Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
ICT

Contactmoment met meerwaarde

Tot 1 juni a.s heeft het intermediair de tijd om hun klanten met een hypotheek van ASR eerst zelf te informeren over de Verduurzamingshypotheek en daarbij hun diensten aan te bieden. "Na die datum gaan we vanuit ASR de klanten activeren die dan nog niet door hun adviseur zijn geattendeerd op de nieuwe propositie. Heeft de klant tijdens de aanvraag toch advies nodig, bijvoorbeeld omdat de klant een groter bedrag wil investeren, dan wordt hij altijd doorverwezen naar zijn eigen adviseur."

De adviseurs die Polat heeft gesproken reageren enthousiast op de propositie. "Met de Verduurzamingshypotheek voor bestaande klanten heeft het advieskantoor een instrument in handen om bij de bestaande klant in beeld te komen op het gebied van woningverduurzaming. We zien de eerste advieskantoren al enthousiast met de communicatiekit aan de slag gaan en verwachten dat ook de andere kantoren zullen volgen. Zo dragen we allemaal bij aan de energietransitie en het verduurzamen van de bestaande woningvoorraad, wat voor het behalen van de klimaatdoelen van cruciaal belang is."

"Bij elke stap die we gezamenlijk hebben gezet, werden 'klant zijn' en 'klant worden' dichter bij elkaar gebracht"

Van pilot naar livegang

Voor ASR is gedurende het hele traject zorgvuldigheid belangrijker geweest dan het heel snel in de markt te willen zijn met deze groene oplossing voor bestaande klanten. Neriman Polat is op 3 januari dit jaar gestart als Manager Hypotheken Funding & Distributie bij ASR. Hiervoor heeft Polat 16 jaar verschillende en uiteenlopende functies vervuld binnen het hypotheekbedrijf van ING. Haar start bij ASR viel vrijwel samen met het spannende sluitstuk van het project Verduurzamingshypotheek voor bestaande klanten: de testfase in een friends & family pilot. Op 6 april stonden alle seinen op groen voor de gefaseerde livegang en werd het project wereldkundig gemaakt. 

Het zonder advies kunnen afsluiten ligt gevoelig, maar in dit geval was het de enige mogelijkheid, zegt Polat. "Het bedrag van dit energiebespaarbudget van 9.000 euro is te klein voor een adviestraject. Door dit traject volledig te automatiseren en vereenvoudigen hebben we het  voor de klantlaagdrempeliger kunnen maken. Daarbij wil ik benadrukken dat het intermediair hiermee niet buitenspel wordt gezet. We geven de adviseur eerst de gelegenheid om zijn klanten te informeren over deze nieuwe mogelijkheid binnen de MijnOmgeving. Dat biedt de adviseur juist kansen. We ondersteunen de adviseur met een toolkit vol communicatiemiddelen en een relevante klantselectie. Zo maken wij het de adviseur gemakkelijk om deze kansen zonder grote tijdsinvestering te verzilveren."

Emilie Brondsema, Manager Relatie Management bij Stater

Een tour door de MijnHypotheek-omgeving van ASR laat zien hoe eenvoudig dit alles in zijn werk gaat. De weg die moest worden afgelegd om tot deze nieuwe functionaliteit te komen verliep een stuk complexer. Als gebruikers vinden we het vanzelfsprekend dat de software waarmee we werken doet wat het moet doen. Lopen we tegen problemen aan of vinden we dat een bepaalde functionaliteit efficiënter kan, dan gaan we ervan uit dat dit wel even aangepast kan worden. Vaak hebben gebruikers geen idee wat er schuilgaat achter die mooie voorkant die ze op het beeldscherm zien. Enerzijds is dat maar goed ook, anderzijds zou die wetenschap meer inzicht en begrip kunnen opleveren voor de tijd die nodig is om een innovatief idee digitaal te bouwen.

In het geval van de Verduurzamingshypotheek voor bestaande klanten van ASR, rolde het idee om de financiering van verduurzamingsmaatregelen voor de eigen woning ook aantrekkelijk te maken voor bestaande klanten, in 2020 al van de tekentafel. In co-creatie met Stater is ASR vervolgens de realisatie van dit idee gestart. Het project dat de naam 'EBB Exon' kreeg, kenmerkt zich door korte lijnen, samen optrekken en samen innoveren. "Met als uitgangspunt: gemak voor de klant en gemak voor de adviseur", blikt Emilie Brondsema, Manager Relatie Management bij Stater, terug. "Het mooie is dat ASR van begin af aan open is geweest over het uitwerken van dit idee, binnen de Stater klantgroepen."

De wens vanuit ASR bestond uit een voor de consument laagdrempelige tool, waarmee geheel lean en mean en met een minimaal aantal stukken een aanvraag kon worden verwerkt. Brondsema: "Tijdens het bouwen van deze ingenieuze tool werden met regelmaat ook nieuwe dingen bedacht of toegevoegd en is de klantreis meerdere keren in positieve zin bijgestuurd. Een goed voorbeeld hiervan is de Desktoptaxatie. Die bestond nog niet toen wij in 2020 aan dit project begonnen, maar het is nu wel een van de belangrijkste onderdelen. Bij elke stap die we gezamenlijk hebben gezet, werden 'klant zijn' en 'klant worden' dichter bij elkaar gebracht. Waar mogelijk is daarbij gebruik gemaakt van al bestaande 'bouwblokken' in de ICT-omgeving, bijvoorbeeld de tool woningwaarde. Veel tijd is ook gaan zitten in het realiseren van alle bronnen en ontsluitingen die zijn toegepast, maar ook in het traject van compliance en wet- en regelgeving waaraan het moet voldoen."

Technologische uitdaging

"Hiermee stellen we de bestaande klant heel laagdrempelig in staat om energie te besparen"

Laagdrempelig verduurzamen

Om de aanvraag zo laagdrempelig mogelijk te maken, wordt de Verduurzamingshypotheek aangevraagd in MijnHypotheek, het online portaal voor hypotheekklanten van de hypotheekaanbieder dat bij Stater is ondergebracht.

 De aanvraag dient vergezeld te gaan van inkomensgegevens en een waardebepaling. Een desktoptaxatie wordt door ASR geaccepteerd, waardoor ook deze kosten minimaal zijn, nl 85 euro. Als een desktoptaxatie niet mogelijk is dan kan ook een taxatierapport worden aangeleverd. De klant regelt alles (ook de desktoptaxatie) zelf in MijnHypotheek. Naast de kosten voor de desktoptaxatie is de klant de wettelijk verplichte distributiekosten van 30 euro aan ASR verschuldigd. Door al deze componenten zijn de aanvraagkosten laag en dat maakt het voor de klant nog aantrekkelijker en toegankelijker om budget te regelen voor verduurzamingsmaatregelen zoals zonnepanelen, isolerend glas of een (hybride) warmtepomp. 

Het is wettelijk vastgelegd voor welke energiebesparende maatregelen dit geld mag worden gebruikt. Binnen dat kader is de klant vrij  in de keuze van verduurzamings-maatregelen die hij wil treffen. Een juiste besteding van de middelen moet wel aangetoond kunnen worden met facturen.

Neriman Polat, Manager Hypotheken Funding & Distributie bij ASR

ASR introduceerde de Verduurzamingshypotheek in 2019 en is op dat moment de enige aanbieder in de markt die het Energiebespaarbudget (EBB) standaard opneemt in het renteaanbod. In het klimaatverslag meldt ASR dat hierdoor aanzienlijk meer budget voor verduurzaming wordt afgesloten bij het aanvragen van een hypotheek. Vorig jaar werd bij 27% van alle nieuwe ASR-hypotheken een budget voor verduurzaming afgesloten. Door de toegepaste maatregelen gingen -volgens een eigen onderzoek- deze woningen gemiddeld maar liefst met 1,5 energielabel omhoog.

Huiseigenaren met een lopende hypotheek bij ASR kunnen sinds deze maand in MijnHypotheek digitaal en tegen zeer geringe distributiekosten ook een Verduurzamingshypotheek aanvragen. Het energiebesparingsbudget - dat als extra leningdeel wordt toegevoegd aan de bestaande hypotheek - is minimaal 5.000 en maximaal 9.000 euro groot.

Neriman Polat, Manager Hypotheken Funding & Distributie bij ASR: "Met deze nieuwe optie verlagen we de drempel voor bestaande klanten de woning te verduurzamen en daarmee bij te dragen aan de energietransitie. Daarbij richten we ons met name op klanten met een energielabel van B tot en met G. Voor ASR zelf is de nieuwe propositie een volgende stap in het verduurzamen van de totale hypotheekportefeuille.”

"Innovatie met als uitgangspunt: gemak voor de klant en gemak voor de adviseur"

In haar eerste klimaatverslag schrijft ASR dat het nadrukkelijk niet alleen een hypotheekverstrekker wil zijn voor mensen met een energiezuinig huis, maar juist ook een verstrekker die klanten helpt te verduurzamen. Dat dit geen loze belofte is blijkt uit de introductie eerder deze maand van de Verduurzamingshypotheek voor bestaande klanten: een innovatieve laagdrempelige propositie die in co-creatie met de ICT-specialisten van Stater is ontwikkeld.

Verduurzamingshypotheek voor bestaande klanten

CO-CREATIE ASR EN STATER RESULTEERT IN

Contactmoment met meerwaarde

Tot 1 juni a.s heeft het intermediair de tijd om hun klanten met een hypotheek van ASR eerst zelf te informeren over de Verduurzamingshypotheek en daarbij hun diensten aan te bieden. "Na die datum gaan we vanuit ASR de klanten activeren die dan nog niet door hun adviseur zijn geattendeerd op de nieuwe propositie. Heeft de klant tijdens de aanvraag toch advies nodig, bijvoorbeeld omdat de klant een groter bedrag wil investeren, dan wordt hij altijd doorverwezen naar zijn eigen adviseur."

De adviseurs die Polat heeft gesproken reageren enthousiast op de propositie. "Met de Verduurzamingshypotheek voor bestaande klanten heeft het advieskantoor een instrument in handen om bij de bestaande klant in beeld te komen op het gebied van woningverduurzaming. We zien de eerste advieskantoren al enthousiast met de communicatiekit aan de slag gaan en verwachten dat ook de andere kantoren zullen volgen. Zo dragen we allemaal bij aan de energietransitie en het verduurzamen van de bestaande woningvoorraad, wat voor het behalen van de klimaatdoelen van cruciaal belang is."

"Bij elke stap die we gezamenlijk hebben gezet, werden 'klant zijn' en 'klant worden' dichter bij elkaar gebracht"

"Hiermee stellen we de bestaande klant heel laagdrempelig in staat om energie te besparen"

Van pilot naar livegang

Voor ASR is gedurende het hele traject zorgvuldigheid belangrijker geweest dan het heel snel in de markt te willen zijn met deze groene oplossing voor bestaande klanten. Neriman Polat is op 3 januari dit jaar gestart als Manager Hypotheken Funding & Distributie bij ASR. Hiervoor heeft Polat 16 jaar verschillende en uiteenlopende functies vervuld binnen het hypotheekbedrijf van ING. Haar start bij ASR viel vrijwel samen met het spannende sluitstuk van het project Verduurzamingshypotheek voor bestaande klanten: de testfase in een friends & family pilot. Op 6 april stonden alle seinen op groen voor de gefaseerde livegang en werd het project wereldkundig gemaakt. 

Het zonder advies kunnen afsluiten ligt gevoelig, maar in dit geval was het de enige mogelijkheid, zegt Polat. "Het bedrag van dit energiebespaarbudget van 9.000 euro is te klein voor een adviestraject. Door dit traject volledig te automatiseren en vereenvoudigen hebben we het  voor de klantlaagdrempeliger kunnen maken. Daarbij wil ik benadrukken dat het intermediair hiermee niet buitenspel wordt gezet. We geven de adviseur eerst de gelegenheid om zijn klanten te informeren over deze nieuwe mogelijkheid binnen de MijnOmgeving. Dat biedt de adviseur juist kansen. We ondersteunen de adviseur met een toolkit vol communicatiemiddelen en een relevante klantselectie. Zo maken wij het de adviseur gemakkelijk om deze kansen zonder grote tijdsinvestering te verzilveren."

Emilie Brondsema, Manager Relatie Management bij Stater

Technologische uitdaging

Een tour door de MijnHypotheek-omgeving van ASR laat zien hoe eenvoudig dit alles in zijn werk gaat. De weg die moest worden afgelegd om tot deze nieuwe functionaliteit te komen verliep een stuk complexer. Als gebruikers vinden we het vanzelfsprekend dat de software waarmee we werken doet wat het moet doen. Lopen we tegen problemen aan of vinden we dat een bepaalde functionaliteit efficiënter kan, dan gaan we ervan uit dat dit wel even aangepast kan worden. Vaak hebben gebruikers geen idee wat er schuilgaat achter die mooie voorkant die ze op het beeldscherm zien. Enerzijds is dat maar goed ook, anderzijds zou die wetenschap meer inzicht en begrip kunnen opleveren voor de tijd die nodig is om een innovatief idee digitaal te bouwen.

In het geval van de ASR Verduurzamingshypotheek voor bestaande klanten, rolde het idee om de financiering van verduurzamingsmaatregelen voor de eigen woning ook aantrekkelijk te maken voor bestaande klanten, in 2020 al van de tekentafel. In co-creatie met Stater is ASR vervolgens de realisatie van dit idee gestart. Het project dat de naam 'EBB Exon' kreeg, kenmerkt zich door korte lijnen, samen optrekken en samen innoveren. "Met als uitgangspunt: gemak voor de klant en gemak voor de adviseur", blikt Emilie Brondsema-van den Heuvel, Manager Relatie Management bij Stater, terug. "Het mooie is dat ASR van begin af aan open is geweest over het uitwerken van dit idee, binnen de Stater klantgroepen."

De wens vanuit ASR bestond uit een voor de consument laagdrempelige tool, waarmee geheel lean en mean en met een minimaal aantal stukken een aanvraag kon worden verwerkt. Brondsema-van den Heuvel: "Tijdens het bouwen van deze ingenieuze tool werden met regelmaat ook nieuwe dingen bedacht of toegevoegd en is de klantreis meerdere keren in positieve zin bijgestuurd. Een goed voorbeeld hiervan is de Desktoptaxatie. Die bestond nog niet toen wij in 2020 aan dit project begonnen, maar het is nu wel een van de belangrijkste onderdelen. Bij elke stap die we gezamenlijk hebben gezet, werden 'klant zijn' en 'klant worden' dichter bij elkaar gebracht. Waar mogelijk is daarbij gebruik gemaakt van al bestaande 'bouwblokken' in de ICT-omgeving, bijvoorbeeld de tool woningwaarde. Veel tijd is ook gaan zitten in het realiseren van alle bronnen en ontsluitingen die zijn toegepast, maar ook in het traject van compliance en wet- en regelgeving waaraan het moet voldoen."

"Innovatie met als uitgangspunt: gemak voor de klant en gemak voor de adviseur"

Laagdrempelig verduurzamen

Om de aanvraag zo laagdrempelig mogelijk te maken, wordt de Verduurzamingshypotheek aangevraagd in MijnHypotheek, het online portaal voor hypotheekklanten van de hypotheekaanbieder dat bij Stater is ondergebracht.

 De aanvraag dient vergezeld te gaan van inkomensgegevens en een waardebepaling. Een desktoptaxatie wordt door ASR geaccepteerd, waardoor ook deze kosten minimaal zijn, nl 85 euro. Als een desktoptaxatie niet mogelijk is dan kan ook een taxatierapport worden aangeleverd. De klant regelt alles (ook de desktoptaxatie) zelf in MijnHypotheek. Naast de kosten voor de desktoptaxatie is de klant de wettelijk verplichte distributiekosten van 30 euro aan ASR verschuldigd. Door al deze componenten zijn de aanvraagkosten laag en dat maakt het voor de klant nog aantrekkelijker en toegankelijker om budget te regelen voor verduurzamingsmaatregelen zoals zonnepanelen, isolerend glas of een (hybride) warmtepomp. 

Het is wettelijk vastgelegd voor welke energiebesparende maatregelen dit geld mag worden gebruikt. Binnen dat kader is de klant vrij  in de keuze van verduurzamings-maatregelen die hij wil treffen. Een juiste besteding van de middelen moet wel aangetoond kunnen worden met facturen.

Neriman Polat, Manager Hypotheken Funding & Distributie bij ASR

ASR introduceerde de Verduurzamingshypotheek in 2019 en is op dat moment de enige aanbieder in de markt die het Energiebespaarbudget (EBB) standaard opneemt in het renteaanbod. In het klimaatverslag meldt ASR dat hierdoor aanzienlijk meer budget voor verduurzaming wordt afgesloten bij het aanvragen van een hypotheek. Vorig jaar werd bij 27% van alle nieuwe ASR-hypotheken een budget voor verduurzaming afgesloten. Door de toegepaste maatregelen gingen -volgens een eigen onderzoek- deze woningen gemiddeld maar liefst met 1,5 energielabel omhoog.

Huiseigenaren met een lopende hypotheek bij ASR kunnen sinds deze maand in MijnHypotheek digitaal en tegen zeer geringe distributiekosten ook een Verduurzamingshypotheek aanvragen. Het energiebesparingsbudget - dat als extra leningdeel wordt toegevoegd aan de bestaande hypotheek - is minimaal 5.000 en maximaal 9.000 euro groot.

Neriman Polat, Manager Hypotheken Funding & Distributie bij ASR: "Met deze nieuwe optie verlagen we de drempel voor bestaande klanten de woning te verduurzamen en daarmee bij te dragen aan de energietransitie. Daarbij richten we ons met name op klanten met een energielabel van B tot en met G. Voor ASR zelf is de nieuwe propositie een volgende stap in het verduurzamen van de totale hypotheekportefeuille.”

ICT

In haar eerste klimaatverslag schrijft ASR dat het nadrukkelijk niet alleen een hypotheekverstrekker wil zijn voor mensen met een energiezuinig huis, maar juist ook een verstrekker die klanten helpt te verduurzamen. Dat dit geen loze belofte is blijkt uit de introductie eerder deze maand van de Verduurzamingshypotheek voor bestaande klanten: een innovatieve laagdrempelige propositie die in co-creatie met de ICT-specialisten van Stater is ontwikkeld.

Verduurzamingshypotheek voor bestaande klanten

CO-CREATIE ASR EN STATER RESULTEERT IN