Interview Igor Driessen op HypoVak
Juryrapport Obvion
In het juryrapport schrijft de vakjury over winnaar Obvion: “Na een grote interne verbouwing heeft Obvion vorig jaar de ramen weer opengezet.
Centraal in alle stappen die afgelopen jaar zijn gezet, is samenwerking die de medewerkers van Obvion hebben met de zelfstandig adviseurs. In co-creatie zijn veel belemmeringen vastgesteld en vooral ook opgelost. Obvion heeft ingezet op een excellente dienstverlening. Daarbij is ook een wijziging ingezet in de bediening van de markt. Men werkt nu in segmenten om zo de dienstverlening zo goed mogelijk te laten aansluiten op de behoefte van de adviseur. Dat impliceert overigens dat er ook besloten is om bepaalde zaken niet meer te doen. Obvion heeft hierover steeds duidelijk gecommuniceerd en dat maakt dat de markt het accepteert.
Groen betekent vanzelfsprekend ook verduurzamen. Obvion is op de groene toer. Of zoals ze het zelf zeggen: alle seinen staan op groen! Uit eigen onderzoek blijkt dat de adviseur Obvion hierin als koploper ziet. Het bedrijf uit Heerlen heeft ook bestaande klanten hier actief in benaderd en ziet het ook als haar maatschappelijke plicht om hier volop op in te zetten. In het onderzoek en ook in de jurypresentatie is goed te zien dat Obvion op dat marktonderdeel vooraan fietst.”
Beloftes perfectioneren
Door hetgeen na de verbouwing is opgeleverd verder te perfectioneren, hoopt Obvion in 2023 opnieuw de Gouden Spreekbuis mee te nemen naar Heerlen. Er zal nog meer worden ingezet op gesegmenteerde dienstverlening aan het intermediair en de focus zal nog nadrukkelijker worden gelegd op de beheerfase en het aanjagen van een duurzame toekomst, waarvan woningverduurzaming een belangrijk onderdeel is.
Om de adviseur in de beheerfase goed te ondersteunen heeft Obvion eerder al innovatieve beheertools aan het intermediairportaal toegevoegd. Als een van de initiatiefnemers van de Stichting Actief Klantbeheer heeft Obvion ook op dat vlak een positie in de voorhoede ingenomen. De dit jaar afgegeven zes adviseursbeloften maken duidelijk waar Obvion voor wil staan: hypotheken die kloppen én blijven kloppen; passend bij de pay-off ‘hypotheken vanuit het hart’. De zes adviseursbeloften waarop Obvion aangesproken kan worden zijn:
- 'Vast en vertrouwd team met specialisten voor uw kantoor'
- 'Oplossingsgerichte medewerkers die in alles denken hoe het wél kan'
- 'Ruimte om te sparren met onze specialisten'
- 'Altijd vertrouwen in u als adviseur, als u erin gelooft denken wij graag mee'.
- 'Altijd actueel inzicht en overzicht van uw klanten'
- 'Alles voor een soepel proces'
Van Westerveld: “Met de feedback van onze adviseurs kunnen we deze beloftes continu en op basis van wederkerigheid blijven verbeteren. Blijf ons dus die belangrijke feedback geven adviseurs, want ook een Gouden Spreekbuis winnen is alleen in co-creatie mogelijk. De uitdaging wordt een excellente dienstverlening die vergelijkbaar is met een Coolblue-beleving. Door onze dienstverlening daaraan te meten, ontdekken we samen nieuwe dingen die de dienstverlening nog meer onderscheidend maken.”
“Blijf ons dus die belangrijke feedback geven adviseurs, want ook een Gouden Spreekbuis winnen doe je samen”
Verbouwing geslaagd
De onvoorwaardelijke keuze voor het intermediaire distributiekanaal maakte deel uit van een meerjarige transitie die Obvion onder leiding van de toenmalige CEO Carlo van Kemenade in 2018 heeft ingezet. Er is een slag gemaakt op het gebied van efficiency en effectiviteit, waarbij de service- en dienstverleningsprocessen zijn geoptimaliseerd. De dienstverlening is – zo blijkt ook uit het onderzoek van Blauw Research – aantoonbaar klantvriendelijker en sneller geworden. Bij al de stappen die Obvion heeft gezet speelde de input van medewerkers en adviseurs een belangrijke rol, vertelt Igor Driessen, manager Sales & Intermediaire Zaken bij Obvion. “We zijn weer volledig terug op de adviseur-klant-Obvion-route. Zonder de steun van onze medewerkers en de adviseurs hadden wij deze weg niet kunnen inslaan.”
Zo zijn de in 2019 geïntroduceerde Obvion Woon Hypotheek en de dit jaar in pilot gestarte adviesloze verstrekking van een energiebespaarbudget aan bestaande klanten, beiden in co-creatie met de adviseurs, ontwikkeld. Driessen: “In zo’n proces raadplegen wij de adviseur en toetsen transparant onze afwegingen en keuzes. Dat kan gaan over producten, diensten, processen en klantreizen. Het intermediair mag daar iets van vinden. Die mening heeft er meer dan eens in geresulteerd dat we bepaalde keuzes hebben aangepast of niet hebben uitgevoerd. Door aan de voorkant duidelijk te zijn over de achterkant, ben je voor de adviseur transparant, voorspelbaar en betrouwbaar in wat er wel en niet kan. Door heel duidelijk te zijn in wat je niet doet wek je geen valse verwachtingen. Binnen en buiten spreekt Obvion dezelfde taal.” De waardering hiervoor vanuit het intermediair wordt bevestigd in het Imago Blauwdruk Hypotheekverstrekkers onderzoek van Blauw Research.
De hoge medewerkerstevredenheid laat zien dat ook de nieuwe bedrijfscultuur is aangeslagen. De medewerkers doen met passie en kennis voor het vak hun werk en de Gouden Spreekbuis bewijst dat dit de buitenwereld niet is ontgaan. Obvion is na een lange interne verbouwing succesvol uit de startblokken gekomen. Aan het begin van de transitie had de geldverstrekker uit Heerlen een marktaandeel van nog geen 3%. Eind vorig jaar was dat al gegroeid naar bijna 6%.
Niek van Westerveld, Manager Acceptatie bij Obvion: “Hier in de hal staan de Spreekbuizen die we eerder hebben gewonnen. De laatste gouden die we wonnen in 2016 is dit jaar dan eindelijk de een-na-laatste geworden. De allerbelangrijkste stap die we in de periode daar tussenin hebben gezet is door de adviseur in alles op de eerste plaats te zetten. Die keuze is de basis geweest van waaruit we verder zijn gaan bouwen. Teruggegaan naar onze roots van een echte intermediairpartij en dat willen we uitstralen.”
De Gouden Spreekbuis was niet de enige nominatie dit jaar die Obvion van het intermediair kreeg. De adviseur nomineerde de geldverstrekker dit jaar ook voor de SEH Duurzaamheidsaward en De Groene Lotus Award. De Gouden Spreekbuis 2022 werd gewonnen en op HypoVak uitgereikt door Jos Vink, directeur Blauw Research. De uitslag is gebaseerd op het Imago Blauwdruk Hypotheekverstrekkers onderzoek van Blauw Research en een jurypitch. Voor dit onderzoek worden via hypotheekadviseurs de prestaties van hypotheekverstrekkers op het gebied van merkontwikkeling en dienstverlening gemonitord. De belangrijkste meetpunten zijn daarbij: bekendheid, imago, voorkeurspositie en dienstverlening.
Obvion Hypotheken is tijdens HypoVak uitgeroepen tot winnaar van de Gouden Spreekbuis 2022. De jury valt met name de samenwerking op die de medewerkers van Obvion hebben met de adviseurs. In co-creatie zijn niet alleen nieuwe producten en diensten geïntroduceerd, maar ook belemmeringen vastgesteld en opgelost. Over de onvoorwaardelijke keuze van Obvion voor het intermediaire distributiekanaal sprak InFinance met Igor Driessen en Niek van Westerveld.
voor onvoorwaardelijke adviseursliefde Obvion
Gouden Spreekbuis
Niek van Westerveld en Igor Driessen met de Gouden Spreekbuis 2022
Interview Igor Driessen op HypoVak
Niek van Westerveld, Manager Acceptatie bij Obvion: “Hier in de hal staan de Spreekbuizen die we eerder hebben gewonnen. De laatste gouden die we wonnen in 2016 is dit jaar dan eindelijk de een-na-laatste geworden. De allerbelangrijkste stap die we in de periode daar tussenin hebben gezet is door de adviseur in alles op de eerste plaats te zetten. Die keuze is de basis geweest van waaruit we verder zijn gaan bouwen. Teruggegaan naar onze roots van een echte intermediairpartij en dat willen we uitstralen.”
Niek van Westerveld en Igor Driessen met de Gouden Spreekbuis 2022
Juryrapport Obvion
In het juryrapport schrijft de vakjury over winnaar Obvion: “Na een grote interne verbouwing heeft Obvion vorig jaar de ramen weer opengezet.
Centraal in alle stappen die afgelopen jaar zijn gezet, is samenwerking die de medewerkers van Obvion hebben met de zelfstandig adviseurs. In co-creatie zijn veel belemmeringen vastgesteld en vooral ook opgelost. Obvion heeft ingezet op een excellente dienstverlening. Daarbij is ook een wijziging ingezet in de bediening van de markt. Men werkt nu in segmenten om zo de dienstverlening zo goed mogelijk te laten aansluiten op de behoefte van de adviseur. Dat impliceert overigens dat er ook besloten is om bepaalde zaken niet meer te doen. Obvion heeft hierover steeds duidelijk gecommuniceerd en dat maakt dat de markt het accepteert.
Groen betekent vanzelfsprekend ook verduurzamen. Obvion is op de groene toer. Of zoals ze het zelf zeggen: alle seinen staan op groen! Uit eigen onderzoek blijkt dat de adviseur Obvion hierin als koploper ziet. Het bedrijf uit Heerlen heeft ook bestaande klanten hier actief in benaderd en ziet het ook als haar maatschappelijke plicht om hier volop op in te zetten. In het onderzoek en ook in de jurypresentatie is goed te zien dat Obvion op dat marktonderdeel vooraan fietst.”
Beloftes perfectioneren
Door hetgeen na de verbouwing is opgeleverd verder te perfectioneren, hoopt Obvion in 2023 opnieuw de Gouden Spreekbuis mee te nemen naar Heerlen. Er zal nog meer worden ingezet op gesegmenteerde dienstverlening aan het intermediair en de focus zal nog nadrukkelijker worden gelegd op de beheerfase en het aanjagen van een duurzame toekomst, waarvan woningverduurzaming een belangrijk onderdeel is.
Om de adviseur in de beheerfase goed te ondersteunen heeft Obvion eerder al innovatieve beheertools aan het intermediairportaal toegevoegd. Als een van de initiatiefnemers van de Stichting Actief Klantbeheer heeft Obvion ook op dat vlak een positie in de voorhoede ingenomen. De dit jaar afgegeven zes adviseursbeloften maken duidelijk waar Obvion voor wil staan: hypotheken die kloppen én blijven kloppen; passend bij de pay-off ‘hypotheken vanuit het hart’. De zes adviseursbeloften waarop Obvion aangesproken kan worden zijn:
- 'Vast en vertrouwd team met specialisten voor uw kantoor'
- 'Oplossingsgerichte medewerkers die in alles denken hoe het wél kan'
- 'Ruimte om te sparren met onze specialisten'
- 'Altijd vertrouwen in u als adviseur, als u erin gelooft denken wij graag mee'.
- 'Altijd actueel inzicht en overzicht van uw klanten'
- 'Alles voor een soepel proces'
Van Westerveld: “Met de feedback van onze adviseurs kunnen we deze beloftes continu en op basis van wederkerigheid blijven verbeteren. Blijf ons dus die belangrijke feedback geven adviseurs, want ook een Gouden Spreekbuis winnen is alleen in co-creatie mogelijk. De uitdaging wordt een excellente dienstverlening die vergelijkbaar is met een Coolblue-beleving. Door onze dienstverlening daaraan te meten, ontdekken we samen nieuwe dingen die de dienstverlening nog meer onderscheidend maken.”
Verbouwing geslaagd
De onvoorwaardelijke keuze voor het intermediaire distributiekanaal maakte deel uit van een meerjarige transitie die Obvion onder leiding van de toenmalige CEO Carlo van Kemenade in 2018 heeft ingezet. Er is een slag gemaakt op het gebied van efficiency en effectiviteit, waarbij de service- en dienstverleningsprocessen zijn geoptimaliseerd. De dienstverlening is – zo blijkt ook uit het onderzoek van Blauw Research – aantoonbaar klantvriendelijker en sneller geworden. Bij al de stappen die Obvion heeft gezet speelde de input van medewerkers en adviseurs een belangrijke rol, vertelt Igor Driessen, manager Sales & Intermediaire Zaken bij Obvion. “We zijn weer volledig terug op de adviseur-klant-Obvion-route. Zonder de steun van onze medewerkers en de adviseurs hadden wij deze weg niet kunnen inslaan.”
Zo zijn de in 2019 geïntroduceerde Obvion Woon Hypotheek en de dit jaar in pilot gestarte adviesloze verstrekking van een energiebespaarbudget aan bestaande klanten, beiden in co-creatie met de adviseurs, ontwikkeld. Driessen: “In zo’n proces raadplegen wij de adviseur en toetsen transparant onze afwegingen en keuzes. Dat kan gaan over producten, diensten, processen en klantreizen. Het intermediair mag daar iets van vinden. Die mening heeft er meer dan eens in geresulteerd dat we bepaalde keuzes hebben aangepast of niet hebben uitgevoerd. Door aan de voorkant duidelijk te zijn over de achterkant, ben je voor de adviseur transparant, voorspelbaar en betrouwbaar in wat er wel en niet kan. Door heel duidelijk te zijn in wat je niet doet wek je geen valse verwachtingen. Binnen en buiten spreekt Obvion dezelfde taal.” De waardering hiervoor vanuit het intermediair wordt bevestigd in het Imago Blauwdruk Hypotheekverstrekkers onderzoek van Blauw Research.
De hoge medewerkerstevredenheid laat zien dat ook de nieuwe bedrijfscultuur is aangeslagen. De medewerkers doen met passie en kennis voor het vak hun werk en de Gouden Spreekbuis bewijst dat dit de buitenwereld niet is ontgaan. Obvion is na een lange interne verbouwing succesvol uit de startblokken gekomen. Aan het begin van de transitie had de geldverstrekker uit Heerlen een marktaandeel van nog geen 3%. Eind vorig jaar was dat al gegroeid naar bijna 6%.
“Blijf ons dus die belangrijke feedback geven adviseurs, want ook een Gouden Spreekbuis winnen doe je samen”
De Gouden Spreekbuis was niet de enige nominatie dit jaar die Obvion van het intermediair kreeg. De adviseur nomineerde de geldverstrekker dit jaar ook voor de SEH Duurzaamheidsaward en De Groene Lotus Award. De Gouden Spreekbuis 2022 werd gewonnen en op HypoVak uitgereikt door Jos Vink, directeur Blauw Research. De uitslag is gebaseerd op het Imago Blauwdruk Hypotheekverstrekkers onderzoek van Blauw Research en een jurypitch. Voor dit onderzoek worden via hypotheekadviseurs de prestaties van hypotheekverstrekkers op het gebied van merkontwikkeling en dienstverlening gemonitord. De belangrijkste meetpunten zijn daarbij: bekendheid, imago, voorkeurspositie en dienstverlening.
Obvion Hypotheken is tijdens HypoVak uitgeroepen tot winnaar van de Gouden Spreekbuis 2022. De jury valt met name de samenwerking op die de medewerkers van Obvion hebben met de adviseurs. In co-creatie zijn niet alleen nieuwe producten en diensten geïntroduceerd, maar ook belemmeringen vastgesteld en opgelost. Over de onvoorwaardelijke keuze van Obvion voor het intermediaire distributiekanaal sprak InFinance met Igor Driessen en Niek van Westerveld.
voor onvoorwaardelijke adviseursliefde Obvion
Gouden Spreekbuis