Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Marktpartijen die durven te experimenteren zijn de winnaars van morgen

interview
Roadmap 2024

Achter de schermen wordt binnen Florius de komst van de Europese richtlijn Payment Services Directive 3 (PSD3) nauwlettend gevolgd. Deze bijgewerkte versie van PSD2 gaat meer mogelijkheden bieden binnen het afsluitdomein. Het topic cybersecurity vraagt eveneens de nodige mankracht en nu de datastromen snel toenemen is er ook meer aandacht nodig voor de kwaliteitsbewaking van deze data. Allemaal kritische processen en noodzakelijke werkzaamheden die aan de voorkant niet altijd worden gezien. 

Tot slot onderzoekt Florius de mogelijkheid om data vanuit e-wallets (persoonlijke digitale kluis met digitale identiteit) te ontsluiten. In 2026 kunnen Nederlanders beschikken over tenminste één id-wallet die door de Nederlandse overheid is erkend onder de herziene eIDAS-verordening. Vanaf dat moment kunnen zij met deze European Digital Identity (EDI)-wallet inloggen, zich digitaal identificeren, persoonlijke gegevens delen en digitaal ondertekenen bij publieke en private dienstverleners in Nederland en in andere Europese lidstaten. Banken moeten deze e-wallets accepteren. Net zoals het Convenant Brondata zal ook de acceptatieverplichting van de e-wallet resulteren in een nieuwe marktstandaard. Polman: “Het is een toepassing die zich nog in een conceptuele fase bevindt. Door daar nu al naar te kijken kunnen we straks als het gebruik ervan toeneemt snel stappen zetten. Op die manier blijven we op de markt vooruitlopen en onze positie als pionier continueren.”

Brondatacoach

Het idee voor de onlangs geïntroduceerde brondatacoach ontstond eerder dit jaar toen Florius in kaart bracht hoe adviseurs het gebruik van brondata in de praktijk ervaren. Dat intern gehouden onderzoek toonde aan dat 67% van de adviseurs nog geen gebruikmaakt van brondata via HDN. Een meerderheid gaf aan dit wel te overwegen. “Dit onderstreept de behoefte aan begeleiding op dit gebied”, aldus Polman. “Adviseurs die terughoudend zijn om te gaan werken met brondata, geven aan dat dit onder andere komt door de complexiteit van technische implementatie en veranderingen in het werkproces. Voor Florius ligt hier een kans om via brondatacoaches adviseurs bekend te maken met de werking en mogelijkheden van brondata in het aanvraagproces.”

Denise Hukema is adviseur bij Van Bruggen Adviesgroep in Deventer en maakt gebruik van brondata via Elements en Finrust. “Dankzij brondata, kan ik bij Florius mijn klanten de beste hypotheekoplossing bieden met snelheid en precisie.”

Sander Pelgrom is adviseur bij Hypotheek Visie Zwolle en maakt gebruik van brondata via Ockto, Elements en Dias. “Doordat Florius het mogelijk maakt om gebruik te maken van brondata, krijg ik als adviseur snel inzicht in de financiële mogelijkheden van mijn klanten.”

Het gebruik van brondata in de dagelijkse adviespraktijk vraagt om een gedragsverandering en daar is tijd voor nodig. Polman: “Je merkt pas de voordelen van het werken met brondata als je het in de adviespraktijk ervaart. De brondatacoach helpt deze adoptie te vergroten. Om iets nieuws te kunnen ervaren moeten oude gewoontes losgelaten worden. Dat kost nu tijd, maar levert daarna een tijdbesparing op. Advieskantoren die er al mee werken beamen dat.”

Nieuwe bronnen

Florius is klaar voor de eindsprint van het convenant en voegde onlangs nog de brondatacoach toe. Die nieuwe toepassing biedt persoonlijke ondersteuning aan adviseurs bij het implementeren van brondata in combinatie met verschillende consumentendataleveranciers. Een dataleverancier verzamelt consumentengegevens vanuit één of meerdere bestaande databron(nen) en stelt deze data ter beschikking aan ketenpartijen. Voorbeelden hiervan zijn Ockto en iWize. Florius verwacht dit jaar op korte termijn nog een nieuwe consumentendataleverancier toe te voegen, Veilig Ophalen (Ordina/Blinqx). Daarmee kan een consument gegevens met zijn adviseur delen van onder andere UWV, Mijnpensioenoverzicht, DUO, Belastingdienst en MijnOverheid. 

Polman verwacht in 2024 ook het aantal databronnen verder uit te breiden. Zo zal het ‘bewijs inschrijving echtscheiding’ worden vervangen door brondata op te halen uit het Basis Registratie Personen (BRP) en gaat Florius adviseurs faciliteren om ook de DUO-gegevens als data door te sturen, mits dit in hun adviespakket aanwezig is. Daarnaast werkt Florius aan een databronkoppeling met de Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA) van de Belastingdienst.

Leren van experimenten

Polman stelt vervolgens vast dat marktpartijen die behalve investeren ook durven te experimenteren, de winnaars van morgen zijn. “Door te leren kan je jezelf verbeteren en dat doen we bij Florius al geruime tijd. Niet alles waarin we investeren wordt een succes, maar dat leerproces is een belangrijk onderdeel van de vooruitgang.”

Het gebruik van brondata zorgt er volgens Polman voor dat klanten minder informatie hoeven te verzamelen voor het adviestraject. Adviseurs krijgen daarnaast sneller inzicht in de situatie van hun klanten, wat de kwaliteit van het advies ten goede komt. “Bovendien verkort het gebruik van brondata de lijst met benodigde documenten voor een aanvraag, wat resulteert in een soepeler proces. HDN en De Hypotheker toonde eerder al aan dat het gebruik van brondata in de oriëntatiefase al snel een tijdsbesparing van 25% oplevert. Wij erkennen het potentieel van deze ontwikkeling en zien mogelijkheden om adviseurs te begeleiden bij het benutten van brondata. Dit resulteert niet alleen in een verbeterde efficiëntie, maar biedt ook meer ruimte voor persoonlijk contact tussen adviseur en klant”, aldus Polman.

In het Convenant Brondata is afgesproken om uiterlijk 1 januari 2025 marktbreed mogelijk te maken dat adviseurs een hypotheekaanvraag van een doorstromer in loondienst (of vergelijkbaar/minder complex) op basis van alleen brondata geaccepteerd krijgt bij een geldverstrekker, door gebruik te maken van een standaard. Florius behoort tot de eerste groep van uiteindelijk meer dan 60 partijen die zich heeft gecommitteerd aan de afspraken in het convenant. Met de acceptatie van de HDN-standaard CA/CX profileerde de geldverstrekker zich al meteen als deelnemer in de voorhoede en heeft die positie nog steeds.

Karin Polman, directeur Florius: “Al jaren investeren wij in het gebruik van brondata in de hypotheekketen. Daarmee willen we de digitalisering van processen versnellen om zo gemak te bieden voor zowel intermediair als klant. Met het convenant werken we als keten samen aan een nieuwe standaard die leidt tot meer gemak en efficiency in de keten. De deadline van 1 januari 2025 komt nu snel dichtbij en ik hoop dat alle deelnemers zich hiervan bewust zijn. We hebben als keten een belofte gedaan en Florius wil die belofte niet breken.”

Als ondertekenaar van het Convenant Brondata investeert Florius in een documentloze hypotheekketen. Florius-directeur Karin Polman hoopt dat alle deelnemers zich ervan bewust zijn dat de convenant-deadline van 1 januari 2025 nu snel dichtbijkomt. “We hebben als keten een belofte gedaan en die belofte wil Florius niet breken.”

Karin Polman Directeur Florius

Florius klaar voor 

eindsprint Convenant Brondata

Roadmap 2024

Achter de schermen wordt binnen Florius de komst van de Europese richtlijn Payment Services Directive 3 (PSD3) nauwlettend gevolgd. Deze bijgewerkte versie van PSD2 gaat meer mogelijkheden bieden binnen het afsluitdomein. Het topic cybersecurity vraagt eveneens de nodige mankracht en nu de datastromen snel toenemen is er ook meer aandacht nodig voor de kwaliteitsbewaking van deze data. Allemaal kritische processen en noodzakelijke werkzaamheden die aan de voorkant niet altijd worden gezien. 

Tot slot onderzoekt Florius de mogelijkheid om data vanuit e-wallets (persoonlijke digitale kluis met digitale identiteit) te ontsluiten. In 2026 kunnen Nederlanders beschikken over tenminste één id-wallet die door de Nederlandse overheid is erkend onder de herziene eIDAS-verordening. Vanaf dat moment kunnen zij met deze European Digital Identity (EDI)-wallet inloggen, zich digitaal identificeren, persoonlijke gegevens delen en digitaal ondertekenen bij publieke en private dienstverleners in Nederland en in andere Europese lidstaten. Banken moeten deze e-wallets accepteren. Net zoals het Convenant Brondata zal ook de acceptatieverplichting van de e-wallet resulteren in een nieuwe marktstandaard. Polman: “Het is een toepassing die zich nog in een conceptuele fase bevindt. Door daar nu al naar te kijken kunnen we straks als het gebruik ervan toeneemt snel stappen zetten. Op die manier blijven we op de markt vooruitlopen en onze positie als pionier continueren.”

Marktpartijen die durven te experimenteren zijn de winnaars van morgen

Brondatacoach

Het idee voor de onlangs geïntroduceerde brondatacoach ontstond eerder dit jaar toen Florius in kaart bracht hoe adviseurs het gebruik van brondata in de praktijk ervaren. Dat intern gehouden onderzoek toonde aan dat 67% van de adviseurs nog geen gebruikmaakt van brondata via HDN. Een meerderheid gaf aan dit wel te overwegen. “Dit onderstreept de behoefte aan begeleiding op dit gebied”, aldus Polman. “Adviseurs die terughoudend zijn om te gaan werken met brondata, geven aan dat dit onder andere komt door de complexiteit van technische implementatie en veranderingen in het werkproces. Voor Florius ligt hier een kans om via brondatacoaches adviseurs bekend te maken met de werking en mogelijkheden van brondata in het aanvraagproces.”

Denise Hukema is adviseur bij Van Bruggen Adviesgroep in Deventer en maakt gebruik van brondata via Elements en Finrust. “Dankzij brondata, kan ik bij Florius mijn klanten de beste hypotheekoplossing bieden met snelheid en precisie.”

Sander Pelgrom is adviseur bij Hypotheek Visie Zwolle en maakt gebruik van brondata via Ockto, Elements en Dias. “Doordat Florius het mogelijk maakt om gebruik te maken van brondata, krijg ik als adviseur snel inzicht in de financiële mogelijkheden van mijn klanten.”

Het gebruik van brondata in de dagelijkse adviespraktijk vraagt om een gedragsverandering en daar is tijd voor nodig. Polman: “Je merkt pas de voordelen van het werken met brondata als je het in de adviespraktijk ervaart. De brondatacoach helpt deze adoptie te vergroten. Om iets nieuws te kunnen ervaren moeten oude gewoontes losgelaten worden. Dat kost nu tijd, maar levert daarna een tijdbesparing op. Advieskantoren die er al mee werken beamen dat.”

Nieuwe bronnen

Florius is klaar voor de eindsprint van het convenant en voegde onlangs nog de brondatacoach toe. Die nieuwe toepassing biedt persoonlijke ondersteuning aan adviseurs bij het implementeren van brondata in combinatie met verschillende consumentendataleveranciers. Een dataleverancier verzamelt consumentengegevens vanuit één of meerdere bestaande databron(nen) en stelt deze data ter beschikking aan ketenpartijen. Voorbeelden hiervan zijn Ockto en iWize. Florius verwacht dit jaar op korte termijn nog een nieuwe consumentendataleverancier toe te voegen, Veilig Ophalen (Ordina/Blinqx). Daarmee kan een consument gegevens met zijn adviseur delen van onder andere UWV, Mijnpensioenoverzicht, DUO, Belastingdienst en MijnOverheid. 

Polman verwacht in 2024 ook het aantal databronnen verder uit te breiden. Zo zal het ‘bewijs inschrijving echtscheiding’ worden vervangen door brondata op te halen uit het Basis Registratie Personen (BRP) en gaat Florius adviseurs faciliteren om ook de DUO-gegevens als data door te sturen, mits dit in hun adviespakket aanwezig is. Daarnaast werkt Florius aan een databronkoppeling met de Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA) van de Belastingdienst.

Leren van experimenten

Polman stelt vervolgens vast dat marktpartijen die behalve investeren ook durven te experimenteren, de winnaars van morgen zijn. “Door te leren kan je jezelf verbeteren en dat doen we bij Florius al geruime tijd. Niet alles waarin we investeren wordt een succes, maar dat leerproces is een belangrijk onderdeel van de vooruitgang.”

Het gebruik van brondata zorgt er volgens Polman voor dat klanten minder informatie hoeven te verzamelen voor het adviestraject. Adviseurs krijgen daarnaast sneller inzicht in de situatie van hun klanten, wat de kwaliteit van het advies ten goede komt. “Bovendien verkort het gebruik van brondata de lijst met benodigde documenten voor een aanvraag, wat resulteert in een soepeler proces. HDN en De Hypotheker toonde eerder al aan dat het gebruik van brondata in de oriëntatiefase al snel een tijdsbesparing van 25% oplevert. Wij erkennen het potentieel van deze ontwikkeling en zien mogelijkheden om adviseurs te begeleiden bij het benutten van brondata. Dit resulteert niet alleen in een verbeterde efficiëntie, maar biedt ook meer ruimte voor persoonlijk contact tussen adviseur en klant”, aldus Polman.

Als ondertekenaar van het Convenant Brondata investeert Florius in een documentloze hypotheekketen. Florius-directeur Karin Polman hoopt dat alle deelnemers zich ervan bewust zijn dat de convenant-deadline van 1 januari 2025 nu snel dichtbijkomt. “We hebben als keten een belofte gedaan en die belofte wil Florius niet breken.”

Florius klaar voor 

eindsprint Convenant Brondata

interview