Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Moneyou legt focus op hypotheken en kiest ook voor adviseurs

“Moneyou gaat van online bank naar 100% hypotheekverstrekker. En daar hoort het intermediaire kanaal bij.” Aan het woord Marcel Steenhuis, manager Moneyou Hypotheken. “We willen dat klanten zelf kunnen kiezen hoe ze hun hypotheek afsluiten.”

We maken de beweging waarbij we van een online bank met verschillende producten naar een multichannel hypotheekverstrekker gaan. We breiden daarmee het kanaal execution only verder uit met advies”, aldus Steenhuis, die Moneyou Hypotheken aanstuurt totdat Denise Dirven terug is van zwangerschapsverlof. “Door de aanhoudende lage rente waren de activiteiten voor sparen en betalen steeds minder interessant. Tegelijkertijd bood de hypotheekmarkt steeds meer groeikansen.” 

Wordt Moneyou het budgetmerk binnen het ABN Amro-concern? De bank verkoopt zelf ook hypotheken en heeft ook Florius als hypotheekverstrekker. “We beloven inderdaad een scherpe rente op zowel aflossend als aflossingsvrij; we kunnen die bieden omdat we een basic hypotheek hebben met de kracht van een grote organisatie achter ons”, zegt Steenhuis. “Maar we zijn meer dan dat. Bij een budgetmerk krijg je vaak weinig service en moet je alles online uitzoeken, ook als je vragen hebt. Daar kiezen we bewust een andere richting. Moneyou heeft een eigen acceptatieteam en eigen relatiemanagers. We zijn online sterk, maar er is ook ruimte voor persoonlijk contact. We richten ons daarbij op ‘comply’, met natuurlijk ook aandacht voor duurzaamheid.” 

Marcel Steenhuis manager Moneyou Hypotheken

Driekwart van de afgesloten hypotheken verloopt in de Nederlandse markt via de adviseur. “Wij hebben de ambitie om te groeien en de adviseur is daarbij een belangrijke schakel,” zegt Steenhuis. “Daarnaast blijven we ook execution only aanbieden, want we willen dat klanten zelf kunnen kiezen hoe ze hun hypotheek afsluiten.” 

“Adviseurs hebben vaak een voorkeur voor bepaalde aanbieders, meestal zijn dat er vijf tot tien. Met deze aanpak willen we één van die vijf tot tien partijen worden. En geven we ook aan dat we een blijvende aanbieder in markt zijn.” 

Ambitieuze groei  

“We kiezen voor distributie via zowel ketens als serviceproviders”

Er is nog altijd sprake van een overspannen woningmarkt. Het aanbod is krap, de rente laag en de huizen zijn schreeuwend duur. “De lage hypotheekrente nodigt wel uit om over te sluiten, door te stromen of te starten. Voor ons is die oversluitmarkt heel interessant. Wij hebben een heel recht-toe-recht-aan-product, alleen comply, geen explain. Het past of het past niet. En dat is prima. Daarbij bieden we een hele snelle dienstverlening, en vooral dat zal adviseurs aanspreken”, meent Steenhuis. 

“Onze kracht is dat we een scherpe rente bieden, met de zekerheid van een groot concern achter ons. Deze rente kunnen we aanbieden doordat we gebruikmaken van onder andere externe funding. Maar doordat we onderdeel zijn van een groter concern, zijn we nooit uitverkocht.” 

Het past of het past niet  

Onlangs is Moneyou een samenwerking gestart met De Hypotheker. Volgens Steenhuis lag de keuze voor deze keten voor de hand. “De Hypotheker had de Moneyou-hypotheek al eerder in het assortiment en we willen samenwerken met een landelijke partij en een krachtig merk. De komende maanden komen er meer partijen bij. Een volgende stap is het aansluiten bij een landelijk werkende serviceprovider. Dan heeft in principe elke adviseur toegang tot ons product. We kiezen dus voor distributie via zowel ketens als serviceproviders.” 

Keuze voor samenwerken met De Hypotheker  

Moneyou wil vooral lean en mean blijven. “Wij zijn verhuisd naar Amersfoort waar de hypothekengroep van ABN Amro huist. We hebben eigen acceptanten en eigen relatiemanagers. Een volledig eigen proces en eigen dienstverlening. Wij maken gebruik van de IT-systemen van het concern. En dat maakt ons een solide partij.”

Eigen mensen  

“De Moneyou-klant is een zelfverzekerde klant, die de hypotheek online kan sluiten, maar die er ook voor kan kiezen om daar hulp bij te vragen”, stelt Steenhuis. “Het kopen van een huis is leuk, maar geen dagelijkse bezigheid. Het vraagt gewoon veel tijd en aandacht om het goed te doen en alles eromheen goed te regelen. Dan is het fijn dat je kan kiezen voor advies.” 


In het najaar start Moneyou met een grote online campagne om het merk te positioneren, zowel bij consumenten als bij adviseurs. “Wij willen díe partij zijn die interessant is om op een verjaardag te noemen. De Moneyou-hypotheek is een hypotheek voor klanten die hun eigen keuzes durven maken, net even verder kijken en de touwtjes in handen willen hebben. En daarmee helpen we klanten het slim aan te pakken.”

Zelfverzekerde klant

Interview Moneyou

Interview Moneyou

Moneyou legt focus op hypotheken en kiest ook voor adviseurs

“Moneyou gaat van online bank naar 100% hypotheekverstrekker. En daar hoort het intermediaire kanaal bij.” Aan het woord Marcel Steenhuis, manager Moneyou Hypotheken. “We willen dat klanten zelf kunnen kiezen hoe ze hun hypotheek afsluiten.”

Marcel Steenhuis manager Moneyou Hypotheken

We maken de beweging waarbij we van een online bank met verschillende producten naar een multichannel hypotheekverstrekker gaan. We breiden daarmee het kanaal execution only verder uit met advies”, aldus Steenhuis, die Moneyou Hypotheken aanstuurt totdat Denise Dirven terug is van zwangerschapsverlof. “Door de aanhoudende lage rente waren de activiteiten voor sparen en betalen steeds minder interessant. Tegelijkertijd bood de hypotheekmarkt steeds meer groeikansen.” 

Wordt Moneyou het budgetmerk binnen het ABN Amro-concern? De bank verkoopt zelf ook hypotheken en heeft ook Florius als hypotheekverstrekker. “We beloven inderdaad een scherpe rente op zowel aflossend als aflossingsvrij; we kunnen die bieden omdat we een basic hypotheek hebben met de kracht van een grote organisatie achter ons”, zegt Steenhuis. “Maar we zijn meer dan dat. Bij een budgetmerk krijg je vaak weinig service en moet je alles online uitzoeken, ook als je vragen hebt. Daar kiezen we bewust een andere richting. Moneyou heeft een eigen acceptatieteam en eigen relatiemanagers. We zijn online sterk, maar er is ook ruimte voor persoonlijk contact. We richten ons daarbij op ‘comply’, met natuurlijk ook aandacht voor duurzaamheid.” 

Driekwart van de afgesloten hypotheken verloopt in de Nederlandse markt via de adviseur. “Wij hebben de ambitie om te groeien en de adviseur is daarbij een belangrijke schakel,” zegt Steenhuis. “Daarnaast blijven we ook execution only aanbieden, want we willen dat klanten zelf kunnen kiezen hoe ze hun hypotheek afsluiten.” 

“Adviseurs hebben vaak een voorkeur voor bepaalde aanbieders, meestal zijn dat er vijf tot tien. Met deze aanpak willen we één van die vijf tot tien partijen worden. En geven we ook aan dat we een blijvende aanbieder in markt zijn.” 

Ambitieuze groei  

Er is nog altijd sprake van een overspannen woningmarkt. Het aanbod is krap, de rente laag en de huizen zijn schreeuwend duur. “De lage hypotheekrente nodigt wel uit om over te sluiten, door te stromen of te starten. Voor ons is die oversluitmarkt heel interessant. Wij hebben een heel recht-toe-recht-aan-product, alleen comply, geen explain. Het past of het past niet. En dat is prima. Daarbij bieden we een hele snelle dienstverlening, en vooral dat zal adviseurs aanspreken”, meent Steenhuis. 

“Onze kracht is dat we een scherpe rente bieden, met de zekerheid van een groot concern achter ons. Deze rente kunnen we aanbieden doordat we gebruikmaken van onder andere externe funding. Maar doordat we onderdeel zijn van een groter concern, zijn we nooit uitverkocht.” 

Het past of het past niet  

“We kiezen voor distributie via zowel ketens als serviceproviders”

Onlangs is Moneyou een samenwerking gestart met De Hypotheker. Volgens Steenhuis lag de keuze voor deze keten voor de hand. “De Hypotheker had de Moneyou-hypotheek al eerder in het assortiment en we willen samenwerken met een landelijke partij en een krachtig merk. De komende maanden komen er meer partijen bij. Een volgende stap is het aansluiten bij een landelijk werkende serviceprovider. Dan heeft in principe elke adviseur toegang tot ons product. We kiezen dus voor distributie via zowel ketens als serviceproviders.” 

Keuze voor samenwerken met De Hypotheker  

Moneyou wil vooral lean en mean blijven. “Wij zijn verhuisd naar Amersfoort waar de hypothekengroep van ABN Amro huist. We hebben eigen acceptanten en eigen relatiemanagers. Een volledig eigen proces en eigen dienstverlening. Wij maken gebruik van de IT-systemen van het concern. En dat maakt ons een solide partij.”

Eigen mensen  

“De Moneyou-klant is een zelfverzekerde klant, die de hypotheek online kan sluiten, maar die er ook voor kan kiezen om daar hulp bij te vragen”, stelt Steenhuis. “Het kopen van een huis is leuk, maar geen dagelijkse bezigheid. Het vraagt gewoon veel tijd en aandacht om het goed te doen en alles eromheen goed te regelen. Dan is het fijn dat je kan kiezen voor advies.” 

In het najaar start Moneyou met een grote online campagne om het merk te positioneren, zowel bij consumenten als bij adviseurs. “Wij willen díe partij zijn die interessant is om op een verjaardag te noemen. De Moneyou-hypotheek is een hypotheek voor klanten die hun eigen keuzes durven maken, net even verder kijken en de touwtjes in handen willen hebben. En daarmee helpen we klanten het slim aan te pakken.”

Zelfverzekerde klant