Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
ICT

Toekomst   

In 2014 is Figlo overgenomen door het Amerikaanse Advicent Solutions, aanbieder van financiële planning software dat door meer dan 140.000 financiële professionals in bijna 3.000 bedrijven wereldwijd wordt gebruikt. Advicent Solutions is in mei overgenomen door InvestCloud, gespecialiseerd in cloud based financiële digitale oplossingen. Dat biedt Figlo nieuwe mogelijkheden voor een bestendige toekomst zonder grenzen én vanuit het oogpunt van de gebruiker.

Samenwerken  

Innoveren en doorontwikkelen doet Figlo door samen te werken met gebruikers en samenwerkingen aan te gaan met partijen die met hun dienstverlening iets toevoegen. Dussel: “De gebruiker werkt dagelijks met onze pakketten. Met alle programmeer-, fiscale en productkennis die we in huis hebben kunnen we fantastische dingen doen, maar uiteindelijk is de gebruikerservaring je belangrijkste succesfactor. Door die twee werelden samen te brengen en naar elkaar te luisteren, leren we enorm veel van elkaar. Dat zie je terug in onze producten en de gebruikerservaring.” 

Figlo PALM  

Figlo wil niet in alles zelf het wiel uitvinden en gebruikt via een API-koppeling ook het specialisme van andere partijen in zijn softwareoplossingen. Een voorbeeld daarvan is de PALM-module. Die is gebaseerd op een samenwerking met de Nederlandse Fintech Finbotx. Gebruikers van Figlo Plan­ning kunnen sinds februari de scenariogenerator van Finbotx gebruiken. 

De adviseur kan zijn klant met deze scenario-analyses een beter inzicht geven in het verband tussen risico en rendement van zijn particuliere beleggings­portefeuille én in de haalbaarheid van zijn doelen. De samenwerking voorziet in een API-geïntegreerde financial planning en scenarioanalyse op basis van de meest recente academische inzichten. 

Door realistische beleggingsscenario’s te gebruiken binnen bijvoorbeeld de cashflowanalyse van Figlo, worden de effecten van beleggingskeuzes inzichtelijk gemaakt. Maar bijvoorbeeld ook pensioenproducten met een variabele uitkering kunnen berekend worden door de actuariële module van Figlo te combineren met de scenarioanalyse van Finbotx. 

Nieuwe generatie software  

Het duurde nog tot 2010 voordat Figlo de officiële naam werd voor alle activiteiten. Dat gebeurde bij de introductie van het op internet gebaseerde Figlo Platform, dat destijds stond voor de nieuwe generatie adviessoftware. Het was tevens de lancering van ‘Hawanedo’, een adviesconcept gebaseerd op vier wereldwijd toepasbare intuïtieve processtappen: Have (inzicht in wat de klant al heeft), Want (inventarisatie van de wensen), Need (selectie van oplossingsmogelijkheden) en Do (actie om advies concreet te maken). 

Het daarop gebaseerde nieuwe platform werd aan de voorkant gebouwd in Microsoft Silverlight. Dat bleek een goede keuze, totdat Microsoft besloot deze omgeving in de toekomst niet meer te ondersteunen. Om de gebruikers ook in de toekomst van dienst te kunnen zijn, begon Figlo aan de herbouw van de Advisor-omgeving. Met de lancering in 2018 van de modules Figlo Start, Figlo Hypotheken en Figlo Planning is het uitfaseren van Microsoft Silverlight een feit. Het traject is inmiddels volledig afgerond. 

In de nieuwe omgeving is het Hawanedo-principe losgelaten en biedt Figlo financieel adviseurs meer maatwerk en een nog betere gebruikerservaring. Daar waar in het verleden alles in één applicatie stond (Figlo Advisor) werd dit in de praktijk door gespecialiseerde adviseurs soms als ‘te veel’ ervaren. Bij de bouw van de nieuwe omgeving heeft Figlo daarmee rekening gehouden door een vereenvoudiging in de pakketten door te voeren. Op dit moment biedt Figlo binnen het platform de volgende modules aan: Figlo Hypotheken, Figlo Planning inclusief Figlo PALM (Personal Asset Liability Management) en oplossingen voor Enterpriserelaties. 

“Figlo Pensioen en Estate planning staan hoog op onze verlanglijst, evenals een remake van de Figlo-Gebruikersdagen waar we dit najaar mee gaan komen”, aldus Peter Dussel, COO Figlo. 

Daarnaast is de krachtige rekenkern van Figlo na 25 jaar doorontwikkeling de onzichtbare motor achter tal van andere portalen, zoals uitgebreide pensioenplanners en holistische planningsoplossingen. Zonder het te weten werken veel adviseurs met Figlo om financiële zaken inzichtelijk te maken voor de klant. 

Sterke rekenkern

Na AfinPro voor financiële planning volgde AfinHyp voor het hypotheekadvies en rond de eeuwwisseling kwam daar AfinCenter bij. Dat was de eerste online toepassing. Gebaseerd op de inmiddels bekende rekenkern konden adviseurs (eventueel samen met de consumenten) in een eigen beveiligde omgeving de financiële situatie invoeren en financiële adviezen uitwerken. Daarmee bevestigde Infa ook duidelijk de keuze voor de B2B-markt.

In 2006 startte softwarebedrijf Infa een innovatietraject onder de werknaam Figlo (Financial Globalization). In het buitenland was er grote belangstelling voor de krachtige financiële rekenkern van Nederlandse bodem. Door de buitenlandse interesse werd de internationale strategie verder uitgebouwd naar de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk.


“De gebruikerservaring is je belangrijkste succesfactor”

Peter Dussel COO Figlo

Figlo is letterlijk ontstaan vanuit een klantbehoefte. Een klant kreeg een financieel advies van zijn adviseur en besloot puur op basis van de vertrouwensband dat advies op te volgen. Vertrouwen op basis van wat besproken was, maar hij kon het hoe en waarom van het advies inhoudelijk vervolgens moeilijk uitleggen aan zijn vrouw. Dat kwam de adviseur ter ore (en niet voor het eerst). Het zat hem dwars dat hij zijn adviezen niet zo kon visualiseren dat hij zijn klanten kon laten zien waarom zijn advies zo goed en passend was. De adviseur had verstand van programmeren en begon te bouwen aan wat later de eerste versie (toen nog offline via diskettes) van AfinPro zou worden. De klant kreeg voortaan een digitale en netto vertaling van het advies mee, inclusief grafieken, en kon dit thuis nalezen en navertellen. Het mooie van dit alles is dat de klant en adviseur uit dit verhaal later samen softwarebedrijf Infa (het latere Figlo) zijn begonnen. 

De financiële toekomst inzichtelijk en toegankelijk maken is altijd al de missie van softwarebouwer Figlo geweest en dat zal ook in de toekomst niet veranderen. Op het hoofdkantoor in Capelle aan den IJssel worden moderne softwarediensten gecreëerd die financieel inzicht en begrip op consumentenniveau ondersteunen. Daarmee maakt Figlo al 25 jaar het werk van de financieel adviseur een stuk plezieriger.

Adviseur rekent al 25 jaar op Figlo

Toekomst   

In 2014 is Figlo overgenomen door het Amerikaanse Advicent Solutions, aanbieder van financiële planning software dat door meer dan 140.000 financiële professionals in bijna 3.000 bedrijven wereldwijd wordt gebruikt. Advicent Solutions is in mei overgenomen door InvestCloud, gespecialiseerd in cloud based financiële digitale oplossingen. Dat biedt Figlo nieuwe mogelijkheden voor een bestendige toekomst zonder grenzen én vanuit het oogpunt van de gebruiker.

Samenwerken  

Innoveren en doorontwikkelen doet Figlo door samen te werken met gebruikers en samenwerkingen aan te gaan met partijen die met hun dienstverlening iets toevoegen. Dussel: “De gebruiker werkt dagelijks met onze pakketten. Met alle programmeer-, fiscale en productkennis die we in huis hebben kunnen we fantastische dingen doen, maar uiteindelijk is de gebruikerservaring je belangrijkste succesfactor. Door die twee werelden samen te brengen en naar elkaar te luisteren, leren we enorm veel van elkaar. Dat zie je terug in onze producten en de gebruikerservaring.” 

Figlo PALM  

Figlo wil niet in alles zelf het wiel uitvinden en gebruikt via een API-koppeling ook het specialisme van andere partijen in zijn softwareoplossingen. Een voorbeeld daarvan is de PALM-module. Die is gebaseerd op een samenwerking met de Nederlandse Fintech Finbotx. Gebruikers van Figlo Plan­ning kunnen sinds februari de scenariogenerator van Finbotx gebruiken. 

De adviseur kan zijn klant met deze scenario-analyses een beter inzicht geven in het verband tussen risico en rendement van zijn particuliere beleggings­portefeuille én in de haalbaarheid van zijn doelen. De samenwerking voorziet in een API-geïntegreerde financial planning en scenarioanalyse op basis van de meest recente academische inzichten. 

Door realistische beleggingsscenario’s te gebruiken binnen bijvoorbeeld de cashflowanalyse van Figlo, worden de effecten van beleggingskeuzes inzichtelijk gemaakt. Maar bijvoorbeeld ook pensioenproducten met een variabele uitkering kunnen berekend worden door de actuariële module van Figlo te combineren met de scenarioanalyse van Finbotx. 

Nieuwe generatie software  

Het duurde nog tot 2010 voordat Figlo de officiële naam werd voor alle activiteiten. Dat gebeurde bij de introductie van het op internet gebaseerde Figlo Platform, dat destijds stond voor de nieuwe generatie adviessoftware. Het was tevens de lancering van ‘Hawanedo’, een adviesconcept gebaseerd op vier wereldwijd toepasbare intuïtieve processtappen: Have (inzicht in wat de klant al heeft), Want (inventarisatie van de wensen), Need (selectie van oplossingsmogelijkheden) en Do (actie om advies concreet te maken). 

Het daarop gebaseerde nieuwe platform werd aan de voorkant gebouwd in Microsoft Silverlight. Dat bleek een goede keuze, totdat Microsoft besloot deze omgeving in de toekomst niet meer te ondersteunen. Om de gebruikers ook in de toekomst van dienst te kunnen zijn, begon Figlo aan de herbouw van de Advisor-omgeving. Met de lancering in 2018 van de modules Figlo Start, Figlo Hypotheken en Figlo Planning is het uitfaseren van Microsoft Silverlight een feit. Het traject is inmiddels volledig afgerond. 

In de nieuwe omgeving is het Hawanedo-principe losgelaten en biedt Figlo financieel adviseurs meer maatwerk en een nog betere gebruikerservaring. Daar waar in het verleden alles in één applicatie stond (Figlo Advisor) werd dit in de praktijk door gespecialiseerde adviseurs soms als ‘te veel’ ervaren. Bij de bouw van de nieuwe omgeving heeft Figlo daarmee rekening gehouden door een vereenvoudiging in de pakketten door te voeren. Op dit moment biedt Figlo binnen het platform de volgende modules aan: Figlo Hypotheken, Figlo Planning inclusief Figlo PALM (Personal Asset Liability Management) en oplossingen voor Enterpriserelaties. 

“Figlo Pensioen en Estate planning staan hoog op onze verlanglijst, evenals een remake van de Figlo-Gebruikersdagen waar we dit najaar mee gaan komen”, aldus Peter Dussel, COO Figlo. 

Daarnaast is de krachtige rekenkern van Figlo na 25 jaar doorontwikkeling de onzichtbare motor achter tal van andere portalen, zoals uitgebreide pensioenplanners en holistische planningsoplossingen. Zonder het te weten werken veel adviseurs met Figlo om financiële zaken inzichtelijk te maken voor de klant. 

“De gebruikerservaring is je belangrijkste succesfactor”

Sterke rekenkern

Na AfinPro voor financiële planning volgde AfinHyp voor het hypotheekadvies en rond de eeuwwisseling kwam daar AfinCenter bij. Dat was de eerste online toepassing. Gebaseerd op de inmiddels bekende rekenkern konden adviseurs (eventueel samen met de consumenten) in een eigen beveiligde omgeving de financiële situatie invoeren en financiële adviezen uitwerken. Daarmee bevestigde Infa ook duidelijk de keuze voor de B2B-markt.

In 2006 startte softwarebedrijf Infa een innovatietraject onder de werknaam Figlo (Financial Globalization). In het buitenland was er grote belangstelling voor de krachtige financiële rekenkern van Nederlandse bodem. Door de buitenlandse interesse werd de internationale strategie verder uitgebouwd naar de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk.


Figlo is letterlijk ontstaan vanuit een klantbehoefte. Een klant kreeg een financieel advies van zijn adviseur en besloot puur op basis van de vertrouwensband dat advies op te volgen. Vertrouwen op basis van wat besproken was, maar hij kon het hoe en waarom van het advies inhoudelijk vervolgens moeilijk uitleggen aan zijn vrouw. Dat kwam de adviseur ter ore (en niet voor het eerst). Het zat hem dwars dat hij zijn adviezen niet zo kon visualiseren dat hij zijn klanten kon laten zien waarom zijn advies zo goed en passend was. De adviseur had verstand van programmeren en begon te bouwen aan wat later de eerste versie (toen nog offline via diskettes) van AfinPro zou worden. De klant kreeg voortaan een digitale en netto vertaling van het advies mee, inclusief grafieken, en kon dit thuis nalezen en navertellen. Het mooie van dit alles is dat de klant en adviseur uit dit verhaal later samen softwarebedrijf Infa (het latere Figlo) zijn begonnen. 

Peter Dussel COO Figlo

De financiële toekomst inzichtelijk en toegankelijk maken is altijd al de missie van softwarebouwer Figlo geweest en dat zal ook in de toekomst niet veranderen. Op het hoofdkantoor in Capelle aan den IJssel worden moderne softwarediensten gecreëerd die financieel inzicht en begrip op consumentenniveau ondersteunen. Daarmee maakt Figlo al 25 jaar het werk van de financieel adviseur een stuk plezieriger.

Adviseur rekent al 25 jaar op Figlo

ICT