Kavita Groeneveld Marketeer bij Figlo


KAVITA’S FINTALK
Make FinTalk great again! Voor de Kavita’s FinTalk blogs spreekt Kavita Groeneveld van Figlo mensen in het veld die werkzaam zijn in de financiële sector. Wat zijn hun drijfveren om te doen wat zij doen?
“Kinderopvang moet gezien worden als een investering”
“Ik wil een nieuw ijkpunt vinden, want veel te vaak werkt geld limitatief: We often delay what matters most”
Kinderopvang kan misschien duur zijn, het is volgens Schmidt slechts een fractie in relatie tot de langetermijnloopbaanachteruitgang die je over jezelf afroept als je hier niet voor kiest. “Als je je alleen maar op de kinderen focust, dan beperkt dat op den duur de groei van je talent en verarm je je netwerk. Kinderopvang moet gezien worden als een investering, niet alleen in de sociale ontwikkeling van kinderen, maar ook in de loopbaan en het netwerk van ouders.”
Naast Financiële Life Planning gericht op klantactivatie is gendergelijkheid een ander belangrijk thema waar Schmidt zich voor inzet. Binnen de Nederlandse tak van The Professional Women’s Network (PWN Netherlands) vervult hij de functie van Vice President Corporate Relations. In deze rol activeert Schmidt het bedrijfsleven om bij te dragen aan de doelstellingen van het Professional Womens Network in Nederland.
Schmidt: “In de adviesgesprekken spreek ik altijd met beide partners. Een van de partners is in gezinsstructuren vaak financieel té afhankelijk van de ander, wat onherstelbare financiële schade veroorzaakt wanneer het leven ingrijpend verandert. Of dat nou empty nest is, of echtscheiding. In de Nederlandse cultuur zit echt een programmeerfout die niet dienend is bij de economische realiteit waarin wij nu leven. Los daarvan zijn er concrete stappen nodig om de genderloonkloof te verkleinen en om de gelijkheid op de werkvloer te bevorderen, zodat de loopbaanontwikkeling van vrouwen beter wordt ondersteund, maar ook de financiële geletterdheid. En daar kom ik in beeld.”
Voor Schmidt is het ook een must dat de softwaretools die hij gebruikt veilig zijn. Dat moet zonder uitzondering goed geregeld zijn. De twee-factor-authenticatie en het persoonlijk dashboard in de planningsoftware van Figlo geven hem dat vertrouwen. “De uitwisseling van documenten moet op een veilige, eenvoudige manier gebeuren. Noem het financiële hygiëne. Het verbaast mij dan ook iedere keer weer als ik hoor dat collega adviseurs weinig gebruik maken van de twee-factor-authenticatie”, aldus Schmidt
Voor het opstellen van het financieel plan maakt Schmidt gebruik van de krachtige rekenkern van Figlo, een holistische rekenmotor die de basis vormt voor al zijn financiële adviezen. Klanten die bij de Holistic Banker aankloppen zijn vaak expats. Meertalige adviessoftware is voor Schmidt dan ook een belangrijk unique selling point. Het biedt hem als adviseur niet alleen gemak, het draagt ook bij aan het vertrouwen tussen hem en de klant. De software zorgt ervoor dat de klant met een financieel plan in de eigen taal, grip kan krijgen op de eigen financiële situatie.
Schmidt haalt zijn inspiratie uit de beproefde EVOKE-methode van de Amerikaan George Kinder. EVOKE staat voor de vijf stappen Exploratie, Visie, Obstakels, Kennis en Executie. In de exploration-fase wordt de huidige financiële situatie van de klant grondig verkend, inclusief wensen en doelen. Vervolgens wordt in de vision-fase een toekomstbeeld gecreëerd, waarin de klant zijn dromen en ambities kan visualiseren. In de options-fase worden verschillende mogelijkheden onderzocht om deze doelen te bereiken, rekening houdend met de financiële middelen. De knowledge-fase richt zich op het verkrijgen van inzicht in de gevolgen van de keuzes, zodat de klant weloverwogen beslissingen kan nemen. Tot slot zorgt de engagement-fase ervoor dat de klant zich actief betrokken voelt bij het proces en gemotiveerd blijft om de gestelde doelen na te streven.
Een actiegericht financieel advies in plaats van het traditionele geldgerichte financieel advies. Dat geeft volgens Schmidt ook meteen het grote verschil aan tussen Financiële Life Planning en Financiële planning. “Financiële Life Planning gaat uit van ambities en toekomstige levenswensen. Dat zorgt ervoor dat de klant in actie komt. Traditionele financiële planning gaat uit van bezit en hoeveel je nodig hebt. De klant krijgt kennis en producten, maar wordt niet geactiveerd.”
Schmidt: “Als geld geen rol speelt en alles kan en mag, wat zou je dán doen? Mijn missie is om de financiële dienstverlening op een actierijke manier uit te voeren. Klanten hun ideale leven te laten verkennen en dan een passende strategie te smeden die de uitvoering binnen 24 maanden borgt. Natuurlijk kan dat niet zonder een passende financiële context.”
“We leven in een maatschappij die wordt gedomineerd door geld. Geld is alleen daarom al essentieel”
“Zonder geld gaat een mens dood. Zo simpel én complex is ons leven”
Zijn eerste baan was bij een bank. Hij maakte daar snel carrière, maar gaandeweg zijn loopbaan voelde hij een allergie opkomen voor de manier van werken. De gegeven financiële adviezen leidde vrijwel nooit tot een levensverbetering. Schmidt vindt juist dat financiële advisering gericht moet zijn op levensdoelen en niet alleen op de financiële producten. Het groeiende besef dat zijn credo ‘work hard, play hard’ innerlijke conflicten opleverden en zorgde voor onrust en ongezondheid, deed hem besluiten terug te keren naar zijn roots. Schmidt ontdekte yoga en rond zijn veertigste besluit hij uit de gouden kooi te vliegen. Hij laat de bank achter zich en gaat klanten begeleiden bij het realiseren van hun ideale leven.
Nadam Schmidt is geboren in een ashram in India en zoon van een provo en een hippie met een eclectische levensstijl. Hij groeide op in het lommerrijke Amsterdam Oud-Zuid. Daar werd de basis gelegd om levenswensen met het aardse geld te verbinden en de missie om op te komen voor gendergelijkheid. Want hoewel Oud-Zuid bekend staat als een van Amsterdams rijkste buurten, was de jeugd van Schmidt juist op dat vlak uitdagend. Hij groeide op in een kansarm gezin en ontdekte al snel dat door geldgebrek veel dingen voor hem niet vanzelfsprekend waren. Het contrast met de welvaart om hem heen heeft hij ervaren als pijn en verdriet. Het gebrek aan financiële middelen in zijn jeugd is later een belangrijke drijfveer geweest om zich te focussen op financiële stabiliteit. Mindfulness werd hem met de paplepel ingegoten, maar hij verlangde naar meer zekerheid en financiële middelen dan zijn ouders.
In deze aflevering van Kavita’s FinTalk spreekt Kavita Groeneveld met Financial Life Planner Nadam Schmidt. Zijn bedrijf Holistic Banker werkt volgens de beproefde EVOKE-methode van de Amerikaan George Kinder. Volgens Schmidt zijn mensen vaak meer gebaat bij een holistische aanpak en is traditionele financiële planning slechts een enkele keer het beste vertrekpunt.
leidt tot een levensverbetering
Een goed financieel advies


“Kinderopvang moet gezien worden als een investering”
Kinderopvang kan misschien duur zijn, het is volgens Schmidt slechts een fractie in relatie tot de langetermijnloopbaanachteruitgang die je over jezelf afroept als je hier niet voor kiest. “Als je je alleen maar op de kinderen focust, dan beperkt dat op den duur de groei van je talent en verarm je je netwerk. Kinderopvang moet gezien worden als een investering, niet alleen in de sociale ontwikkeling van kinderen, maar ook in de loopbaan en het netwerk van ouders.”
Naast Financiële Life Planning gericht op klantactivatie is gendergelijkheid een ander belangrijk thema waar Schmidt zich voor inzet. Binnen de Nederlandse tak van The Professional Women’s Network (PWN Netherlands) vervult hij de functie van Vice President Corporate Relations. In deze rol activeert Schmidt het bedrijfsleven om bij te dragen aan de doelstellingen van het Professional Womens Network in Nederland.
Schmidt: “In de adviesgesprekken spreek ik altijd met beide partners. Een van de partners is in gezinsstructuren vaak financieel té afhankelijk van de ander, wat onherstelbare financiële schade veroorzaakt wanneer het leven ingrijpend verandert. Of dat nou empty nest is, of echtscheiding. In de Nederlandse cultuur zit echt een programmeerfout die niet dienend is bij de economische realiteit waarin wij nu leven. Los daarvan zijn er concrete stappen nodig om de genderloonkloof te verkleinen en om de gelijkheid op de werkvloer te bevorderen, zodat de loopbaanontwikkeling van vrouwen beter wordt ondersteund, maar ook de financiële geletterdheid. En daar kom ik in beeld.”
Kavita Groeneveld Marketeer bij Figlo


KAVITA’S FINTALK
Make FinTalk great again! Voor de Kavita’s FinTalk blogs spreekt Kavita Groeneveld van Figlo mensen in het veld die werkzaam zijn in de financiële sector. Wat zijn hun drijfveren om te doen wat zij doen?
Voor Schmidt is het ook een must dat de softwaretools die hij gebruikt veilig zijn. Dat moet zonder uitzondering goed geregeld zijn. De twee-factor-authenticatie en het persoonlijk dashboard in de planningsoftware van Figlo geven hem dat vertrouwen. “De uitwisseling van documenten moet op een veilige, eenvoudige manier gebeuren. Noem het financiële hygiëne. Het verbaast mij dan ook iedere keer weer als ik hoor dat collega adviseurs weinig gebruik maken van de twee-factor-authenticatie”, aldus Schmidt
Voor het opstellen van het financieel plan maakt Schmidt gebruik van de krachtige rekenkern van Figlo, een holistische rekenmotor die de basis vormt voor al zijn financiële adviezen. Klanten die bij de Holistic Banker aankloppen zijn vaak expats. Meertalige adviessoftware is voor Schmidt dan ook een belangrijk unique selling point. Het biedt hem als adviseur niet alleen gemak, het draagt ook bij aan het vertrouwen tussen hem en de klant. De software zorgt ervoor dat de klant met een financieel plan in de eigen taal, grip kan krijgen op de eigen financiële situatie.
“Ik wil een nieuw ijkpunt vinden, want veel te vaak werkt geld limitatief: We often delay what matters most”
“We leven in een maatschappij die wordt gedomineerd door geld. Geld is alleen daarom al essentieel”

Schmidt haalt zijn inspiratie uit de beproefde EVOKE-methode van de Amerikaan George Kinder. EVOKE staat voor de vijf stappen Exploratie, Visie, Obstakels, Kennis en Executie. In de exploration-fase wordt de huidige financiële situatie van de klant grondig verkend, inclusief wensen en doelen. Vervolgens wordt in de vision-fase een toekomstbeeld gecreëerd, waarin de klant zijn dromen en ambities kan visualiseren. In de options-fase worden verschillende mogelijkheden onderzocht om deze doelen te bereiken, rekening houdend met de financiële middelen. De knowledge-fase richt zich op het verkrijgen van inzicht in de gevolgen van de keuzes, zodat de klant weloverwogen beslissingen kan nemen. Tot slot zorgt de engagement-fase ervoor dat de klant zich actief betrokken voelt bij het proces en gemotiveerd blijft om de gestelde doelen na te streven.
Een actiegericht financieel advies in plaats van het traditionele geldgerichte financieel advies. Dat geeft volgens Schmidt ook meteen het grote verschil aan tussen Financiële Life Planning en Financiële planning. “Financiële Life Planning gaat uit van ambities en toekomstige levenswensen. Dat zorgt ervoor dat de klant in actie komt. Traditionele financiële planning gaat uit van bezit en hoeveel je nodig hebt. De klant krijgt kennis en producten, maar wordt niet geactiveerd.”
Schmidt: “Als geld geen rol speelt en alles kan en mag, wat zou je dán doen? Mijn missie is om de financiële dienstverlening op een actierijke manier uit te voeren. Klanten hun ideale leven te laten verkennen en dan een passende strategie te smeden die de uitvoering binnen 24 maanden borgt. Natuurlijk kan dat niet zonder een passende financiële context.”
Zijn eerste baan was bij een bank. Hij maakte daar snel carrière, maar gaandeweg zijn loopbaan voelde hij een allergie opkomen voor de manier van werken. De gegeven financiële adviezen leidde vrijwel nooit tot een levensverbetering. Schmidt vindt juist dat financiële advisering gericht moet zijn op levensdoelen en niet alleen op de financiële producten. Het groeiende besef dat zijn credo ‘work hard, play hard’ innerlijke conflicten opleverden en zorgde voor onrust en ongezondheid, deed hem besluiten terug te keren naar zijn roots. Schmidt ontdekte yoga en rond zijn veertigste besluit hij uit de gouden kooi te vliegen. Hij laat de bank achter zich en gaat klanten begeleiden bij het realiseren van hun ideale leven.
“Zonder geld gaat een mens dood. Zo simpel én complex is ons leven”
Nadam Schmidt is geboren in een ashram in India en zoon van een provo en een hippie met een eclectische levensstijl. Hij groeide op in het lommerrijke Amsterdam Oud-Zuid. Daar werd de basis gelegd om levenswensen met het aardse geld te verbinden en de missie om op te komen voor gendergelijkheid. Want hoewel Oud-Zuid bekend staat als een van Amsterdams rijkste buurten, was de jeugd van Schmidt juist op dat vlak uitdagend. Hij groeide op in een kansarm gezin en ontdekte al snel dat door geldgebrek veel dingen voor hem niet vanzelfsprekend waren. Het contrast met de welvaart om hem heen heeft hij ervaren als pijn en verdriet. Het gebrek aan financiële middelen in zijn jeugd is later een belangrijke drijfveer geweest om zich te focussen op financiële stabiliteit. Mindfulness werd hem met de paplepel ingegoten, maar hij verlangde naar meer zekerheid en financiële middelen dan zijn ouders.
In deze aflevering van Kavita’s FinTalk spreekt Kavita Groeneveld met Financial Life Planner Nadam Schmidt. Zijn bedrijf Holistic Banker werkt volgens de beproefde EVOKE-methode van de Amerikaan George Kinder. Volgens Schmidt zijn mensen vaak meer gebaat bij een holistische aanpak en is traditionele financiële planning slechts een enkele keer het beste vertrekpunt.
leidt tot een levensverbetering
Een goed financieel advies
