Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
shutterstock_10079355...

verkocht zijn advieskantoor

Martin Willemse

Wanneer ga je nadenken over verkoop van je assurantiekantoor? Wat komt daarbij kijken? Wat was de grootste uitdaging tijdens het verkoopproces en wat zijn de tips die deze ondernemers je kunnen geven als je voor die beslissing komt te staan. Vier ‘local heroes’ die deze beslissing hebben genomen vertellen over het hoe en waarom. In deze ‘Aan het woord’ het verhaal van Martin Willemse van (voorheen) Den Hartog Verzekeringen.

Bij toeval is Martin Willemse in de verzekeringsbranche terechtgekomen. “Ik studeerde Frans en Engels aan de lerarenopleiding, maar bedacht dat daar niet mijn roeping lag. Het werd dus militaire dienst en daar kregen we informatie over werken bij Amev en Nationale-Nederlanden. Ik solliciteerde bij beide en NN was de eerste die reageerde. Ik had geen idee waar ik aan begon en wat ik ging doen en had zeker geen verstand van verzekeringen.”

Uiteindelijk werkt hij zestien jaar bij NN en maakt in 1996 de overstap naar een assurantiekantoor. “Dat had ik al veel eerder moeten doen.” In 1997 gaat hij als directeur aan de slag bij Den Hartog Verzekeringen en wordt in 2004 voor 100% eigenaar. “Toen ik kwam werken bij Den Hartog Verzekeringen werkten er acht mensen; dat aantal heb ik uitgebouwd naar twintig mensen en uiteindelijk drie vestigingen in de Alblasserwaard in Ameide, Lopik en IJsselstein.”

‘Het is na ruim veertig jaar tijd voor wat anders’

“Op mijn zestigste kwam ik in contact met een makelaar in assurantieportefeuilles die mij een spiegel voorhield en vroeg hoe ik de toekomst zag. Op dat moment wilde ik tot mijn 65ste doorwerken en het was mij wel duidelijk dat ik geen opvolger had. Hij heeft toen onderzocht wat mijn portefeuille waard zou zijn en dat maakte de keuze voor verkoop aanzienlijk makkelijker. Ik wilde het per se verkopen aan Jan Veldsink. Ons kantoor was al bij serviceprovider VCN aangesloten. We kenden elkaar en daardoor zou de overgang ook makkelijker zijn. Ik had wel een aantal voorwaarden. Zo moest het personeel 1-op-1 mee over. Ik wilde continuïteit voor het bedrijf en voor mijn klanten en de identiteit van mijn bedrijf moest gewaarborgd zijn.”

Wat waren de afwegingen om Den Hartog Verzekeringen te verkopen?

“Mijn grootste uitdaging was dat ik zelf rustig bleef. Tijdens zo’n proces zijn er altijd wel een aantal zaken die jezelf anders aangepakt zou hebben. Als je eigen baas bent, neem je makkelijker en sneller beslissingen. In een organisatie met de omvang van de Veldsink Groep loopt de besluitvorming over meerdere schijven en dat was ik niet gewend.”

Wat was de grootste uitdaging tijdens het overnameproces?

“Blijf vooral met elkaar in gesprek en maak duidelijke afspraken hoe de aanpak is. Maak als overnemende partij ook gebruik van de kennis en expertise bij directie en medewerkers van het kantoor. Goed communiceren met elkaar is en blijft key.”

Wat was jouw leermoment dat je graag aan anderen wilt meegeven?

“Ik hou er een goed gevoel aan over. Het belangrijkste voordeel is dat je in zee gaat met een grote partij, waardoor de continuïteit gewaarborgd is. De uiteindelijk verkoopdatum lag al op 11 juli 2019. Ik zou tot 1 juni 2020 betrokken blijven. Dat is uiteindelijk eind oktober 2020 geworden. Het kostte iets meer moeite om de juiste persoon te vinden die als meewerkend voorman de kar van Veldsink Den Hartog ging trekken. Daardoor heb ik wel alles goed kunnen overdragen, zijn er geen losse eindjes meer en kan ik genieten van mijn pensioen. Mijn werk was klaar.”

Wat betekent dit hele proces voor jou?

martinwillemse.png

Martin Willemse

Zij verkochten hun advieskantoor…

Deze rubriek is in samenwerking met Veldsink Groep tot stand gekomen. Aan het woord komen:

shutterstock_10079355...

verkocht zijn advieskantoor

Martin Willemse

Bij toeval is Martin Willemse in de verzekeringsbranche terechtgekomen. “Ik studeerde Frans en Engels aan de lerarenopleiding, maar bedacht dat daar niet mijn roeping lag. Het werd dus militaire dienst en daar kregen we informatie over werken bij Amev en Nationale-Nederlanden. Ik solliciteerde bij beide en NN was de eerste die reageerde. Ik had geen idee waar ik aan begon en wat ik ging doen en had zeker geen verstand van verzekeringen.”

Uiteindelijk werkt hij zestien jaar bij NN en maakt in 1996 de overstap naar een assurantiekantoor. “Dat had ik al veel eerder moeten doen.” In 1997 gaat hij als directeur aan de slag bij Den Hartog Verzekeringen en wordt in 2004 voor 100% eigenaar. “Toen ik kwam werken bij Den Hartog Verzekeringen werkten er acht mensen; dat aantal heb ik uitgebouwd naar twintig mensen en uiteindelijk drie vestigingen in de Alblasserwaard in Ameide, Lopik en IJsselstein.”

‘Het is na ruim veertig jaar tijd voor wat anders’

“Op mijn zestigste kwam ik in contact met een makelaar in assurantieportefeuilles die mij een spiegel voorhield en vroeg hoe ik de toekomst zag. Op dat moment wilde ik tot mijn 65ste doorwerken en het was mij wel duidelijk dat ik geen opvolger had. Hij heeft toen onderzocht wat mijn portefeuille waard zou zijn en dat maakte de keuze voor verkoop aanzienlijk makkelijker. Ik wilde het per se verkopen aan Jan Veldsink. Ons kantoor was al bij serviceprovider VCN aangesloten. We kenden elkaar en daardoor zou de overgang ook makkelijker zijn. Ik had wel een aantal voorwaarden. Zo moest het personeel 1-op-1 mee over. Ik wilde continuïteit voor het bedrijf en voor mijn klanten en de identiteit van mijn bedrijf moest gewaarborgd zijn.”

Wat waren de afwegingen om Den Hartog Verzekeringen te verkopen?

martinwillemse.png

Martin Willemse

“Mijn grootste uitdaging was dat ik zelf rustig bleef. Tijdens zo’n proces zijn er altijd wel een aantal zaken die jezelf anders aangepakt zou hebben. Als je eigen baas bent, neem je makkelijker en sneller beslissingen. In een organisatie met de omvang van de Veldsink Groep loopt de besluitvorming over meerdere schijven en dat was ik niet gewend.”

Wat was de grootste uitdaging tijdens het overnameproces?

“Blijf vooral met elkaar in gesprek en maak duidelijke afspraken hoe de aanpak is. Maak als overnemende partij ook gebruik van de kennis en expertise bij directie en medewerkers van het kantoor. Goed communiceren met elkaar is en blijft key.”

Wat was jouw leermoment dat je graag aan anderen wilt meegeven?

Zij verkochten hun advieskantoor…

Deze rubriek is in samenwerking met Veldsink Groep tot stand gekomen. Aan het woord komen:

“Ik hou er een goed gevoel aan over. Het belangrijkste voordeel is dat je in zee gaat met een grote partij, waardoor de continuïteit gewaarborgd is. De uiteindelijk verkoopdatum lag al op 11 juli 2019. Ik zou tot 1 juni 2020 betrokken blijven. Dat is uiteindelijk eind oktober 2020 geworden. Het kostte iets meer moeite om de juiste persoon te vinden die als meewerkend voorman de kar van Veldsink Den Hartog ging trekken. Daardoor heb ik wel alles goed kunnen overdragen, zijn er geen losse eindjes meer en kan ik genieten van mijn pensioen. Mijn werk was klaar.”

Wat betekent dit hele proces voor jou?