Kunstmatige intelligentie begon een paar jaren geleden als een ‘nice to have’, maar is ondertussen uitgegroeid tot een onmisbare toepassing. De sterk gegroeide aandacht voor kunstmatige intelligentie wordt hoofdzakelijk ingegeven door lastige compliance vraagstukken rondom de introductie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Een grote uitdaging ligt in beperkingen van oudere (digitale) archieven. Voldoen aan de regels van de AVG is essentieel, en dat geldt ook voor archieven van bestaande contracten van 20 of 30 jaar oud.
Kunstmatige intelligentie is onmisbaar voor de financiële sector
freelance financieel tekstschrijver
Hyarchis biedt al ruim 30 jaar ondersteuning bij het inrichten en het beheren van data. Inmiddels bedienen ze 55.000 gebruikers verdeeld over 500 bedrijven in Nederland, Duitsland, België en Litouwen. De focus ligt voor de toekomst op de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Met deze technologie tackelt Hyarchis uitdagende issues voor de financiële sector op het gebied van regulatory compliance. Dit betreft het op grote schaal ontsluiten, analyseren en bewerken van brondata binnen digitale archieven.
Kunstmatige intelligentie wordt ingezet met als doel ‘Know your customer’. Hyarchis levert al 20 jaar haar document management systeem binnen de financiële sector. Dit systeem was vooral belangrijk voor de digitalisering van fysieke archieven. Er was een grote vraag naar een strikte structuur om ervoor te zorgen dat data gemakkelijk terug te vinden is. Dit brengt echter ook beperkingen met zich mee. Alle data die niet in deze strikte structuur is gevangen, is immers niet of moeilijk vindbaar. Kunstmatige intelligentie heft deze beperking op doordat het niet gebonden is aan de statische aard van een document management systeem. Bovendien biedt kunstmatige intelligentie hiermee ook de nodige flexibiliteit om in te springen op een verdere aanscherping van de regels. Gegevens in de oude archieven die nu niet belangrijk zijn, kunnen dat in de toekomst namelijk wel worden.
Mede door het AVG is een zwak punt blootgelegd. Zo kunnen in een statisch systeem bijvoorbeeld wel de voorletters, maar niet de voornamen vastgelegd zijn. Dit oogt wellicht triviaal, maar voor zo’n lacune is er geen andere optie dan opnieuw door alle archieven heen te lopen. Dat kan handmatig, maar dat is een kostbare en bovendien geen schaalbare aanpak. Kunstmatige intelligentie geeft onbeperkte toegang tot de brondata binnen een archief waardoor de afhankelijkheid van een statisch systeem komt te vervallen. Het managen van documenten verandert hiermee in het managen van de data die zich in deze documenten bevindt.
Hoe wordt kunstmatige intelligentie ingezet?
Voor bedrijven in de financiële sector is data de levensader en ook gelijk een valkuil. De gegevens over de klanten helpen bij het optimaal ondersteunen van de relaties, maar het beheren van data brengt ook een verantwoordelijkheid met zich mee. De in mei 2018 geïntroduceerde AVG dwingt financiële instellingen om de gegevens van hun klanten te beschermen, maar het dwingt bedrijven ook om de klant centraal te stellen.
Data is key
hypovak
Voor bedrijven in de financiële sector is data de levensader en ook gelijk een valkuil
Als het in de toekomst vanuit de AVG niet meer is toegestaan om het geslacht van een klant vast te leggen in het dossier, kunnen met kunstmatige intelligentie eenvoudig alle archieven worden gewijzigd. Is het niet toegestaan om Burgerservicenummers vast te leggen? Hyarchis kan in oude archieven gegevens blurren en voorkomen dat tientallen jaren aan archief opnieuw moeten worden bekeken.
Voorbeeld
Consumenten kunnen hun eigen gegevens bij financiële instellingen opvragen. Wettelijk is vastgelegd dat hierin bijvoorbeeld geen medische gegevens mogen zitten. Als deze gegevens er wel in zitten, kan dit ingrijpende gevolgen hebben voor financiële instellingen. Daarnaast is het tegenover de klant niet netjes om dit soort informatie vast te leggen. Met kunstmatige intelligentie kun je oude archieven accuraat scannen op inhoud en ingrijpen als er regels worden overtreden.
Adriaan Hoogduijn, COO van Hyarchis, zegt hierover: “Met documentclassificatie kunnen wij geheel geautomatiseerd bepaalde documenttypen in archieven ontdekken.” Met kunstmatige intelligentie los je dus in één keer het probleem van inzicht op bij veranderde omstandigheden.
Historisch archief in één keer goed vastleggen
Een hypotheekadvies kan nu weken in beslag nemen tot potentiële huizenkopers weten wat ze financieel kunnen. In de toekomst gaat het nog maar minuten in beslag nemen
Wettelijk worden bedrijven gedwongen om de AVG na te leven, maar inzicht in archieven van bestaande contracten is ook in het belang van de financiële sector zelf. Hierover zegt Hoogduijn: “Uit een kwalitatief hoogwaardig dossier krijg je een zo volledig mogelijk inzicht in alle risico’s en in de beperkingen van de klanten. Je klant kennen is belangrijk in het advies en het beheer, maar ook voor het bepalen van de waarde van bijvoorbeeld een hypotheekportefeuille bij het verkopen. Wat met kunstmatige intelligentie mogelijk is, is het ontsluiten van de inhoud ervan waardoor een veel gedegener risicoanalyse gemaakt kan worden.”
Klantdossier moet voldoen aan de AVG en aan het serviceniveau
Kunstmatige intelligentie zal zorgen voor snelheid en eenvoud. De snelheid van service gaat omhoog en de wachttijden zijn nihil. Een hypotheekadvies kan nu weken in beslag nemen tot potentiële huizenkopers weten wat ze financieel kunnen. In de toekomst gaat het nog maar minuten in beslag nemen. De hypotheekadviseur kan zich dus meer richten op de kwaliteit van het advies. Een hypotheek binnen één dag (of korter) wordt de nieuwe standaard.
Het goed op orde hebben van de dossiers geeft een commerciële waardevermeerdering van de portefeuille. Zo voorkom je boetes en je kunt je klanten zekerheid geven dat hun data niet op straat komt te liggen.
Wat zijn de veranderingen voor de consument door kunstmatige intelligentie in de financiële sector?
Hyarchis organiseert op 5 november het online event Hyarchis Connect 2020, met als thema ‘Hoe kunstmatige intelligentie de financiële dienstverlening hervormt’. Het lunchprogramma is van 11.30 uur tot 13.15 uur en bestaat uit live presentaties en een paneldiscussie met experts van Deloitte, Quion en Hyarchis. Kosteloos inschrijven kan op www.hyarchisconnect.nl. Daar worden ook de resultaten van het marktonderzoek van Hyarchis over de adoptie van AI in de financiële dienstverlening gedeeld.
Hyarchis Connect 2020 online
Kunstmatige intelligentie is onmisbaar voor de financiële sector
Kunstmatige intelligentie begon een paar jaren geleden als een ‘nice to have’, maar is ondertussen uitgegroeid tot een onmisbare toepassing. De sterk gegroeide aandacht voor kunstmatige intelligentie wordt hoofdzakelijk ingegeven door lastige compliance vraagstukken rondom de introductie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Een grote uitdaging ligt in beperkingen van oudere (digitale) archieven. Voldoen aan de regels van de AVG is essentieel, en dat geldt ook voor archieven van bestaande contracten van 20 of 30 jaar oud.
Hyarchis biedt al ruim 30 jaar ondersteuning bij het inrichten en het beheren van data. Inmiddels bedienen ze 55.000 gebruikers verdeeld over 500 bedrijven in Nederland, Duitsland, België en Litouwen. De focus ligt voor de toekomst op de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Met deze technologie tackelt Hyarchis uitdagende issues voor de financiële sector op het gebied van regulatory compliance. Dit betreft het op grote schaal ontsluiten, analyseren en bewerken van brondata binnen digitale archieven.
Voor bedrijven in de financiële sector is data de levensader en ook gelijk een valkuil
Voor bedrijven in de financiële sector is data de levensader en ook gelijk een valkuil. De gegevens over de klanten helpen bij het optimaal ondersteunen van de relaties, maar het beheren van data brengt ook een verantwoordelijkheid met zich mee. De in mei 2018 geïntroduceerde AVG dwingt financiële instellingen om de gegevens van hun klanten te beschermen, maar het dwingt bedrijven ook om de klant centraal te stellen.
Data is key
Kunstmatige intelligentie wordt ingezet met als doel ‘Know your customer’. Hyarchis levert al 20 jaar haar document management systeem binnen de financiële sector. Dit systeem was vooral belangrijk voor de digitalisering van fysieke archieven. Er was een grote vraag naar een strikte structuur om ervoor te zorgen dat data gemakkelijk terug te vinden is. Dit brengt echter ook beperkingen met zich mee. Alle data die niet in deze strikte structuur is gevangen, is immers niet of moeilijk vindbaar. Kunstmatige intelligentie heft deze beperking op doordat het niet gebonden is aan de statische aard van een document management systeem. Bovendien biedt kunstmatige intelligentie hiermee ook de nodige flexibiliteit om in te springen op een verdere aanscherping van de regels. Gegevens in de oude archieven die nu niet belangrijk zijn, kunnen dat in de toekomst namelijk wel worden.
Mede door het AVG is een zwak punt blootgelegd. Zo kunnen in een statisch systeem bijvoorbeeld wel de voorletters, maar niet de voornamen vastgelegd zijn. Dit oogt wellicht triviaal, maar voor zo’n lacune is er geen andere optie dan opnieuw door alle archieven heen te lopen. Dat kan handmatig, maar dat is een kostbare en bovendien geen schaalbare aanpak. Kunstmatige intelligentie geeft onbeperkte toegang tot de brondata binnen een archief waardoor de afhankelijkheid van een statisch systeem komt te vervallen. Het managen van documenten verandert hiermee in het managen van de data die zich in deze documenten bevindt.
Hoe wordt kunstmatige intelligentie ingezet?
Als het in de toekomst vanuit de AVG niet meer is toegestaan om het geslacht van een klant vast te leggen in het dossier, kunnen met kunstmatige intelligentie eenvoudig alle archieven worden gewijzigd. Is het niet toegestaan om Burgerservicenummers vast te leggen? Hyarchis kan in oude archieven gegevens blurren en voorkomen dat tientallen jaren aan archief opnieuw moeten worden bekeken.
Voorbeeld
Wettelijk worden bedrijven gedwongen om de AVG na te leven, maar inzicht in archieven van bestaande contracten is ook in het belang van de financiële sector zelf. Hierover zegt Hoogduijn: “Uit een kwalitatief hoogwaardig dossier krijg je een zo volledig mogelijk inzicht in alle risico’s en in de beperkingen van de klanten. Je klant kennen is belangrijk in het advies en het beheer, maar ook voor het bepalen van de waarde van bijvoorbeeld een hypotheekportefeuille bij het verkopen. Wat met kunstmatige intelligentie mogelijk is, is het ontsluiten van de inhoud ervan waardoor een veel gedegener risicoanalyse gemaakt kan worden.”
Klantdossier moet voldoen aan de AVG en aan het serviceniveau
Een hypotheekadvies kan nu weken in beslag nemen tot potentiële huizenkopers weten wat ze financieel kunnen. In de toekomst gaat het nog maar minuten in beslag nemen
Consumenten kunnen hun eigen gegevens bij financiële instellingen opvragen. Wettelijk is vastgelegd dat hierin bijvoorbeeld geen medische gegevens mogen zitten. Als deze gegevens er wel in zitten, kan dit ingrijpende gevolgen hebben voor financiële instellingen. Daarnaast is het tegenover de klant niet netjes om dit soort informatie vast te leggen. Met kunstmatige intelligentie kun je oude archieven accuraat scannen op inhoud en ingrijpen als er regels worden overtreden.
Adriaan Hoogduijn, COO van Hyarchis, zegt hierover: “Met documentclassificatie kunnen wij geheel geautomatiseerd bepaalde documenttypen in archieven ontdekken.” Met kunstmatige intelligentie los je dus in één keer het probleem van inzicht op bij veranderde omstandigheden.
Historisch archief in één keer goed vastleggen
Kunstmatige intelligentie zal zorgen voor snelheid en eenvoud. De snelheid van service gaat omhoog en de wachttijden zijn nihil. Een hypotheekadvies kan nu weken in beslag nemen tot potentiële huizenkopers weten wat ze financieel kunnen. In de toekomst gaat het nog maar minuten in beslag nemen. De hypotheekadviseur kan zich dus meer richten op de kwaliteit van het advies. Een hypotheek binnen één dag (of korter) wordt de nieuwe standaard.
Het goed op orde hebben van de dossiers geeft een commerciële waardevermeerdering van de portefeuille. Zo voorkom je boetes en je kunt je klanten zekerheid geven dat hun data niet op straat komt te liggen.
Wat zijn de veranderingen voor de consument door kunstmatige intelligentie in de financiële sector?
Hyarchis organiseert op 5 november het online event Hyarchis Connect 2020, met als thema ‘Hoe kunstmatige intelligentie de financiële dienstverlening hervormt’. Het lunchprogramma is van 11.30 uur tot 13.15 uur en bestaat uit live presentaties en een paneldiscussie met experts van Deloitte, Quion en Hyarchis. Kosteloos inschrijven kan op www.hyarchisconnect.nl. Daar worden ook de resultaten van het marktonderzoek van Hyarchis over de adoptie van AI in de financiële dienstverlening gedeeld.
Hyarchis Connect 2020 online
hypovak
freelance financieel tekstschrijver