Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
interview

Het belang van IT

Munt en Stater hebben recent een gezamenlijke verkenning gehad met de aandeelhouder van Stater: Infosys, een van de grootste IT-leveranciers ter wereld. Hierbij werd gebrainstormd over toekomstige vernieuwingen aan het onlineplatform van Munt. Hensbergen: “De rol van IT in de financiële dienstverlening is nu al zeer waardevol, maar wordt dat alleen nog maar meer in de toekomst. De expertise die Infosys biedt vormt een belangrijke toevoeging aan onze toekomstige samenwerking.”

Tijdens het EBB-project was intensief contact en afstemming noodzakelijk tussen Munt Hypotheken en Stater. Op dat gebied was er al behoorlijk wat ervaring aanwezig, want de twee bedrijven werken al samen sinds de oprichting van Munt. Brondsema vat de samenwerking als volgt samen: “Munt weet precies waar de behoeftes liggen van tussenpersonen en consumenten en levert ons daarmee een ‘outside-in’-blik. En Stater heeft de expertise in huis om dit te vertalen naar de technische oplossingen.” De twee ervaren de samenwerking als zeer prettig. Hensbergen: “We hebben inmiddels een vertrouwensband met elkaar opgebouwd waarin alles bespreekbaar is: zaken die goed gaan en zaken die niet goed gaan. Dat leidt tot vele goede en pittige gesprekken met elkaar. We hebben elkaar daardoor alleen maar beter gemaakt.”

De samenwerking bevalt zo goed dat het samenwerkingscontract tussen Munt Hypotheken en Stater onlangs weer lang-jarig is verlengd. 

Samenwerking verlengd

Het samenwerkingscontract tussen Munt en Stater is onlangs verlengd

Hensbergen vindt het ook belangrijk om eraan toe te voegen dat het EBB-project in goed overleg met het met Munt samenwerkende intermediair is geïmplementeerd. “Uit onderzoek dat we vooraf verrichtten onder de adviseurs bleek ten eerste al dat ze vaak niet zaten te wachten om het EBB in de dienstverlening op te nemen. Wellicht heeft de klant ook interesse in zaken die wél binnen de scope van de adviseur passen. En wanneer blijkt dat wij een klant niet kunnen helpen met onze EBB-propositie, dan verwijzen wij hem uiteraard door naar de adviseur. Contact met adviseurs over dit soort zaken is altijd goed.”

Adviseurs zijn ook te spreken over de begrenzing van 9.000 euro die voor dit vereenvoudigd acceptatieproces geldt. “Dat is een bedrag dat de meeste consumenten wel kunnen overzien qua risico. Als er hogere bedragen mee zijn gemoeid vinden ook wij dat financieel advies noodzakelijk is.”

Na vier maanden te hebben gewerkt met het systeem zijn de resultaten volgens Munt en Stater boven verwachting. “We gingen in eerste instantie uit van vijf aanvragen per week, maar dit werden er al snel vijf per dag”, aldus Brondsema. “Inmiddels ontvingen wij al meer dan duizend aanvragen. En ook de reacties van klanten zijn positief. Ze vinden het proces heel makkelijk en snel. Als je bedenkt dat dit project ons veel tijd en geduld heeft gekost, dan kunnen we supertrots zijn op het resultaat voor de consument.”


Goed contact met adviseurs

“Al met al een snel proces waar klanten ook geen advieskosten voor kwijt zijn”

Binnen 24 uur afgerond

Bestaande klanten kunnen het EBB aanvragen op het portaal MijnHypotheekOnline, een door Stater gebouwde online-omgeving. Klanten die hierop inloggen en voldoen aan de gestelde voorwaarden worden vervolgens meteen gewezen op deze verduurzamingsmogelijkheid. Na het stellen van een aantal vragen (over bijvoorbeeld het huidige inkomen en de keuze voor de rentevastperiode) wordt de aanvraag direct bij het midoffice van Stater ontvangen en behandeld. 

Brondsema: “Omdat bij het aangaan van de hypotheek al veel informatie is verschaft door de klant zijn – na een identificatie en informatie over het inkomen – in veel gevallen geen aanvullende stukken meer nodig. Wij checken wel of er nog zaken veranderd zijn: zijn er kredieten aangegaan of komen er grote afwijkingen voor in het inkomen? Als dit het geval is, worden extra stukken opgevraagd die de klant online kan uploaden. Ook is er een propositie actief voor ondernemers, waarbij het inkomen wordt bepaald aan de hand van een ‘EBV-verklaring ondernemer’. Na het aanbieden van een renteaanbod en hypotheekaanbod kunnen deze door de klant ondertekend worden. Het hele proces kan binnen 24 uur worden afgerond en verloopt geheel digitaal.”

Hensbergen: “Al met al is het een snel proces waar klanten dus ook geen advieskosten voor kwijt zijn. Ze betalen alleen 150 euro administratiekosten. En omdat het EBB binnen de bestaande inschrijving valt hoeven ze ook niet naar de notaris.”

Het EBB (van maximaal 9.000 euro) kan via een vereenvoudigd acceptatieproces op het online portal MijnHypotheekOnline worden aangevraagd door bestaande klanten die vijf jaar of korter hun hypotheek bij Munt hebben gesloten (of aangepast). De consument heeft vervolgens twee jaar de tijd om het bouwdepot op te nemen. Hypothecair dienstverlener Stater zorgde er aan de achterkant voor dat het acceptatieproces zo laagdrempelig mogelijk zou worden.

Munt-directeur Ellen Hensbergen vond het om meerdere redenen belangrijk om het aanvragen van een EBB zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor haar klanten. “Wij kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het beperken van klimaatverandering door het verduurzamen van onze portefeuilles. En door de stijgende energielasten en de inflatie is de behoefte van consumenten voor het terugbrengen van het energieverbruik van de woning groot. Het mooie is dat mensen die eerder nog twijfelden over het verduurzamen, makkelijker de daad bij het woord voegen nu het opnemen van het EBB zo laagdrempelig is geworden.”

Maar met alleen het in de markt zetten van het EBB was Munt er nog niet. Hensbergen: “Ondanks de grote behoefte hebben we gemerkt dat klanten in de praktijk toch vaak door complexiteit en bijvoorbeeld taxatiekosten van deze mogelijkheid afzagen. In de praktijk gingen consumenten dan liever zelf sparen of bekeken ze de mogelijkheden van alternatieve overheidssubsidies. Of ze verduurzaamden hun huis dan maar helemaal niet.”

Ook de financieel adviseur heeft niet altijd behoefte om het EBB als apart onderdeel in de dienstverlening op te nemen. “Adviseurs moeten relatief veel werk verrichten om dit verstrekt te krijgen en ook is men onzeker wat ze daarvoor nou precies in rekening moeten brengen richting de klant. Dat is zowel voor de klant als adviseur ongunstig. Voor ons als hypotheekverstrekker was het duidelijk dat wij op die signalen moesten inspelen.”

Emilie Brondsema, Manager Relatie Management bij Stater, vervolgt: “Wij zijn daarom samen met Munt gaan kijken naar een digitale propositie waarin de bestaande klant laagdrempelig en snel, maar ook op een verantwoorde manier, zelf een EBB kan afsluiten.”

Bestaande klanten van Munt Hypotheken kunnen sinds november vorig jaar op een laagdrempelige wijze zelf een energiebespaarbudget (EBB) afsluiten, zonder dat de tussenkomst van een adviseur nodig is. We nemen de resultaten door met de twee partners achter het innovatieve project: Munt en Stater. “We kunnen inmiddels wel concluderen dat we voorzien in een behoefte.”

voorziet in een behoefte”

”Laagdrempelig EBB

Ellen Hensbergen Directeur Munt Hypotheken (links) en Emilie Brondsema Manager Relatie Management Stater

interview

Het belang van IT

Munt en Stater hebben recent een gezamenlijke verkenning gehad met de aandeelhouder van Stater: Infosys, een van de grootste IT-leveranciers ter wereld. Hierbij werd gebrainstormd over toekomstige vernieuwingen aan het onlineplatform van Munt. Hensbergen: “De rol van IT in de financiële dienstverlening is nu al zeer waardevol, maar wordt dat alleen nog maar meer in de toekomst. De expertise die Infosys biedt vormt een belangrijke toevoeging aan onze toekomstige samenwerking.”

Tijdens het EBB-project was intensief contact en afstemming noodzakelijk tussen Munt Hypotheken en Stater. Op dat gebied was er al behoorlijk wat ervaring aanwezig, want de twee bedrijven werken al samen sinds de oprichting van Munt. Brondsema vat de samenwerking als volgt samen: “Munt weet precies waar de behoeftes liggen van tussenpersonen en consumenten en levert ons daarmee een ‘outside-in’-blik. En Stater heeft de expertise in huis om dit te vertalen naar de technische oplossingen.” De twee ervaren de samenwerking als zeer prettig. Hensbergen: “We hebben inmiddels een vertrouwensband met elkaar opgebouwd waarin alles bespreekbaar is: zaken die goed gaan en zaken die niet goed gaan. Dat leidt tot vele goede en pittige gesprekken met elkaar. We hebben elkaar daardoor alleen maar beter gemaakt.”

De samenwerking bevalt zo goed dat het samenwerkingscontract tussen Munt Hypotheken en Stater onlangs weer lang-jarig is verlengd. 

Samenwerking verlengd

Hensbergen vindt het ook belangrijk om eraan toe te voegen dat het EBB-project in goed overleg met het met Munt samenwerkende intermediair is geïmplementeerd. “Uit onderzoek dat we vooraf verrichtten onder de adviseurs bleek ten eerste al dat ze vaak niet zaten te wachten om het EBB in de dienstverlening op te nemen. Wellicht heeft de klant ook interesse in zaken die wél binnen de scope van de adviseur passen. En wanneer blijkt dat wij een klant niet kunnen helpen met onze EBB-propositie, dan verwijzen wij hem uiteraard door naar de adviseur. Contact met adviseurs over dit soort zaken is altijd goed.”

Adviseurs zijn ook te spreken over de begrenzing van 9.000 euro die voor dit vereenvoudigd acceptatieproces geldt. “Dat is een bedrag dat de meeste consumenten wel kunnen overzien qua risico. Als er hogere bedragen mee zijn gemoeid vinden ook wij dat financieel advies noodzakelijk is.”

Na vier maanden te hebben gewerkt met het systeem zijn de resultaten volgens Munt en Stater boven verwachting. “We gingen in eerste instantie uit van vijf aanvragen per week, maar dit werden er al snel vijf per dag”, aldus Brondsema. “Inmiddels ontvingen wij al meer dan duizend aanvragen. En ook de reacties van klanten zijn positief. Ze vinden het proces heel makkelijk en snel. Als je bedenkt dat dit project ons veel tijd en geduld heeft gekost, dan kunnen we supertrots zijn op het resultaat voor de consument.”


Goed contact met adviseurs

“Al met al een snel proces waar klanten ook geen advieskosten voor kwijt zijn”

Binnen 24 uur afgerond

Bestaande klanten kunnen het EBB aanvragen op het portaal MijnHypotheekOnline, een door Stater gebouwde online-omgeving. Klanten die hierop inloggen en voldoen aan de gestelde voorwaarden worden vervolgens meteen gewezen op deze verduurzamingsmogelijkheid. Na het stellen van een aantal vragen (over bijvoorbeeld het huidige inkomen en de keuze voor de rentevastperiode) wordt de aanvraag direct bij het midoffice van Stater ontvangen en behandeld. 

Brondsema: “Omdat bij het aangaan van de hypotheek al veel informatie is verschaft door de klant zijn – na een identificatie en informatie over het inkomen – in veel gevallen geen aanvullende stukken meer nodig. Wij checken wel of er nog zaken veranderd zijn: zijn er kredieten aangegaan of komen er grote afwijkingen voor in het inkomen? Als dit het geval is, worden extra stukken opgevraagd die de klant online kan uploaden. Ook is er een propositie actief voor ondernemers, waarbij het inkomen wordt bepaald aan de hand van een ‘EBV-verklaring ondernemer’. Na het aanbieden van een renteaanbod en hypotheekaanbod kunnen deze door de klant ondertekend worden. Het hele proces kan binnen 24 uur worden afgerond en verloopt geheel digitaal.”

Hensbergen: “Al met al is het een snel proces waar klanten dus ook geen advieskosten voor kwijt zijn. Ze betalen alleen 150 euro administratiekosten. En omdat het EBB binnen de bestaande inschrijving valt hoeven ze ook niet naar de notaris.”

Het EBB (van maximaal 9.000 euro) kan via een vereenvoudigd acceptatieproces op het online portal MijnHypotheekOnline worden aangevraagd door bestaande klanten die vijf jaar of korter hun hypotheek bij Munt hebben gesloten (of aangepast). De consument heeft vervolgens twee jaar de tijd om het bouwdepot op te nemen. Hypothecair dienstverlener Stater zorgde er aan de achterkant voor dat het acceptatieproces zo laagdrempelig mogelijk zou worden.

Munt-directeur Ellen Hensbergen vond het om meerdere redenen belangrijk om het aanvragen van een EBB zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor haar klanten. “Wij kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het beperken van klimaatverandering door het verduurzamen van onze portefeuilles. En door de stijgende energielasten en de inflatie is de behoefte van consumenten voor het terugbrengen van het energieverbruik van de woning groot. Het mooie is dat mensen die eerder nog twijfelden over het verduurzamen, makkelijker de daad bij het woord voegen nu het opnemen van het EBB zo laagdrempelig is geworden.”

Maar met alleen het in de markt zetten van het EBB was Munt er nog niet. Hensbergen: “Ondanks de grote behoefte hebben we gemerkt dat klanten in de praktijk toch vaak door complexiteit en bijvoorbeeld taxatiekosten van deze mogelijkheid afzagen. In de praktijk gingen consumenten dan liever zelf sparen of bekeken ze de mogelijkheden van alternatieve overheidssubsidies. Of ze verduurzaamden hun huis dan maar helemaal niet.”

Ook de financieel adviseur heeft niet altijd behoefte om het EBB als apart onderdeel in de dienstverlening op te nemen. “Adviseurs moeten relatief veel werk verrichten om dit verstrekt te krijgen en ook is men onzeker wat ze daarvoor nou precies in rekening moeten brengen richting de klant. Dat is zowel voor de klant als adviseur ongunstig. Voor ons als hypotheekverstrekker was het duidelijk dat wij op die signalen moesten inspelen.”

Emilie Brondsema, Manager Relatie Management bij Stater, vervolgt: “Wij zijn daarom samen met Munt gaan kijken naar een digitale propositie waarin de bestaande klant laagdrempelig en snel, maar ook op een verantwoorde manier, zelf een EBB kan afsluiten.”

Bestaande klanten van Munt Hypotheken kunnen sinds november vorig jaar op een laagdrempelige wijze zelf een energiebespaarbudget (EBB) afsluiten, zonder dat de tussenkomst van een adviseur nodig is. We nemen de resultaten door met de twee partners achter het innovatieve project: Munt en Stater. “We kunnen inmiddels wel concluderen dat we voorzien in een behoefte.”

voorziet in een behoefte”

”Laagdrempelig EBB

Ellen Hensbergen Directeur Munt Hypotheken (links) en Emilie Brondsema Manager Relatie Management Stater