Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
shutterstock_10079355...

verkocht haar advieskantoor

Joke Scheffers-Veerman

Wanneer ga je nadenken over verkoop van je assurantiekantoor? Wat komt daarbij kijken? Wat was de grootste uitdaging tijdens het verkoopproces en wat zijn de tips die deze ondernemers je kunnen geven als je voor die beslissing komt te staan. Vier ‘local heroes’ die deze beslissing hebben genomen vertellen over het hoe en waarom. In deze ‘Aan het woord’ het verhaal van Joke Scheffers-Veerman van (voorheen) Veerman Adviseurs.

Op 19-jarige leeftijd, na een jaartje highschool in Amerika, gaat Joke Veerman (56) aan de slag in het assurantiekantoor van haar vader. “Mijn vader heeft dat kantoor samen met mijn moeder helemaal opgebouwd. Daar heb ik het vak geleerd. Het leukste aan mijn werk is het werken met mensen, welke vragen hebben zij, welke risico’s lopen ze en hoe kan ik ze helpen hun doelen te halen. Mijn hart ligt echt bij het zakelijk advies. Samen met mijn zus, die vijf jaar ouder is, heb ik het kantoor van mijn ouders overgenomen.”

“Mijn zus en ik stonden voor de vraag hoe wij onze groeiambitie naar de toekomst toe konden vormgeven. Mijn zus loopt inmiddels richting haar pensioen, er is geen opvolging en wij wilden gaan samenwerken met een partij die ons steunt in onze groeiambitie en die tegelijkertijd de waarde inziet van een familiebedrijf. Wij wilden per se het assurantiekantoor Veerman – en de bankactiviteiten die wij als zelfstandig adviseur RegioBank uitvoeren – in de bestaande vorm voortzetten. Daarnaast vinden wij het van belang dat onze medewerkers kunnen doorgroeien,” vertelt Joke.

‘Onze groeiambitie strookt met de visie van Veldsink’

Joke en haar zus namen een makelaar in de arm en spraken met veel partijen. “Veel van die partijen kiezen voor centralisatie en ontmantelen van het assurantiekantoor. Dat wilden wij per se niet. Veldsink Groep heeft daar een duidelijke visie in en die strookt met de onze. Lokaal aanwezig zijn, kiezen voor de local heroes en groei nastreven. Het feit dat zij ook een familiebedrijf zijn en weten wat dat betekent, maakte de keuze uiteindelijk heel makkelijk.”

De zussen verkochten een meerderheid van de aandelen aan Veldsink en bleven zelf werkzaam binnen het bedrijf met Joke als vestigingsmanager. “De keuze om zelf betrokken te blijven was makkelijk. Ik vind mijn werk gewoon heel leuk en wil mijn steentje blijven bijdragen aan het bedrijf. Mijn zus is iets minder gaan werken, dus het was ook logisch dat ik de vestigingsmanager werd.”

Keuze voor Veldsink

“De grootste uitdaging was wel om je mond te houden. We hebben het zelfs niet aan onze ouders verteld. Wil je het proces tot een goed einde brengen en zorgen dat er geen onrust ontstaat, dan moet je zo’n stap echt voor jezelf houden. Toen alles eenmaal in kannen en kruiken was en we het onze medewerkers verteld hadden, ontstond er toch wel onrust. Er kwamen vragen waarom we deze keuze hebben gemaakt, waarom we voor Veldsink hebben gekozen, wat het voor het personeel zou betekenen? Dat is logisch en hoort erbij. De transitie naar de automatisering van Veldsink was ook een uitdaging. Dat hebben we afgelopen jaar gedaan en dat iedereen thuiswerkte in verband met corona, hielp daar niet echt aan mee. Dat trok een behoorlijke wissel op ons allemaal.”

Wat was de grootste uitdaging tijdens het proces?

“Als jij in deze markt op zoek bent naar continuïteit voor je bedrijf, is het zeker een aanrader om te onderzoeken wat je mogelijkheden zijn. Je moet je afvragen of je zelfstandig groei kan realiseren of dat je dat door overname van portefeuilles wilt creëren of dat je kiest voor samenwerking en/of verkoop van je bedrijf. Je moet je ook afvragen of je bij verkoop zelf nog actief wilt blijven en wat daar de voor- en nadelen van kunnen zijn. Wij hebben een makelaar in de arm genomen om het verkoopproces te begeleiden. Die heeft vaker met het bijltje gehakt en weet precies wat er moet gebeuren. Dat creëerde bij ons ook rust. Verder hebben wij ervoor gekozen om zelf een minderheidsbelang te houden in het bedrijf.”

Welke tip heb je voor collega-ondernemers?

“Ik moet leren om dingen los te laten. Je hebt als vestigingsmanager een andere rol dan als eigenaar van het bedrijf. Visie en beleid stemmen we in onderling overleg af. We hebben veel overleg met de commercieel manager en bekijken hoe we de toekomst ingaan. Inmiddels hebben we sinds de verkoop in oktober 2019 al twee nieuwe vestigingen mogen verwelkomen. Dat zijn twee kantoren waar we de bankactiviteiten als zelfstandig adviseur van RegioBank aan het opzetten zijn, alsook de verzekerings- en financieringspoot of hypotheken. Onze aandacht gaat nu uit naar het verminderen van administratieve processen, de samenwerking verbreden en nog meer klanten aan ons binden. Onze stip op de horizon is dat wij binnen onze regio een compleet en goed advieskantoor willen zijn voor onze (totaal)klanten. Voorop staat dat we lokaal betrokken willen zijn en blijven.”

Wat was jouw leermoment en hoe ziet de toekomst eruit?

jokescheffers.png

Joke Scheffers-Veerman

Zij verkochten hun advieskantoor…

Deze rubriek is in samenwerking met Veldsink Groep tot stand gekomen. Aan het woord komen:

shutterstock_10079355...

verkocht haar advieskantoor

Joke Scheffers-Veerman

Op 19-jarige leeftijd, na een jaartje highschool in Amerika, gaat Joke Veerman (56) aan de slag in het assurantiekantoor van haar vader. “Mijn vader heeft dat kantoor samen met mijn moeder helemaal opgebouwd. Daar heb ik het vak geleerd. Het leukste aan mijn werk is het werken met mensen, welke vragen hebben zij, welke risico’s lopen ze en hoe kan ik ze helpen hun doelen te halen. Mijn hart ligt echt bij het zakelijk advies. Samen met mijn zus, die vijf jaar ouder is, heb ik het kantoor van mijn ouders overgenomen.”

“Mijn zus en ik stonden voor de vraag hoe wij onze groeiambitie naar de toekomst toe konden vormgeven. Mijn zus loopt inmiddels richting haar pensioen, er is geen opvolging en wij wilden gaan samenwerken met een partij die ons steunt in onze groeiambitie en die tegelijkertijd de waarde inziet van een familiebedrijf. Wij wilden per se het assurantiekantoor Veerman – en de bankactiviteiten die wij als zelfstandig adviseur RegioBank uitvoeren – in de bestaande vorm voortzetten. Daarnaast vinden wij het van belang dat onze medewerkers kunnen doorgroeien,” vertelt Joke.

‘Onze groeiambitie strookt met de visie van Veldsink’

Joke en haar zus namen een makelaar in de arm en spraken met veel partijen. “Veel van die partijen kiezen voor centralisatie en ontmantelen van het assurantiekantoor. Dat wilden wij per se niet. Veldsink Groep heeft daar een duidelijke visie in en die strookt met de onze. Lokaal aanwezig zijn, kiezen voor de local heroes en groei nastreven. Het feit dat zij ook een familiebedrijf zijn en weten wat dat betekent, maakte de keuze uiteindelijk heel makkelijk.”

De zussen verkochten een meerderheid van de aandelen aan Veldsink en bleven zelf werkzaam binnen het bedrijf met Joke als vestigingsmanager. “De keuze om zelf betrokken te blijven was makkelijk. Ik vind mijn werk gewoon heel leuk en wil mijn steentje blijven bijdragen aan het bedrijf. Mijn zus is iets minder gaan werken, dus het was ook logisch dat ik de vestigingsmanager werd.”

Keuze voor Veldsink

jokescheffers.png

Joke Scheffers-Veerman

“De grootste uitdaging was wel om je mond te houden. We hebben het zelfs niet aan onze ouders verteld. Wil je het proces tot een goed einde brengen en zorgen dat er geen onrust ontstaat, dan moet je zo’n stap echt voor jezelf houden. Toen alles eenmaal in kannen en kruiken was en we het onze medewerkers verteld hadden, ontstond er toch wel onrust. Er kwamen vragen waarom we deze keuze hebben gemaakt, waarom we voor Veldsink hebben gekozen, wat het voor het personeel zou betekenen? Dat is logisch en hoort erbij. De transitie naar de automatisering van Veldsink was ook een uitdaging. Dat hebben we afgelopen jaar gedaan en dat iedereen thuiswerkte in verband met corona, hielp daar niet echt aan mee. Dat trok een behoorlijke wissel op ons allemaal.”

Wat was de grootste uitdaging tijdens het proces?

“Als jij in deze markt op zoek bent naar continuïteit voor je bedrijf, is het zeker een aanrader om te onderzoeken wat je mogelijkheden zijn. Je moet je afvragen of je zelfstandig groei kan realiseren of dat je dat door overname van portefeuilles wilt creëren of dat je kiest voor samenwerking en/of verkoop van je bedrijf. Je moet je ook afvragen of je bij verkoop zelf nog actief wilt blijven en wat daar de voor- en nadelen van kunnen zijn. Wij hebben een makelaar in de arm genomen om het verkoopproces te begeleiden. Die heeft vaker met het bijltje gehakt en weet precies wat er moet gebeuren. Dat creëerde bij ons ook rust. Verder hebben wij ervoor gekozen om zelf een minderheidsbelang te houden in het bedrijf.”

Welke tip heb je voor collega-ondernemers?

Zij verkochten hun advieskantoor…

Deze rubriek is in samenwerking met Veldsink Groep tot stand gekomen. Aan het woord komen:

“Ik moet leren om dingen los te laten. Je hebt als vestigingsmanager een andere rol dan als eigenaar van het bedrijf. Visie en beleid stemmen we in onderling overleg af. We hebben veel overleg met de commercieel manager en bekijken hoe we de toekomst ingaan. Inmiddels hebben we sinds de verkoop in oktober 2019 al twee nieuwe vestigingen mogen verwelkomen. Dat zijn twee kantoren waar we de bankactiviteiten als zelfstandig adviseur van RegioBank aan het opzetten zijn, alsook de verzekerings- en financieringspoot of hypotheken. Onze aandacht gaat nu uit naar het verminderen van administratieve processen, de samenwerking verbreden en nog meer klanten aan ons binden. Onze stip op de horizon is dat wij binnen onze regio een compleet en goed advieskantoor willen zijn voor onze (totaal)klanten. Voorop staat dat we lokaal betrokken willen zijn en blijven.”

Wat was jouw leermoment en hoe ziet de toekomst eruit?