen te benutten in verschillende sectoren. Hard werken en kansen benutten is ook wat hij de aanwezige adviseurs mee wil geven. Dat zei hij op een vraag vanuit de zaal waar hij naar zou kijken als hij zou willen investeren in de branche voor onafhankelijk advies. Won Yip: “Een hypotheekadvieskantoor zou zeven dagen in de week open moeten zijn, dus ook op zaterdag en zondag. Als je daarin investeert creëer je een voorsprong op de concurrentie en win je de consument die voor een adviesgesprek geen vrije dag hoeft op te nemen.”
ABN Amro had ook de Gouden Lotus Award Klantbeheer meegenomen naar Ahoy om het intermediair te bedanken voor hun steun om deze award te kunnen winnen. De tweejaarlijkse award wordt uitgereikt aan de hypotheekverstrekker die volgens de adviseur een voortrekkersrol vervult op het gebied van actief klantbeheer. ABN Amro mocht de award vorig jaar op het plenaire podium van HypoVak in ontvangst nemen. De bank was één van de eerste geldverstrekkers die het Manifest Actief Klantbeheer heeft ondertekend, dat tot doel heeft actief klantbeheer per 2025 een logisch onderdeel te maken in de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners.
ABN Amro deelde de afgelopen jaren veel klantdata met het intermediair in de vorm van leads (adviestriggers) rondom thema’s waarbij de bestaande klanten wellicht behoefte hebben aan advies, zoals verduurzaming en renteherziening. Vanuit privacy-oogpunt moet dit uiteraard wel op een juridisch verantwoorde manier gedaan worden. De bank begon daarom vier jaar geleden met het verkrijgen van toestemmingsverklaringen van klanten, zodat de bank de klantdata mag delen. Sinds vorig jaar heeft de bank de verklaring ook in de offerte staan, wat voor een sterke toename heeft gezorgd. Het intermediair is daarnaast steeds actiever bezig door ook zijn bestaande klanten hierop te wijzen. Dit jaar zal ABN Amro opnieuw een mogelijkheid creëren waarmee het de adviseur helpt om nog eenvoudiger toestemming te verkrijgen.

Op het podium werden de ruim 250 adviseurs welkom geheten door Mark Groenendijk, manager Intermediaire Distributie en Marcel Steenhuis, manager Marketing & Communicatie. Groenendijk blikte kort terug op 2024 en in het bijzonder op de twee volmachten voor hypotheken die ABN Amro in 2024 heeft verstrekt aan Romeo en DAK. Vanaf dat moment heeft de financieel adviseur bij ABN Amro Intermediaire Distributie drie keuzes om de hypotheek van zijn klant onder te brengen. Via een rechtstreekse aanstelling, via een serviceprovider zonder volmacht of via een serviceprovider mét volmacht. De vorm van samenwerking kan een advieskantoor één keer per jaar aanpassen.
Rotterdam Ahoy was ook de plek waar Groenendijk de eerste ABN Amro Intermediaire Distributie Impact Award mocht uitreiken aan Expat Mortgages, de grootste onafhankelijke hypotheekadviseur voor expats in Nederland. Groenendijk: “Als specialist heeft Expat Mortgages ervoor gezorgd dat duizenden expats hun weg hebben kunnen vinden in Nederland en zich er thuis zijn gaan voelen. Door hun manier van adviseren en begeleiden hebben zij er ook voor gezorgd dat bedrijven graag naar ons land komen. Inspanningen die de economie en de positie van expats een impuls hebben gegeven.” Vervolgens kwamen oprichters Chris van Maasdijk & Henk Jansen en huidig CEO Kenneth Leenders het podium op om de prijs in ontvangst te nemen.
ABN Amro gooit balletje op
over plannen 2025

De 52steeditie van het ABN AMRO Open tennistoernooi in Rotterdam Ahoy was ook dit jaar weer het decor van een inspirerende adviseursbijeenkomst. Een bijzonder moment was de uitreiking van de eerste ABN AMRO Intermediaire Verkoop Impact Award aan de oprichters en huidig CEO van Expat Mortgages.