Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Kees van Bekkum (Operational Brain), René Teuwen (People Brain) en Peter van Duren (Financial Brain)

Wat is jouw ondernemersvraag?

Voor deze rubriek werkt de redactie samen met BrainsLab, een samenwerking van ondernemers die hun kennis en ervaring hebben gebundeld. Stuur uw vraag naar ondernemersvragen@BrainsLab.nl. Vragen die interessant zijn voor een breder publiek, delen we graag in InFinance met uw collega-ondernemers. Komt uw ondernemersvraag voor publicatie in aanmerking, dan wordt vanzelfsprekend vooraf om uw toestemming gevraagd. Wat is uw ondernemersvraag?

Ondernemen

Auteur Kees van Bekkum is partner BrainsLab, het adviesbureau van ondernemers voor ondernemers

Verandering slecht begeleiden

Om te groeien moet een bedrijf de werkprocessen en de organisatiestructuur veranderen. Er moet gestandaardiseerd worden of er moet een managementstructuur komen. Deze veranderingen zijn van grote invloed op het personeel.

Onderschatten van de impact van verandering Doordat de ideeën voor veranderingen vaak al een tijdje op de plank liggen, worden ze door de brenger al niet meer echt als nieuw beschouwd. Er wordt dan onderschat hoeveel impact een verandering heeft op de werkvloer.

Waar zit de pijn? 
Grondig uitzoeken waar de pijn zit, is boven tafel te krijgen hoe erg de te verwachten pijn is en waar die gaat optreden. Dit doet u door de nieuwe manier van werken zo precies mogelijk te presenteren aan vertegenwoordigers van de verschillende afdelingen, en hen te vragen in hoeverre dit afwijkt van de huidige manier van werken. Typische vragen die u kunt stellen zijn:

  • Zal de hoeveelheid werk van uw bedrijf positief of negatief beïnvloed worden?
  • Zijn er grote veranderingen in de rollen van mensen?
  • Moeten mensen andere vaardigheden leren? Denk aan: ander computergebruik of het maken van analyses
  • Veranderen er rapportagelijnen?
  • Zullen uw collega’s deze verandering als positief of negatief ervaren?

Niet of niet tijdig communiceren
De communicatie verloopt niet tijdig of niet duidelijk genoeg. Dit leidt tot weerstand onder het personeel en zorgt ervoor dat het bedrijf er niet in slaagt om mee te groeien. Zo zonde!

Geef uw concurrent geen kans

Verdwijnt u uit het zicht, dan krijgen uw concurrenten de kans om contact te leggen. Zo kunnen zij de twijfels en zorgen van uw klant wegnemen. Dit is het moment dat uw klant overstapt naar de concurrent. Hoe druk u het ook heeft, vergeet niet om uw relatiebeheer prioriteit te geven. Besteed zaken uit waar u minder goed in bent en besteed zelf weer aandacht aan uw klanten. Zo draait uw organisatie door terwijl u de relatie beheert.

Het voornaamste doel van elke marketinginspanning is om op te vallen, gezien te worden en een potentiële klant te bereiken. U wilt vooral uzelf duidelijk onderscheiden van de concurrentie. Dus, op welke manier kunt u u boven de concurrentie uit laten springen? Door ergens de beste in te zijn!

Denk eens terug aan het moment dat u de beste klantenservice ooit ontving. Met kop en schouders boven de rest van uw branche uitsteken als het om klantenservice gaat, is slechts één van de manieren om u te onderscheiden van de concurrent. Bovendien is het verwennen van klanten een vorm van investeren in groei omdat uw tevreden klant ongetwijfeld uw naam tegen zijn vrienden zal herhalen. Houd uw marketing gericht op uzelf, niet op de concurrent.

Verlies het klantcontact niet uit het oog 

Wist u dat de klantenservice voor ruim 60% van de mensen bepaalt hoe tevreden ze zijn over uw organisatie? Daarom is het zo belangrijk dat u inzicht krijgt in de kwaliteit van uw klantcontact, om zo een optimale klantbeleving te creëren.

Waar het vaak mis gaat bij het groeien van merken is dat ze de klant steeds verder uit het oog verliezen. In het begin heeft u als ondernemer nog veel (direct) contact met uw klanten en weet u hoe u het beste kunt communiceren. Hoe groter het bedrijf wordt, hoe minder dit klantcontact als ondernemer zelf wordt. Zorg ervoor dat u bij de groei de klant niet uit het oog verliest en zet diegene centraal. Focus u op deze klanten, zorg ervoor dat u weet wat de klantvoordelen zijn en zorg dat de klantgerichtheid uitstekend is. U bent niet het eerste bedrijf zijn die fans en klanten verliest doordat ze tijdens het groeiproces zijn vergeten om hun klanten op de juiste manier te bedienen.

Het goede klantcontact was de driver van uw groei. Door in gesprek te blijven met uw klanten, weet u wat er speelt en kunt u hierop inspelen. U kunt twijfels en zorgen wegnemen maar vooral de klant blijft gevoel dat ze gewaardeerd worden. Dus Als u zuinig bent op uw klant, zorgt u voor een optimale klantbeleving!

Voorbeeld
Door goed klantcontact weet u wat er speelt bij de klant. Bijvoorbeeld uw klant krijgt gezinsuitbreiding. In het verleden stuurde u altijd een felicitatiekaart naar uw klant en nam u contact op. Door de drukte van de groei lukt de kaart sturen nog wel, maar is het contact opnemen er bij ingeschoten. Na verloop van tijd ziet u dit in uw omzet.

Uw rol verschuift

Uw bedrijf is gegroeid en de rol van u als ondernemer verschuift. Er komt meer personeel, zij moeten aangestuurd worden en er is nog geen manager. Past de rol van manager bij u? Niet altijd is een ondernemer zich ervan bewust of de rol van manager bij hem past. De een weet het en vermijdt het en de andere probeert het toch.

De gevolgen van een ongeschikte manager
De juiste mensen op de juiste plekken is zó belangrijk. Zeker voor de groei van uw bedrijf. Managers sturen de mensen aan en begeleiden hen bij het uitvoeren van hun werk. Is de manager niet geschikt? Dan zetten zij de verkeerde middelen in voor het gewenste resultaat. Medewerkers worden onder druk gezet en er ontstaat een vervelende werksfeer. De beoogde resultaten worden niet behaald en sommige medewerkers stappen misschien zelfs op.

Vind de juiste manager
Bent u als ondernemer niet klaar voor de rol als manager en wilt u dit absoluut niet? Of heeft u het gevoel dat dit te veel voor u is? Schakel dan hulp in om een manager te vinden. Zo kunt u gewoon blijven doen waar u het beste in bent en krijgt uw organisatie ook wat zij nodig heeft. Vindt u zo snel geen manager, aarzel dan niet om te investeren in een interim manager. Die kan taken van u overnemen die niet bij passen en u kunt zich focussen op wat u goed kan. Dat komt de groei ten goede!

U groeit door uw klanten! Verlies het klantcontact niet uit het oog

Als ondernemer, directeur of manager ziet u uw bedrijf graag groeien. Als de groei snel gaat, vindt u dit fantastisch! Een (snelle) groei leidt in veel gevallen tot groeipijn en uitdagingen. Op zich niets aan de hand, mits er de juiste keuzes worden gemaakt op de juiste momenten. Zo kan te snel groeien ook leiden tot problemen en in sommige gevallen zelfs leiden tot een faillissement. Lees hier enkele aandachtpunten bij groei!

Net als uw collega-ondernemers bent u altijd aan het leren en doorontwikkelen. Logisch dat u dan weleens vragen heeft waar u niet meteen een antwoord op weet. Die vragen staan centraal in de InFinance-rubriek Ondernemersvragen. De vraag van deze maand is: Waar loopt u tegenaan als uw bedrijf groeit?

beantwoordt uw ondernemersvragen

InFinance ondernemerspanel

Auteur Kees van Bekkum is partner BrainsLab, het adviesbureau van ondernemers voor ondernemers

beantwoordt uw ondernemersvragen

InFinance ondernemers
panel

Kees van Bekkum (Operational Brain), René Teuwen (People Brain) en Peter van Duren (Financial Brain)

Wat is jouw ondernemersvraag?

Voor deze rubriek werkt de redactie samen met BrainsLab, een samenwerking van ondernemers die hun kennis en ervaring hebben gebundeld. Stuur uw vraag naar ondernemersvragen@BrainsLab.nl. Vragen die interessant zijn voor een breder publiek, delen we graag in InFinance met uw collega-ondernemers. Komt uw ondernemersvraag voor publicatie in aanmerking, dan wordt vanzelfsprekend vooraf om uw toestemming gevraagd. Wat is uw ondernemersvraag?

Verandering slecht begeleiden

Om te groeien moet een bedrijf de werkprocessen en de organisatiestructuur veranderen. Er moet gestandaardiseerd worden of er moet een managementstructuur komen. Deze veranderingen zijn van grote invloed op het personeel.

Onderschatten van de impact van verandering Doordat de ideeën voor veranderingen vaak al een tijdje op de plank liggen, worden ze door de brenger al niet meer echt als nieuw beschouwd. Er wordt dan onderschat hoeveel impact een verandering heeft op de werkvloer.

Waar zit de pijn? 
Grondig uitzoeken waar de pijn zit, is boven tafel te krijgen hoe erg de te verwachten pijn is en waar die gaat optreden. Dit doet u door de nieuwe manier van werken zo precies mogelijk te presenteren aan vertegenwoordigers van de verschillende afdelingen, en hen te vragen in hoeverre dit afwijkt van de huidige manier van werken. Typische vragen die u kunt stellen zijn:

  • Zal de hoeveelheid werk van uw bedrijf positief of negatief beïnvloed worden?
  • Zijn er grote veranderingen in de rollen van mensen?
  • Moeten mensen andere vaardigheden leren? Denk aan: ander computergebruik of het maken van analyses
  • Veranderen er rapportagelijnen?
  • Zullen uw collega’s deze verandering als positief of negatief ervaren?

Niet of niet tijdig communiceren
De communicatie verloopt niet tijdig of niet duidelijk genoeg. Dit leidt tot weerstand onder het personeel en zorgt ervoor dat het bedrijf er niet in slaagt om mee te groeien. Zo zonde!

Geef uw concurrent geen kans

Verdwijnt u uit het zicht, dan krijgen uw concurrenten de kans om contact te leggen. Zo kunnen zij de twijfels en zorgen van uw klant wegnemen. Dit is het moment dat uw klant overstapt naar de concurrent. Hoe druk u het ook heeft, vergeet niet om uw relatiebeheer prioriteit te geven. Besteed zaken uit waar u minder goed in bent en besteed zelf weer aandacht aan uw klanten. Zo draait uw organisatie door terwijl u de relatie beheert.

Het voornaamste doel van elke marketinginspanning is om op te vallen, gezien te worden en een potentiële klant te bereiken. U wilt vooral uzelf duidelijk onderscheiden van de concurrentie. Dus, op welke manier kunt u u boven de concurrentie uit laten springen? Door ergens de beste in te zijn!

Denk eens terug aan het moment dat u de beste klantenservice ooit ontving. Met kop en schouders boven de rest van uw branche uitsteken als het om klantenservice gaat, is slechts één van de manieren om u te onderscheiden van de concurrent. Bovendien is het verwennen van klanten een vorm van investeren in groei omdat uw tevreden klant ongetwijfeld uw naam tegen zijn vrienden zal herhalen. Houd uw marketing gericht op uzelf, niet op de concurrent.

Verlies het klantcontact niet uit het oog 

Wist u dat de klantenservice voor ruim 60% van de mensen bepaalt hoe tevreden ze zijn over uw organisatie? Daarom is het zo belangrijk dat u inzicht krijgt in de kwaliteit van uw klantcontact, om zo een optimale klantbeleving te creëren.

Waar het vaak mis gaat bij het groeien van merken is dat ze de klant steeds verder uit het oog verliezen. In het begin heeft u als ondernemer nog veel (direct) contact met uw klanten en weet u hoe u het beste kunt communiceren. Hoe groter het bedrijf wordt, hoe minder dit klantcontact als ondernemer zelf wordt. Zorg ervoor dat u bij de groei de klant niet uit het oog verliest en zet diegene centraal. Focus u op deze klanten, zorg ervoor dat u weet wat de klantvoordelen zijn en zorg dat de klantgerichtheid uitstekend is. U bent niet het eerste bedrijf zijn die fans en klanten verliest doordat ze tijdens het groeiproces zijn vergeten om hun klanten op de juiste manier te bedienen.

Het goede klantcontact was de driver van uw groei. Door in gesprek te blijven met uw klanten, weet u wat er speelt en kunt u hierop inspelen. U kunt twijfels en zorgen wegnemen maar vooral de klant blijft gevoel dat ze gewaardeerd worden. Dus Als u zuinig bent op uw klant, zorgt u voor een optimale klantbeleving!

Voorbeeld
Door goed klantcontact weet u wat er speelt bij de klant. Bijvoorbeeld uw klant krijgt gezinsuitbreiding. In het verleden stuurde u altijd een felicitatiekaart naar uw klant en nam u contact op. Door de drukte van de groei lukt de kaart sturen nog wel, maar is het contact opnemen er bij ingeschoten. Na verloop van tijd ziet u dit in uw omzet.

Uw rol verschuift

Uw bedrijf is gegroeid en de rol van u als ondernemer verschuift. Er komt meer personeel, zij moeten aangestuurd worden en er is nog geen manager. Past de rol van manager bij u? Niet altijd is een ondernemer zich ervan bewust of de rol van manager bij hem past. De een weet het en vermijdt het en de andere probeert het toch.

De gevolgen van een ongeschikte manager
De juiste mensen op de juiste plekken is zó belangrijk. Zeker voor de groei van uw bedrijf. Managers sturen de mensen aan en begeleiden hen bij het uitvoeren van hun werk. Is de manager niet geschikt? Dan zetten zij de verkeerde middelen in voor het gewenste resultaat. Medewerkers worden onder druk gezet en er ontstaat een vervelende werksfeer. De beoogde resultaten worden niet behaald en sommige medewerkers stappen misschien zelfs op.

Vind de juiste manager
Bent u als ondernemer niet klaar voor de rol als manager en wilt u dit absoluut niet? Of heeft u het gevoel dat dit te veel voor u is? Schakel dan hulp in om een manager te vinden. Zo kunt u gewoon blijven doen waar u het beste in bent en krijgt uw organisatie ook wat zij nodig heeft. Vindt u zo snel geen manager, aarzel dan niet om te investeren in een interim manager. Die kan taken van u overnemen die niet bij passen en u kunt zich focussen op wat u goed kan. Dat komt de groei ten goede!

U groeit door uw klanten! Verlies het klantcontact niet uit het oog

Als ondernemer, directeur of manager ziet u uw bedrijf graag groeien. Als de groei snel gaat, vindt u dit fantastisch! Een (snelle) groei leidt in veel gevallen tot groeipijn en uitdagingen. Op zich niets aan de hand, mits er de juiste keuzes worden gemaakt op de juiste momenten. Zo kan te snel groeien ook leiden tot problemen en in sommige gevallen zelfs leiden tot een faillissement. Lees hier enkele aandachtpunten bij groei!

Ondernemen