Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Jos Vink (Blauw Research): “Het gaat niet om de omvang van de verstrekker, maar om wie de grootste stap heeft gezet”

HypoVak 

Spreekbuis winnaar Regio Bank is van ver gekomen en heeft het afgelopen jaar een wederopstanding laten zien. Na vrij matige cijfers in het onderzoek van Blauw in 2021 heeft de buurtbank de handschoen opgepakt en is in gesprek gegaan met adviseurs. Vervolgens is men heel gestructureerd de problemen gaan aanpakken. Van informatievoorziening via offerte en acceptatie naar beheer en verduurzamen tot acceptanten. “Regiobank heeft een ambitieus en gedreven team dat grote vooruitgang heeft geboekt. Als ze deze ontwikkeling doorzet, zullen we Regiobank vaker als genomineerde zien”, lezen we in het juryrapport.

Rabobank en Regiobank wonnen de Zilveren Spreekbuis. De jury ziet in de nominatie van de Rabobank een waardering voor de korte tijd waarin de geldverstrekker het intermediaire distributiekanaal voor zich heeft weten te winnen. Vijf jaar geleden begonnen met één enkele medewerker en inmiddels uitgegroeid tot een team van 11 personen. De jury is minder enthousiast over het tijdelijk opschorten van maatwerk/explains door de Rabobank en de mate waarin dat bepaalde klantgroepen onaangenaam heeft verrast. “Ook de onduidelijkheid over het hervatten hiervan helpt de adviseurs en hun klanten niet.”

Zilveren spreekbuizen

Gouden Spreekbuis

Dat Obvion op de juiste weg zit bleek wel uit de nominaties voor dit jaar voor de SEH Duurzaamheidsaward, de Groene Lotus Award en de Gouden Spreekbuis. Obvion is duidelijk op de groene toer. Of zoals ze het zelf zeggen: alle seinen staan op groen. Het bedrijf uit Heerlen ziet het ook als haar maatschappelijke plicht volop in te zetten op (woning)verduurzaming. De jury: “Centraal in alle stappen die afgelopen jaar zijn gezet, is samenwerking die de medewerkers van Obvion hebben met de zelfstandig adviseurs. In co-creatie zijn veel belemmeringen vastgesteld en vooral ook opgelost. Obvion heeft ingezet op een excellente dienstverlening. Daarbij is ook een wijziging ingezet in de bediening van de markt. Men werkt nu in segmenten om zo de dienstverlening zo goed mogelijk te laten aansluiten op de behoefte van de adviseur. Dat impliceert overigens dat er ook besloten is om bepaalde zaken niet meer te doen. Obvion heeft hierover steeds duidelijk gecommuniceerd en dat maakt dat de markt het accepteert.” Obvion verbeterde volgens de adviseurs de performance van het acceptatie- en beheerproces en werd vaker door hen overwogen. 

De Gouden Spreekbuis wordt uitgereikt aan de hypotheekverstrekker die zich het afgelopen jaar het beste heeft ontwikkeld op het gebied van communicatie, imago, bekendheid en dienstverlening. Na de nominatieronde mochten de drie genomineerden hun nominatie voor een jury onderbouwen. Die vakjury bestond deze 25ste editie uit Michiel Meijer (toen nog Van Bruggen), Nico Stolwijk (VEH), Bart de Nie (SEH), en Alex Klein (InFinance). Dit jaar had de jury in het bijzonder aandacht voor de manier waarop de verstrekkers invulling hebben gegeven aan de afspraken rondom het aankaarten van verduurzaming bij de consument.

Obvion Hypotheken heeft tijdens HypoVak de Gouden Spreekbuis 2022 in ontvangst genomen. De Zilveren Spreekbuis was voor Rabobank en Regiobank. De uitslag is gebaseerd op het in augustus onder adviseurs gehouden onderzoek Imago Blauwdruk Hypotheekverstrekkers van Blauw Research en een jurypitch.

Gouden Spreekbuis 2022 voor Obvion

Spreekbuis winnaar Regio Bank is van ver gekomen en heeft het afgelopen jaar een wederopstanding laten zien. Na vrij matige cijfers in het onderzoek van Blauw in 2021 heeft de buurtbank de handschoen opgepakt en is in gesprek gegaan met adviseurs. Vervolgens is men heel gestructureerd de problemen gaan aanpakken. Van informatievoorziening via offerte en acceptatie naar beheer en verduurzamen tot acceptanten. “Regiobank heeft een ambitieus en gedreven team dat grote vooruitgang heeft geboekt. Als ze deze ontwikkeling doorzet, zullen we Regiobank vaker als genomineerde zien”, lezen we in het juryrapport.

Jos Vink (Blauw Research): “Het gaat niet om de omvang van de verstrekker, maar om wie de grootste stap heeft gezet”

Rabobank en Regiobank wonnen de Zilveren Spreekbuis. De jury ziet in de nominatie van de Rabobank een waardering voor de korte tijd waarin de geldverstrekker het intermediaire distributiekanaal voor zich heeft weten te winnen. Vijf jaar geleden begonnen met één enkele medewerker en inmiddels uitgegroeid tot een team van 11 personen. De jury is minder enthousiast over het tijdelijk opschorten van maatwerk/explains door de Rabobank en de mate waarin dat bepaalde klantgroepen onaangenaam heeft verrast. “Ook de onduidelijkheid over het hervatten hiervan helpt de adviseurs en hun klanten niet.”

Zilveren spreekbuizen

Gouden Spreekbuis

Dat Obvion op de juiste weg zit bleek wel uit de nominaties voor dit jaar voor de SEH Duurzaamheidsaward, de Groene Lotus Award en de Gouden Spreekbuis. Obvion is duidelijk op de groene toer. Of zoals ze het zelf zeggen: alle seinen staan op groen. Het bedrijf uit Heerlen ziet het ook als haar maatschappelijke plicht volop in te zetten op (woning)verduurzaming. De jury: “Centraal in alle stappen die afgelopen jaar zijn gezet, is samenwerking die de medewerkers van Obvion hebben met de zelfstandig adviseurs. In co-creatie zijn veel belemmeringen vastgesteld en vooral ook opgelost. Obvion heeft ingezet op een excellente dienstverlening. Daarbij is ook een wijziging ingezet in de bediening van de markt. Men werkt nu in segmenten om zo de dienstverlening zo goed mogelijk te laten aansluiten op de behoefte van de adviseur. Dat impliceert overigens dat er ook besloten is om bepaalde zaken niet meer te doen. Obvion heeft hierover steeds duidelijk gecommuniceerd en dat maakt dat de markt het accepteert.” Obvion verbeterde volgens de adviseurs de performance van het acceptatie- en beheerproces en werd vaker door hen overwogen. 

De Gouden Spreekbuis wordt uitgereikt aan de hypotheekverstrekker die zich het afgelopen jaar het beste heeft ontwikkeld op het gebied van communicatie, imago, bekendheid en dienstverlening. Na de nominatieronde mochten de drie genomineerden hun nominatie voor een jury onderbouwen. Die vakjury bestond deze 25ste editie uit Michiel Meijer (toen nog Van Bruggen), Nico Stolwijk (VEH), Bart de Nie (SEH), en Alex Klein (InFinance). Dit jaar had de jury in het bijzonder aandacht voor de manier waarop de verstrekkers invulling hebben gegeven aan de afspraken rondom het aankaarten van verduurzaming bij de consument.

HypoVak 

Obvion Hypotheken heeft tijdens HypoVak de Gouden Spreekbuis 2022 in ontvangst genomen. De Zilveren Spreekbuis was voor Rabobank en Regiobank. De uitslag is gebaseerd op het in augustus onder adviseurs gehouden onderzoek Imago Blauwdruk Hypotheekverstrekkers van Blauw Research en een jurypitch.

Gouden Spreekbuis 2022 voor Obvion