Kansen krijg je niet,
die creëer je
De roots van Maria Silveira liggen in Brazilië, waar ze samen met haar toen nog echtgenoot in de stad Recife een muziekschool runde. Met een voltooide rechtenstudie op zak was dat niet haar eerste keuze, maar ze ontdekte daar wel haar ondernemerskwaliteiten. Na haar scheiding en daarmee gepaard gaande verkoop van de succesvolle muziekschool, besloot Maria Silveira in 2000 om Nederland te bezoeken. Hoe een Braziliaanse tot die keuze komt? Dat heeft alles te maken met de historische band die ons land heeft met Recife. De geschiedenis van de huidige hoofdstad van de Braziliaanse staat Pernambuco kent een Nederlandse periode (1630-1654).
De invloed van Nederland in Recife mag dan beperkt zijn gebleven tot een korte periode, veel mensen zien het als een belangrijk onderdeel van de culturele en historische identiteit van de stad. De periode van Nederlandse bezetting wordt vaak geassocieerd met modernisering en ontwikkeling, zoals de aanleg van grachten, bruggen en andere infrastructuurverbeteringen, onder Johan Maurits van Nassau. Hij wordt in Recife vaak herinnerd als een verlichte en vooruitstrevende leider. Er is bijvoorbeeld een standbeeld van hem in de stad, en zijn bijdrage aan de stadsontwikkeling wordt gewaardeerd.
Ook de restauratie van historische plekken, zoals de Kahal Zur Israel-synagoge, versterkt het idee dat de Nederlandse erfenis deel uitmaakt van het rijke culturele weefsel van de stad. Er is echter ook een bewustzijn van de minder positieve aspecten van de Nederlandse nalatenschap. Toch wordt de Nederlandse invloed over het algemeen gezien als een fascinerend en waardevol aspect van Recife’s verleden. Die historische connectie was ook voor Maria Silveira reden om als toerist Nederland te ontdekken. Niet wetende dat die vakantie van een maand zou uitmonden in een permanent verblijf en een succesvolle carrière in de financiële dienstverlening.
Eind oktober hebben alle SEH-leden een uitnodiging ontvangen om deel te nemen aan een tevredenheidsonderzoek dat wordt uitgevoerd door Blauw Research. Silveira: “De inzichten van de Erkend Financieel Adviseur zijn van onschatbare waarde om het onderscheidende karakter van dit deel van de beroepsgroep nog beter zichtbaar te maken. Ik geloof in de kracht van verbinding tussen ons als leden. Daarom hoor ik graag van de leden welke toegevoegde waarde SEH voor hen heeft en op welke punten we het beter kunnen doen.” De gegeven antwoorden blijven volledig anoniem, SEH ontvangt van Blauw Research een rapport met de resultaten op totaalniveau
Snel acteren op de actualiteit is ook iets waar SEH meer op wil inzetten. Een voorbeeld hiervan is het AFM-onderzoek naar de kwaliteit hypotheekadvies dat op HypoVak werd gepresenteerd. Binnen een week kwam de SEH met een extra uitzending van SEH College Tour, waar ruim 1.000 adviseurs aan deelnamen. Te gast waren Joris Geerts, senior-toezichthouder bij de AFM, en Harrie-Jan van Nunen, directeur Product en Innovatie Hypotheken binnen de Veldsink Groep én voorzitter van SEH. Deze extra uitzending van de SEH College Tour is terug te kijken op de website van de SEH.
In 2019 startte de SEH met de campagne ‘LevenWonen’ de laatste grote consumentencampagne. Het online platform LevenWonen.nl is nog steeds de actieve verbinding met de consument die op zoek is naar informatie over wonen, belangrijke levensfasen of een Erkend Financieel Adviseur. Zoals eerder al aangegeven wil Maria Silveira de zichtbaarheid van het SEH Keurmerk verder vergroten. “Ik zou graag willen dat de consument nog beter het verschil en de meerwaarde begrijpt tussen een adviseur en een Erkend adviseur. In het ziekenhuis wil je toch ook liever een arts die ervaring heeft met de nieuwste technieken en zich regelmatig laat bijscholen, in plaats van een keer in de drie jaar? Het gaat om de combinatie van kennis en vaardigheden. Als je kunt kiezen, kies dan voor een adviseur die gedreven is om zijn werk elke keer weer een beetje beter te doen en zich voortdurend wil ontwikkelen.”
De meerwaarde van het keurmerk moet ook zichtbaarder worden in de branche, zodat werkgevers hierin willen investeren. “Investeren in kennis is geen kostenpost. Met een Erkend Financieel Adviseur kan een advieskantoor zich onderscheiden en de klant laten zien dat je net dat stapje extra wilt zetten”, aldus Maria Silveira. Ook de huidige SEH-leden wil Silveira laten zien dat de SEH meer is dan het halen van PE-punten. “Naast de bestaande ondersteuning komen we ook met een aantal nieuwe initiatieven die de adviseur gaan helpen zich te onderscheiden op plaatsen waar de consument is. Ook zijn we gestart met een nieuwe consumentenpropositie en staat er een nieuwe SEH-website in de steigers. De SEH wordt de komende tijd actief zichtbaar en daarmee hopen we onze leden te activeren om ook meer naar buiten te treden als Erkend Adviseur. De expertise en toewijding voor het vak is iets waar je trots op mag zijn. Dat mag gezien worden. De Erkend Financieel Adviseur, daar kun je niet omheen.”
Investeren in kennis
is geen kostenpost
De Nederlandse taal was een barrière die ze snel wist te slechten. Na een HBO-opleiding Marketing Management aan de Fontys Hogeschool kwam ze na een korte tussenstop bij Essent Groot Zakelijk in 2006 als vestigingsmanager te werken bij het ABN Amro kantoor in Oisterwijk. Daar kreeg ze alle kansen en mogelijkheden om door te groeien en de Nederlandse taal te perfectioneren. Na een reorganisatie kwam de focus meer op het klantadvies te liggen. De benodigde Wft-diploma’s werden gehaald, maar dat was voor Maria Silveira niet genoeg. Zo kwam ze in 2010 voor het eerst in aanraking met de SEH. Als Erkend Hypotheekadviseur voelde ze zich deskundig genoeg om een goed en degelijk klantadvies te geven. 2018 start Maria Silveira het vervolg van haar carrière in Nederland als vestigingsmanager en hypotheekadviseur bij Veldsink Advies in Oisterwijk. Ze was nauw betrokken bij het samenvoegen van de door Veldsink overgenomen pensioenkantoren en daarna als integratiemanager
eindverantwoordelijk voor het onboarden van nieuwe advieskantoren en het integreren van portefeuilles. Uiteindelijk klom ze bij Veldsink op tot MT-lid en eindverantwoordelijk voor de resultaten van meer dan 25 Veldsink-kantoren. Toen kwam in april 2024 de vacature van SEH-directeur voorbij. Hoe dat is afgelopen weten we inmiddels.
Directeur Bart de Nie heeft de SEH door deze grote veranderingen geloodst. Hij introduceerde in 2013 naast Erkend Hypotheekadviseur het nieuwe kwaliteitskeurmerk ‘Erkend Financieel Adviseur’. Dit vanuit de overtuiging dat verbreding van de adviespraktijk een belangrijke stap is om ook in de toekomst succesvol te blijven. Een overtuiging die nog steeds staat als een huis. De Nie geniet nu van zijn pensioen. Hij droeg op 1 september zijn functie over aan Maria Silveira. De nieuwe SEH-directeur is afkomstig van de Veldsink Groep. Bij de SEH zal ze zich gaan inzetten om de kwaliteit en professionaliteit van hypotheekadviseurs meer zichtbaar te maken, zodat consumenten weten bij wie ze een deskundig financieel advies ontvangen. Maria Silveira: “Een SEH-adviseur onderscheidt zich door zijn expertise en toewijding. Dat mag binnen en buiten de branche gezien en ervaren worden.”
De Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH) werd in 1998 opgericht om de kwaliteit van hypotheekadvies te waarborgen. De stichting streefde naar professionalisering van de hypotheekadviesbranche door adviseurs te certificeren en jaarlijks bij te scholen. Het keurmerk Erkend Hypotheekadviseur werd een erkend kwaliteitslabel dat consumenten helpt een betrouwbare adviseur te vinden. Deze erkende adviseurs moesten aan strenge opleidings- en examenvereisten voldoen om het keurmerk te verkrijgen en te behouden. Het wettelijke stelsel van permanente educatie heeft de rol van de SEH deels beïnvloed, maar niet overbodig gemaakt. Toen permanente educatie voor financieel adviseurs wettelijk verplicht werd in 2007, zorgde dit ervoor dat alle hypotheekadviseurs regelmatig hun kennis moesten bijwerken om hun vergunningen te behouden.
De invloed van het wettelijke stelsel heeft wel geleid tot een aanpassing van de focus van de SEH. De stichting is meer gaan inzetten op aanvullende bovenwettelijke scholing, specialisaties en actuele thema’s zoals duurzaamheid en complexe financiële vraagstukken. Dit heeft SEH in staat gesteld om relevant te blijven en haar bestaansrecht te behouden als kwaliteitsinstituut dat verder gaat dan alleen de wettelijk verplichte educatie voor hypotheekadviseurs. Hierdoor is het keurmerk een teken van extra professionaliteit en kwaliteit gebleven. De verplichte jaarlijkse bijscholing houdt de adviseurs op de hoogte van wet- en regelgeving en marktontwikkelingen. SEH organiseert daarnaast trainingen en bijeenkomsten over relevante thema’s. Dit stelt Erkend Hypotheekadviseurs in staat om up-to-date advies te geven aan hun klanten.
Na ruim 16 jaar droeg Bart de Nie op 1 september het spreekwoordelijke stokje over aan Maria Silveira. Zij is vanaf dat moment de nieuwe directeur van Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH). Na een gesprek met haar weet je een ding zeker: SEH krijgt meer temperament en zal meer dan voorheen op de voorgrond treden om de ruim 6.000 SEH-adviseurs bij de consument zichtbaar te maken.
gooit de luiken open
SEH-directeur
Maria Silveira
Investeren in kennis
is geen kostenpost
Kansen krijg je niet,
die creëer je
De Nederlandse taal was een barrière die ze snel wist te slechten. Na een HBO-opleiding Marketing Management aan de Fontys Hogeschool kwam ze na een korte tussenstop bij Essent Groot Zakelijk in 2006 als vestigingsmanager te werken bij het ABN Amro kantoor in Oisterwijk. Daar kreeg ze alle kansen en mogelijkheden om door te groeien en de Nederlandse taal te perfectioneren. Na een reorganisatie kwam de focus meer op het klantadvies te liggen. De benodigde Wft-diploma’s werden gehaald, maar dat was voor Maria Silveira niet genoeg. Zo kwam ze in 2010 voor het eerst in aanraking met de SEH. Als Erkend Hypotheekadviseur voelde ze zich deskundig genoeg om een goed en degelijk klantadvies te geven. 2018 start Maria Silveira het vervolg van haar carrière in Nederland als vestigingsmanager en hypotheekadviseur bij Veldsink Advies in Oisterwijk. Ze was nauw betrokken bij het samenvoegen van de door Veldsink overgenomen pensioenkantoren en daarna als integratiemanager
eindverantwoordelijk voor het onboarden van nieuwe advieskantoren en het integreren van portefeuilles. Uiteindelijk klom ze bij Veldsink op tot MT-lid en eindverantwoordelijk voor de resultaten van meer dan 25 Veldsink-kantoren. Toen kwam in april 2024 de vacature van SEH-directeur voorbij. Hoe dat is afgelopen weten we inmiddels.
Eind oktober hebben alle SEH-leden een uitnodiging ontvangen om deel te nemen aan een tevredenheidsonderzoek dat wordt uitgevoerd door Blauw Research. Silveira: “De inzichten van de Erkend Financieel Adviseur zijn van onschatbare waarde om het onderscheidende karakter van dit deel van de beroepsgroep nog beter zichtbaar te maken. Ik geloof in de kracht van verbinding tussen ons als leden. Daarom hoor ik graag van de leden welke toegevoegde waarde SEH voor hen heeft en op welke punten we het beter kunnen doen.” De gegeven antwoorden blijven volledig anoniem, SEH ontvangt van Blauw Research een rapport met de resultaten op totaalniveau
Snel acteren op de actualiteit is ook iets waar SEH meer op wil inzetten. Een voorbeeld hiervan is het AFM-onderzoek naar de kwaliteit hypotheekadvies dat op HypoVak werd gepresenteerd. Binnen een week kwam de SEH met een extra uitzending van SEH College Tour, waar ruim 1.000 adviseurs aan deelnamen. Te gast waren Joris Geerts, senior-toezichthouder bij de AFM, en Harrie-Jan van Nunen, directeur Product en Innovatie Hypotheken binnen de Veldsink Groep én voorzitter van SEH. Deze extra uitzending van de SEH College Tour is terug te kijken op de website van de SEH.
In 2019 startte de SEH met de campagne ‘LevenWonen’ de laatste grote consumentencampagne. Het online platform LevenWonen.nl is nog steeds de actieve verbinding met de consument die op zoek is naar informatie over wonen, belangrijke levensfasen of een Erkend Financieel Adviseur. Zoals eerder al aangegeven wil Maria Silveira de zichtbaarheid van het SEH Keurmerk verder vergroten. “Ik zou graag willen dat de consument nog beter het verschil en de meerwaarde begrijpt tussen een adviseur en een Erkend adviseur. In het ziekenhuis wil je toch ook liever een arts die ervaring heeft met de nieuwste technieken en zich regelmatig laat bijscholen, in plaats van een keer in de drie jaar? Het gaat om de combinatie van kennis en vaardigheden. Als je kunt kiezen, kies dan voor een adviseur die gedreven is om zijn werk elke keer weer een beetje beter te doen en zich voortdurend wil ontwikkelen.”
De meerwaarde van het keurmerk moet ook zichtbaarder worden in de branche, zodat werkgevers hierin willen investeren. “Investeren in kennis is geen kostenpost. Met een Erkend Financieel Adviseur kan een advieskantoor zich onderscheiden en de klant laten zien dat je net dat stapje extra wilt zetten”, aldus Maria Silveira. Ook de huidige SEH-leden wil Silveira laten zien dat de SEH meer is dan het halen van PE-punten. “Naast de bestaande ondersteuning komen we ook met een aantal nieuwe initiatieven die de adviseur gaan helpen zich te onderscheiden op plaatsen waar de consument is. Ook zijn we gestart met een nieuwe consumentenpropositie en staat er een nieuwe SEH-website in de steigers. De SEH wordt de komende tijd actief zichtbaar en daarmee hopen we onze leden te activeren om ook meer naar buiten te treden als Erkend Adviseur. De expertise en toewijding voor het vak is iets waar je trots op mag zijn. Dat mag gezien worden. De Erkend Financieel Adviseur, daar kun je niet omheen.”
De roots van Maria Silveira liggen in Brazilië, waar ze samen met haar toen nog echtgenoot in de stad Recife een muziekschool runde. Met een voltooide rechtenstudie op zak was dat niet haar eerste keuze, maar ze ontdekte daar wel haar ondernemerskwaliteiten. Na haar scheiding en daarmee gepaard gaande verkoop van de succesvolle muziekschool, besloot Maria Silveira in 2000 om Nederland te bezoeken. Hoe een Braziliaanse tot die keuze komt? Dat heeft alles te maken met de historische band die ons land heeft met Recife. De geschiedenis van de huidige hoofdstad van de Braziliaanse staat Pernambuco kent een Nederlandse periode (1630-1654).
De invloed van Nederland in Recife mag dan beperkt zijn gebleven tot een korte periode, veel mensen zien het als een belangrijk onderdeel van de culturele en historische identiteit van de stad. De periode van Nederlandse bezetting wordt vaak geassocieerd met modernisering en ontwikkeling, zoals de aanleg van grachten, bruggen en andere infrastructuurverbeteringen, onder Johan Maurits van Nassau. Hij wordt in Recife vaak herinnerd als een verlichte en vooruitstrevende leider. Er is bijvoorbeeld een standbeeld van hem in de stad, en zijn bijdrage aan de stadsontwikkeling wordt gewaardeerd.
Ook de restauratie van historische plekken, zoals de Kahal Zur Israel-synagoge, versterkt het idee dat de Nederlandse erfenis deel uitmaakt van het rijke culturele weefsel van de stad. Er is echter ook een bewustzijn van de minder positieve aspecten van de Nederlandse nalatenschap. Toch wordt de Nederlandse invloed over het algemeen gezien als een fascinerend en waardevol aspect van Recife’s verleden. Die historische connectie was ook voor Maria Silveira reden om als toerist Nederland te ontdekken. Niet wetende dat die vakantie van een maand zou uitmonden in een permanent verblijf en een succesvolle carrière in de financiële dienstverlening.
Directeur Bart de Nie heeft de SEH door deze grote veranderingen geloodst. Hij introduceerde in 2013 naast Erkend Hypotheekadviseur het nieuwe kwaliteitskeurmerk ‘Erkend Financieel Adviseur’. Dit vanuit de overtuiging dat verbreding van de adviespraktijk een belangrijke stap is om ook in de toekomst succesvol te blijven. Een overtuiging die nog steeds staat als een huis. De Nie geniet nu van zijn pensioen. Hij droeg op 1 september zijn functie over aan Maria Silveira. De nieuwe SEH-directeur is afkomstig van de Veldsink Groep. Bij de SEH zal ze zich gaan inzetten om de kwaliteit en professionaliteit van hypotheekadviseurs meer zichtbaar te maken, zodat consumenten weten bij wie ze een deskundig financieel advies ontvangen. Maria Silveira: “Een SEH-adviseur onderscheidt zich door zijn expertise en toewijding. Dat mag binnen en buiten de branche gezien en ervaren worden.”
De Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH) werd in 1998 opgericht om de kwaliteit van hypotheekadvies te waarborgen. De stichting streefde naar professionalisering van de hypotheekadviesbranche door adviseurs te certificeren en jaarlijks bij te scholen. Het keurmerk Erkend Hypotheekadviseur werd een erkend kwaliteitslabel dat consumenten helpt een betrouwbare adviseur te vinden. Deze erkende adviseurs moesten aan strenge opleidings- en examenvereisten voldoen om het keurmerk te verkrijgen en te behouden. Het wettelijke stelsel van permanente educatie heeft de rol van de SEH deels beïnvloed, maar niet overbodig gemaakt. Toen permanente educatie voor financieel adviseurs wettelijk verplicht werd in 2007, zorgde dit ervoor dat alle hypotheekadviseurs regelmatig hun kennis moesten bijwerken om hun vergunningen te behouden.
De invloed van het wettelijke stelsel heeft wel geleid tot een aanpassing van de focus van de SEH. De stichting is meer gaan inzetten op aanvullende bovenwettelijke scholing, specialisaties en actuele thema’s zoals duurzaamheid en complexe financiële vraagstukken. Dit heeft SEH in staat gesteld om relevant te blijven en haar bestaansrecht te behouden als kwaliteitsinstituut dat verder gaat dan alleen de wettelijk verplichte educatie voor hypotheekadviseurs. Hierdoor is het keurmerk een teken van extra professionaliteit en kwaliteit gebleven. De verplichte jaarlijkse bijscholing houdt de adviseurs op de hoogte van wet- en regelgeving en marktontwikkelingen. SEH organiseert daarnaast trainingen en bijeenkomsten over relevante thema’s. Dit stelt Erkend Hypotheekadviseurs in staat om up-to-date advies te geven aan hun klanten.
Na ruim 16 jaar droeg Bart de Nie op 1 september het spreekwoordelijke stokje over aan Maria Silveira. Zij is vanaf dat moment de nieuwe directeur van Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH). Na een gesprek met haar weet je een ding zeker: SEH krijgt meer temperament en zal meer dan voorheen op de voorgrond treden om de ruim 6.000 SEH-adviseurs bij de consument zichtbaar te maken.
gooit de luiken open
SEH-directeur
Maria Silveira