Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

“Van meet af aan het doel om met onze relaties een echte relatie aan te gaan"

Actief
Klantbeheer
Dirk van Haarlem & Mark Rademakers voor het kantoor van Keijer & Rademakers Advies
Klantbeheer
De tip van Mark

We eindigen elke etappe met zes stellingen en een tip aan adviserend Nederland!

1. Is het lastig om te weten hoe en waarmee je moet starten als je met klantbeheer bezig wil? 

“Doel bepalen is belangrijk, voor ons was het de relatie bouwen vanuit een transactie. Vervolgens een plan maken en bijstellen hoe je waarde aan die relatie gaat geven."

2. Klantbeheer kost meer dan dat het oplevert? 

“Daar is Mark het niet eens, het levert enerzijds energie en een tevreden relatie op en daarnaast continuïteit door de doorloop die het oplevert.”

3. Klantbeheer kan je beter zelf uitvoeren dan uitbesteden? 

“Door het aantal relaties per adviseur laag te houden zijn veel van de werkzaamheden prima zelf te doen. Bepaalde praktische zaken in de uitvoering kun je prima uitbesteden, zolang er maar duidelijke afspraken zijn gemaakt. Denk hierbij aan boekhouding en het verzenden van rapporten.” 

4. Klantbeheer is alleen reactief (wettelijk) noodzakelijk, nooit proactief?

“Belachelijk"

5. Klantbeheer is alleen rendabel met een betaald abonnement? 

“Vinden wij wel. Wij willen van het transactie gedreven advies af om het klantbelang beter te kunnen dienen."  

6. Softwaresystemen zijn te weinig ingericht voor goed en eenvoudig klantbeheer? 

“Nog niet. Wij werken nu nog met veel verschillende systemen, waarin er te veel inlogmomenten en dubbele invoer nodig zijn. Er zijn partijen die hierin stappen maken. Wij kijken met veel belangstelling naar die ontwikkelingen.” 

De tip van Mark aan adviserend Nederland! 

Mark is zichtbaar ongemakkelijk als hij een tip moet bedenken, uiteindelijk heeft hij het! “Ga gewoon aan de gang, durf fouten te maken en achteraf zal het je meegevallen zijn.”

Marketing werkt

Mark legt uit dat er een duidelijk plan was om voor hypotheken alleen op factuurbasis te gaan werken. Vanaf 2010 werkt Keijer & Rademakers Advies daarom alleen met een vaste vergoeding voor de hypotheek werkzaamheden. Mark en Robbert hadden van meet af aan het doel om met hun relaties een echte relatie aan te gaan en daar ook hun manier van werken daarop aan te passen. Mark noemt dat: “Van transactie naar relatie gaan”. Hiervoor werd de Update Service opgezet, waarin periodiek contact met de relaties onderdeel werd van de werkwijze. Hiervoor betaalden de klanten een vast bedrag per jaar en de werkzaamheden die hieruit volgden waren heel uitgebreid. Echter was de opzet van de relatie gebaseerd op het uitvoeren van werkzaamheden zoals het actueel houden van informatie en het benaderen van de klanten. 

Mark merkte dat de relaties bij verlenging van de Update Service de meerwaarde van de uit te voeren werkzaamheden moeilijk konden inschatten. Het plan moest dus bijgesteld worden. De naam werd aangepast en de werkzaamheden werden op een andere wijze gepresenteerd. Men gaat nu niet meer uit van wat Keijer & Rademakers doet, het gaat nu om wat het de relatie gaat brengen. Financieel Voorwaarts werd gepresenteerd. De klant krijgt daarmee jaarlijks een financiële scan en een (online) gesprek, waarbij de doelen die vooraf besproken zijn, bewaakt worden. Hierbij houden ze alle financiële aspecten in beeld, zoals hypotheek, vermogensopbouw, verzekeringen, IB, langleven, maandlast en (levens) testament. Hiervoor gaan de relaties een langjarige relatie aan met het kantoor voor een vast bedrag per jaar. Op de website van het kantoor is hierover van alles te vinden. 

Alle werkzaamheden met uitzondering van een nieuw hypotheekadvies vallen binnen de jaarlijkse vergoeding. Wanneer een klant niet in de nazorg mee wil gaan, is het geen relatie van Keijer & Rademakers. Ben je ZZP’er dan bieden ze voor een vaste vergoeding ook een boekhoudservice aan. Door de aanpassing in de marketing is de meerwaarde van het Financieel Voorwaarts product veel makkelijker concreet te maken. De werkzaamheden zijn overigens vrijwel gelijk aan die van de oude Update Service. Het gaat er, volgens Mark, dus ook om hoe je het brengt bij je relatie. Door deze aanpassing vinden Mark, Robbert en Sofie dat ze klaar zijn voor de toekomst, waarin zij verwachten dat het tarief voor een nieuw te sluiten hypotheek fors zal gaan dalen. De werkzaamheden blijven behapbaar als er per 250 relaties een adviseur is die alles daarin voornamelijk zelf doet.

Collega’s

Mark en Robbert kennen elkaar als collega’s bij KPP. Al snel gaan ze daarna hun eigen weg. Robbert begint een eigen kantoor en Mark begint bij ING Bank op de afdeling Private Banking. Dat is voor Mark niet de gedroomde functie en al snel besluit hij daar te vertrekken. Mark komt weer in contact met Robbert en al snel besluiten zij om in 2004 samen te gaan werken. Keijer & Rademakers is hiermee een feit. In 2006 wordt de eerste medewerker aangenomen en betrekken ze een kantoorruimte in Bussum. In 2008 volgde het besluit om een locatie in Amsterdam te openen. Als gevolg van het feit dat de meeste collega’s de voorkeur hebben om in Amsterdam op kantoor te werken, gaan ze in 2015 op de huidige locatie zitten. Het kantoor is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig advieskantoor met een derde partner (Sofie Nilwik) en totaal 9 medewerkers. 

In twaalf interviews en evenzoveel etappes fiets ik de ruim 300 km van Ootmarsum naar Bergen op Zoom. Deze etappe begint in Utrecht. Onderweg is het, ondanks de miezer regen, een hele mooie rit. Ik kom langs molens, het Muiderslot en verschillende vestingsteden. Bij iedere rit verbaas ik me weer hoe afwisselend en mooi ons kleine kikkerlandje is. Ook als het miezert. Ieder stukje Nederland heeft toch weer zijn eigen identiteit waar het trots op mag zijn. En die afwisseling, eigenheid en trots zie ik niet alleen in het landschap terug, maar ook bij de verschillende kantoren die ik onderweg bezoek. Netjes op tijd, zelfs iets eerder dan gepland, kom ik aan bij het kantoor van Keijer & Rademakers Advies. Het zit recht tegenover Artis. Ik word welkom geheten door Robbert Keijer en Mark Rademakers. Met een kop koffie en uitzicht op de oude entree van Artis starten we het gesprek.

Uit onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer blijkt dat steeds meer advieskantoren invulling geven aan klantbeheer. Dirk van Haarlem, directeur en trainer bij Helder Beheerd, zoekt actief uit hoe adviserend Nederland hier nu echt in staat. Tijdens zijn ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ maakt hij deze maand een tussenstop in Amsterdam bij Keijer & Rademakers Advies.

Hoe actief is adviserend Nederland met klantbeheer?

Dirk zoekt het uit

Actief
Klantbeheer
De tip van Mark

We eindigen elke etappe met zes stellingen en een tip aan adviserend Nederland!

1. Is het lastig om te weten hoe en waarmee je moet starten als je met klantbeheer bezig wil? 

“Doel bepalen is belangrijk, voor ons was het de relatie bouwen vanuit een transactie. Vervolgens een plan maken en bijstellen hoe je waarde aan die relatie gaat geven."

2. Klantbeheer kost meer dan dat het oplevert? 

“Daar is Mark het niet eens, het levert enerzijds energie en een tevreden relatie op en daarnaast continuïteit door de doorloop die het oplevert.”

3. Klantbeheer kan je beter zelf uitvoeren dan uitbesteden? 

“Door het aantal relaties per adviseur laag te houden zijn veel van de werkzaamheden prima zelf te doen. Bepaalde praktische zaken in de uitvoering kun je prima uitbesteden, zolang er maar duidelijke afspraken zijn gemaakt. Denk hierbij aan boekhouding en het verzenden van rapporten.” 

4. Klantbeheer is alleen reactief (wettelijk) noodzakelijk, nooit proactief?

“Belachelijk"

5. Klantbeheer is alleen rendabel met een betaald abonnement? 

“Vinden wij wel. Wij willen van het transactie gedreven advies af om het klantbelang beter te kunnen dienen."  

6. Softwaresystemen zijn te weinig ingericht voor goed en eenvoudig klantbeheer? 

“Nog niet. Wij werken nu nog met veel verschillende systemen, waarin er te veel inlogmomenten en dubbele invoer nodig zijn. Er zijn partijen die hierin stappen maken. Wij kijken met veel belangstelling naar die ontwikkelingen.” 

De tip van Mark aan adviserend Nederland! 

Mark is zichtbaar ongemakkelijk als hij een tip moet bedenken, uiteindelijk heeft hij het! “Ga gewoon aan de gang, durf fouten te maken en achteraf zal het je meegevallen zijn.”

“Van meet af aan het doel om met onze relaties een echte relatie aan te gaan"

Marketing werkt

Mark legt uit dat er een duidelijk plan was om voor hypotheken alleen op factuurbasis te gaan werken. Vanaf 2010 werkt Keijer & Rademakers Advies daarom alleen met een vaste vergoeding voor de hypotheek werkzaamheden. Mark en Robbert hadden van meet af aan het doel om met hun relaties een echte relatie aan te gaan en daar ook hun manier van werken daarop aan te passen. Mark noemt dat: “Van transactie naar relatie gaan”. Hiervoor werd de Update Service opgezet, waarin periodiek contact met de relaties onderdeel werd van de werkwijze. Hiervoor betaalden de klanten een vast bedrag per jaar en de werkzaamheden die hieruit volgden waren heel uitgebreid. Echter was de opzet van de relatie gebaseerd op het uitvoeren van werkzaamheden zoals het actueel houden van informatie en het benaderen van de klanten. 

Mark merkte dat de relaties bij verlenging van de Update Service de meerwaarde van de uit te voeren werkzaamheden moeilijk konden inschatten. Het plan moest dus bijgesteld worden. De naam werd aangepast en de werkzaamheden werden op een andere wijze gepresenteerd. Men gaat nu niet meer uit van wat Keijer & Rademakers doet, het gaat nu om wat het de relatie gaat brengen. Financieel Voorwaarts werd gepresenteerd. De klant krijgt daarmee jaarlijks een financiële scan en een (online) gesprek, waarbij de doelen die vooraf besproken zijn, bewaakt worden. Hierbij houden ze alle financiële aspecten in beeld, zoals hypotheek, vermogensopbouw, verzekeringen, IB, langleven, maandlast en (levens) testament. Hiervoor gaan de relaties een langjarige relatie aan met het kantoor voor een vast bedrag per jaar. Op de website van het kantoor is hierover van alles te vinden. 

Alle werkzaamheden met uitzondering van een nieuw hypotheekadvies vallen binnen de jaarlijkse vergoeding. Wanneer een klant niet in de nazorg mee wil gaan, is het geen relatie van Keijer & Rademakers. Ben je ZZP’er dan bieden ze voor een vaste vergoeding ook een boekhoudservice aan. Door de aanpassing in de marketing is de meerwaarde van het Financieel Voorwaarts product veel makkelijker concreet te maken. De werkzaamheden zijn overigens vrijwel gelijk aan die van de oude Update Service. Het gaat er, volgens Mark, dus ook om hoe je het brengt bij je relatie. Door deze aanpassing vinden Mark, Robbert en Sofie dat ze klaar zijn voor de toekomst, waarin zij verwachten dat het tarief voor een nieuw te sluiten hypotheek fors zal gaan dalen. De werkzaamheden blijven behapbaar als er per 250 relaties een adviseur is die alles daarin voornamelijk zelf doet.

Dirk van Haarlem & Mark Rademakers voor het kantoor van Keijer & Rademakers Advies

Dirk zoekt het uit

Collega’s

Mark en Robbert kennen elkaar als collega’s bij KPP. Al snel gaan ze daarna hun eigen weg. Robbert begint een eigen kantoor en Mark begint bij ING Bank op de afdeling Private Banking. Dat is voor Mark niet de gedroomde functie en al snel besluit hij daar te vertrekken. Mark komt weer in contact met Robbert en al snel besluiten zij om in 2004 samen te gaan werken. Keijer & Rademakers is hiermee een feit. In 2006 wordt de eerste medewerker aangenomen en betrekken ze een kantoorruimte in Bussum. In 2008 volgde het besluit om een locatie in Amsterdam te openen. Als gevolg van het feit dat de meeste collega’s de voorkeur hebben om in Amsterdam op kantoor te werken, gaan ze in 2015 op de huidige locatie zitten. Het kantoor is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig advieskantoor met een derde partner (Sofie Nilwik) en totaal 9 medewerkers. 

Hoe actief is adviserend Nederland met klantbeheer?

In twaalf interviews en evenzoveel etappes fiets ik de ruim 300 km van Ootmarsum naar Bergen op Zoom. Deze etappe begint in Utrecht. Onderweg is het, ondanks de miezer regen, een hele mooie rit. Ik kom langs molens, het Muiderslot en verschillende vestingsteden. Bij iedere rit verbaas ik me weer hoe afwisselend en mooi ons kleine kikkerlandje is. Ook als het miezert. Ieder stukje Nederland heeft toch weer zijn eigen identiteit waar het trots op mag zijn. En die afwisseling, eigenheid en trots zie ik niet alleen in het landschap terug, maar ook bij de verschillende kantoren die ik onderweg bezoek. Netjes op tijd, zelfs iets eerder dan gepland, kom ik aan bij het kantoor van Keijer & Rademakers Advies. Het zit recht tegenover Artis. Ik word welkom geheten door Robbert Keijer en Mark Rademakers. Met een kop koffie en uitzicht op de oude entree van Artis starten we het gesprek.

Uit onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer blijkt dat steeds meer advieskantoren invulling geven aan klantbeheer. Dirk van Haarlem, directeur en trainer bij Helder Beheerd, zoekt actief uit hoe adviserend Nederland hier nu echt in staat. Tijdens zijn ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ maakt hij deze maand een tussenstop in Amsterdam bij Keijer & Rademakers Advies.

Klantbeheer