Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
COLUMN
Het evenwicht verdwijnt

Onafhankelijkheid heeft niks te maken met de hoogste bieder, de laagste kosten of efficiency. Onafhankelijke adviseurs zijn er om de klant te helpen, met welke oplossing dan ook, van welke aanbieder dan ook. Dit maakt hun advies kostbaar en oprecht. Het evenwicht verdwijnt tussen klantbelang en werkplezier versus efficiency en aandeelhoudersbelang. De belangen van de consument worden steeds minder gediend bij almaar groter wordende partijen die de markt opkopen om de recurring cashflow te stapelen en vervolgens weer in te pakken met een rode strik voor de volgende opkoper. Ja, dit is de vrije markt. Niks op tegen, maar het creëert een nieuwe stroming van adviseurs die de vrije markt graag anders beleven en zelf de vrijheid opzoeken, de vrijheid van onafhankelijkheid.
 
Kortom, de consolidatie leidt duidelijk tot frustratie. Mooie familiebedrijven verdwijnen en juist dat familiegevoel is zo van belang voor persoonlijk advies. De coöperatie DAK kan gelukkig niet ten prooi vallen aan de consolidatie want alleen hier klinkt de stem van de adviseur door van de jongste samenwerker tot aan de RvB-tafel. Hier geldt één voor allen, allen voor één.

Alles voor de aandeelhouder

Deze vorm van consolidatie biedt echter ook kansen voor de krapte op de arbeidsmarkt, want iedereen ziet wat private equity doet met een bedrijf. In het kader van ‘efficiency’ moet het werk ineens met minder mensen worden gedaan en uit kostenoverwegingen verdwijnen al snel het verse fruit en de gemalen bonenkoffie uit de kantine. Alles voor de aandeelhouder en de volgende doorrol. Dat maakt dat deze mensen de afweging maken tussen aandeelhoudersbelang en klantbelang. Die klant hebben zij in de oude situatie immers altijd aan de lijn gehad en te woord gestaan. Als dat in de nieuwe situatie niet meer kan zoals zij dat altijd hebben gedaan, dan kiezen zij logischerwijs voor het eigenbelang.

Consolidatie leidt tot frustratie

Adviseurs van advieskantoren die ineens onderdeel worden van een groot conglomeraat, al dan niet aangejaagd door private equity, vallen bewust ‘van de kar’. Alle begrip voor de rol van de investeerders, de consequentie is echter dat een aantal adviseurs op zoek gaat naar een nieuw onafhankelijk perspectief. Want waar gehakt wordt vallen spaanders en waar spaanders vallen lonken kansen die deze ondernemers oppakken. Zij kiezen voor de klant en hun adviespraktijk en voegen zich niet naar de ambities van de investeerders.

Bij DAK Intermediairscollectief merken we dat elke dag. In de eerste twee maanden van 2024 hebben we al bijna 50 nieuwe leden mogen verwelkomen. Adviseurs en nieuw startende ondernemers zoeken kennelijk een veilig heenkomen waar klantwaarde prevaleert boven aandeelhouderswaarde. Zij willen adviseren, niet consolideren.

Financieel advies is van groot belang. Los van het feit dat het merendeel van de consumenten de ondoorgrondelijke wetten en regels niet begrijpt, interesseren ze zich doorgaans ook niet voor financiële producten. Ze zijn gek van het huis dat ze hebben gezien waar ze een hypotheek voor nodig hebben of de auto die ze uit gemaks-overwegingen willen leasen. Wil je wegwijs worden gemaakt of gewoon een goede oplossing vinden voor je financiële vraagstuk dan heb je advies nodig, onafhankelijk advies! En die onafhankelijkheid komt steeds verder onder druk te staan!

Auteur Tim Rijvers, Algemeen directeur DAK Intermediaircollectief

is geen vanzelfsprekendheid

Onafhankelijkheid

Het evenwicht verdwijnt

Onafhankelijkheid heeft niks te maken met de hoogste bieder, de laagste kosten of efficiency. Onafhankelijke adviseurs zijn er om de klant te helpen, met welke oplossing dan ook, van welke aanbieder dan ook. Dit maakt hun advies kostbaar en oprecht. Het evenwicht verdwijnt tussen klantbelang en werkplezier versus efficiency en aandeelhoudersbelang. De belangen van de consument worden steeds minder gediend bij almaar groter wordende partijen die de markt opkopen om de recurring cashflow te stapelen en vervolgens weer in te pakken met een rode strik voor de volgende opkoper. Ja, dit is de vrije markt. Niks op tegen, maar het creëert een nieuwe stroming van adviseurs die de vrije markt graag anders beleven en zelf de vrijheid opzoeken, de vrijheid van onafhankelijkheid.
 
Kortom, de consolidatie leidt duidelijk tot frustratie. Mooie familiebedrijven verdwijnen en juist dat familiegevoel is zo van belang voor persoonlijk advies. De coöperatie DAK kan gelukkig niet ten prooi vallen aan de consolidatie want alleen hier klinkt de stem van de adviseur door van de jongste samenwerker tot aan de RvB-tafel. Hier geldt één voor allen, allen voor één.

Alles voor de aandeelhouder

Deze vorm van consolidatie biedt echter ook kansen voor de krapte op de arbeidsmarkt, want iedereen ziet wat private equity doet met een bedrijf. In het kader van ‘efficiency’ moet het werk ineens met minder mensen worden gedaan en uit kostenoverwegingen verdwijnen al snel het verse fruit en de gemalen bonenkoffie uit de kantine. Alles voor de aandeelhouder en de volgende doorrol. Dat maakt dat deze mensen de afweging maken tussen aandeelhoudersbelang en klantbelang. Die klant hebben zij in de oude situatie immers altijd aan de lijn gehad en te woord gestaan. Als dat in de nieuwe situatie niet meer kan zoals zij dat altijd hebben gedaan, dan kiezen zij logischerwijs voor het eigenbelang.

Consolidatie leidt tot frustratie

Adviseurs van advieskantoren die ineens onderdeel worden van een groot conglomeraat, al dan niet aangejaagd door private equity, vallen bewust ‘van de kar’. Alle begrip voor de rol van de investeerders, de consequentie is echter dat een aantal adviseurs op zoek gaat naar een nieuw onafhankelijk perspectief. Want waar gehakt wordt vallen spaanders en waar spaanders vallen lonken kansen die deze ondernemers oppakken. Zij kiezen voor de klant en hun adviespraktijk en voegen zich niet naar de ambities van de investeerders.

Bij DAK Intermediairscollectief merken we dat elke dag. In de eerste twee maanden van 2024 hebben we al bijna 50 nieuwe leden mogen verwelkomen. Adviseurs en nieuw startende ondernemers zoeken kennelijk een veilig heenkomen waar klantwaarde prevaleert boven aandeelhouderswaarde. Zij willen adviseren, niet consolideren.

Auteur Tim Rijvers, Algemeen directeur DAK Intermediaircollectief

Financieel advies is van groot belang. Los van het feit dat het merendeel van de consumenten de ondoorgrondelijke wetten en regels niet begrijpt, interesseren ze zich doorgaans ook niet voor financiële producten. Ze zijn gek van het huis dat ze hebben gezien waar ze een hypotheek voor nodig hebben of de auto die ze uit gemaks-overwegingen willen leasen. Wil je wegwijs worden gemaakt of gewoon een goede oplossing vinden voor je financiële vraagstuk dan heb je advies nodig, onafhankelijk advies! En die onafhankelijkheid komt steeds verder onder druk te staan!

is geen vanzelfsprekendheid

Onafhankelijkheid

COLUMN