Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Top 5  
TOP 5
Actief klantbeheer: ‘Laat je klant niet zitten!’

Als financieel professionals spelen adviseurs en aanbieders een cruciale rol in de financiële gezondheid van de consument. De afgelopen jaren is er sprake geweest van een lawine aan financiële veranderingen. Daarom is juist nu klantbeheer belangrijker dan ooit, schrijft Michiel van Vugt, voorzitter Stichting Actief Klantbeheer, in zijn column. Niet alleen informeren, maar vooral ook ‘helpen’, omdat de consument vaak verdwaald raakt in de complexiteit van al deze ontwikkelingen.

Meeste Gen Z’ers weten niet hoe ze financieel adviseur moeten bereiken

Ondanks dat 70% van de 18 tot 24-jarigen behoefte heeft aan financiële informatie, weten ze de weg naar hun bank niet te vinden. Jongvolwassenen ervaren meerdere drempels om in gesprek te gaan met hun bank, blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door Motivaction in opdracht van SNS en de Volksbank. Ze weten bijvoorbeeld niet precies wat zo’n gesprek oplevert, hoe ze in contact kunnen komen met een expert, of zijn bang om niet begrepen te worden.

Belangrijkste wijzigingen Voorwaarden en Normen NHG in 2025

De NHG-grens wordt in 2025 verhoogd naar 450.000 euro. Om verduurzaming te stimuleren mag de consument boven dat bedrag extra lenen voor die energiebesparende voorzieningen. De totale lening met NHG mag dan maximaal 477.000 euro zijn. De borgtochtprovisie, het eenmalige bedrag dat de consument voor een hypotheek met NHG betaalt, gaat in 2025 omlaag van 0,6 naar 0,4% van de lening met NHG.

NN neemt schade particulier in eigen beheer

Nationale-Nederlanden gaat per 1 juli 2026 haar intermediaire particuliere schadeverzekeringen zelf beheren. Dat zou beter aansluiten op de huidige visie en strategie van NN. In 2018 ging NN een samenwerking aan met serviceprovider Voogd & Voogd, nu onderdeel van Alpina Group, voor het beheer van haar particuliere schadeverzekeringen. Hiervoor werd een volmacht verstrekt aan dochteronderneming NN Verzekeren Services (NNVS), deze is verlengd tot 1 juli 2026.

De Volksbank schrapt ruim 700 banen

De Volksbank gaat ingrijpend reorganiseren: drie van de vier merken en 700 tot 750 van de 4500 voltijdbanen verdwijnen. De bank beweegt gefaseerd naar één sterk retailmerk. Binnen drie jaar wil de Volksbank de vier huidige merken (SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen) samenvoegen tot één. Later dit jaar zal de nieuwe merknaam bekend worden gemaakt.

Consumentenbond komt met alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond heeft een alternatieve regeling ontwikkeld voor de salderingsregeling van zonnepanelen. Hiermee moet het voor consumenten financieel aantrekkelijk blijven om te investeren in zonnepanelen. Bureau Berenschot heeft het voorstel van de Consumentenbond beoordeeld op uitvoerbaarheid en doorgerekend voor de meest voorkomende situaties. Daaruit blijkt dat de terugverdientijd met zonnestroomsubsidie en het afschaffen van terugleverkosten daalt naar 9 jaar.

Top 5  
Actief klantbeheer: ‘Laat je klant niet zitten!’

Als financieel professionals spelen adviseurs en aanbieders een cruciale rol in de financiële gezondheid van de consument. De afgelopen jaren is er sprake geweest van een lawine aan financiële veranderingen. Daarom is juist nu klantbeheer belangrijker dan ooit, schrijft Michiel van Vugt, voorzitter Stichting Actief Klantbeheer, in zijn column. Niet alleen informeren, maar vooral ook ‘helpen’, omdat de consument vaak verdwaald raakt in de complexiteit van al deze ontwikkelingen.

Meeste Gen Z’ers weten niet hoe ze financieel adviseur moeten bereiken

Ondanks dat 70% van de 18 tot 24-jarigen behoefte heeft aan financiële informatie, weten ze de weg naar hun bank niet te vinden. Jongvolwassenen ervaren meerdere drempels om in gesprek te gaan met hun bank, blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door Motivaction in opdracht van SNS en de Volksbank. Ze weten bijvoorbeeld niet precies wat zo’n gesprek oplevert, hoe ze in contact kunnen komen met een expert, of zijn bang om niet begrepen te worden.

Belangrijkste wijzigingen Voorwaarden en Normen NHG in 2025

De NHG-grens wordt in 2025 verhoogd naar 450.000 euro. Om verduurzaming te stimuleren mag de consument boven dat bedrag extra lenen voor die energiebesparende voorzieningen. De totale lening met NHG mag dan maximaal 477.000 euro zijn. De borgtochtprovisie, het eenmalige bedrag dat de consument voor een hypotheek met NHG betaalt, gaat in 2025 omlaag van 0,6 naar 0,4% van de lening met NHG.

Nationale-Nederlanden gaat per 1 juli 2026 haar intermediaire particuliere schadeverzekeringen zelf beheren. Dat zou beter aansluiten op de huidige visie en strategie van NN. In 2018 ging NN een samenwerking aan met serviceprovider Voogd & Voogd, nu onderdeel van Alpina Group, voor het beheer van haar particuliere schadeverzekeringen. Hiervoor werd een volmacht verstrekt aan dochteronderneming NN Verzekeren Services (NNVS), deze is verlengd tot 1 juli 2026.

De Volksbank schrapt ruim 700 banen

De Volksbank gaat ingrijpend reorganiseren: drie van de vier merken en 700 tot 750 van de 4500 voltijdbanen verdwijnen. De bank beweegt gefaseerd naar één sterk retailmerk. Binnen drie jaar wil de Volksbank de vier huidige merken (SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen) samenvoegen tot één. Later dit jaar zal de nieuwe merknaam bekend worden gemaakt.

Consumentenbond komt met alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond heeft een alternatieve regeling ontwikkeld voor de salderingsregeling van zonnepanelen. Hiermee moet het voor consumenten financieel aantrekkelijk blijven om te investeren in zonnepanelen. Bureau Berenschot heeft het voorstel van de Consumentenbond beoordeeld op uitvoerbaarheid en doorgerekend voor de meest voorkomende situaties. Daaruit blijkt dat de terugverdientijd met zonnestroomsubsidie en het afschaffen van terugleverkosten daalt naar 9 jaar.