Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Marco Wagenaar en Pieter-Bas Poelhekke
interview

De Gouden Lotus Award Brondata is een initiatief van HDN en InFinance. Voor het bepalen van de winnaar is een aantal criteria gebruikt. De belangrijkste indicator is het percentage van de hypotheekaanvragen dat met brondata is gedaan. In de categorie Advieskantoor laat dit percentage zien hoe vaak en hoeveel klanten de adviseur daadwerkelijk helpt in de bemiddelingsfase door een aanvraag te doen met brondata. De hoogste percentages zijn een sterke indicator van het gebruik van brondata om het klantproces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Van alle hypotheekaanvragen die Poelhekke Wagenaar Hypotheken in de onderzoeksperiode indiende, was bij maar liefs 71 procent van de aanvragen gebruikgemaakt van brondata. Het leverde Marco en Pieter-Bas de Gouden Lotus Award Brondata op.

Winnaar Gouden Lotus Award Brondata

Ze zijn aan de slag gegaan met brondata en raden andere adviseurs aan hetzelfde te doen. Wagenaar: “Werken met brondata levert je heel veel op. Niet alleen veel klantinformatie, maar ook gemak en een professionele uitstraling naar de klant. Het automatisch overzetten van brondata naar het adviespakket levert je ook nog eens een tijdbesparing op. Het werken met brondata heeft ons in de praktijk doen ervaren dat we zonder extra personeel meer werk aankunnen en de klant nog beter kunnen bedienen.”

Ontdek de voordelen

Een kennismakingsgesprek bij Poelhekke Wagenaar Hypotheken is op hun kosten. Ter voorbereiding op dit gesprek wordt een klantportaal klaargezet waar de klant via Ockto de benodigde gegevens kan klaarzetten. Er is nog geen klant geweest die dit niet wilde doen. Op basis van het uitgebreide en met behulp van brondata goed voorbereide kennismakingsgesprek, accepteert bijna 100% van de klanten de opdracht tot dienstverlening die na het kennismakingsgesprek in het klantportaal klaarstaat. “Een percentage waar we natuurlijk heel trots op zijn en een bevestiging dat we het juiste voor de klant doen”, aldus Poelhekke.  

Technisch gezien gaat er nog wel eens iets mis en moeten aanvragen alsnog handmatig verwerkt worden. Ondanks die technische mankementen zijn de voordelen van het werken met brondata voor het advieskantoor vele malen groter. Natuurlijk kan het altijd beter en sneller. Als het aan Wagenaar ligt dan verdwijnt bijvoorbeeld het fysieke DUO-overzicht zo snel mogelijk. Dit overzicht is al bij de bron op te halen, maar geen geldverstrekker die het accepteert. “Het DUO-overzicht is een document dat vaak afgekeurd moet worden. Dan moet je weer terug naar de klant, terwijl de juiste informatie via brondata gewoon binnengehaald kan worden.” De werkgeversverklaring digitaal is eveneens een veelgehoorde wens, maar Wagenaar heeft daar wel twijfels bij. “Met het UWV-document kun je een gemiddeld inkomen over de afgelopen 24 maanden ophalen. Dit heet de ‘inkomensbepaling loondienst (IBL)’ en wordt door banken veelal ook geaccepteerd om een bestendig inkomen mee aan te tonen. Als dat in combinatie met de loonstrook past, dan zetten we die aan en is een werkgeversverklaring meesturen – die fouten kan opleveren – niet meer nodig.” 

Klant accepteert brondata

De haalbaarheidsverklaring was geen verplichting en de verklaring mocht ook bij een andere adviseur geregeld worden. Omdat Poelhekke Wagenaar Hypotheken op de website van het project stond, kozen de meeste geïnteresseerden toch voor het Rotterdamse advieskantoor. Van de mensen die uiteindelijk een woning konden kopen, kozen veel starters het advieskantoor ook voor het hypotheekadvies en - bemiddelingstraject. Het grootste deel daarvan is volledig op brondata het aanvraagproces ingegaan. De vergoeding voor de haalbaarheidsverklaring werd vervolgens verrekend op de adviesnota.

Het project in Rijswijk was voor de mannen een mooie proeftuin om de voordelen van het gebruik van brondata te ervaren. De intensiteit waarmee zij zich in een relatief korte periode het digitaal verwerken van klantinformatie eigen hebben gemaakt, heeft erin geresulteerd dat het gebruik van brondate een standaardprocedure is geworden. “Vanuit de klanten ervaren wij geen weerstand om brondata te gebruiken. De enkele keer dat het niet lukte had een technische reden”, aldus Wagenaar. Waar het advieskantoor vooral nog tegenaan loopt is het acceptatiebeleid bij geldverstrekkers. Niet alle aanbieders maken gebruik van brondata en bij de aanbieders die dat wel doen verschillen de regels per aanbieder. 

Van brondata naar klant

Het advieskantoor werkt met Accelerate. Wagenaar is al sinds de startfase gebruiker van de softwaretoepassing voor hypotheekbemiddeling. Hij heeft in die beginfase verschillende verbetervoorstellen gedaan, die vervolgens ook zijn geïmplementeerd. Vanuit Accelerate is Poelhekke Wagenaar Hypotheken eind 2023 Ockto gaan gebruiken. Het project The Harbour House in Rijswijk was voor hen de reden om actief met brondata aan de slag te gaan. In een voormalig kantoorpand zijn 142 appartementen gerealiseerd die gelijktijdig beschikbaar kwamen op de koopwoningmarkt. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de appartementen verhuurd zouden worden, maar de plannen van toenmalig woonminister Hugo de Jonge zette daar een streep door. De appartementen waren toen al gebruiksklaar, hetgeen resulteerde in een verkooptermijn van slechts drie maanden. Poelhekke Wagenaar Hypotheken heeft voor dit project een groot deel van de haalbaarheidsverklaringen opgesteld. Die verklaring geeft potentiële kopers bij inschrijving een streepje voor, omdat het aantoont dat ze de woning daadwerkelijk kunnen afnemen.

Poelhekke: “Een project voor starters, dus de verwachting was dat er een behoorlijk aantal aanmeldingen zouden komen van geïnteresseerden. Die verwachting bleek juist ingeschat en terugkijkend kunnen we vaststellen dat we dit project zonder Ockto niet hadden kunnen doen met twee man. Geïnteresseerden lieten we in het Accelerate-portaal via Ockto de benodigde gegevens aanleveren. Was dat voldoende voor de beoordeling dan werd de haalbaarheidsverklaring in de portal klaargezet. Alleen als er tijdens de beoordeling zaken onduidelijk waren, hadden we telefonisch klantcontact. Om de minder serieuze kandidaten twee keer na te laten denken vroegen we voor de haalbaarheidstoets een kleine bijdrage. Op die manier hebben we het proces kunnen stroomlijnen en in korte tijd honderden verklaringen kunnen verwerken.”

Aan de slag met brondata

“Er is nog geen klant geweest die het niet wilde gebruiken”

“Zonder extra personeel kunnen we meer werk aan”

Pieter-Bas Poelhekke en Marco Wagenaar kwamen elkaar rond de eeuwwisseling voor het eerst tegen binnen het kantorennetwerk van ING Bank. Poelhekke was daar senior financieel adviseur en Wagenaar accountmanager. Binnen- en buitendienst. Na ING is ieder zijn eigen weg gegaan tot ze elkaar in 2020 weer tegenkwamen. Poelhekke was intussen zelfstandig financieel adviseur geworden en zocht iemand voor de onderdelen van het hypotheekproces die hij minder leuk vond. Het resulteerde in een succesvolle samenwerking: Poelhekke Wagenaar Hypotheken. Een gouden werkformule waarin ieder doet waar hij goed in is en plezier in heeft.

De consument heeft in het eerste deel van het hypotheektraject vooral contact met Poelhekke, die de klant adviseert. Hij is Erkend hypotheekadviseur, geregistreerd aankoopbegeleider en gecertificeerd Financieel Planner. Na het adviestraject neemt Wagenaar het vervolgtraject voor zijn rekening, van bemiddeling tot het regelen van de notaris. Wagenaar is eveneens geregistreerd aankoopbegeleider en is gekwalificeerd om hypotheken te adviseren. Dat is alleen niet waar voor hem de uitdaging ligt.

Poelhekke Wagenaar Hypotheken won eind vorig jaar de Gouden Lotus Award Brondata in de categorie Advieskantoor. Van alle hypotheekaanvragen die het Rotterdamse advieskantoor in de onderzoeksperiode indiende, was bij maar liefst 71 procent gebruikgemaakt van brondata. We vroegen eigenaren Pieter-Bas Poelhekke en Marco Wagenaar hoe ze dit voor de branche extreem hoge percentage hebben kunnen realiseren.

“Werken met brondata levert je heel veel op”

Marco Wagenaar en Pieter-Bas Poelhekke

Ze zijn aan de slag gegaan met brondata en raden andere adviseurs aan hetzelfde te doen. Wagenaar: “Werken met brondata levert je heel veel op. Niet alleen veel klantinformatie, maar ook gemak en een professionele uitstraling naar de klant. Het automatisch overzetten van brondata naar het adviespakket levert je ook nog eens een tijdbesparing op. Het werken met brondata heeft ons in de praktijk doen ervaren dat we zonder extra personeel meer werk aankunnen en de klant nog beter kunnen bedienen.”

Ontdek de voordelen

Een kennismakingsgesprek bij Poelhekke Wagenaar Hypotheken is op hun kosten. Ter voorbereiding op dit gesprek wordt een klantportaal klaargezet waar de klant via Ockto de benodigde gegevens kan klaarzetten. Er is nog geen klant geweest die dit niet wilde doen. Op basis van het uitgebreide en met behulp van brondata goed voorbereide kennismakingsgesprek, accepteert bijna 100% van de klanten de opdracht tot dienstverlening die na het kennismakingsgesprek in het klantportaal klaarstaat. “Een percentage waar we natuurlijk heel trots op zijn en een bevestiging dat we het juiste voor de klant doen”, aldus Poelhekke.  

Technisch gezien gaat er nog wel eens iets mis en moeten aanvragen alsnog handmatig verwerkt worden. Ondanks die technische mankementen zijn de voordelen van het werken met brondata voor het advieskantoor vele malen groter. Natuurlijk kan het altijd beter en sneller. Als het aan Wagenaar ligt dan verdwijnt bijvoorbeeld het fysieke DUO-overzicht zo snel mogelijk. Dit overzicht is al bij de bron op te halen, maar geen geldverstrekker die het accepteert. “Het DUO-overzicht is een document dat vaak afgekeurd moet worden. Dan moet je weer terug naar de klant, terwijl de juiste informatie via brondata gewoon binnengehaald kan worden.” De werkgeversverklaring digitaal is eveneens een veelgehoorde wens, maar Wagenaar heeft daar wel twijfels bij. “Met het UWV-document kun je een gemiddeld inkomen over de afgelopen 24 maanden ophalen. Dit heet de ‘inkomensbepaling loondienst (IBL)’ en wordt door banken veelal ook geaccepteerd om een bestendig inkomen mee aan te tonen. Als dat in combinatie met de loonstrook past, dan zetten we die aan en is een werkgeversverklaring meesturen – die fouten kan opleveren – niet meer nodig.” 

Klant accepteert brondata

“Er is nog geen klant geweest die het niet wilde gebruiken”

De haalbaarheidsverklaring was geen verplichting en de verklaring mocht ook bij een andere adviseur geregeld worden. Omdat Poelhekke Wagenaar Hypotheken op de website van het project stond, kozen de meeste geïnteresseerden toch voor het Rotterdamse advieskantoor. Van de mensen die uiteindelijk een woning konden kopen, kozen veel starters het advieskantoor ook voor het hypotheekadvies en - bemiddelingstraject. Het grootste deel daarvan is volledig op brondata het aanvraagproces ingegaan. De vergoeding voor de haalbaarheidsverklaring werd vervolgens verrekend op de adviesnota.

Het project in Rijswijk was voor de mannen een mooie proeftuin om de voordelen van het gebruik van brondata te ervaren. De intensiteit waarmee zij zich in een relatief korte periode het digitaal verwerken van klantinformatie eigen hebben gemaakt, heeft erin geresulteerd dat het gebruik van brondate een standaardprocedure is geworden. “Vanuit de klanten ervaren wij geen weerstand om brondata te gebruiken. De enkele keer dat het niet lukte had een technische reden”, aldus Wagenaar. Waar het advieskantoor vooral nog tegenaan loopt is het acceptatiebeleid bij geldverstrekkers. Niet alle aanbieders maken gebruik van brondata en bij de aanbieders die dat wel doen verschillen de regels per aanbieder. 

Van brondata naar klant

De Gouden Lotus Award Brondata is een initiatief van HDN en InFinance. Voor het bepalen van de winnaar is een aantal criteria gebruikt. De belangrijkste indicator is het percentage van de hypotheekaanvragen dat met brondata is gedaan. In de categorie Advieskantoor laat dit percentage zien hoe vaak en hoeveel klanten de adviseur daadwerkelijk helpt in de bemiddelingsfase door een aanvraag te doen met brondata. De hoogste percentages zijn een sterke indicator van het gebruik van brondata om het klantproces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Van alle hypotheekaanvragen die Poelhekke Wagenaar Hypotheken in de onderzoeksperiode indiende, was bij maar liefs 71 procent van de aanvragen gebruikgemaakt van brondata. Het leverde Marco en Pieter-Bas de Gouden Lotus Award Brondata op.

Winnaar Gouden Lotus Award Brondata

“Zonder extra personeel kunnen we meer werk aan”

Pieter-Bas Poelhekke en Marco Wagenaar kwamen elkaar rond de eeuwwisseling voor het eerst tegen binnen het kantorennetwerk van ING Bank. Poelhekke was daar senior financieel adviseur en Wagenaar accountmanager. Binnen- en buitendienst. Na ING is ieder zijn eigen weg gegaan tot ze elkaar in 2020 weer tegenkwamen. Poelhekke was intussen zelfstandig financieel adviseur geworden en zocht iemand voor de onderdelen van het hypotheekproces die hij minder leuk vond. Het resulteerde in een succesvolle samenwerking: Poelhekke Wagenaar Hypotheken. Een gouden werkformule waarin ieder doet waar hij goed in is en plezier in heeft.

De consument heeft in het eerste deel van het hypotheektraject vooral contact met Poelhekke, die de klant adviseert. Hij is Erkend hypotheekadviseur, geregistreerd aankoopbegeleider en gecertificeerd Financieel Planner. Na het adviestraject neemt Wagenaar het vervolgtraject voor zijn rekening, van bemiddeling tot het regelen van de notaris. Wagenaar is eveneens geregistreerd aankoopbegeleider en is gekwalificeerd om hypotheken te adviseren. Dat is alleen niet waar voor hem de uitdaging ligt.

Het advieskantoor werkt met Accelerate. Wagenaar is al sinds de startfase gebruiker van de softwaretoepassing voor hypotheekbemiddeling. Hij heeft in die beginfase verschillende verbetervoorstellen gedaan, die vervolgens ook zijn geïmplementeerd. Vanuit Accelerate is Poelhekke Wagenaar Hypotheken eind 2023 Ockto gaan gebruiken. Het project The Harbour House in Rijswijk was voor hen de reden om actief met brondata aan de slag te gaan. In een voormalig kantoorpand zijn 142 appartementen gerealiseerd die gelijktijdig beschikbaar kwamen op de koopwoningmarkt. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de appartementen verhuurd zouden worden, maar de plannen van toenmalig woonminister Hugo de Jonge zette daar een streep door. De appartementen waren toen al gebruiksklaar, hetgeen resulteerde in een verkooptermijn van slechts drie maanden. Poelhekke Wagenaar Hypotheken heeft voor dit project een groot deel van de haalbaarheidsverklaringen opgesteld. Die verklaring geeft potentiële kopers bij inschrijving een streepje voor, omdat het aantoont dat ze de woning daadwerkelijk kunnen afnemen.

Poelhekke: “Een project voor starters, dus de verwachting was dat er een behoorlijk aantal aanmeldingen zouden komen van geïnteresseerden. Die verwachting bleek juist ingeschat en terugkijkend kunnen we vaststellen dat we dit project zonder Ockto niet hadden kunnen doen met twee man. Geïnteresseerden lieten we in het Accelerate-portaal via Ockto de benodigde gegevens aanleveren. Was dat voldoende voor de beoordeling dan werd de haalbaarheidsverklaring in de portal klaargezet. Alleen als er tijdens de beoordeling zaken onduidelijk waren, hadden we telefonisch klantcontact. Om de minder serieuze kandidaten twee keer na te laten denken vroegen we voor de haalbaarheidstoets een kleine bijdrage. Op die manier hebben we het proces kunnen stroomlijnen en in korte tijd honderden verklaringen kunnen verwerken.”

Aan de slag met brondata

Poelhekke Wagenaar Hypotheken won eind vorig jaar de Gouden Lotus Award Brondata in de categorie Advieskantoor. Van alle hypotheekaanvragen die het Rotterdamse advieskantoor in de onderzoeksperiode indiende, was bij maar liefst 71 procent gebruikgemaakt van brondata. We vroegen eigenaren Pieter-Bas Poelhekke en Marco Wagenaar hoe ze dit voor de branche extreem hoge percentage hebben kunnen realiseren.

“Werken met brondata levert je heel veel op”

interview