Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
interview

Gregor Linneweever van Linneweever Risico & Verzekeringsadvies

waar private lease verschijnt

Tim Rijvers algemeen directeur DAK Intermediairscollectief

DAK Intermediairscollectief zet haar leden in hun kracht, benadrukt algemeen directeur Tim Rijvers in gesprek met InFinance. Met het nieuwe Mobility Lease Platform, de lancering van het exclusieve hypotheeklabel Groene Hart Hypotheken en de introductie van de binnendienst-op-afstand-functionaliteit Binco, toont DAK aan dat dit geen loze belofte is.

Met de laatst geïntroduceerde dienst Binco (Binnendienst Coöperatief) biedt DAK Intermediairscollectief een binnendienstfunctie voor advieskantoren. De dienst is flexibel en structureel inzetbaar en zorgt ervoor dat de adviseur ook tijdens vakanties, ziekte en drukte bereikbaar is. Binco is ‘Powered by DAK’, maar is beschikbaar voor iedere adviseur in Nederland (voor adviseurs die lid zijn bij DAK gelden wel aangepaste tarieven).

Binco bevat een basispakket met diensten die de binnendienstmedewerker uit naam van het advieskantoor kan uitvoeren. Het is aan de adviseur welke handelingen en diensten hij door de ervaren, WFT-gecertificeerde en klantgerichte medewerkers van Binco laat uitvoeren. De afrekening vindt plaats op basis van een overzichtelijk abonnement met een vast bedrag per handeling. Of het nu gaat om het beantwoorden van een vraag of het verwerken van een mutatie aan een polis, elke activiteit telt als één handeling.

Advieskantoren kunnen kiezen uit drie pakketten: Light (5 handelingen per maand), Regular (15 handelingen per maand) en Heavy (maatwerk met vaste capaciteit). Naast de tarieven voor de Binco-dienstverlening gelden er additionele kosten voor het inregelen. Denk hierbij aan het eenmalig overzetten van klantgegevens in Binco-CRM en het aanmaken van een digitale postbus.

Mark Meinders en Paula Rouhard van de Binco Binnendienst

“Het is alsof je een extra collega in dienst hebt, maar dan flexibel inzetbaar”

We doen veel, echter geven geen advies

De handelingen die uitbesteed kunnen worden aan Binco zijn telefoonsupport en agenda-, mailbox-, polis- en schadebeheer. De Binco-binnendienstmedewerker behandelt het berichtenverkeer uit naam van het desbetreffende kantoor. Bij schadeverwerking fungeert de binnendienst op afstand als eerstelijns opvang en is de dienst behulpzaam bij het verzenden van documentatie naar verzekeraars en het opvragen van (ontbrekende) informatie bij de klant. De Binco-medewerker kan desgewenst ook de polisgegevens direct aanpassen in de verzekeringsadministratiesystemen, ongeacht of dit een provinciaal, volmacht of eigen aanstelling betreft. Als er iets aan de dekking of premie van de verzekering moet wijzigen, dan volgt een notitie in het CRM-pakket.

Binco voert geen advieswerkzaamheden uit. Dat betekent niet dat de binnendienst-op-afstand een commerciële kans laat lopen. Heeft een klant behoefte aan advies dan wordt daarvan een notitie gemaakt. “Er is immers maar één die de klant goed kan adviseren en dat is natuurlijk de persoonlijke adviseur”, aldus Rijvers. Alle handelingen die Binco voor het advieskantoor doet worden vastgelegd in het CRM-pakket, zodat het advieskantoor alle handelingen, terugbelverzoeken, agendapunten en notities van Binco gemakkelijk terug kan vinden.

De eerste adviseurs werken al met Binco. Zij reageren positief op de nieuwe dienstverlening. Gregor Linneweever van Linneweever Risico & Verzekeringsadvies, laat desgevraagd weten: “Met Binco is het net alsof je met collega’s aan het sparren bent. Zij zijn er voor mij op de momenten dat ik ze nodig heb, bijvoorbeeld als ik even de deur uitga om bij een klant op bezoek te gaan.” Ook Gert Heysteeg van Schimmel Assurantiën nam de proef op de som. “Het is alsof je een extra collega in dienst hebt, maar dan flexibel inzetbaar.”

Groene Hart Hypotheken

Met het nieuwe label Groene Hart Hypotheken levert DAK Intermediairscollectief opnieuw een bijdrage aan verdere vergroening van de woningmarkt. Rijvers vertelde er eind december al over in de InFinance-special Kansen & Visie 2022. Deze maand volgde de daadwerkelijke introductie. Groene Hart Hypotheken biedt een hypotheek die zich richt op verduurzaming. Zo ontvangt iedereen die de woning minimaal twee stappen verduurzaamt of een energielabel A heeft of deze verkrijgt na verduurzaming, een extra rentevoordeel. Tulp Group faciliteert het nieuwe label en regelt in samenwerking met DAK een volledige en zeer snelle acceptatie. Een Groene Hart Hypotheek is dan ook enkel exclusief beschikbaar voor de bij DAK aangesloten hypotheekadviseurs.

Rijvers: “In lijn met de noodzaak van verduurzaming hebben we samen met onze gedegen Nederlandse partner Tulp een hypotheek ontwikkeld die volledig in het teken van verduurzaming staat. Op zich is die hypotheek niet zo bijzonder, want ook hier geldt dat als je opschuift met je energielabel, de rente daalt. Wat wél bijzonder is, is dat we heel veel uit handen nemen als het om verduurzamen gaat. Bij verduurzamen beland je immers snel in een oerwoud aan regels, mogelijkheden, apparatuur en subsidies voor de consument. Maar ook voor de adviseur. Ga er maar aan staan: welke keuzes zijn er, wat kan en kost het? En vooral, wat levert het op?”

“We nemen heel veel uit handen als het om verduurzamen gaat”

Van advies tot installatie

Het nieuwe label geeft adviseurs dan ook handvatten om verduurzaming te omarmen in het adviestraject én klanten te ontzorgen bij de realisatie. Hierbij is gekozen voor een nauwe samenwerking met De Energiebespaarders, die daarmee een essentieel onderdeel zijn van de propositie. Rijvers: “Nadat de financiering rond is, gaat de opdracht naar hen en zij nemen als een soort hoofdaannemer alles uit handen. Zoals de adviseur thuis is in het woud van financiële producten en mogelijkheden, zijn ze bij De Energiebespaarders thuis in regels, subsidies, lokale maatregelen en de mogelijkheden. Door onze verregaande samenwerking met dit netwerk versterken wij de positie van de adviseur en zetten wij de leden in hun kracht. De adviseur kan via een online tool direct met de klant aan de slag, zonder dat hij zelf het wiel hoeft uit te vinden.”

Groene adviseurzoeker

De leden van DAK mogen het nieuwe hypotheeklabel aanbieden nadat zij eerst de speciale training van DAK en De Energiebespaarders hebben gevolgd. Op de website van Groene Hart Hypotheken heeft DAK een ‘adviseurzoeker’ geplaatst, die de bij DAK aangesloten hypotheekadviseurs laat zien die de opleiding Duurzaam Wonen en de speciale training van DAK en De Energiebespaarders hebben gevolgd. De zoekmodule is door Advieskeuze.nl geleverd.

Jean Paul Hoogmans, Manager Marketing bij DAK: “Ruim 200 adviseurs namen op 11 januari deel aan het introductie-webinar. Daarna volgde de eerste van een reeks onboarding sessies waarin dertig advieskantoren per sessie wegwijs worden gemaakt met het product, het proces en wat De Energiebespaarders voor de adviseur en zijn klant kunnen betekenen. De kleine groepjes die deelnemen aan de sessies bieden ruimte voor een levendige interactie waar dan ook veel vragen worden gesteld. Je merkt dat de brede ondersteuning die wij met dit nieuwe hypotheeklabel bieden echt van toegevoegde waarde is. Voor de adviseurs die zich nog niet comfortabel voelen bij het adviseren over verduurzaming, hebben we in samenwerking met Lindenhaeghe ook een stukje opleiding toegevoegd. Daarin krijgt de adviseur verschillende adviesvaardigheden aangereikt.”

Na het ‘onboarden’ kunnen de DAK-leden met het exclusieve hypotheeklabel aan de slag. Het aantal aanvragen bereikte sneller dan verwacht al een tweecijferig getal, vertelt Hoogmans. “De leden reageren enthousiast op de nieuwe productpropositie.” Er is overigens bewust gekozen voor een nieuwe naam met een eigen huisstijl, legt Hoogmans uit. “DAK is geen consumentenmerk, Groene Hart Hypotheken wel. Door het exclusief te maken kunnen onze leden zich onderscheiden en groeien in hun kracht.”

Mobiliteitsadviesplatform

Vorig jaar startte DAK met DAK Autolease een nieuw initiatief. Dat smaakte direct naar meer. Tijdens de introductie waar meer dan 400 adviseurs aan deelnamen, ontstond al meteen de vraag naar nieuwe mogelijkheden en ondersteuning. De samenwerking met Autoleaseman, de partner voor DAK Autolease is nu voortgezet in de joint venture Mobility Lease Platform. Door deze hernieuwde samenwerking wordt het aanbod verbreed, DAK Autolease wordt DAK Mobiliteit. Mobiliteit omdat de oplossing niet alleen een auto kan betreffen maar ook een LEV (light Electric Vehicle) of een abonnementskaart voor mobiliteit. Zo krijgen de adviseurs door DAK de beschikking over een nieuw adviesdomein.

Via het netwerk van 1.500 advieskantoren en 2,5 miljoen eindklanten komen op dit platform de mobiliteitsdeal, het advies en het financiële pakket samen. Samen met dochterbedrijf UrbanEazy biedt Autoleaseman een breed pakket aan mobiliteitsproducten. Met DAK Mobiliteit kunnen de aangesloten leden bij DAK Intermediairscollectief hun klanten een nieuwe dienst presenteren in de vorm van mobiliteitsadvies. Tegelijkertijd zet MLP de deuren open voor andere samenwerkingsverbanden in de intermediaire markt, waar ook de eerste gesprekken al voor worden gevoerd.

Rijvers is naast directeur van DAK ook als medeoprichter betrokken bij het Mobility Lease Platform. “Het huidige DAK Autolease bood al een succesvolle uitbreiding op de adviesmogelijkheden van onze adviseurs. Met DAK Mobiliteit gaan we nog veel verder en introduceren wij mobiliteit als nieuw adviesdomein bij onze 1.500 aangesloten leden”, licht Rijvers het nieuwe initiatief toe. “Voor deze adviseurs vormen de producten van Autoleaseman en UrbanEazy een prachtig middel om de activiteiten verder te verduurzamen en uit te breiden. Met DAK Mobiliteit kunnen zij hun klanten een mobiliteitsadvies op maat aanbieden.”

Einde losse autopolis

Vanaf 2030 moet elke nieuwe auto die de showroom verlaat elektrisch zijn. In de tussenliggende periode gaat die stip op de horizon de intermediaire distributie van autoverzekeringen compleet op zijn kop zetten, voorspelt Rijvers. “De elektrische auto luidt het einde in van de losse autoverzekering. Dat is een serieuze bedreiging voor de schadeportefeuille. Voor de gemiddelde consument is de elektrische auto gewoonweg te duur. Omdat de aanschafwaarde hoog is, maar de restwaarde van een elektrische auto relatief gezien ook hoog is, resulteert dit in een interessant maandbedrag. Het merendeel van de elektrische auto’s zal dan ook niet gekocht gaan worden, maar met een private lease contract de showroom verlaten. Omdat de autoverzekering onderdeel is van dat contract, zal de verkoop van losse autoverzekeringen snel teruglopen. Die ontwikkeling is overigens in het klein al veel langer gaande. De opgegeven reden ‘overstap naar private lease’ zien we in toenemende mate terug bij royementen op eigen verzoek. Ik kan de adviseurs alleen maar adviseren om hier snel op te anticiperen.”

Het aanbod op het DAK Mobiliteit gaat overigens verder dan auto’s alleen en richt zich eveneens op de Last Mile Solutions, ofwel e-mobiliteit in stad en dorp. In de lokale mobiliteit ziet DAK juist voor de adviseur een rol weggelegd.

“De elektrische auto luidt het einde in van de losse autoverzekering”

Invloed hypotheekbedrag onterecht

Buiten een BKR-registratie staat ook de hypotheek het succes van private lease op dit moment nog in de weg. Bij het bepalen van de maximale hypotheek wordt private lease gezien als een langdurige financiële verplichting, waardoor er (fors) minder geleend kan worden voor de woning. Rijvers verwacht dat die hobbel op termijn geslecht zal worden. “Doordat private lease een maatschappelijk fenomeen gaat worden moet de overheid daar iets mee. Daarnaast is het ook niet uit te leggen. Als jij een oude auto rijdt uit 2005 dan zijn de autokosten compleet onvoorspelbaar. Bij een leasecontract zijn de autokosten van begin tot eind duidelijk. Daarom begrijp ik niet dat private lease zo zwaar wordt belast bij een hypotheekaanvraag. Die kosten heb je ook – en wellicht wel meer - als je een eigen auto rijdt. Maar dan tellen ze minder zwaar mee voor de hypotheek. Daarbij zie je in steeds meer leasevoorwaarden terugkomen dat het contract onder voorwaarden voortijdig beëindigd kan worden, bijvoorbeeld bij ontslag en arbeidsongeschiktheid. Bij DAK werken we met het Private Lease Keurmerk, waarin dit standaard is opgenomen. Dus ook die langdurige financiële verplichting zal op termijn niet langer houdbaar zijn.”

Autopolis verdwijnt

We doen veel, echter geven geen advies

De handelingen die uitbesteed kunnen worden aan Binco zijn telefoonsupport en agenda-, mailbox-, polis- en schadebeheer. De Binco-binnendienstmedewerker behandelt het berichtenverkeer uit naam van het desbetreffende kantoor. Bij schadeverwerking fungeert de binnendienst op afstand als eerstelijns opvang en is de dienst behulpzaam bij het verzenden van documentatie naar verzekeraars en het opvragen van (ontbrekende) informatie bij de klant. De Binco-medewerker kan desgewenst ook de polisgegevens direct aanpassen in de verzekeringsadministratiesystemen, ongeacht of dit een provinciaal, volmacht of eigen aanstelling betreft. Als er iets aan de dekking of premie van de verzekering moet wijzigen, dan volgt een notitie in het CRM-pakket.

Binco voert geen advieswerkzaamheden uit. Dat betekent niet dat de binnendienst-op-afstand een commerciële kans laat lopen. Heeft een klant behoefte aan advies dan wordt daarvan een notitie gemaakt. “Er is immers maar één die de klant goed kan adviseren en dat is natuurlijk de persoonlijke adviseur”, aldus Rijvers. Alle handelingen die Binco voor het advieskantoor doet worden vastgelegd in het CRM-pakket, zodat het advieskantoor alle handelingen, terugbelverzoeken, agendapunten en notities van Binco gemakkelijk terug kan vinden.

De eerste adviseurs werken al met Binco. Zij reageren positief op de nieuwe dienstverlening. Gregor Linneweever van Linneweever Risico & Verzekeringsadvies, laat desgevraagd weten: “Met Binco is het net alsof je met collega’s aan het sparren bent. Zij zijn er voor mij op de momenten dat ik ze nodig heb, bijvoorbeeld als ik even de deur uitga om bij een klant op bezoek te gaan.” Ook Gert Heysteeg van Schimmel Assurantiën nam de proef op de som. “Het is alsof je een extra collega in dienst hebt, maar dan flexibel inzetbaar.”

Autopolis verdwijnt

waar private lease verschijnt

DAK Intermediairscollectief zet haar leden in hun kracht, benadrukt algemeen directeur Tim Rijvers in gesprek met InFinance. Met het nieuwe Mobility Lease Platform, de lancering van het exclusieve hypotheeklabel Groene Hart Hypotheken en de introductie van de binnendienst-op-afstand-functionaliteit Binco, toont DAK aan dat dit geen loze belofte is.

Met de laatst geïntroduceerde dienst Binco (Binnendienst Coöperatief) biedt DAK Intermediairscollectief een binnendienstfunctie voor advieskantoren. De dienst is flexibel en structureel inzetbaar en zorgt ervoor dat de adviseur ook tijdens vakanties, ziekte en drukte bereikbaar is. Binco is ‘Powered by DAK’, maar is beschikbaar voor iedere adviseur in Nederland (voor adviseurs die lid zijn bij DAK gelden wel aangepaste tarieven).

Binco bevat een basispakket met diensten die de binnendienstmedewerker uit naam van het advieskantoor kan uitvoeren. Het is aan de adviseur welke handelingen en diensten hij door de ervaren, WFT-gecertificeerde en klantgerichte medewerkers van Binco laat uitvoeren. De afrekening vindt plaats op basis van een overzichtelijk abonnement met een vast bedrag per handeling. Of het nu gaat om het beantwoorden van een vraag of het verwerken van een mutatie aan een polis, elke activiteit telt als één handeling.

Advieskantoren kunnen kiezen uit drie pakketten: Light (5 handelingen per maand), Regular (15 handelingen per maand) en Heavy (maatwerk met vaste capaciteit). Naast de tarieven voor de Binco-dienstverlening gelden er additionele kosten voor het inregelen. Denk hierbij aan het eenmalig overzetten van klantgegevens in Binco-CRM en het aanmaken van een digitale postbus.

Mark Meinders en Paula Rouhard van de Binco Binnendienst

“Het is alsof je een extra collega in dienst hebt, maar dan flexibel inzetbaar”

Gregor Linneweever van Linneweever Risico & Verzekeringsadvies

Invloed hypotheekbedrag onterecht

Buiten een BKR-registratie staat ook de hypotheek het succes van private lease op dit moment nog in de weg. Bij het bepalen van de maximale hypotheek wordt private lease gezien als een langdurige financiële verplichting, waardoor er (fors) minder geleend kan worden voor de woning. Rijvers verwacht dat die hobbel op termijn geslecht zal worden. “Doordat private lease een maatschappelijk fenomeen gaat worden moet de overheid daar iets mee. Daarnaast is het ook niet uit te leggen. Als jij een oude auto rijdt uit 2005 dan zijn de autokosten compleet onvoorspelbaar. Bij een leasecontract zijn de autokosten van begin tot eind duidelijk. Daarom begrijp ik niet dat private lease zo zwaar wordt belast bij een hypotheekaanvraag. Die kosten heb je ook – en wellicht wel meer - als je een eigen auto rijdt. Maar dan tellen ze minder zwaar mee voor de hypotheek. Daarbij zie je in steeds meer leasevoorwaarden terugkomen dat het contract onder voorwaarden voortijdig beëindigd kan worden, bijvoorbeeld bij ontslag en arbeidsongeschiktheid. Bij DAK werken we met het Private Lease Keurmerk, waarin dit standaard is opgenomen. Dus ook die langdurige financiële verplichting zal op termijn niet langer houdbaar zijn.”

Groene Hart Hypotheken

Met het nieuwe label Groene Hart Hypotheken levert DAK Intermediairscollectief opnieuw een bijdrage aan verdere vergroening van de woningmarkt. Rijvers vertelde er eind december al over in de InFinance-special Kansen & Visie 2022. Deze maand volgde de daadwerkelijke introductie. Groene Hart Hypotheken biedt een hypotheek die zich richt op verduurzaming. Zo ontvangt iedereen die de woning minimaal twee stappen verduurzaamt of een energielabel A heeft of deze verkrijgt na verduurzaming, een extra rentevoordeel. Tulp Group faciliteert het nieuwe label en regelt in samenwerking met DAK een volledige en zeer snelle acceptatie. Een Groene Hart Hypotheek is dan ook enkel exclusief beschikbaar voor de bij DAK aangesloten hypotheekadviseurs.

Rijvers: “In lijn met de noodzaak van verduurzaming hebben we samen met onze gedegen Nederlandse partner Tulp een hypotheek ontwikkeld die volledig in het teken van verduurzaming staat. Op zich is die hypotheek niet zo bijzonder, want ook hier geldt dat als je opschuift met je energielabel, de rente daalt. Wat wél bijzonder is, is dat we heel veel uit handen nemen als het om verduurzamen gaat. Bij verduurzamen beland je immers snel in een oerwoud aan regels, mogelijkheden, apparatuur en subsidies voor de consument. Maar ook voor de adviseur. Ga er maar aan staan: welke keuzes zijn er, wat kan en kost het? En vooral, wat levert het op?”

“We nemen heel veel uit handen als het om verduurzamen gaat”

Van advies tot installatie

Het nieuwe label geeft adviseurs dan ook handvatten om verduurzaming te omarmen in het adviestraject én klanten te ontzorgen bij de realisatie. Hierbij is gekozen voor een nauwe samenwerking met De Energiebespaarders, die daarmee een essentieel onderdeel zijn van de propositie. Rijvers: “Nadat de financiering rond is, gaat de opdracht naar hen en zij nemen als een soort hoofdaannemer alles uit handen. Zoals de adviseur thuis is in het woud van financiële producten en mogelijkheden, zijn ze bij De Energiebespaarders thuis in regels, subsidies, lokale maatregelen en de mogelijkheden. Door onze verregaande samenwerking met dit netwerk versterken wij de positie van de adviseur en zetten wij de leden in hun kracht. De adviseur kan via een online tool direct met de klant aan de slag, zonder dat hij zelf het wiel hoeft uit te vinden.”

Groene adviseurzoeker

De leden van DAK mogen het nieuwe hypotheeklabel aanbieden nadat zij eerst de speciale training van DAK en De Energiebespaarders hebben gevolgd. Op de website van Groene Hart Hypotheken heeft DAK een ‘adviseurzoeker’ geplaatst, die de bij DAK aangesloten hypotheekadviseurs laat zien die de opleiding Duurzaam Wonen en de speciale training van DAK en De Energiebespaarders hebben gevolgd. De zoekmodule is door Advieskeuze.nl geleverd.

Jean Paul Hoogmans, Manager Marketing bij DAK: “Ruim 200 adviseurs namen op 11 januari deel aan het introductie-webinar. Daarna volgde de eerste van een reeks onboarding sessies waarin dertig advieskantoren per sessie wegwijs worden gemaakt met het product, het proces en wat De Energiebespaarders voor de adviseur en zijn klant kunnen betekenen. De kleine groepjes die deelnemen aan de sessies bieden ruimte voor een levendige interactie waar dan ook veel vragen worden gesteld. Je merkt dat de brede ondersteuning die wij met dit nieuwe hypotheeklabel bieden echt van toegevoegde waarde is. Voor de adviseurs die zich nog niet comfortabel voelen bij het adviseren over verduurzaming, hebben we in samenwerking met Lindenhaeghe ook een stukje opleiding toegevoegd. Daarin krijgt de adviseur verschillende adviesvaardigheden aangereikt.”

Na het ‘onboarden’ kunnen de DAK-leden met het exclusieve hypotheeklabel aan de slag. Het aantal aanvragen bereikte sneller dan verwacht al een tweecijferig getal, vertelt Hoogmans. “De leden reageren enthousiast op de nieuwe productpropositie.” Er is overigens bewust gekozen voor een nieuwe naam met een eigen huisstijl, legt Hoogmans uit. “DAK is geen consumentenmerk, Groene Hart Hypotheken wel. Door het exclusief te maken kunnen onze leden zich onderscheiden en groeien in hun kracht.”

Mobiliteitsadviesplatform

Vorig jaar startte DAK met DAK Autolease een nieuw initiatief. Dat smaakte direct naar meer. Tijdens de introductie waar meer dan 400 adviseurs aan deelnamen, ontstond al meteen de vraag naar nieuwe mogelijkheden en ondersteuning. De samenwerking met Autoleaseman, de partner voor DAK Autolease is nu voortgezet in de joint venture Mobility Lease Platform. Door deze hernieuwde samenwerking wordt het aanbod verbreed, DAK Autolease wordt DAK Mobiliteit. Mobiliteit omdat de oplossing niet alleen een auto kan betreffen maar ook een LEV (light Electric Vehicle) of een abonnementskaart voor mobiliteit. Zo krijgen de adviseurs door DAK de beschikking over een nieuw adviesdomein.

Via het netwerk van 1.500 advieskantoren en 2,5 miljoen eindklanten komen op dit platform de mobiliteitsdeal, het advies en het financiële pakket samen. Samen met dochterbedrijf UrbanEazy biedt Autoleaseman een breed pakket aan mobiliteitsproducten. Met DAK Mobiliteit kunnen de aangesloten leden bij DAK Intermediairscollectief hun klanten een nieuwe dienst presenteren in de vorm van mobiliteitsadvies. Tegelijkertijd zet MLP de deuren open voor andere samenwerkingsverbanden in de intermediaire markt, waar ook de eerste gesprekken al voor worden gevoerd.

Rijvers is naast directeur van DAK ook als medeoprichter betrokken bij het Mobility Lease Platform. “Het huidige DAK Autolease bood al een succesvolle uitbreiding op de adviesmogelijkheden van onze adviseurs. Met DAK Mobiliteit gaan we nog veel verder en introduceren wij mobiliteit als nieuw adviesdomein bij onze 1.500 aangesloten leden”, licht Rijvers het nieuwe initiatief toe. “Voor deze adviseurs vormen de producten van Autoleaseman en UrbanEazy een prachtig middel om de activiteiten verder te verduurzamen en uit te breiden. Met DAK Mobiliteit kunnen zij hun klanten een mobiliteitsadvies op maat aanbieden.”

Einde losse autopolis

Vanaf 2030 moet elke nieuwe auto die de showroom verlaat elektrisch zijn. In de tussenliggende periode gaat die stip op de horizon de intermediaire distributie van autoverzekeringen compleet op zijn kop zetten, voorspelt Rijvers. “De elektrische auto luidt het einde in van de losse autoverzekering. Dat is een serieuze bedreiging voor de schadeportefeuille. Voor de gemiddelde consument is de elektrische auto gewoonweg te duur. Omdat de aanschafwaarde hoog is, maar de restwaarde van een elektrische auto relatief gezien ook hoog is, resulteert dit in een interessant maandbedrag. Het merendeel van de elektrische auto’s zal dan ook niet gekocht gaan worden, maar met een private lease contract de showroom verlaten. Omdat de autoverzekering onderdeel is van dat contract, zal de verkoop van losse autoverzekeringen snel teruglopen. Die ontwikkeling is overigens in het klein al veel langer gaande. De opgegeven reden ‘overstap naar private lease’ zien we in toenemende mate terug bij royementen op eigen verzoek. Ik kan de adviseurs alleen maar adviseren om hier snel op te anticiperen.”

Het aanbod op het DAK Mobiliteit gaat overigens verder dan auto’s alleen en richt zich eveneens op de Last Mile Solutions, ofwel e-mobiliteit in stad en dorp. In de lokale mobiliteit ziet DAK juist voor de adviseur een rol weggelegd.

“De elektrische auto luidt het einde in van de losse autoverzekering”

interview