Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
shutterstock_10079355...

verkocht zijn advieskantoor

Robert Scholten

Wanneer ga je nadenken over verkoop van je assurantiekantoor? Wat komt daarbij kijken? Wat was de grootste uitdaging tijdens het verkoopproces en wat zijn de tips die deze ondernemers je kunnen geven als je voor die beslissing komt te staan. Vier ‘local heroes’ die deze beslissing hebben genomen vertellen over het hoe en waarom. In deze ‘Aan het woord’ het verhaal van Robert Scholten van (voorheen) Robert Scholten Verzekeringen & Hypotheken.

Het is een opeenstapeling van zaken die Robert Scholten (54) doet besluiten om zijn assurantiekantoor in Bathmen te verkopen. “Het is nooit maar één puzzelstukje, maar wat mij vooral ging tegenstaan was alle bureaucratie waar je als klein kantoor mee te maken krijgt. Doorslaggevend was wel dat mijn vrouw zei: ik mis je vreugde en enthousiasme in je werk, dat ken ik niet van je!! Dat was de druppel.”

Robert heeft het vak van voren naar achteren geleerd op de interne tussenpersonenopleiding van Nationale-Nederlanden. “Ik werkte in 1987 al op een assurantiekantoor in Kampen in de buitendienst. Daarna ben ik in 1988 voor negen maanden in opleiding geweest bij Nationale-Nederlanden. Daar heb ik veel geleerd. Na zeven jaar, ik was toen 28, dacht ik bij mijzelf dit kan ik ook zelf doen. Mijn toenmalige districtsmanager zei ‘hè hè, kom je nu eindelijk met dat voorstel'. Toen wist ik genoeg en ben ik mijn assurantiekantoor in Bathmen gestart. Begonnen met niets en nu 25 jaar later gaan we verder onder de vlag van de Veldsink Groep.”

‘Ik was de bureaucratie zat en wilde weer adviseren’

“Ik heb contact opgenomen met Jan Peter Bouter van Confidentia om te praten over de toekomst van mijn bedrijf. Hij stelde een aantal zeer relevante vragen en ik wist dat ik niet meer zeven dagen per week aan het werk wilde zijn, wel wilde blijven adviseren en ook betrokken wilde blijven bij mijn eigen bedrijf. Het is tenslotte toch je kindje. Ik heb alle stukken naar hem opgestuurd, onder meer voor de waardebepaling van mijn kantoor. Hij kwam terug met een voorstel en vervolgens met een lijstje van mogelijke kopers”, vertelt Robert.

“De naam Veldsink sprong er daarbij tussenuit in positieve zin. Het is ook een familiebedrijf, zijn ook gestart op een zolderkamer, ze wilden het kantoor behouden zoals het nu is, willen verder met de mensen die er nu werken en ze zochten assurantiekantoren, liefst met RegioBank. Zij zoeken local heroes en wij zijn een local hero. We komen allemaal uit het dorp en we hebben ook allemaal een functie in het dorp. De klik was er gewoon.”

Hoe ben je bij Veldsink terecht gekomen?

“Ik leidde een dubbelleven voorafgaand aan het zetten van de handtekeningen. Ik heb er zes maanden lang met niemand anders dan met mijn vrouw over kunnen praten. Ik deed alle gesprekken met externe partijen zelf. Op de dag dat ik 25 jaar bestond, 1 december 2020, zat ik in Nuenen om mijn handtekening te zetten. Toen ik naderhand in de auto stapte vroeg mijn vrouw of ik blij was. Ja, ik was blij, maar het voelde ook heel raar om mijn kindje te verkopen. Dat ik terugging in loondienst en dat ik mijn 100% onafhankelijkheid inleverde. Ik ben blij met mijn keuze en blij dat ik als vestigingsmanager betrokken ben en blijf bij mijn kindje. Het moest wel allemaal een plek krijgen.”

Een andere uitdaging was dat Robert een paar dagen na de ondertekening zijn medewerkers het nieuws moest vertellen. “Op 4 december vierden we Sinterklaas en in plaats van een gedicht had ik een tekst van drie A4’tjes om te vertellen over het waarom van mijn keuze en wat dit naar de toekomst toe betekent. Het was een middag met een lach en een traan. Dat kan ik je wel vertellen.”

Wat was je grootste uitdaging tijdens dit proces?

“De belangrijkste tip is om te sparren met iemand die je kan helpen bij de afweging. Ik heb gekozen voor een makelaar en daar kon ik al mijn vragen en onzekerheden kwijt. Ik werd gewoon echt goed geholpen. Ik kan het iedereen aanraden om verkoop te overwegen. Ik heb afscheid kunnen nemen van alle administratieve ballast. Kijkend naar de toekomst zetten we nu forse stappen op het gebied van automatisering. Ik kan gebruikmaken van de volmacht. Steeds vaker liep ik tegen het hokjesdenken van provinciale verzekeraars aan en kon ik het risico niet onderbrengen. Dat kan nu wel. Ik kan zelf weer meer op pad naar klanten, kan meer naar buiten omdat er een tweede hypotheekadviseur bij komt. Die stap had ik alleen niet kunnen maken.”

“Het voelt goed om onder de paraplu van Veldsink – die bewust samenwerken met regionale kantoren – mijn carrière verder te vervolgen. Wat mij betreft heeft het louter voordelen.”

Heb je nog tips en hoe ziet de toekomst eruit?

robertscholten.png

Robert Scholten

Zij verkochten hun advieskantoor…

Deze rubriek is in samenwerking met Veldsink Groep tot stand gekomen. Aan het woord komen:

shutterstock_10079355...

verkocht zijn advieskantoor

Robert Scholten

Het is een opeenstapeling van zaken die Robert Scholten (54) doet besluiten om zijn assurantiekantoor in Bathmen te verkopen. “Het is nooit maar één puzzelstukje, maar wat mij vooral ging tegenstaan was alle bureaucratie waar je als klein kantoor mee te maken krijgt. Doorslaggevend was wel dat mijn vrouw zei: ik mis je vreugde en enthousiasme in je werk, dat ken ik niet van je!! Dat was de druppel.”

Robert heeft het vak van voren naar achteren geleerd op de interne tussenpersonenopleiding van Nationale-Nederlanden. “Ik werkte in 1987 al op een assurantiekantoor in Kampen in de buitendienst. Daarna ben ik in 1988 voor negen maanden in opleiding geweest bij Nationale-Nederlanden. Daar heb ik veel geleerd. Na zeven jaar, ik was toen 28, dacht ik bij mijzelf dit kan ik ook zelf doen. Mijn toenmalige districtsmanager zei ‘hè hè, kom je nu eindelijk met dat voorstel'. Toen wist ik genoeg en ben ik mijn assurantiekantoor in Bathmen gestart. Begonnen met niets en nu 25 jaar later gaan we verder onder de vlag van de Veldsink Groep.”

‘Ik was de bureaucratie zat en wilde weer adviseren’

“Ik heb contact opgenomen met Jan Peter Bouter van Confidentia om te praten over de toekomst van mijn bedrijf. Hij stelde een aantal zeer relevante vragen en ik wist dat ik niet meer zeven dagen per week aan het werk wilde zijn, wel wilde blijven adviseren en ook betrokken wilde blijven bij mijn eigen bedrijf. Het is tenslotte toch je kindje. Ik heb alle stukken naar hem opgestuurd, onder meer voor de waardebepaling van mijn kantoor. Hij kwam terug met een voorstel en vervolgens met een lijstje van mogelijke kopers”, vertelt Robert.

“De naam Veldsink sprong er daarbij tussenuit in positieve zin. Het is ook een familiebedrijf, zijn ook gestart op een zolderkamer, ze wilden het kantoor behouden zoals het nu is, willen verder met de mensen die er nu werken en ze zochten assurantiekantoren, liefst met RegioBank. Zij zoeken local heroes en wij zijn een local hero. We komen allemaal uit het dorp en we hebben ook allemaal een functie in het dorp. De klik was er gewoon.”

Hoe ben je bij Veldsink terecht gekomen?

robertscholten.png

Robert Scholten

“Ik leidde een dubbelleven voorafgaand aan het zetten van de handtekeningen. Ik heb er zes maanden lang met niemand anders dan met mijn vrouw over kunnen praten. Ik deed alle gesprekken met externe partijen zelf. Op de dag dat ik 25 jaar bestond, 1 december 2020, zat ik in Nuenen om mijn handtekening te zetten. Toen ik naderhand in de auto stapte vroeg mijn vrouw of ik blij was. Ja, ik was blij, maar het voelde ook heel raar om mijn kindje te verkopen. Dat ik terugging in loondienst en dat ik mijn 100% onafhankelijkheid inleverde. Ik ben blij met mijn keuze en blij dat ik als vestigingsmanager betrokken ben en blijf bij mijn kindje. Het moest wel allemaal een plek krijgen.”

Een andere uitdaging was dat Robert een paar dagen na de ondertekening zijn medewerkers het nieuws moest vertellen. “Op 4 december vierden we Sinterklaas en in plaats van een gedicht had ik een tekst van drie A4’tjes om te vertellen over het waarom van mijn keuze en wat dit naar de toekomst toe betekent. Het was een middag met een lach en een traan. Dat kan ik je wel vertellen.”

Wat was je grootste uitdaging tijdens dit proces?

“De belangrijkste tip is om te sparren met iemand die je kan helpen bij de afweging. Ik heb gekozen voor een makelaar en daar kon ik al mijn vragen en onzekerheden kwijt. Ik werd gewoon echt goed geholpen. Ik kan het iedereen aanraden om verkoop te overwegen. Ik heb afscheid kunnen nemen van alle administratieve ballast. Kijkend naar de toekomst zetten we nu forse stappen op het gebied van automatisering. Ik kan gebruikmaken van de volmacht. Steeds vaker liep ik tegen het hokjesdenken van provinciale verzekeraars aan en kon ik het risico niet onderbrengen. Dat kan nu wel. Ik kan zelf weer meer op pad naar klanten, kan meer naar buiten omdat er een tweede hypotheekadviseur bij komt. Die stap had ik alleen niet kunnen maken.”

“Het voelt goed om onder de paraplu van Veldsink – die bewust samenwerken met regionale kantoren – mijn carrière verder te vervolgen. Wat mij betreft heeft het louter voordelen.”

Heb je nog tips en hoe ziet de toekomst eruit?

Zij verkochten hun advieskantoor…

Deze rubriek is in samenwerking met Veldsink Groep tot stand gekomen. Aan het woord komen: