Bijkomend voordeel van het Energiebespaarpakket met energielabel dat Obvion vanaf volgend jaar aan bestaande klanten gaat aanbieden, is dat de geldverstrekker daarmee ook een meer actueel beeld krijgt van het gemiddelde energielabel van de eigen hypotheekportefeuille. Ploemen: “Je zult ook zien dat we klanten met een slecht geregistreerd energielabel aanschrijven, maar die na het bezoek van de energieadviseur al blijken te beschikken over een beter energielabel dan bij ons bekend is. Na het nemen van energiebesparende maatregelen is dan geen nieuw energielabel aangevraagd. Die klanten krijgen dan van ons alsnog een gratis energielabel én mogelijk een stappenplan om een labelstap te maken naar B of hoger. Zo’n labelstap naar B of hoger levert de klant bij Obvion sinds kort ook een extra rentekorting over de gehele uitstaande lening op. Dat maakt een investering in woningverduurzaming extra interessant.”
Uit de gesprekken die Obvion regelmatig heeft met adviseurs, blijkt volgens Ploemen dat veel advieskantoren hun bestaande klanten een gereduceerd tarief rekenen voor een verhoging van de hypotheek voor dit doel. Kuijpers: “Op mijn afdeling zien we ze elke dag binnenkomen. Adviseurs zijn daar zeker actief mee bezig. Het kosteloze Energiebespaarpakket dat we volgend jaar introduceren helpt klanten met slechte labels op weg om invulling te geven aan hun woningverduurzaming. Als er verdere behoefte is voor financiering kan hij vanzelfsprekend hiervoor onafhankelijk advies inwinnen bij de financieel adviseur.”
Overigens voegt Obvion ook al enige tijd meestal standaard een duurzaamheidsdepot toe aan een hypotheekaanvraag. Het blijkt dat ongeveer 90% van de klanten dit depot binnen twee jaar ook daadwerkelijk inzet om de woning te verduurzamen. Veelal mensen die in eerste instantie helemaal niet van plan waren om dat te doen, maar na de verhuizing tot nieuwe inzichten zijn gekomen. Een mooi voorbeeld van ‘gemak dient de mens’ en in dit geval ook het klimaat. Kuijpers: “We hebben met een team van specialisten ook mensen nagebeld die het depot nog niet hadden aangesproken. Die hebben we nog eens naar de Huisscan van HomeQgo doorverwezen. De meeste klanten vonden het leuk dat we ze hierover belden. Ook daar kwamen dan weer opvolgacties uit. Door daar met een belletje even wat energie in te stoppen, zie je in één keer een piek in het aantal mensen dat de huisscan gaat invullen en via die route de verduurzaming van de woning alsnog in gang zetten. Dus je merkt wel gewoon dat je er energie in moet blijven steken, het gaat echt niet vanzelf.”
Door te kiezen voor een gefaseerde uitrol, waarbij niet alle klanten met een F en G label in één keer benaderd worden, blijft het voor iedereen werkbaar en krijgt de klant de bediening die hij mag verwachten. Kuijpers: “Stel dat we de hele bestaande portefeuille zouden aanschrijven en al die klanten gaan op basis van het uitgebrachte energieadvies contact opnemen met hun hypotheekadviseur om de financieringsmogelijkheden (duurzaamheidsdepot, Warmtefonds, etc.) te bespreken. Dat kunnen de hypotheekadviseurs – die het op dit moment al heel druk hebben – er waarschijnlijk niet bij hebben. Ook ons Servicecenter Wonen kan niet ineens duizend extra klantvragen oppakken. Dat zou de processen te veel verstoren. Dus pakken we het fasegewijs aan, zodat we iedereen ook goed kunnen bedienen. De markt is dat gewend van ons. Wij zitten heel strak op de doorlooptijden en ook met deze actie voor bestaande klanten zorgen wij ervoor dat we voorspelbaar blijven en strak in de doorlooptijden blijven zitten.”
In 2025 start Obvion een grote verduurzamingsoperatie voor bestaande klanten. Geselecteerde klantgroepen krijgen een uitgebreid persoonlijk verduurzamingsadvies aangeboden, inclusief energielabel. Op kosten van Obvion analyseert een energieadviseur het energieverbruik van de woning en worden de mogelijkheden van energiebesparing door verduurzaming bij de klant thuis in kaart gebracht. Mensen met een slecht energielabel ontvangen een uitgewerkt stappenplan om op een beter energielabel uit te komen, met daarbij van Obvion een isolatiebudget van 1.000 euro. Geselecteerde klanten ontvangen in 2025 een bericht van Obvion met meer informatie hoe ze aanspraak kunnen maken op het Energiebespaarpakket. Voor het energieadvies werkt Obvion samen met partners. Ploemen: “Door woningverduurzaming voor de bestaande klant inzichtelijk en interessant te maken hopen we juist ook de mensen te bereiken die niet weten waar ze moeten beginnen en er om die reden maar vanaf zien. Daarom past deze aanpak uitstekend bij een actief klantbeheer. We verwachten begin 2025 de eerste groep klanten met een F en G label aan te kunnen schrijven met dit aanbod.”
“De mensen die uit eigen beweging willen verduurzamen hebben dat inmiddels gedaan”
“Je moet er wel energie in steken, vanzelf gaat het niet”
Het is een forse investering van 6,5 miljoen die de hypotheekverstrekker uit Heerlen doet om de hypotheekportefeuille te vergroenen. Realistisch aanjagen van woningverduurzaming is waar Obvion voor opgesteld staat, vertelt Ploemen. “Mensen niet alleen helpen met de financiering, maar juist ook aanzetten tot het verduurzamen van de eigen woning. Door politiek ingrijpen is de belangstelling voor woningverduurzaming teruggelopen. Onzekerheid leidt tot uitstelgedrag en soms ook tot afstel van investeringen in woningverduurzaming. Daarin gaan we bij Obvion niet mee. Juist nu het politiek gezien tegenzit moeten wij voet bij stuk houden en woningverduurzaming blijven aanjagen. Minder rendement op zonnepanelen betekent tenslotte niet géén rendement. En je woning isoleren is ook nog steeds goed voor de portemonnee en verhoogt het wooncomfort.”
Het realistisch blijven aanjagen van woningverduurzaming kan Obvion niet alleen. Om dit belangrijke thema op de agenda te houden gaat de geldverstrekker hierover ook het gesprek aan met de adviseurs. Ploemen: “We zien dat woningen met een groen energielabel beter verkopen, makkelijker te financieren zijn en de koper meer wooncomfort bieden. Daarom moet de focus veel meer komen te liggen op de woningen met een minder duurzaam energielabel. De groep die uit eigen beweging wil verduurzamen heeft de stappen inmiddels gezet. Wat overblijft is een veel grotere groep die een zetje nodig heeft om in beweging te komen. Dat zetje wil Obvion samen met de adviseur geven.”
In een tijd dat woningverduurzaming door politiek ingrijpen een beetje naar de achtergrond is gegaan, zet Obvion juist een tandje bij om woningverduurzaming aan te jagen. Hypotheekklanten, die op 1 december 2024 een hypothecaire financiering hebben bij Obvion voor een huis met een G of F label kunnen vanaf volgend jaar gebruik maken van het Obvion Energiebespaarpakket. Dit is een kosteloos energieadvies dat inzicht geeft in het actuele energielabel van de woning én de verduurzamingsmogelijkheden die een klant kan treffen. Als kers op de taart kunnen klanten wiens woning na het advies een definitief energielabel G of F heeft, onder voorwaarden aanspraak maken op de tegemoetkoming van 1.000 euro als zij een van de geadviseerde isolatiemaatregelen laten uitvoeren.
Gratis energieadvies met energielabel voor Obvion-klant
Bijkomend voordeel van het Energiebespaarpakket met energielabel dat Obvion vanaf volgend jaar aan bestaande klanten gaat aanbieden, is dat de geldverstrekker daarmee ook een meer actueel beeld krijgt van het gemiddelde energielabel van de eigen hypotheekportefeuille. Ploemen: “Je zult ook zien dat we klanten met een slecht geregistreerd energielabel aanschrijven, maar die na het bezoek van de energieadviseur al blijken te beschikken over een beter energielabel dan bij ons bekend is. Na het nemen van energiebesparende maatregelen is dan geen nieuw energielabel aangevraagd. Die klanten krijgen dan van ons alsnog een gratis energielabel én mogelijk een stappenplan om een labelstap te maken naar B of hoger. Zo’n labelstap naar B of hoger levert de klant bij Obvion sinds kort ook een extra rentekorting over de gehele uitstaande lening op. Dat maakt een investering in woningverduurzaming extra interessant.”
Uit de gesprekken die Obvion regelmatig heeft met adviseurs, blijkt volgens Ploemen dat veel advieskantoren hun bestaande klanten een gereduceerd tarief rekenen voor een verhoging van de hypotheek voor dit doel. Kuijpers: “Op mijn afdeling zien we ze elke dag binnenkomen. Adviseurs zijn daar zeker actief mee bezig. Het kosteloze Energiebespaarpakket dat we volgend jaar introduceren helpt klanten met slechte labels op weg om invulling te geven aan hun woningverduurzaming. Als er verdere behoefte is voor financiering kan hij vanzelfsprekend hiervoor onafhankelijk advies inwinnen bij de financieel adviseur.”
Overigens voegt Obvion ook al enige tijd meestal standaard een duurzaamheidsdepot toe aan een hypotheekaanvraag. Het blijkt dat ongeveer 90% van de klanten dit depot binnen twee jaar ook daadwerkelijk inzet om de woning te verduurzamen. Veelal mensen die in eerste instantie helemaal niet van plan waren om dat te doen, maar na de verhuizing tot nieuwe inzichten zijn gekomen. Een mooi voorbeeld van ‘gemak dient de mens’ en in dit geval ook het klimaat. Kuijpers: “We hebben met een team van specialisten ook mensen nagebeld die het depot nog niet hadden aangesproken. Die hebben we nog eens naar de Huisscan van HomeQgo doorverwezen. De meeste klanten vonden het leuk dat we ze hierover belden. Ook daar kwamen dan weer opvolgacties uit. Door daar met een belletje even wat energie in te stoppen, zie je in één keer een piek in het aantal mensen dat de huisscan gaat invullen en via die route de verduurzaming van de woning alsnog in gang zetten. Dus je merkt wel gewoon dat je er energie in moet blijven steken, het gaat echt niet vanzelf.”
“De mensen die uit eigen beweging willen verduurzamen hebben dat inmiddels gedaan”
Door te kiezen voor een gefaseerde uitrol, waarbij niet alle klanten met een F en G label in één keer benaderd worden, blijft het voor iedereen werkbaar en krijgt de klant de bediening die hij mag verwachten. Kuijpers: “Stel dat we de hele bestaande portefeuille zouden aanschrijven en al die klanten gaan op basis van het uitgebrachte energieadvies contact opnemen met hun hypotheekadviseur om de financieringsmogelijkheden (duurzaamheidsdepot, Warmtefonds, etc.) te bespreken. Dat kunnen de hypotheekadviseurs – die het op dit moment al heel druk hebben – er waarschijnlijk niet bij hebben. Ook ons Servicecenter Wonen kan niet ineens duizend extra klantvragen oppakken. Dat zou de processen te veel verstoren. Dus pakken we het fasegewijs aan, zodat we iedereen ook goed kunnen bedienen. De markt is dat gewend van ons. Wij zitten heel strak op de doorlooptijden en ook met deze actie voor bestaande klanten zorgen wij ervoor dat we voorspelbaar blijven en strak in de doorlooptijden blijven zitten.”
“Je moet er wel energie in steken, vanzelf gaat het niet”
Het is een forse investering van 6,5 miljoen die de hypotheekverstrekker uit Heerlen doet om de hypotheekportefeuille te vergroenen. Realistisch aanjagen van woningverduurzaming is waar Obvion voor opgesteld staat, vertelt Ploemen. “Mensen niet alleen helpen met de financiering, maar juist ook aanzetten tot het verduurzamen van de eigen woning. Door politiek ingrijpen is de belangstelling voor woningverduurzaming teruggelopen. Onzekerheid leidt tot uitstelgedrag en soms ook tot afstel van investeringen in woningverduurzaming. Daarin gaan we bij Obvion niet mee. Juist nu het politiek gezien tegenzit moeten wij voet bij stuk houden en woningverduurzaming blijven aanjagen. Minder rendement op zonnepanelen betekent tenslotte niet géén rendement. En je woning isoleren is ook nog steeds goed voor de portemonnee en verhoogt het wooncomfort.”
Het realistisch blijven aanjagen van woningverduurzaming kan Obvion niet alleen. Om dit belangrijke thema op de agenda te houden gaat de geldverstrekker hierover ook het gesprek aan met de adviseurs. Ploemen: “We zien dat woningen met een groen energielabel beter verkopen, makkelijker te financieren zijn en de koper meer wooncomfort bieden. Daarom moet de focus veel meer komen te liggen op de woningen met een minder duurzaam energielabel. De groep die uit eigen beweging wil verduurzamen heeft de stappen inmiddels gezet. Wat overblijft is een veel grotere groep die een zetje nodig heeft om in beweging te komen. Dat zetje wil Obvion samen met de adviseur geven.”
In 2025 start Obvion een grote verduurzamingsoperatie voor bestaande klanten. Geselecteerde klantgroepen krijgen een uitgebreid persoonlijk verduurzamingsadvies aangeboden, inclusief energielabel. Op kosten van Obvion analyseert een energieadviseur het energieverbruik van de woning en worden de mogelijkheden van energiebesparing door verduurzaming bij de klant thuis in kaart gebracht. Mensen met een slecht energielabel ontvangen een uitgewerkt stappenplan om op een beter energielabel uit te komen, met daarbij van Obvion een isolatiebudget van 1.000 euro. Geselecteerde klanten ontvangen in 2025 een bericht van Obvion met meer informatie hoe ze aanspraak kunnen maken op het Energiebespaarpakket. Voor het energieadvies werkt Obvion samen met partners. Ploemen: “Door woningverduurzaming voor de bestaande klant inzichtelijk en interessant te maken hopen we juist ook de mensen te bereiken die niet weten waar ze moeten beginnen en er om die reden maar vanaf zien. Daarom past deze aanpak uitstekend bij een actief klantbeheer. We verwachten begin 2025 de eerste groep klanten met een F en G label aan te kunnen schrijven met dit aanbod.”
In een tijd dat woningverduurzaming door politiek ingrijpen een beetje naar de achtergrond is gegaan, zet Obvion juist een tandje bij om woningverduurzaming aan te jagen. Hypotheekklanten, die op 1 december 2024 een hypothecaire financiering hebben bij Obvion voor een huis met een G of F label kunnen vanaf volgend jaar gebruik maken van het Obvion Energiebespaarpakket. Dit is een kosteloos energieadvies dat inzicht geeft in het actuele energielabel van de woning én de verduurzamingsmogelijkheden die een klant kan treffen. Als kers op de taart kunnen klanten wiens woning na het advies een definitief energielabel G of F heeft, onder voorwaarden aanspraak maken op de tegemoetkoming van 1.000 euro als zij een van de geadviseerde isolatiemaatregelen laten uitvoeren.
Gratis energieadvies met energielabel voor Obvion-klant