Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

ICT

Figlo Hypotheken

Release 18.0 van het Figlo Platform bevat meer dan alleen de aanpassingen binnen de functionaliteit MijnKluis. Zo is in deze versie onder andere de mogelijkheid weer opgenomen om een hypotheekadvies af te ronden. Adviseurs die al langer gebruikmaken van de Figlo-applicaties kennen deze functionaliteit nog vanuit Figlo Advisor. Ook is het nu mogelijk om een hypotheekadvies voor de aanschaf van een tweede woning of beleggingspand in Figlo Hypotheken op te voeren. Verder is er ook een verkort Hypotheekrapport opgenomen, dat gebaseerd is op het ‘oude’ PFA. Deze wijze van rapporteren wordt de komende tijd verder uitgebreid. In versie 18.0 zijn op veler verzoek ook de bijlagen weer apart aan- en uit te vinken.

De nieuwe NHG-norm 2022 desktoptaxatie is eveneens toegevoegd. Het financieren van een aankoop, herfinanciering of extra hypotheek op basis van de desktoptaxatienorm houdt in dat de gevraagde hypotheek maximaal 90% van de marktwaarde voor verbeteringen kan bedragen. Door de waarde 'desktoptaxatie' te selecteren voor het veld ‘Bron waardebepaling’ bij het onderdeel Woning op de begroting, wordt automatisch de nieuwe maximale Loan-to-value (LTV) norm toegepast.

Doek valt voor Figlo Advisor

Met release 18.0 heeft Figlo afscheid genomen van Figlo Advisor. “Met het volwassen worden van het huidige Figlo Platform met de onderdelen Start, Hypotheken en Planning, valt definitief het doek voor het oude op Silverlight gebouwde Figlo Advisor”, aldus Marcel Slokkers.

Met de lancering eind 2018 van de module Start zette Figlo de eerste grote stap in het uitfaseren van Microsoft Silverlight, dat door browsers niet langer wordt ondersteund. Die ontwikkeling zorgde ervoor dat Figlo de op Silverlight gebouwde Advisor-omgeving qua voorkant in zijn geheel moest herbouwen om de gebruikers ook in de toekomst van dienst te kunnen zijn. De softwareleverancier heeft er bewust voor gekozen om dit in fases te doen. Hierdoor kon de gebruiker geleidelijk wennen en kon Figlo de verkregen feedback meenemen in een volgende bouwfase. Met release 18 is dit bouwwerk dus voltooit.

In de beveiligde klantomgeving kan de consument zelf documenten downloaden en uploaden, maar niet verwijderen. In de vernieuwde omgeving is het menu van MijnKluis aangepast en beperkt tot de functionaliteit die voor de consument relevant is. Als het gebruikersaccount is ingesteld op ‘Bewerken’ dan kan de consument zelf gegevens invoeren en aanpassen. Bij de instelling ‘Alleen lezen’ kan de consument geen aanpassingen doen in het eigen klantdossier, maar alleen gegevens en uitkomsten raadplegen. Het onderdeel Plannen is afhankelijk van de instellingen van het gebruikersaccount wel of niet beschikbaar voor de klant. Het advieskantoor bepaalt zelf of en welke klantrelaties toegang krijgen tot Figlo MijnKluis en welke gebruikersrechten worden toegekend. MijnKluis kan per klantdossier geactiveerd worden. Aan die keuze zijn geen extra kosten verbonden.

Release 18

De vernieuwde MijnKluis omgeving maakt deel uit van release 18 van het Figlo Platform. Zo kan men met een gebruikersaccount nu ook inloggen op MijnKluis via Figlo Start. Deze basismodule geeft een eenvoudig inzicht in de financiële situatie, maar geeft de adviseur eveneens toegang tot Figlo Hypotheken of Figlo Planning, waar voor de klant een financieel totaalplan uitgewerkt kan worden. Het gebruikersaccount geeft de consument toegang tot zijn of haar persoonlijke klantdossier. Ook kan de adviseur een derde partij toegang geven tot dit klantdossier, bijvoorbeeld een accountant of notaris. Alle in het klantdossier aanwezige documenten kunnen worden ingezien door de consument, ook bijvoorbeeld de geüploade notities van de adviseur. De adviseur kan de klant ook vragen om in MijnKluis het Klantprofiel en overige vragenlijsten in of aan te vullen.

“Tegenwoordig biedt vrijwel iedereen in de markt een beveiligde klantomgeving aan. Als je dat vergelijkt met de begintijd van MijnKluis, dan was Figlo zijn tijd ver vooruit. Door de tool met nieuwe innovaties uit te breiden en aan te passen aan het continu veranderende gebruiker/wensensprofiel van adviseurs en consumenten, hebben we twee decennia na de introductie van MijnKluis nog steeds die positie in de voorhoede”, vult Marcel Slokkers, Product Director bij Figlo, hem aan.

Nathan Brouwer, Enterprise Account Executive bij Figlo: “Toen wij in 2002 begonnen met de eerste versie van MijnKluis had ik niet kunnen bedenken dat met de lancering van release 18 van het Figlo Platform de vijfde iteratie 'live' zou gaan. Net als toen geloof ik nog steeds in dit concept van zelfbediening, waarbij de consument zélf aan het roer staat van zijn of haar financiële toekomst. Waarbij de adviseur de coach én expert is die duiding kan geven. En vanzelfsprekend de consument kan voorzien van advies.”

Softwarebouwer Infa bouwde in 2002 de toepassing MijnKluis, dat door de jaren heen uitgroeide tot een beveiligde internetkluis waarin de consument zelf of samen met de adviseur gegevens kon invoeren, raadplegen en berekenen. Lezers die het internetloze tijdperk bewust hebben meegemaakt zullen beamen dat MijnKluis in die tijd een innovatief hoogstandje was. Die ontwikkeling heeft in de jaren die volgden een enorme vlucht genomen. Infa werd Figlo, maar MijnKluis bleef. De klant heeft anno 2022 geheel digitaal inzicht en controle over zijn huidige en toekomstige financiële situatie en de adviseur kan op basis daarvan adviseren. Behalve het geven van inzicht kan de adviseur binnen die beveiligde omgeving ook samen online met de klant werken aan een dossier, en veiliger dan via e-mail communiceren en documenten uitwisselen. Het 20-jarig bestaan van MijnKluis wordt gevierd met een vernieuwde versie van MijnKluis. Het is de vijfde ‘facelift’ die de tool in zijn rijke historie krijgt.

In de beveiligde Figlo MijnKluis-klantomgeving kan een adviseur op afstand inzicht geven in de huidige financiële situatie. Daarnaast is het mogelijk om ter voorbereiding op een adviesgesprek, de klant hier alvast zijn of haar gegevens te laten invullen. Het zijn slechts enkele toepassingen van een tool die al 20 jaar innovatief is. Dankzij Figlo release 18.0 kan de klant nu ook zelf documenten uploaden.

Figlo’s MijnKluis al twee decennia lang

een veilige klantomgeving

Figlo Hypotheken

Release 18.0 van het Figlo Platform bevat meer dan alleen de aanpassingen binnen de functionaliteit MijnKluis. Zo is in deze versie onder andere de mogelijkheid weer opgenomen om een hypotheekadvies af te ronden. Adviseurs die al langer gebruikmaken van de Figlo-applicaties kennen deze functionaliteit nog vanuit Figlo Advisor. Ook is het nu mogelijk om een hypotheekadvies voor de aanschaf van een tweede woning of beleggingspand in Figlo Hypotheken op te voeren. Verder is er ook een verkort Hypotheekrapport opgenomen, dat gebaseerd is op het ‘oude’ PFA. Deze wijze van rapporteren wordt de komende tijd verder uitgebreid. In versie 18.0 zijn op veler verzoek ook de bijlagen weer apart aan- en uit te vinken.

De nieuwe NHG-norm 2022 desktoptaxatie is eveneens toegevoegd. Het financieren van een aankoop, herfinanciering of extra hypotheek op basis van de desktoptaxatienorm houdt in dat de gevraagde hypotheek maximaal 90% van de marktwaarde voor verbeteringen kan bedragen. Door de waarde 'desktoptaxatie' te selecteren voor het veld ‘Bron waardebepaling’ bij het onderdeel Woning op de begroting, wordt automatisch de nieuwe maximale Loan-to-value (LTV) norm toegepast.

Doek valt voor Figlo Advisor

Met release 18.0 heeft Figlo afscheid genomen van Figlo Advisor. “Met het volwassen worden van het huidige Figlo Platform met de onderdelen Start, Hypotheken en Planning, valt definitief het doek voor het oude op Silverlight gebouwde Figlo Advisor”, aldus Marcel Slokkers.

Met de lancering eind 2018 van de module Start zette Figlo de eerste grote stap in het uitfaseren van Microsoft Silverlight, dat door browsers niet langer wordt ondersteund. Die ontwikkeling zorgde ervoor dat Figlo de op Silverlight gebouwde Advisor-omgeving qua voorkant in zijn geheel moest herbouwen om de gebruikers ook in de toekomst van dienst te kunnen zijn. De softwareleverancier heeft er bewust voor gekozen om dit in fases te doen. Hierdoor kon de gebruiker geleidelijk wennen en kon Figlo de verkregen feedback meenemen in een volgende bouwfase. Met release 18 is dit bouwwerk dus voltooit.

In de beveiligde klantomgeving kan de consument zelf documenten downloaden en uploaden, maar niet verwijderen. In de vernieuwde omgeving is het menu van MijnKluis aangepast en beperkt tot de functionaliteit die voor de consument relevant is. Als het gebruikersaccount is ingesteld op ‘Bewerken’ dan kan de consument zelf gegevens invoeren en aanpassen. Bij de instelling ‘Alleen lezen’ kan de consument geen aanpassingen doen in het eigen klantdossier, maar alleen gegevens en uitkomsten raadplegen. Het onderdeel Plannen is afhankelijk van de instellingen van het gebruikersaccount wel of niet beschikbaar voor de klant. Het advieskantoor bepaalt zelf of en welke klantrelaties toegang krijgen tot Figlo MijnKluis en welke gebruikersrechten worden toegekend. MijnKluis kan per klantdossier geactiveerd worden. Aan die keuze zijn geen extra kosten verbonden.

Release 18

De vernieuwde MijnKluis omgeving maakt deel uit van release 18 van het Figlo Platform. Zo kan men met een gebruikersaccount nu ook inloggen op MijnKluis via Figlo Start. Deze basismodule geeft een eenvoudig inzicht in de financiële situatie, maar geeft de adviseur eveneens toegang tot Figlo Hypotheken of Figlo Planning, waar voor de klant een financieel totaalplan uitgewerkt kan worden. Het gebruikersaccount geeft de consument toegang tot zijn of haar persoonlijke klantdossier. Ook kan de adviseur een derde partij toegang geven tot dit klantdossier, bijvoorbeeld een accountant of notaris. Alle in het klantdossier aanwezige documenten kunnen worden ingezien door de consument, ook bijvoorbeeld de geüploade notities van de adviseur. De adviseur kan de klant ook vragen om in MijnKluis het Klantprofiel en overige vragenlijsten in of aan te vullen.

“Tegenwoordig biedt vrijwel iedereen in de markt een beveiligde klantomgeving aan. Als je dat vergelijkt met de begintijd van MijnKluis, dan was Figlo zijn tijd ver vooruit. Door de tool met nieuwe innovaties uit te breiden en aan te passen aan het continu veranderende gebruiker/wensensprofiel van adviseurs en consumenten, hebben we twee decennia na de introductie van MijnKluis nog steeds die positie in de voorhoede”, vult Marcel Slokkers, Product Director bij Figlo, hem aan.

Nathan Brouwer, Enterprise Account Executive bij Figlo: “Toen wij in 2002 begonnen met de eerste versie van MijnKluis had ik niet kunnen bedenken dat met de lancering van release 18 van het Figlo Platform de vijfde iteratie 'live' zou gaan. Net als toen geloof ik nog steeds in dit concept van zelfbediening, waarbij de consument zélf aan het roer staat van zijn of haar financiële toekomst. Waarbij de adviseur de coach én expert is die duiding kan geven. En vanzelfsprekend de consument kan voorzien van advies.”

Softwarebouwer Infa bouwde in 2002 de toepassing MijnKluis, dat door de jaren heen uitgroeide tot een beveiligde internetkluis waarin de consument zelf of samen met de adviseur gegevens kon invoeren, raadplegen en berekenen. Lezers die het internetloze tijdperk bewust hebben meegemaakt zullen beamen dat MijnKluis in die tijd een innovatief hoogstandje was. Die ontwikkeling heeft in de jaren die volgden een enorme vlucht genomen. Infa werd Figlo, maar MijnKluis bleef. De klant heeft anno 2022 geheel digitaal inzicht en controle over zijn huidige en toekomstige financiële situatie en de adviseur kan op basis daarvan adviseren. Behalve het geven van inzicht kan de adviseur binnen die beveiligde omgeving ook samen online met de klant werken aan een dossier, en veiliger dan via e-mail communiceren en documenten uitwisselen. Het 20-jarig bestaan van MijnKluis wordt gevierd met een vernieuwde versie van MijnKluis. Het is de vijfde ‘facelift’ die de tool in zijn rijke historie krijgt.

Figlo’s MijnKluis al twee decennia lang

een veilige klantomgeving

ICT