“Als we het vertrouwen van zowel adviseurs als geldverstrekkers in brondata kunnen vergroten, ligt er een enorme kans om het hypotheekproces soepeler, sneller en betrouwbaarder te maken. Dat is waar we naartoe werken”
Brondata: de gamechanger voor hypotheken
als we de obstakels weten te overwinnen
De Adviseursarena heeft aangetoond dat brondata veel potentie heeft om de hypotheekaanvraag soepeler te laten verlopen en klanten meer rust, zekerheid en snelheid te bieden. Om het gebruik van brondata te bevorderen, moeten er volgens de adviseurs verschillende stappen worden genomen. Ten eerste is het belangrijk dat geldverstrekkers brondata sneller accepteren en vertrouwen, zonder dat er aanvullende vragen worden gesteld. Dit betekent dus ook de stukkenlijst aanpassen. Daarnaast is het belangrijk de gebruikersvriendelijkheid te vergroten. Voor adviseur en klant. Bijvoorbeeld door te zorgen dat adviseurs in het adviespakket eerst checks kunnen doen op de kwaliteit van brondata voordat de gegevens worden ingevuld.
Ten slotte helpt het adviseurs enorm als er meer bronnen beschikbaar zijn. En dan vooral de klantgegevens waar geldverstrekkers over beschikken. De eerste stappen zijn hierin gezet door Aegon, Florius, ABN Amro en recent NIBC Bank, Triodos Bank, Lot Hypotheken en a.s.r. Zij stellen actuele hypotheekgegevens via HDN beschikbaar aan adviseurs.
In de Adviseursarena kwam de markt bijeen en zijn veel verdiepende inzichten gedeeld over brondata en wat nodig is om het gebruik van brondata nuttiger te maken, te ontdubbelen en ook goed bruikbaar te maken voor de bemiddelingsfase. Om hier samen echt mee vooruit te komen blijft HDN ook in 2025 de keten bijeen brengen.
Hoewel de potentie van brondata groot is, ervaren hypotheekadviseurs veel obstakels in de praktijk. Een duidelijk pijnpunt dat alle adviseurs geven, is het gebrek aan vertrouwen in brondata door de geldverstrekkers. "Dit is een grote uitdaging. Zij accepteren de gegevens vaak niet zonder aanvullende bewijsstukken, wat het proces frustreert en zorgt voor dubbel werk," stelt Van der Heijden. Een opvallend genoemd voorbeeld hierbij was de studiefinancieringsdata, waar uit de brondata van DUO blijkt dat er geen studielening is, maar sommige geldverstrekkers toch een uittreksel van DUO opvragen. Adviseurs werken met verschillende CRM- en adviespakketten waar zij de brondata van de consument inladen. Sommige softwarepakketten werken heel goed samen met brondata, andere pakketten minder goed. “De data worden niet altijd correct ingeladen. Als de pdf met info niet zichtbaar is kan de adviseur de gegevens niet controleren. Dan vindt een aantal adviseurs het makkelijker om de klant een kopietje te vragen en de gegevens zelf in te voeren,” aldus Van der Heijden.
Als laatste grote issue wordt het lastige werken met DigiD-inlogmethodes genoemd. De klant moet DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord vaak meerdere keren invoeren maar veel klanten weten die niet meer omdat deze in de DigiD-app niet nodig zijn. De overheid, in dit geval Logius, staat gebruik van de DigiD-app niet toe aan consumentendataleverancier-apps.
In de bemiddelingsfase is de bruikbaarheid van brondata volgens de uitgenodigde adviseurs beperkter vanwege de inhoudelijke onvolkomenheden in de data. Hierbij wern een aantal voorbeelden genoemd. Zoals verouderde of beperkte data in de Vooraf Ingevulde Aangifte. "Brondata of niet: de VIA klopt gewoon vaak niet,” gaf een adviseur aan. Vaak wordt dan alsnog extra documentatie opgevraagd en dit leidt tot vertragingen en frustraties," aldus Van der Heijden. Ook leeft bij een aantal adviseurs de perceptie dat de Inkomensbepaling Loondienst ten opzichte van de traditionele combinatie salarisstrook en werkgeversverklaring een te laag inkomen oplevert om de klanten goed te kunnen bedienen. Vooral als er sprake is van een recente loonsverhoging.
Een andere veelgehoorde ergernis van de adviseurs is dat geldverstrekkers de geleverde brondata vaak niet zonder aanvullende verificatie accepteren. “De stukkenlijst van een geldverstrekker is niet altijd op brondatagebruik aangepast, waardoor je ook de ‘oude’ bewijslast aan moet leveren. Dat vinden de adviseurs niet kloppen en het gooit een drempel op brondatagebruik op. Daarbij zien adviseurs de geldverstrekker ook als gegevensbron en vinden zij het vervelend dat zij klantdata niet uniform van hen krijgen aangeleverd.”
In het gesprek met de adviseurs kwam duidelijk naar voren dan brondata veel potentie heeft om het hypotheekproces efficiënter te maken. Klanten hebben tijdens de hypotheekaanvraag drie behoeften: rust, zekerheid en snelheid. Adviseurs zijn ervan overtuigd dat brondata in theorie aansluit op deze behoeften van hun klanten.
Door gebruik te maken van brondata kunnen hypotheekadviseurs sneller de benodigde gegevens verzamelen, wat het aanleveren van fysieke documenten overbodig maakt en daarmee de administratieve lasten vermindert. “Veel van de adviseurs waren positief over de Inkomensbepaling Loondienst. Gewoon omdat het tijd en extra werk scheelt,” licht Van der Heijden toe. Tijdens de arena gaven de adviseurs aan dat brondata vooral nuttig is in de inventarisatiefase. Het helpt om snel een volledig financieel overzicht van de klant te krijgen. Ook werd aangegeven dat de overgrote meerderheid van de klanten het geen enkel probleem vond om voor de inventarisatie informatie via brondata te delen.
Uit HDN-cijfers blijkt dat het gebruik van brondata, vooral in de bemiddelingsfase, sterk achterblijft bij wat werd verwacht bij de introductie van brondata. Daarom vond op 26 september een adviseursarena plaats. "We zien dat er nog een aanzienlijke groep adviseurs huiverig is voor het gebruik van brondata. Dit komt vooral door problemen met de datakwaliteit, het nog niet beschikbaar hebben van genoeg brondata en ‘brondata-proof’ beleid van geldverstrekkers," legt Reinier van der Heijden uit.
De input uit de arena helpt de convenantdeelnemers (brede vertegenwoordiging van de keten: geldverstrekkers tot intermediairs, softwareparten en brancheverenigingen) richting het gezamenlijke doel: ervoor zorgen dat de gemiddeld doorstromers in loondienst vanaf 1 januari 2025 hun hypotheek volledig kunnen regelen op basis van brondata.
“Eén van mijn grote learnings van de arena was dat de adviseurs geldverstrekkers zelf als een belangrijke bron zien. Dan gaat het met name om data van betaal- en spaarrekeningen maar ook willen zij graag info over het hypotheekverleden. We roepen alle geldverstrekkers dan ook op aan te sluiten op het HDN Informatieaanvraagbericht"
Op 26 september jl. kwamen de deelnemers aan het convenant brondata bij elkaar voor een Adviseursarena. Acht hypotheekadviseurs deelden openhartig hun ervaringen met brondata. De meningen liepen uiteen en niet iedereen was even enthousiast. Waar lopen adviseurs tegenaan, wat gaat goed, en welke verbeteringen zijn nodig? Reinier van der Heijden, directeur van HDN, vertelt meer over de discussiepunten van de adviseurs, de barrières en de aanbevelingen om brondata in 2025 de voorkeursoptie voor een hypotheekaanvraag te maken.
“Als we het vertrouwen van zowel adviseurs als geldverstrekkers in brondata kunnen vergroten, ligt er een enorme kans om het hypotheekproces soepeler, sneller en betrouwbaarder te maken. Dat is waar we naartoe werken”
De Adviseursarena heeft aangetoond dat brondata veel potentie heeft om de hypotheekaanvraag soepeler te laten verlopen en klanten meer rust, zekerheid en snelheid te bieden. Om het gebruik van brondata te bevorderen, moeten er volgens de adviseurs verschillende stappen worden genomen. Ten eerste is het belangrijk dat geldverstrekkers brondata sneller accepteren en vertrouwen, zonder dat er aanvullende vragen worden gesteld. Dit betekent dus ook de stukkenlijst aanpassen. Daarnaast is het belangrijk de gebruikersvriendelijkheid te vergroten. Voor adviseur en klant. Bijvoorbeeld door te zorgen dat adviseurs in het adviespakket eerst checks kunnen doen op de kwaliteit van brondata voordat de gegevens worden ingevuld.
Ten slotte helpt het adviseurs enorm als er meer bronnen beschikbaar zijn. En dan vooral de klantgegevens waar geldverstrekkers over beschikken. De eerste stappen zijn hierin gezet door Aegon, Florius, ABN Amro en recent NIBC Bank, Triodos Bank, Lot Hypotheken en a.s.r. Zij stellen actuele hypotheekgegevens via HDN beschikbaar aan adviseurs.
In de Adviseursarena kwam de markt bijeen en zijn veel verdiepende inzichten gedeeld over brondata en wat nodig is om het gebruik van brondata nuttiger te maken, te ontdubbelen en ook goed bruikbaar te maken voor de bemiddelingsfase. Om hier samen echt mee vooruit te komen blijft HDN ook in 2025 de keten bijeen brengen.
Hoewel de potentie van brondata groot is, ervaren hypotheekadviseurs veel obstakels in de praktijk. Een duidelijk pijnpunt dat alle adviseurs geven, is het gebrek aan vertrouwen in brondata door de geldverstrekkers. "Dit is een grote uitdaging. Zij accepteren de gegevens vaak niet zonder aanvullende bewijsstukken, wat het proces frustreert en zorgt voor dubbel werk," stelt Van der Heijden. Een opvallend genoemd voorbeeld hierbij was de studiefinancieringsdata, waar uit de brondata van DUO blijkt dat er geen studielening is, maar sommige geldverstrekkers toch een uittreksel van DUO opvragen. Adviseurs werken met verschillende CRM- en adviespakketten waar zij de brondata van de consument inladen. Sommige softwarepakketten werken heel goed samen met brondata, andere pakketten minder goed. “De data worden niet altijd correct ingeladen. Als de pdf met info niet zichtbaar is kan de adviseur de gegevens niet controleren. Dan vindt een aantal adviseurs het makkelijker om de klant een kopietje te vragen en de gegevens zelf in te voeren,” aldus Van der Heijden.
Als laatste grote issue wordt het lastige werken met DigiD-inlogmethodes genoemd. De klant moet DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord vaak meerdere keren invoeren maar veel klanten weten die niet meer omdat deze in de DigiD-app niet nodig zijn. De overheid, in dit geval Logius, staat gebruik van de DigiD-app niet toe aan consumentendataleverancier-apps.
In de bemiddelingsfase is de bruikbaarheid van brondata volgens de uitgenodigde adviseurs beperkter vanwege de inhoudelijke onvolkomenheden in de data. Hierbij wern een aantal voorbeelden genoemd. Zoals verouderde of beperkte data in de Vooraf Ingevulde Aangifte. "Brondata of niet: de VIA klopt gewoon vaak niet,” gaf een adviseur aan. Vaak wordt dan alsnog extra documentatie opgevraagd en dit leidt tot vertragingen en frustraties," aldus Van der Heijden. Ook leeft bij een aantal adviseurs de perceptie dat de Inkomensbepaling Loondienst ten opzichte van de traditionele combinatie salarisstrook en werkgeversverklaring een te laag inkomen oplevert om de klanten goed te kunnen bedienen. Vooral als er sprake is van een recente loonsverhoging.
Een andere veelgehoorde ergernis van de adviseurs is dat geldverstrekkers de geleverde brondata vaak niet zonder aanvullende verificatie accepteren. “De stukkenlijst van een geldverstrekker is niet altijd op brondatagebruik aangepast, waardoor je ook de ‘oude’ bewijslast aan moet leveren. Dat vinden de adviseurs niet kloppen en het gooit een drempel op brondatagebruik op. Daarbij zien adviseurs de geldverstrekker ook als gegevensbron en vinden zij het vervelend dat zij klantdata niet uniform van hen krijgen aangeleverd.”
“Eén van mijn grote learnings van de arena was dat de adviseurs geldverstrekkers zelf als een belangrijke bron zien. Dan gaat het met name om data van betaal- en spaarrekeningen maar ook willen zij graag info over het hypotheekverleden. We roepen alle geldverstrekkers dan ook op aan te sluiten op het HDN Informatieaanvraagbericht"
In het gesprek met de adviseurs kwam duidelijk naar voren dan brondata veel potentie heeft om het hypotheekproces efficiënter te maken. Klanten hebben tijdens de hypotheekaanvraag drie behoeften: rust, zekerheid en snelheid. Adviseurs zijn ervan overtuigd dat brondata in theorie aansluit op deze behoeften van hun klanten.
Door gebruik te maken van brondata kunnen hypotheekadviseurs sneller de benodigde gegevens verzamelen, wat het aanleveren van fysieke documenten overbodig maakt en daarmee de administratieve lasten vermindert. “Veel van de adviseurs waren positief over de Inkomensbepaling Loondienst. Gewoon omdat het tijd en extra werk scheelt,” licht Van der Heijden toe. Tijdens de arena gaven de adviseurs aan dat brondata vooral nuttig is in de inventarisatiefase. Het helpt om snel een volledig financieel overzicht van de klant te krijgen. Ook werd aangegeven dat de overgrote meerderheid van de klanten het geen enkel probleem vond om voor de inventarisatie informatie via brondata te delen.
Uit HDN-cijfers blijkt dat het gebruik van brondata, vooral in de bemiddelingsfase, sterk achterblijft bij wat werd verwacht bij de introductie van brondata. Daarom vond op 26 september een adviseursarena plaats. "We zien dat er nog een aanzienlijke groep adviseurs huiverig is voor het gebruik van brondata. Dit komt vooral door problemen met de datakwaliteit, het nog niet beschikbaar hebben van genoeg brondata en ‘brondata-proof’ beleid van geldverstrekkers," legt Reinier van der Heijden uit.
De input uit de arena helpt de convenantdeelnemers (brede vertegenwoordiging van de keten: geldverstrekkers tot intermediairs, softwareparten en brancheverenigingen) richting het gezamenlijke doel: ervoor zorgen dat de gemiddeld doorstromers in loondienst vanaf 1 januari 2025 hun hypotheek volledig kunnen regelen op basis van brondata.
Brondata: de gamechanger voor hypotheken
als we de obstakels weten te overwinnen
Op 26 september jl. kwamen de deelnemers aan het convenant brondata bij elkaar voor een Adviseursarena. Acht hypotheekadviseurs deelden openhartig hun ervaringen met brondata. De meningen liepen uiteen en niet iedereen was even enthousiast. Waar lopen adviseurs tegenaan, wat gaat goed, en welke verbeteringen zijn nodig? Reinier van der Heijden, directeur van HDN, vertelt meer over de discussiepunten van de adviseurs, de barrières en de aanbevelingen om brondata in 2025 de voorkeursoptie voor een hypotheekaanvraag te maken.