Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
ICT

Softwaremarkt opschudden

Tegelijkertijd moet je er wel voor waken dat de professionele gebruiker ook met je software uit de voeten kan, zegt Van der Kruk. “Een nieuwe gebruiker moet meteen met de oplossing aan de slag kunnen gaan. Koop je een product van Apple dan kun je er direct mee aan de slag, dat zou in onze branche net zo eenvoudig moeten zijn. Daarnaast moet je de kleine gebruiker niet vermoeien met de complexe mogelijkheden in de software die aansluiten bij de behoeftes van de professionele gebruiker.

 Met Fiscaal Gemak hebben we laten zien dat dit mogelijk is. Onze software werd gebruikt door de kleinste accountantskantoren, maar ook door de allergrootste. In de ontwikkelingsfase hebben we gebruikt gemaakt van gedragswetenschappers en de input die we kregen van de toekomstige gebruikers. Waar wij eerder de softwaremarkt voor accountancy hebben opgeschud, schudden we met DIAS EEN het zeer gefragmenteerd landschap aan hypotheek- en verzekeringssoftware op. Integratie is essentieel. Je kunt niet meer volstaan met een aan elkaar geknoopte lappendeken aan softwareproducten.”

“Kun je niet meegaan in veranderingen, dan kun je er net zo goed mee stoppen”

Iedereen tevreden stellen

De mate van digitalisering van de klantprocessen is voor de adviseur een belangrijke toegevoegde waarde en kan doorslaggevend zijn voor zijn keuze, zegt Lingg. “Waar voorheen de overstap naar een nieuw systeem nogal wat teweegbracht, is dat in deze tijd al een heel stuk eenvoudiger. Systemen worden steeds gemakkelijker in de bediening waardoor je geen lange leertrajecten voor medewerkers hoeft op te starten als je voor een nieuw systeem kiest. Die ontwikkeling is mede te danken aan de klantportalen, waardoor ook de consument de systemen is gaan gebruiken. Die haakt snel af als een toepassing te ingewikkeld is.”

Innoverende vernieuwer

Dat Van der Kruk een innovator is bleek al tijdens zijn studententijd in Rotterdam. Op zijn 21ste ontwikkelde hij daar samen met drie medestudenten de website belastingterug.com, dat zij hadden onderbracht in hun eigen administratie- en fiscaal adviesbureau ‘JSKS’. Studenten konden op deze website snel berekenen of ze belastinggeld terugkregen. De berekening combineerde de belangrijkste aftrekposten voor studenten uit het ingewikkelde T-biljet met het eenvoudige Tj-biljet voor jongeren en vulde de gegevens automatisch in op het biljet. Voor die tijd een digitale innovatie van formaat dat ook door de Belastingdienst zelf werd toegejuicht. De kans op teruggave werd vergroot zonder dat de student daarvoor zelf het dikke en tijdrovende papieren T-biljet moest invullen. Bleek uit de online berekening dat de student belastinggeld terugkreeg, dan ging de aanvraag na een laatste check van de ingegeven data direct door naar de Belastingdienst.

DIAS EEN

De lancering in januari van de nieuwe cloud productlijn ‘DIAS EEN’ laat zien dat het bedrijf hier voortvarend mee aan de slag is gegaan. Op HypoVak kregen adviseurs al een sneak preview en in januari werden een aantal digitale bijeenkomsten georganiseerd waar de nieuwe innovatie aan adviserend Nederland werd getoond.

DIAS EEN is een platform voor zowel volmacht, assurantie en hypotheken, van een zelfstandige tot een kantoor met meerdere vestigingen. Van hieruit kunnen advieskantoren al hun kernprocessen faciliteren. Daarmee stelt DIAS naar eigen zeggen de advieskantoren in staat om het aantal benodigde softwarepakketten tot een minimum terug te brengen. Ook het volmachtkantoor kan met DIAS EEN vanuit één omgeving en één database alle kernprocessen, diensten, agenten, producten en klanten faciliteren.

Nieuwe generatie

Zoals aangegeven droeg Lingg op 1 januari zijn functie als CEO over aan mede-aandeelhouder Ruud van der Kruk. Daarmee staat er een nieuwe generatie aan het roer. Naast aandeelhouder blijft Lingg bij DIAS actief als directeur Business Development en Commissaris bij Aplaza. De nieuwe CEO heeft ruime ervaring in de IT-industrie én met het aanbieden van complexe softwareoplossingen in de cloud. Eerder gaf Lingg al aan dat die specifieke kennis voor DIAS heel belangrijk is omdat het bedrijf haar software als cloud-oplossing wil aanbieden.

Van der Kruk richtte eerder samen met huidig DIAS CFO Jelke Jansen en DIAS CTO Ynze Sipkema het bedrijf Fiscaal Gemak op. De marktleider in fiscale software in Nederland werd jaren later door hen verkocht aan Unit4, waar Van der Kruk vervolgens een directiefunctie vervulde. Bij DIAS is hij nu verantwoordelijk voor de uitvoering van het eerdergenoemde strategische plan om de markt voor hypotheek- en assurantiesoftware blijvend te veranderen met innovatieve cloudsoftware in één geïntegreerd platform.

“Je kunt niet meer volstaan met een aan elkaar geknoopte lappendeken aan softwareproducten”

Stoppen of aanpassen

Op het gebied van ICT-ontwikkelingen staat de branche de nodige vernieuwingen te wachten, zegt Lingg. “Het landschap gaat echt veranderen. Kun je niet meegaan in de veranderingen, dan kun je er net zo goed mee stoppen. Wil je niet blijven stilstaan dan zijn er grote investeringen nodig, maar lang niet alle partijen in de markt kunnen die investeringen doen. Met geld alleen bereik je de top vandaag de dag ook niet meer. Het komt behalve geld ook aan op de juiste mensen met de juiste kennis en de juiste drive. Die kennis en ervaring op de juiste manier bundelen maakt je bedrijf innovatief en toekomstbestendig. Bij DIAS zijn we erin geslaagd om al die facetten bijeen te brengen die nodig zijn voor een innovatieslag. Daarvoor is het nu ook het juiste moment. We zien dat er onvoldoende wordt geïnnoveerd in de markt voor adviessoftware. Door nu fors te investeren kunnen wij een voorsprong nemen op de rest van de markt.”

Transitie naar de cloud

In 2019 wordt DIAS Software – een afkorting voor Diamant Assurantie Software – eigenaar van Unit4 Financiële Intermediairs. Daarmee hebben de huidige zes aandeelhouders Chris Ouwinga (oprichter Unit4), Ruud van der Kruk, Ynze Sipkema, Jelke Jansen, Soelimen Lafkiri en Fred Lingg het bedrijf weer volledig onafhankelijk gemaakt. Door de overname bezitten zij eveneens de helft van de uitstaande Aplaza-aandelen. De andere helft is in handen van ANVA.

Fred Lingg verruilt na deze overname zijn functie als directeur voor een plek in de Raad van Commissarissen van Aplaza. Tevens wordt hij na de verzelfstandiging algemeen directeur van DIAS. Onder zijn leiding wordt de assurantie- en hypotheeksoftware van DIAS Software, in samenwerking met verzekerings- en hypotheekadviseurs en technisch specialisten, grondig vernieuwd. Daarnaast werd de transitie naar de cloud ingezet en softwareleverancier Online overgenomen.

Voordat we met Fred Lingg en Ruud van der Kruk de cloud betreden, gaan we eerst terug naar de tijd dat cloud nog enkel de Engelse vertaling was van het Nederlandse woord wolk. Ruim veertig jaar geleden werd op de tekentafel van Nationale-Nederlanden een assurantiepakket bedacht. In het toen nog voor het grote publiek internetloze tijdperk was al het idee geboren dat gestandaardiseerde data het mogelijk maakt om de intermediaire klant te voorzien van een goed advies, zeker ook als het advieskantoor grotere aantallen klanten bedient.

In 2006 ging de assurantiesoftware van NN en Aegon samen verder onder de naam Amedia en kwam ook Fred Lingg aan boord. Vanuit Zoetermeer werd de intermediaire markt bediend. De productrange werd uitgebreid met de software van Efdécé, waarmee ook de hypotheekadviseur klant kon worden bij Amedia. Eind 2007 kwam Amedia in handen van Unit4 en ging verder onder de naam Unit4 Financiële Intermediairs, waar Fred Lingg tot 2015 directeur is. In die functie maakt hij nog mee dat het Private Equity fonds Advent eigenaar wordt van Unit4, inclusief alle bedrijfsonderdelen. Hij staat er eveneens aan de wieg van het IT-platform Aplaza, dat data-uitwisseling mogelijk maakt tussen verzekeraars en serviceproviders enerzijds en het intermediair anderzijds.

Op 1 januari 2022 droeg DIAS CEO Fred Lingg het stokje over aan mede-aandeelhouder Ruud van der Kruk. Daarmee maakte Lingg bestuurlijk de weg vrij voor een nieuwe generatie. De benoeming van Van der Kruk viel samen met de lancering van de nieuwe cloud productlijn ‘DIAS EEN’, het softwareplatform voor het volmacht-, het provinciale assurantie- en hypotheekkantoor.

DIAS zet een nieuwe generatie aan het roer

Ruud van der Kruk en Fred Lingg
DIAS

DIAS EEN

De lancering in januari van de nieuwe cloud productlijn ‘DIAS EEN’ laat zien dat het bedrijf hier voortvarend mee aan de slag is gegaan. Op HypoVak kregen adviseurs al een sneak preview en in januari werden een aantal digitale bijeenkomsten georganiseerd waar de nieuwe innovatie aan adviserend Nederland werd getoond.

DIAS EEN is een platform voor zowel volmacht, assurantie en hypotheken, van een zelfstandige tot een kantoor met meerdere vestigingen. Van hieruit kunnen advieskantoren al hun kernprocessen faciliteren. Daarmee stelt DIAS naar eigen zeggen de advieskantoren in staat om het aantal benodigde softwarepakketten tot een minimum terug te brengen. Ook het volmachtkantoor kan met DIAS EEN vanuit één omgeving en één database alle kernprocessen, diensten, agenten, producten en klanten faciliteren.

DIAS zet een nieuwe generatie aan het roer

Op 1 januari 2022 droeg DIAS CEO Fred Lingg het stokje over aan mede-aandeelhouder Ruud van der Kruk. Daarmee maakte Lingg bestuurlijk de weg vrij voor een nieuwe generatie. De benoeming van Van der Kruk viel samen met de lancering van de nieuwe cloud productlijn ‘DIAS EEN’, het softwareplatform voor het volmacht-, het provinciale assurantie- en hypotheekkantoor.

Voordat we met Fred Lingg en Ruud van der Kruk de cloud betreden, gaan we eerst terug naar de tijd dat cloud nog enkel de Engelse vertaling was van het Nederlandse woord wolk. Ruim veertig jaar geleden werd op de tekentafel van Nationale-Nederlanden een assurantiepakket bedacht. In het toen nog voor het grote publiek internetloze tijdperk was al het idee geboren dat gestandaardiseerde data het mogelijk maakt om de intermediaire klant te voorzien van een goed advies, zeker ook als het advieskantoor grotere aantallen klanten bedient.

In 2006 ging de assurantiesoftware van NN en Aegon samen verder onder de naam Amedia en kwam ook Fred Lingg aan boord. Vanuit Zoetermeer werd de intermediaire markt bediend. De productrange werd uitgebreid met de software van Efdécé, waarmee ook de hypotheekadviseur klant kon worden bij Amedia. Eind 2007 kwam Amedia in handen van Unit4 en ging verder onder de naam Unit4 Financiële Intermediairs, waar Fred Lingg tot 2015 directeur is. In die functie maakt hij nog mee dat het Private Equity fonds Advent eigenaar wordt van Unit4, inclusief alle bedrijfsonderdelen. Hij staat er eveneens aan de wieg van het IT-platform Aplaza, dat data-uitwisseling mogelijk maakt tussen verzekeraars en serviceproviders enerzijds en het intermediair anderzijds.

Transitie naar de cloud

In 2019 wordt DIAS Software – een afkorting voor Diamant Assurantie Software – eigenaar van Unit4 Financiële Intermediairs. Daarmee hebben de huidige zes aandeelhouders Chris Ouwinga (oprichter Unit4), Ruud van der Kruk, Ynze Sipkema, Jelke Jansen, Soelimen Lafkiri en Fred Lingg het bedrijf weer volledig onafhankelijk gemaakt. Door de overname bezitten zij eveneens de helft van de uitstaande Aplaza-aandelen. De andere helft is in handen van ANVA.

Fred Lingg verruilt na deze overname zijn functie als directeur voor een plek in de Raad van Commissarissen van Aplaza. Tevens wordt hij na de verzelfstandiging algemeen directeur van DIAS. Onder zijn leiding wordt de assurantie- en hypotheeksoftware van DIAS Software, in samenwerking met verzekerings- en hypotheekadviseurs en technisch specialisten, grondig vernieuwd. Daarnaast werd de transitie naar de cloud ingezet en softwareleverancier Online overgenomen.

Stoppen of aanpassen

Op het gebied van ICT-ontwikkelingen staat de branche de nodige vernieuwingen te wachten, zegt Lingg. “Het landschap gaat echt veranderen. Kun je niet meegaan in de veranderingen, dan kun je er net zo goed mee stoppen. Wil je niet blijven stilstaan dan zijn er grote investeringen nodig, maar lang niet alle partijen in de markt kunnen die investeringen doen. Met geld alleen bereik je de top vandaag de dag ook niet meer. Het komt behalve geld ook aan op de juiste mensen met de juiste kennis en de juiste drive. Die kennis en ervaring op de juiste manier bundelen maakt je bedrijf innovatief en toekomstbestendig. Bij DIAS zijn we erin geslaagd om al die facetten bijeen te brengen die nodig zijn voor een innovatieslag. Daarvoor is het nu ook het juiste moment. We zien dat er onvoldoende wordt geïnnoveerd in de markt voor adviessoftware. Door nu fors te investeren kunnen wij een voorsprong nemen op de rest van de markt.”

Nieuwe generatie

Zoals aangegeven droeg Lingg op 1 januari zijn functie als CEO over aan mede-aandeelhouder Ruud van der Kruk. Daarmee staat er een nieuwe generatie aan het roer. Naast aandeelhouder blijft Lingg bij DIAS actief als directeur Business Development en Commissaris bij Aplaza. De nieuwe CEO heeft ruime ervaring in de IT-industrie én met het aanbieden van complexe softwareoplossingen in de cloud. Eerder gaf Lingg al aan dat die specifieke kennis voor DIAS heel belangrijk is omdat het bedrijf haar software als cloud-oplossing wil aanbieden.

Van der Kruk richtte eerder samen met huidig DIAS CFO Jelke Jansen en DIAS CTO Ynze Sipkema het bedrijf Fiscaal Gemak op. De marktleider in fiscale software in Nederland werd jaren later door hen verkocht aan Unit4, waar Van der Kruk vervolgens een directiefunctie vervulde. Bij DIAS is hij nu verantwoordelijk voor de uitvoering van het eerdergenoemde strategische plan om de markt voor hypotheek- en assurantiesoftware blijvend te veranderen met innovatieve cloudsoftware in één geïntegreerd platform.

Softwaremarkt opschudden

Tegelijkertijd moet je er wel voor waken dat de professionele gebruiker ook met je software uit de voeten kan, zegt Van der Kruk. “Een nieuwe gebruiker moet meteen met de oplossing aan de slag kunnen gaan. Koop je een product van Apple dan kun je er direct mee aan de slag, dat zou in onze branche net zo eenvoudig moeten zijn. Daarnaast moet je de kleine gebruiker niet vermoeien met de complexe mogelijkheden in de software die aansluiten bij de behoeftes van de professionele gebruiker.

 Met Fiscaal Gemak hebben we laten zien dat dit mogelijk is. Onze software werd gebruikt door de kleinste accountantskantoren, maar ook door de allergrootste. In de ontwikkelingsfase hebben we gebruikt gemaakt van gedragswetenschappers en de input die we kregen van de toekomstige gebruikers. Waar wij eerder de softwaremarkt voor accountancy hebben opgeschud, schudden we met DIAS EEN het zeer gefragmenteerd landschap aan hypotheek- en verzekeringssoftware op. Integratie is essentieel. Je kunt niet meer volstaan met een aan elkaar geknoopte lappendeken aan softwareproducten.”

“Je kunt niet meer volstaan met een aan elkaar geknoopte lappendeken aan softwareproducten”

Innoverende vernieuwer

Dat Van der Kruk een innovator is bleek al tijdens zijn studententijd in Rotterdam. Op zijn 21ste ontwikkelde hij daar samen met drie medestudenten de website belastingterug.com, dat zij hadden onderbracht in hun eigen administratie- en fiscaal adviesbureau ‘JSKS’. Studenten konden op deze website snel berekenen of ze belastinggeld terugkregen. De berekening combineerde de belangrijkste aftrekposten voor studenten uit het ingewikkelde T-biljet met het eenvoudige Tj-biljet voor jongeren en vulde de gegevens automatisch in op het biljet. Voor die tijd een digitale innovatie van formaat dat ook door de Belastingdienst zelf werd toegejuicht. De kans op teruggave werd vergroot zonder dat de student daarvoor zelf het dikke en tijdrovende papieren T-biljet moest invullen. Bleek uit de online berekening dat de student belastinggeld terugkreeg, dan ging de aanvraag na een laatste check van de ingegeven data direct door naar de Belastingdienst.

“Kun je niet meegaan in veranderingen, dan kun je er net zo goed mee stoppen”

Iedereen tevreden stellen

De mate van digitalisering van de klantprocessen is voor de adviseur een belangrijke toegevoegde waarde en kan doorslaggevend zijn voor zijn keuze, zegt Lingg. “Waar voorheen de overstap naar een nieuw systeem nogal wat teweegbracht, is dat in deze tijd al een heel stuk eenvoudiger. Systemen worden steeds gemakkelijker in de bediening waardoor je geen lange leertrajecten voor medewerkers hoeft op te starten als je voor een nieuw systeem kiest. Die ontwikkeling is mede te danken aan de klantportalen, waardoor ook de consument de systemen is gaan gebruiken. Die haakt snel af als een toepassing te ingewikkeld is.”

ICT