Uitbreiding MLP
De midoffice van MLP is het Customer Lease Service Center. Daarin is onder andere de volledige platformtechniek ondergebracht, de productinkoop, opleidingen en het kenniscentrum. Op deze midoffice kunnen verschillende distributieketen aangesloten worden. Direct vanaf de start stelde MLP het Customer Lease Service Center open voor andere samenwerkingsverbanden in de intermediaire markt. Momenteel vinden gesprekken plaats met een zestal geïnteresseerde DAK-achtige marktpartijen. Die serviceproviders kunnen zelf invullen hoe breed zij mobiliteit willen inzetten. Aan de andere kant wordt door MLP ook gesproken met nieuwe aanbieders (leasebedrijven/dealerholdings) die interesse hebben in de oplossing van MLP. Zo wordt het volume en daarmee ook de voorsprong die MLP in de markt heeft vergroot.
Last mile solutions
Zoals eerder aangegeven gaat DAK Mobiliteit veel verder dan autolease. Mobiliteitsadvies gaat namelijk ook over de ‘last mile solutions’ om na OV tot de eindbestemming te komen, bijvoorbeeld met een speed pedelec. Het gaat ook over mobiliteit met een beperkte radius in de thuisomgeving, zoals de elektrische leasefiets of leasescooter. Opkomende markten met indrukwekkende groeipercentages. De VNA onderzocht het aantal in 2021 geleaste e-bikes en speed pedelecs onder haar leden. Dat park nam vorig jaar met 79% toe tot een kleine 23.000 fietsen. Het betreft hierbij vooral zakelijke klanten (ruim 80%), maar ook particulieren (een kleine 20%) tonen interesse.
De keuze van DAK om in de volle breedte te kiezen voor mobiliteitsoplossingen is volgens Rijvers een heel logische keuze. “Het past helemaal bij onze roots. Al vanaf 1981 verlenen wij onze leden toegang tot de markt. En dit mag dan een vreemde markt lijken, mobiliteit is duur en de consument is steeds minder geïnteresseerd in bezit, maar zoekt wel gemak en lagere maandlasten. Dat is precies ons terrein. Daar ligt een mooie rol voor de adviseur, die als ‘trusted advisor’ naast de klant in de passagiersstoel zit of in het geval van de last mile solutions achter op de bagagedrager.”
Van jong tot oud
Mobiliteit is een adviesmarkt die ook de gehele klantportefeuille bestrijkt. De leeftijdsopbouw van de private leaseklanten komt namelijk redelijk overeen met de leeftijdsopbouw van de gehele Nederlandse bevolking. Naast jongeren, vinden ook ouderen vaker hun weg richting private lease, merkt VNA op. Het aandeel van mensen van 56 jaar en ouder in private lease steeg in 2020 van 29% naar 32%. Daarnaast is 43% tussen de 36 en 56 jaar oud. Een kwart is jonger dan 36. Van alle private leaserijders is bijna 36% vrouw en 64% man. In 2021 valt het stijgende aandeel 55+ op. Een ontwikkeling die volgens VNA samengaat met een beweging naar iets ruimere (gezins)auto’s, vaker hybride of elektrisch, en met een hogere aanschafprijs.
Top 10 modellen private leasepark 2021
- Kia Picanto
- Toyota Aygo
- Peugeot 108
- VW Polo
- Kia Niro
- Ford Fiesta
- Peugeot 208
- Toyota Yaris
- Fiat 500
- Opel Karl
(Bron: RDC)
Keurmerk Private Lease
Op het gebied van mobiliteit werkt DAK samen met partijen die zich hebben verbonden aan het Keurmerk Private Lease. Een onafhankelijk keurmerk dat breed gedragen wordt door diverse consumentenorganisaties. Inmiddels zijn er al meer dan 80 deelnemers in het keurmerk en hebben vier op de vijf nieuw ingezette private leaseauto's een contract onder de voorwaarden van het Keurmerk Private Lease. De Algemene voorwaarden van het keurmerk zijn tot stand gekomen in samenwerking met de Consumentenbond. Voor de klant die een keurmerkhouder kiest, is het duidelijk wat in de leaseprijs zit. Dat bedrag is altijd inclusief onderhoud, reparatie, verzekeringen, pechhulp, vervangend vervoer en wegenbelasting. De klant krijgt 14 dagen bedenktijd en een eventueel geschil wordt opgelost door een onafhankelijke geschillencommissie.
Rijvers: “Het keurmerk biedt de klant eveneens een contract dat opgezegd kan worden in geval van werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Juist vanwege die ingebouwde zekerheden begrijp ik niet dat private lease zo zwaar wordt belast bij een hypotheekaanvraag. Dat kan zomaar ruim een halve ton schelen dat je minder aan hypotheek kunt krijgen. Dit is echt onterecht in het geval van een leasecontract met het Keurmerk Private Lease. Tel daarbij op dat ongeveer 40% van het leasebedrag voor onderhoud, reparatie en banden is. Kosten die je bij een koopauto ook hebt en die dus helemaal los staan van de financiering. Daarbij staat die kosten van 40% gedurende de looptijd vast, terwijl je bij een eigen auto maar moet afwachten hoe het kostenverloop is. Die regels kloppen niet en dat zal op termijn aangepast worden is mijn overtuiging. Laat je hierdoor dus niet weerhouden om als adviseur te focussen op mobiliteit.”
Er is ook positief nieuws
Het goede nieuws is dat de nieuwe leasemarkt vanwege de complexiteit een adviesmarkt bij uitstek is en een groep adviseurs daar al actief op voorsorteert, vervolgt Rijvers. “In de autoshowroom ligt de nadruk op het middel, bij de adviseur is dat het financiële welzijn van de klant en de fiscale consequenties van de gemaakte keuze. Hypotheekadviseurs krijgen nog met regelmaat leasecontracten onder ogen die vlak voor de aankoop van een woning zijn afgesloten. De autodealer vraagt daar niet naar en vaak kun je die contracten tussentijds ook niet stoppen. Dan heb je toch wel een probleem als potentiële huizenkoper.” DAK heeft inmiddels al 400 adviseurs opgeleid op het gebied van mobiliteit en wekelijks komen daar zo’n 15 adviseurs bij.
In de lokale mobiliteit ziet DAK voor de adviseur een rol weggelegd
Elektrisch zet verandering in gang
Met het stijgende aantal leasecontracten neemt ook de verscheidenheid aan typen auto’s toe en worden die auto’s ook steeds duurder. Dat laatste komt vooral doordat de volledig elektrische modellen aan een opmars bezig zijn. Volgens de VNA had in 2016 nog 77% van het private leasepark een aanschafwaarde van minder dan 20.000 euro. In 2020 viel 53% in deze categorie, 32% in de groep 20.000 – 30.000 euro en 15% had een waarde van meer dan 30.000 euro. Het aandeel van volledig batterij elektrische voertuigen (BEV’s) in het private leasepark neemt snel toe. Dit aandeel verdubbelde in 2021 van 3% naar 6%. Hierdoor is binnen private lease ook steeds meer sprake van een trend naar hogere maandtermijnen en wordt er vaker gekozen voor een langere leasetermijn om de maandelijkse kosten te drukken.
Rijvers: “Met name bij de elektrische auto is private lease interessant. De aanschafwaarde is weliswaar hoog, de kosten van het gebruik zijn echter fors lager dan bij een vergelijkbare benzineauto. Dat in combinatie met een hogere restwaarde resulteert in een interessant maandbedrag. Bij DAK zijn we ervan overtuigd dat op termijn niemand meer een auto gaat kopen, zeker niet als dit een elektrische auto is. Dat heeft tot gevolg dat er steeds meer all-inclusive pakketten op de markt komen waaronder private lease. Hierdoor gaat de verzekeringsmarkt zoals wij die nu kennen totaal op de schop.
Het premievolume neemt jaarlijks verder toe, maar zal verschuiven naar een ander domein: van de verzekeringsadviseur naar het leasebedrijf. Als je de eerdergenoemde stijging van het aantal leasecontracten in ogenschouw neemt, dan kan die verandering wel eens heel snel gaan. Voor de volmachten zijn de gevolgen enorm. Met een totaal premievolume van drie miljard euro – waarvan bijna de helft automotive – gaan in die hoek rake klappen vallen.”
De markt in cijfers
De visie van DAK op mobiliteit is het gevolg van grote veranderingen in het gedrag van consumenten en zelfstandigen. Gebruik wordt in toenemende mate belangrijker gevonden dan bezit. Daarnaast is men vanwege de hoge aanschafprijs van een elektrische auto op zoek gegaan naar andere mogelijkheden. Leasebedrijven zijn hier met succes op ingesprongen, blijkt uit cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Die bracht in 2020 de private leasemarkt cijfermatig in kaart en presenteerde onlangs de belangrijkste cijfers van de autoleasebranche over het jaar 2021.
De markt voor private lease maakte vanaf 2016 een explosieve groei door. In 2020 groeide de omvang van het privateleasepark met 14%, van bijna 188.000 naar ruim 214.000 personenauto’s. Volgens VNA was private lease in coronatijd een uitkomst voor mensen die (noodgedwongen) wilden overschakelen op individuele mobiliteit.
Vorig jaar zette de groei onverminderd door en was er sprake van een totaal van 231.000 (+7,8%) private leasecontracten (205.600 daarvan bij VNA-leden). De groei vlakte ten opzichte van eerdere jaren af omdat corona zorgde voor verstoringen in de productie van auto’s. Van het totale leasewagenpark (2021: 1,2 miljoen contracten) in Nederland is inmiddels 19% een private leasecontract.
Het volmachtkanaal zit in de hoek waar rake klappen gaan vallen
Begin dit jaar zette DAK de samenwerking met Autoleaseman voort in de nieuwe joint venture Mobility Lease Platform (MLP). Door deze hernieuwde samenwerking (Autoleaseman was de partner vóór DAK Autolease) is het aanbod breder en worden de diensten aangeboden onder de naam DAK Mobiliteit. “Onder die naam gaan we een grote stap verder en introduceert DAK Mobiliteit als nieuw adviesdomein bij de aangesloten leden”, vertelde Rijvers bij de introductie. Via het netwerk van 1.600 DAK-advieskantoren en hun 2,5 miljoen eindklanten komen op dit platform de mobiliteitsdeal, het advies en het financiële pakket samen.
Autoleaseman biedt samen met dochterbedrijf UrbanEazy het brede pakket aan mobiliteitsproducten. Rijvers: “Voor onze adviseurs vormen die producten een prachtig middel om de activiteiten verder te verduurzamen en uit te breiden. Met DAK Mobiliteit kunnen zij hun klanten een mobiliteitsadvies op maat aanbieden.”
Het aanbod op het DAK Mobiliteitsplatform richt zich behalve op auto’s ook op de Last Mile Solutions, ofwel e-mobiliteit in stad en dorp. In de lokale mobiliteit ziet DAK voor iedere financieel adviseur een rol weggelegd. MLP zet om die reden de deuren ook open voor andere samenwerkingsverbanden in de intermediaire markt. Ook wordt momenteel gebouwd aan een tool waarmee de adviseur de kosten van koop kan afzetten tegen lease, inclusief inruilvoorstel van de huidige auto. “Daarmee heb je het complete plaatje inzichtelijk gemaakt voor de klant en zijn we echt het meest vooruitstrevend in de markt. Naast deze adviestool investeren we behoorlijk in de volumecapaciteit van het DAK Mobiliteitsplatform”, aldus Rijvers.
De markt voor private lease maakt vanaf 2016 een explosieve groei door. Van het totale leasewagenpark in Nederland is inmiddels 19% een private leasecontract. Hierdoor verschuift ook het premievolume automotive van het assurantiekantoor naar het leasebedrijf. Het volmachtkanaal zit in de hoek waar rake klappen gaan vallen, voorspelt Tim Rijvers, directeur DAK en medeoprichter van het Mobility Lease Platform waar het DAK Mobiliteitsplatform op aangesloten is.
Tim Rijvers algemeen directeur DAK Intermediairscollectief
onder het advieskantoor
Mobiliteit is de nieuwe kurk
Top 10 modellen private leasepark 2021
- Kia Picanto
- Toyota Aygo
- Peugeot 108
- VW Polo
- Kia Niro
- Ford Fiesta
- Peugeot 208
- Toyota Yaris
- Fiat 500
- Opel Karl
(Bron: RDC)
Uitbreiding MLP
De midoffice van MLP is het Customer Lease Service Center. Daarin is onder andere de volledige platformtechniek ondergebracht, de productinkoop, opleidingen en het kenniscentrum. Op deze midoffice kunnen verschillende distributieketen aangesloten worden. Direct vanaf de start stelde MLP het Customer Lease Service Center open voor andere samenwerkingsverbanden in de intermediaire markt. Momenteel vinden gesprekken plaats met een zestal geïnteresseerde DAK-achtige marktpartijen. Die serviceproviders kunnen zelf invullen hoe breed zij mobiliteit willen inzetten. Aan de andere kant wordt door MLP ook gesproken met nieuwe aanbieders (leasebedrijven/dealerholdings) die interesse hebben in de oplossing van MLP. Zo wordt het volume en daarmee ook de voorsprong die MLP in de markt heeft vergroot.
“De elektrische auto luidt het einde in van de losse autoverzekering”
Last mile solutions
Zoals eerder aangegeven gaat DAK Mobiliteit veel verder dan autolease. Mobiliteitsadvies gaat namelijk ook over de ‘last mile solutions’ om na OV tot de eindbestemming te komen, bijvoorbeeld met een speed pedelec. Het gaat ook over mobiliteit met een beperkte radius in de thuisomgeving, zoals de elektrische leasefiets of leasescooter. Opkomende markten met indrukwekkende groeipercentages. De VNA onderzocht het aantal in 2021 geleaste e-bikes en speed pedelecs onder haar leden. Dat park nam vorig jaar met 79% toe tot een kleine 23.000 fietsen. Het betreft hierbij vooral zakelijke klanten (ruim 80%), maar ook particulieren (een kleine 20%) tonen interesse.
De keuze van DAK om in de volle breedte te kiezen voor mobiliteitsoplossingen is volgens Rijvers een heel logische keuze. “Het past helemaal bij onze roots. Al vanaf 1981 verlenen wij onze leden toegang tot de markt. En dit mag dan een vreemde markt lijken, mobiliteit is duur en de consument is steeds minder geïnteresseerd in bezit, maar zoekt wel gemak en lagere maandlasten. Dat is precies ons terrein. Daar ligt een mooie rol voor de adviseur, die als ‘trusted advisor’ naast de klant in de passagiersstoel zit of in het geval van de last mile solutions achter op de bagagedrager.”
Van jong tot oud
Mobiliteit is een adviesmarkt die ook de gehele klantportefeuille bestrijkt. De leeftijdsopbouw van de private leaseklanten komt namelijk redelijk overeen met de leeftijdsopbouw van de gehele Nederlandse bevolking. Naast jongeren, vinden ook ouderen vaker hun weg richting private lease, merkt VNA op. Het aandeel van mensen van 56 jaar en ouder in private lease steeg in 2020 van 29% naar 32%. Daarnaast is 43% tussen de 36 en 56 jaar oud. Een kwart is jonger dan 36. Van alle private leaserijders is bijna 36% vrouw en 64% man. In 2021 valt het stijgende aandeel 55+ op. Een ontwikkeling die volgens VNA samengaat met een beweging naar iets ruimere (gezins)auto’s, vaker hybride of elektrisch, en met een hogere aanschafprijs.
Keurmerk Private Lease
Op het gebied van mobiliteit werkt DAK samen met partijen die zich hebben verbonden aan het Keurmerk Private Lease. Een onafhankelijk keurmerk dat breed gedragen wordt door diverse consumentenorganisaties. Inmiddels zijn er al meer dan 80 deelnemers in het keurmerk en hebben vier op de vijf nieuw ingezette private leaseauto's een contract onder de voorwaarden van het Keurmerk Private Lease. De Algemene voorwaarden van het keurmerk zijn tot stand gekomen in samenwerking met de Consumentenbond. Voor de klant die een keurmerkhouder kiest, is het duidelijk wat in de leaseprijs zit. Dat bedrag is altijd inclusief onderhoud, reparatie, verzekeringen, pechhulp, vervangend vervoer en wegenbelasting. De klant krijgt 14 dagen bedenktijd en een eventueel geschil wordt opgelost door een onafhankelijke geschillencommissie.
Rijvers: “Het keurmerk biedt de klant eveneens een contract dat opgezegd kan worden in geval van werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Juist vanwege die ingebouwde zekerheden begrijp ik niet dat private lease zo zwaar wordt belast bij een hypotheekaanvraag. Dat kan zomaar ruim een halve ton schelen dat je minder aan hypotheek kunt krijgen. Dit is echt onterecht in het geval van een leasecontract met het Keurmerk Private Lease. Tel daarbij op dat ongeveer 40% van het leasebedrag voor onderhoud, reparatie en banden is. Kosten die je bij een koopauto ook hebt en die dus helemaal los staan van de financiering. Daarbij staat die kosten van 40% gedurende de looptijd vast, terwijl je bij een eigen auto maar moet afwachten hoe het kostenverloop is. Die regels kloppen niet en dat zal op termijn aangepast worden is mijn overtuiging. Laat je hierdoor dus niet weerhouden om als adviseur te focussen op mobiliteit.”
Er is ook positief nieuws
Het goede nieuws is dat de nieuwe leasemarkt vanwege de complexiteit een adviesmarkt bij uitstek is en een groep adviseurs daar al actief op voorsorteert, vervolgt Rijvers. “In de autoshowroom ligt de nadruk op het middel, bij de adviseur is dat het financiële welzijn van de klant en de fiscale consequenties van de gemaakte keuze. Hypotheekadviseurs krijgen nog met regelmaat leasecontracten onder ogen die vlak voor de aankoop van een woning zijn afgesloten. De autodealer vraagt daar niet naar en vaak kun je die contracten tussentijds ook niet stoppen. Dan heb je toch wel een probleem als potentiële huizenkoper.” DAK heeft inmiddels al 400 adviseurs opgeleid op het gebied van mobiliteit en wekelijks komen daar zo’n 15 adviseurs bij.
In de lokale mobiliteit ziet DAK voor de adviseur een rol weggelegd
Elektrisch zet verandering in gang
Met het stijgende aantal leasecontracten neemt ook de verscheidenheid aan typen auto’s toe en worden die auto’s ook steeds duurder. Dat laatste komt vooral doordat de volledig elektrische modellen aan een opmars bezig zijn. Volgens de VNA had in 2016 nog 77% van het private leasepark een aanschafwaarde van minder dan 20.000 euro. In 2020 viel 53% in deze categorie, 32% in de groep 20.000 – 30.000 euro en 15% had een waarde van meer dan 30.000 euro. Het aandeel van volledig batterij elektrische voertuigen (BEV’s) in het private leasepark neemt snel toe. Dit aandeel verdubbelde in 2021 van 3% naar 6%. Hierdoor is binnen private lease ook steeds meer sprake van een trend naar hogere maandtermijnen en wordt er vaker gekozen voor een langere leasetermijn om de maandelijkse kosten te drukken.
Rijvers: “Met name bij de elektrische auto is private lease interessant. De aanschafwaarde is weliswaar hoog, de kosten van het gebruik zijn echter fors lager dan bij een vergelijkbare benzineauto. Dat in combinatie met een hogere restwaarde resulteert in een interessant maandbedrag. Bij DAK zijn we ervan overtuigd dat op termijn niemand meer een auto gaat kopen, zeker niet als dit een elektrische auto is. Dat heeft tot gevolg dat er steeds meer all-inclusive pakketten op de markt komen waaronder private lease. Hierdoor gaat de verzekeringsmarkt zoals wij die nu kennen totaal op de schop.
Het premievolume neemt jaarlijks verder toe, maar zal verschuiven naar een ander domein: van de verzekeringsadviseur naar het leasebedrijf. Als je de eerdergenoemde stijging van het aantal leasecontracten in ogenschouw neemt, dan kan die verandering wel eens heel snel gaan. Voor de volmachten zijn de gevolgen enorm. Met een totaal premievolume van drie miljard euro – waarvan bijna de helft automotive – gaan in die hoek rake klappen vallen.”
De markt in cijfers
De visie van DAK op mobiliteit is het gevolg van grote veranderingen in het gedrag van consumenten en zelfstandigen. Gebruik wordt in toenemende mate belangrijker gevonden dan bezit. Daarnaast is men vanwege de hoge aanschafprijs van een elektrische auto op zoek gegaan naar andere mogelijkheden. Leasebedrijven zijn hier met succes op ingesprongen, blijkt uit cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Die bracht in 2020 de private leasemarkt cijfermatig in kaart en presenteerde onlangs de belangrijkste cijfers van de autoleasebranche over het jaar 2021.
De markt voor private lease maakte vanaf 2016 een explosieve groei door. In 2020 groeide de omvang van het privateleasepark met 14%, van bijna 188.000 naar ruim 214.000 personenauto’s. Volgens VNA was private lease in coronatijd een uitkomst voor mensen die (noodgedwongen) wilden overschakelen op individuele mobiliteit.
Vorig jaar zette de groei onverminderd door en was er sprake van een totaal van 231.000 (+7,8%) private leasecontracten (205.600 daarvan bij VNA-leden). De groei vlakte ten opzichte van eerdere jaren af omdat corona zorgde voor verstoringen in de productie van auto’s. Van het totale leasewagenpark (2021: 1,2 miljoen contracten) in Nederland is inmiddels 19% een private leasecontract.
Het volmachtkanaal zit in de hoek waar rake klappen gaan vallen
Begin dit jaar zette DAK de samenwerking met Autoleaseman voort in de nieuwe joint venture Mobility Lease Platform (MLP). Door deze hernieuwde samenwerking (Autoleaseman was de partner vóór DAK Autolease) is het aanbod breder en worden de diensten aangeboden onder de naam DAK Mobiliteit. “Onder die naam gaan we een grote stap verder en introduceert DAK Mobiliteit als nieuw adviesdomein bij de aangesloten leden”, vertelde Rijvers bij de introductie. Via het netwerk van 1.600 DAK-advieskantoren en hun 2,5 miljoen eindklanten komen op dit platform de mobiliteitsdeal, het advies en het financiële pakket samen.
Autoleaseman biedt samen met dochterbedrijf UrbanEazy het brede pakket aan mobiliteitsproducten. Rijvers: “Voor onze adviseurs vormen die producten een prachtig middel om de activiteiten verder te verduurzamen en uit te breiden. Met DAK Mobiliteit kunnen zij hun klanten een mobiliteitsadvies op maat aanbieden.”
Het aanbod op het DAK Mobiliteitsplatform richt zich behalve op auto’s ook op de Last Mile Solutions, ofwel e-mobiliteit in stad en dorp. In de lokale mobiliteit ziet DAK voor iedere financieel adviseur een rol weggelegd. MLP zet om die reden de deuren ook open voor andere samenwerkingsverbanden in de intermediaire markt. Ook wordt momenteel gebouwd aan een tool waarmee de adviseur de kosten van koop kan afzetten tegen lease, inclusief inruilvoorstel van de huidige auto. “Daarmee heb je het complete plaatje inzichtelijk gemaakt voor de klant en zijn we echt het meest vooruitstrevend in de markt. Naast deze adviestool investeren we behoorlijk in de volumecapaciteit van het DAK Mobiliteitsplatform”, aldus Rijvers.
De markt voor private lease maakt vanaf 2016 een explosieve groei door. Van het totale leasewagenpark in Nederland is inmiddels 19% een private leasecontract. Hierdoor verschuift ook het premievolume automotive van het assurantiekantoor naar het leasebedrijf. Het volmachtkanaal zit in de hoek waar rake klappen gaan vallen, voorspelt Tim Rijvers, directeur DAK en medeoprichter van het Mobility Lease Platform waar het DAK Mobiliteitsplatform op aangesloten is.
onder het advieskantoor
Mobiliteit is de nieuwe kurk