familiecultuur

Nicole Hollander volgt David Jongeleen op als algemeen directeur. In 2019 besluit TAF een deel van de aandelen te verkopen en verwerft investeringsmaatschappij Parcom een meerderheidsbelang. In 2022 wordt dit belang samen met de resterende aandelen TAF overgenomen door de Duitse insurtech Wefox. Ook na die overname blijft TAF de Nederlandse markt bedienen vanuit Eindhoven onder leiding van Hollander. “Wefox is een succesvolle insurtech die verzekeringen aanbiedt via indirecte distributiekanalen in meerdere Europese landen. Zij waren tot de overname van TAF nog niet actief op de levensverzekeringsmarkt. Door het bundelen van de krachten ontstaan er in de toekomst mooie kansen voor internationalisering.”
In Nederland kijkt TAF niet alleen naar verbreding van het productaanbod met bijvoorbeeld collectiviteiten, maar ook naar verbreding van de huidige rol in de keten. Zowel in diensten als nieuwe samenwerkingsvormen. “Daarnaast stelt de aandeelhouder ons in staat om over de grens te kijken. Daar is de volmachtmarkt nog lang niet zo volwassen als in Nederland. De komende jaren gaan we onderzoeken of we het TAF-model ook over de grens kunnen uitrollen en andere landen binnen de groep met onze ervaring en kennis op weg kunnen helpen.
TAF is nog lang niet klaar met het openbreken van nieuwe markten om daarmee die producten voor meer mensen financieel bereikbaar maken. Daarbij geloof ik heilig in de toegevoegde waarde van het intermediair, mits de adviseur zich ook blijft aanpassen aan de (digitale) wensen en behoeftes van de klant.”
In de 20 jaar van zijn bestaan heeft TAF ook gebouwd aan een inmiddels rijkgevulde prijzenkast. Al 15 jaar op rij komt de TAF ORV in de MoneyView analyse als voordeligste uit de bus. Dit jaar was het de elfde keer dat deze TAF ORV zowel op prijs als op voorwaarden de maximale score van vijf MoneyView-sterren scoort. In de IG&H Performance Monitor Leven kreeg TAF dit jaar met een 8,1 het hoogste rapportcijfer. Waardering is er voor het brede productaanbod en het accountmanagement. Zaken die sinds jaar en dag voor adviseurs ook de doorslag geven om businesspartner TAF een Gouden Lotus Award in de categorie aanbieder AOV en ORV te geven. In het Adfiz Prestatie Onderzoek en DFO Performance Onderzoek is TAF eveneens al jaren een terugkerende winnaar.
In januari 2016 slaat het noodlot toe. De gezonde en als sportief bekendstaande David Jongeleen krijgt een hartstilstand en valt van het een op andere moment volledig uit. Hoewel iedereen lange tijd hoop blijft houden op een terugkeer, kwam in mei van dat jaar het bericht naar buiten dat TAF noodgedwongen afscheid moest nemen van zijn algemeen directeur. Ook met de nodige aanpassingen bleek een terugkeer niet mogelijk.
Hollander: “David is van onschatbare waarde geweest in een cruciale tijd voor TAF. Hij was het gezicht van TAF in de markt en heeft het sterke fundament gelegd onder zowel het merk als het merkvertrouwen. Het uitvallen van David had een enorme impact op de organisatie. We hebben samen verdriet gehad en we hebben er samen de schouders ondergezet. Het heeft de hechte groep mensen nog hechter gemaakt. Alle kleine stapjes van herstel hebben we samen meegemaakt. David is redelijk hersteld, maar kan niet meer werken. We hebben nog regelmatig contact en dat is fijn. Hij geniet van de dingen die hij nog wel kan.”
Tot 2016 bouwen Jongeleen en Hollander samen aan het grote succes dat TAF nu is. Persoonlijk contact, productinnovatie en digitaliseren zijn de hoofdbestandsdelen van dat succes, vertelt Hollander. Altijd op zoek naar de beste verhouding tussen insurtech en persoonlijk willen zijn. “Wij hebben vanaf het begin geïnvesteerd in een brede en kundige buitendienst. Dat zijn we ook blijven doen toen andere partijen afscheid namen van hun buitendienst”, aldus Hollander. “David Jongeleen zei altijd ‘TAF is een financieel dienstverlener’. Wij verlenen een dienst. Bij TAF werken mensen die weten wat hospitality inhoudt. Dat helpt niet alleen om klanten tevreden te houden, maar daarmee verbeteren zij ook de algehele prestaties en reputatie van TAF. Dat merken de 3.500 adviseurs waarmee TAF samenwerkt met de eigen accountmanager, de consument merkt dat bij een schade en nabestaanden merken dat na een overlijden.”
“Ik zeg altijd, ga aan het einde van een werkdag eens voor de spiegel staan en vraag je dan af of je vandaag je eigen klant had willen zijn. We hebben hier in Eindhoven een hele fijne en persoonlijke familiecultuur. We moeten soms best hard werken, maar kunnen ook heel veel plezier hebben met elkaar. Dat compliment krijgen we ook vaak terug van adviseurs die hier zijn geweest. Niet voor niets werkt een derde van onze medewerkers al vanaf de start bij TAF.”
Terug naar 2007. De productie vanuit het intermediair groeit snel, bij zowel de woonlastenverzekeringen als de orv. Nicole Hollander, de zus van oprichter Edward Hollander, komt eind 2007 aan boord bij TAF. Als Operationeel Manager wordt zij verantwoordelijk voor de interne organisatie. In 2010 wordt David Jongeleen algemeen directeur van TAF. Gelijktijdig wordt Nicole Hollander benoemd tot directeur Operations & IT. De start van het nieuwe TAF, zo omschreef Hollander dat moment jaren later.
Vooruitlopend op het provisieverbod in 2013 besluit Jongeleen niet lang na zijn aantreden te stoppen met de provisie op koopsommen. Een besluit waarmee TAF zich in 2010 niet populair maakt bij het intermediair, het distributiekanaal waarmee TAF al haar hele bestaan exclusief samenwerkt. Voor koopsommen loopt de adviseur TAF voorbij, maar voor maandpremie betalende posten weet het intermediair TAF juist beter te vinden. Zo wordt op ‘natuurlijke wijze’ het kaf van het koren gescheiden. Hollander: “Verschillende adviseurs gaven in die tijd aan dat wij een beter en scherper geprijsd product hadden, maar tot 31 december 2012 zouden ze de productie bij de provisie betalende concurrent onderbrengen. De eigen portemonnee prevaleerde boven het beste advies voor de klant. Daar kun je je anno 2025 niets meer bij voorstellen.”
Het verzekeringsavontuur begint met de introductie van een woonlastenverzekering, een segment waar in die tijd huidig businesspartner BNP Paribas Cardif een grote speler was. Deze provisie gedreven producten werden meegefinancierd in de hypotheek. Later zou huidig TAF-Directeur Nicole Hollander deze sales gedreven jaren omschrijven als het oude TAF.
Vanuit de overtuiging dat het goedkoper kon en toch winstgevend, introduceerde TAF in 2007 als gevolmachtigd agent van Quantum Leben de TAF Overlijdensrisicoverzekering. Hollander: “Niemand kende die partij. De premies die we vroegen leverde hoongelach op, dat kon nooit uit. De actuarissen die dit bedacht hadden moesten wel dronken zijn geweest. Men ging ervan uit dat TAF met deze lage premies snel weer van de markt zou verdwijnen. Ook de toezichthouder kreeg ons in het vizier. Het marktbeeld veranderde snel toen TAF in 2009 het in de markt gerespecteerde ACE Europe Life Limited (nu Chubb) toevoegde aan het assortiment. Als zo’n grote naam geassocieerd wil worden met TAF, dan moet daar in Eindhoven toch wel iets goeds gebeuren, zo werd er geredeneerd.”
Met de kennis van nu is het betreden van de orv-markt een van de belangrijkste bijdragen van TAF geweest aan de Nederlandse verzekeringsmarkt. TAF digitaliseerde zijn processen, die daardoor steeds efficiënter werden. Dat leidde tot lagere overheadkosten en concurrerende prijzen. Dit leidde weer tot aanzienlijke prijsverlagingen in de branche, waardoor overlijdensrisicoverzekeringen voor veel gezinnen financieel haalbaarder werden. MoneyView becijferde onlangs dat sinds 2002 de gemiddelde premie voor een overlijdensrisicoverzekering met een gelijkblijvende dekking gedaald is met ruim 64%. Als alleen naar de laatste 10 jaar wordt gekeken, gaat het om een daling van 22%. Onmiskenbaar heeft TAF daar een grote rol van betekenis in gehad.
Tot op de dag van vandaag maakt TAF gebruik van innovatieve productontwikkelingen, risicomanagementtechnieken en technologische verbeteringen om de kosten, en daarmee de verzekeringspremies laag te houden. Met slechts 65 medewerkers beheert TAF inmiddels voor verschillende risicodragers een verzekeringsportefeuille met 700.000 actieve polissen en heeft het ruim een miljoen klanten in de boeken staan. “De kracht van TAF is alle partijen in de keten laten doen waar ze het beste in zijn. Voor ons is dat de ontwikkeling van producten met de beste dienstverlening. Commercieel en operationeel zie ik nog elke dag kansen en uitdagingen waarin wij ons kunnen verbeteren. Als er morgen iets verandert in de markt, dan moeten wij daar overmorgen op kunnen acteren”, aldus Hollander.
“Zou jij klant van jezelf willen zijn”
20 jaar TAF
ORV-discounter rekende af met woekerpremies
TAF Verzekeringen biedt consumenten als gevolmachtigd agent inkomens- en levensverzekeringen aan via het onafhankelijke intermediair. Aan de wieg van de productontwikkelaar stonden in 2005 de compagnons Edward Hollander en Sytse Geertsma, samen met ondernemers Sander Franken en Hein Teeuwen. Sander Franken was van 2005 tot 2009 de eerste directeur bij TAF, dat in het prille begin nog werd geschreven als T@F. Dat gaf online soms problemen en dus werd de @ vervangen voor een A. Later zou David Jongeleen – vanaf 2010 TAF-directeur – de letters omschrijven als afkorting voor Tell All your Friends.

Als innovatieve productontwikkelaar is TAF Verzekeringen de motor geweest achter de significante prijsverlagingen in de markt voor overlijdensrisicoverzekeringen. MoneyView becijferde onlangs dat sinds 2002 de gemiddelde orv-premies met 64% zijn gedaald. Met directeur Nicole Hollander blikken we terug op 20 jaar TAF en hoe deze insurtech afrekende met de orv-woekerpremies.

In de 20 jaar van zijn bestaan heeft TAF ook gebouwd aan een inmiddels rijkgevulde prijzenkast. Al 15 jaar op rij komt de TAF ORV in de MoneyView analyse als voordeligste uit de bus. Dit jaar was het de elfde keer dat deze TAF ORV zowel op prijs als op voorwaarden de maximale score van vijf MoneyView-sterren scoort. In de IG&H Performance Monitor Leven kreeg TAF dit jaar met een 8,1 het hoogste rapportcijfer. Waardering is er voor het brede productaanbod en het accountmanagement. Zaken die sinds jaar en dag voor adviseurs ook de doorslag geven om businesspartner TAF een Gouden Lotus Award in de categorie aanbieder AOV en ORV te geven. In het Adfiz Prestatie Onderzoek en DFO Performance Onderzoek is TAF eveneens al jaren een terugkerende winnaar.

Nicole Hollander volgt David Jongeleen op als algemeen directeur. In 2019 besluit TAF een deel van de aandelen te verkopen en verwerft investeringsmaatschappij Parcom een meerderheidsbelang. In 2022 wordt dit belang samen met de resterende aandelen TAF overgenomen door de Duitse insurtech Wefox. Ook na die overname blijft TAF de Nederlandse markt bedienen vanuit Eindhoven onder leiding van Hollander. “Wefox is een succesvolle insurtech die verzekeringen aanbiedt via indirecte distributiekanalen in meerdere Europese landen. Zij waren tot de overname van TAF nog niet actief op de levensverzekeringsmarkt. Door het bundelen van de krachten ontstaan er in de toekomst mooie kansen voor internationalisering.”
In Nederland kijkt TAF niet alleen naar verbreding van het productaanbod met bijvoorbeeld collectiviteiten, maar ook naar verbreding van de huidige rol in de keten. Zowel in diensten als nieuwe samenwerkingsvormen. “Daarnaast stelt de aandeelhouder ons in staat om over de grens te kijken. Daar is de volmachtmarkt nog lang niet zo volwassen als in Nederland. De komende jaren gaan we onderzoeken of we het TAF-model ook over de grens kunnen uitrollen en andere landen binnen de groep met onze ervaring en kennis op weg kunnen helpen.
TAF is nog lang niet klaar met het openbreken van nieuwe markten om daarmee die producten voor meer mensen financieel bereikbaar maken. Daarbij geloof ik heilig in de toegevoegde waarde van het intermediair, mits de adviseur zich ook blijft aanpassen aan de (digitale) wensen en behoeftes van de klant.”
Het verzekeringsavontuur begint met de introductie van een woonlastenverzekering, een segment waar in die tijd huidig businesspartner BNP Paribas Cardif een grote speler was. Deze provisie gedreven producten werden meegefinancierd in de hypotheek. Later zou huidig TAF-Directeur Nicole Hollander deze sales gedreven jaren omschrijven als het oude TAF.
Vanuit de overtuiging dat het goedkoper kon en toch winstgevend, introduceerde TAF in 2007 als gevolmachtigd agent van Quantum Leben de TAF Overlijdensrisicoverzekering. Hollander: “Niemand kende die partij. De premies die we vroegen leverde hoongelach op, dat kon nooit uit. De actuarissen die dit bedacht hadden moesten wel dronken zijn geweest. Men ging ervan uit dat TAF met deze lage premies snel weer van de markt zou verdwijnen. Ook de toezichthouder kreeg ons in het vizier. Het marktbeeld veranderde snel toen TAF in 2009 het in de markt gerespecteerde ACE Europe Life Limited (nu Chubb) toevoegde aan het assortiment. Als zo’n grote naam geassocieerd wil worden met TAF, dan moet daar in Eindhoven toch wel iets goeds gebeuren, zo werd er geredeneerd.”
Met de kennis van nu is het betreden van de orv-markt een van de belangrijkste bijdragen van TAF geweest aan de Nederlandse verzekeringsmarkt. TAF digitaliseerde zijn processen, die daardoor steeds efficiënter werden. Dat leidde tot lagere overheadkosten en concurrerende prijzen. Dit leidde weer tot aanzienlijke prijsverlagingen in de branche, waardoor overlijdensrisicoverzekeringen voor veel gezinnen financieel haalbaarder werden. MoneyView becijferde onlangs dat sinds 2002 de gemiddelde premie voor een overlijdensrisicoverzekering met een gelijkblijvende dekking gedaald is met ruim 64%. Als alleen naar de laatste 10 jaar wordt gekeken, gaat het om een daling van 22%. Onmiskenbaar heeft TAF daar een grote rol van betekenis in gehad.
Tot op de dag van vandaag maakt TAF gebruik van innovatieve productontwikkelingen, risicomanagementtechnieken en technologische verbeteringen om de kosten, en daarmee de verzekeringspremies laag te houden. Met slechts 65 medewerkers beheert TAF inmiddels voor verschillende risicodragers een verzekeringsportefeuille met 700.000 actieve polissen en heeft het ruim een miljoen klanten in de boeken staan. “De kracht van TAF is alle partijen in de keten laten doen waar ze het beste in zijn. Voor ons is dat de ontwikkeling van producten met de beste dienstverlening. Commercieel en operationeel zie ik nog elke dag kansen en uitdagingen waarin wij ons kunnen verbeteren. Als er morgen iets verandert in de markt, dan moeten wij daar overmorgen op kunnen acteren”, aldus Hollander.
“Zou jij klant van jezelf willen zijn”
familiecultuur
In januari 2016 slaat het noodlot toe. De gezonde en als sportief bekendstaande David Jongeleen krijgt een hartstilstand en valt van het een op andere moment volledig uit. Hoewel iedereen lange tijd hoop blijft houden op een terugkeer, kwam in mei van dat jaar het bericht naar buiten dat TAF noodgedwongen afscheid moest nemen van zijn algemeen directeur. Ook met de nodige aanpassingen bleek een terugkeer niet mogelijk.
Hollander: “David is van onschatbare waarde geweest in een cruciale tijd voor TAF. Hij was het gezicht van TAF in de markt en heeft het sterke fundament gelegd onder zowel het merk als het merkvertrouwen. Het uitvallen van David had een enorme impact op de organisatie. We hebben samen verdriet gehad en we hebben er samen de schouders ondergezet. Het heeft de hechte groep mensen nog hechter gemaakt. Alle kleine stapjes van herstel hebben we samen meegemaakt. David is redelijk hersteld, maar kan niet meer werken. We hebben nog regelmatig contact en dat is fijn. Hij geniet van de dingen die hij nog wel kan.”
Tot 2016 bouwen Jongeleen en Hollander samen aan het grote succes dat TAF nu is. Persoonlijk contact, productinnovatie en digitaliseren zijn de hoofdbestandsdelen van dat succes, vertelt Hollander. Altijd op zoek naar de beste verhouding tussen insurtech en persoonlijk willen zijn. “Wij hebben vanaf het begin geïnvesteerd in een brede en kundige buitendienst. Dat zijn we ook blijven doen toen andere partijen afscheid namen van hun buitendienst”, aldus Hollander. “David Jongeleen zei altijd ‘TAF is een financieel dienstverlener’. Wij verlenen een dienst. Bij TAF werken mensen die weten wat hospitality inhoudt. Dat helpt niet alleen om klanten tevreden te houden, maar daarmee verbeteren zij ook de algehele prestaties en reputatie van TAF. Dat merken de 3.500 adviseurs waarmee TAF samenwerkt met de eigen accountmanager, de consument merkt dat bij een schade en nabestaanden merken dat na een overlijden.”
“Ik zeg altijd, ga aan het einde van een werkdag eens voor de spiegel staan en vraag je dan af of je vandaag je eigen klant had willen zijn. We hebben hier in Eindhoven een hele fijne en persoonlijke familiecultuur. We moeten soms best hard werken, maar kunnen ook heel veel plezier hebben met elkaar. Dat compliment krijgen we ook vaak terug van adviseurs die hier zijn geweest. Niet voor niets werkt een derde van onze medewerkers al vanaf de start bij TAF.”
Terug naar 2007. De productie vanuit het intermediair groeit snel, bij zowel de woonlastenverzekeringen als de orv. Nicole Hollander, de zus van oprichter Edward Hollander, komt eind 2007 aan boord bij TAF. Als Operationeel Manager wordt zij verantwoordelijk voor de interne organisatie. In 2010 wordt David Jongeleen algemeen directeur van TAF. Gelijktijdig wordt Nicole Hollander benoemd tot directeur Operations & IT. De start van het nieuwe TAF, zo omschreef Hollander dat moment jaren later.
Vooruitlopend op het provisieverbod in 2013 besluit Jongeleen niet lang na zijn aantreden te stoppen met de provisie op koopsommen. Een besluit waarmee TAF zich in 2010 niet populair maakt bij het intermediair, het distributiekanaal waarmee TAF al haar hele bestaan exclusief samenwerkt. Voor koopsommen loopt de adviseur TAF voorbij, maar voor maandpremie betalende posten weet het intermediair TAF juist beter te vinden. Zo wordt op ‘natuurlijke wijze’ het kaf van het koren gescheiden. Hollander: “Verschillende adviseurs gaven in die tijd aan dat wij een beter en scherper geprijsd product hadden, maar tot 31 december 2012 zouden ze de productie bij de provisie betalende concurrent onderbrengen. De eigen portemonnee prevaleerde boven het beste advies voor de klant. Daar kun je je anno 2025 niets meer bij voorstellen.”
TAF Verzekeringen biedt consumenten als gevolmachtigd agent inkomens- en levensverzekeringen aan via het onafhankelijke intermediair. Aan de wieg van de productontwikkelaar stonden in 2005 de compagnons Edward Hollander en Sytse Geertsma, samen met ondernemers Sander Franken en Hein Teeuwen. Sander Franken was van 2005 tot 2009 de eerste directeur bij TAF, dat in het prille begin nog werd geschreven als T@F. Dat gaf online soms problemen en dus werd de @ vervangen voor een A. Later zou David Jongeleen – vanaf 2010 TAF-directeur – de letters omschrijven als afkorting voor Tell All your Friends.
20 jaar TAF
ORV-discounter rekende af met woekerpremies


Als innovatieve productontwikkelaar is TAF Verzekeringen de motor geweest achter de significante prijsverlagingen in de markt voor overlijdensrisicoverzekeringen. MoneyView becijferde onlangs dat sinds 2002 de gemiddelde orv-premies met 64% zijn gedaald. Met directeur Nicole Hollander blikken we terug op 20 jaar TAF en hoe deze insurtech afrekende met de orv-woekerpremies.