Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
column

Ondertussen creëren we met het HDN Duurzaamheidsdashboard ook steeds meer inzicht, door de hele keten heen. Want meten is weten, hoe cliché ook. Waar gaat het de goede kant op, waar knelt het? Daarop kunnen we actie ondernemen. En wat als mensen verduurzaming met eigen geld financieren, na het hypotheektraject? Tja, daar heb je als geldvertrekker of adviseur geen zicht op, en dus belanden er geen data in het dashboard. Een idee: geef een nieuw, gratis energielabel als een klant kan bewijzen dat hij er eigen geld in steekt. Zo maken we de registratie nog zuiverder en heb je als belegger gelijk meerwaarde. Hoe lekker is het als je kunt aantonen dat je portefeuille toch een stuk duurzamer is dan in de boeken staat?

Je kent ‘m vast nog wel, die bekende slogan uit mijn jeugd: een beter milieu begint bij jezelf. Maar weet je, dan leg je de bal bij de consument. Ik zou zeggen: een beter milieu begint bij ons allemaal, van politiek tot intermediair en aanbieders. Naar de hypotheekaanvraag kijken is één, maar laten we vooral ook de portefeuilles meenemen en verduurzamen. Waar wachten we nog op?

Zuiver registreren

Voorbeeld doet volgen

Ja, ik schrik ervan, maar het verbaast me niet. Het verklaart wel waarom in slechts 10% van de hypotheekaanvragen Energie Besparende Voorzieningen (EBV) of Energiebespaar Budget (EBB) is meegenomen. Los van aanbieders die dit standaard meenemen in de offerte. Vooral voor klanten ‘in beheer’ vinden intermediairs het lastig het budget voor verduurzaming rond te krijgen. Het proces is voor deze groep nog lang niet altijd strak ingeregeld bij aanbieders. We denken dat we zo groen bezig zijn, maar eigenlijk zijn we nog een stel groentjes. Laat ik vooropstellen: de consument kan er niets aan doen. 

Het is aan ons om ‘m aan de hand te nemen, om mee te denken over oplossingen. En, goed voorbeeld doet goed volgen. Daarom werden er tijdens het SEH Congres op 8 juni de eerste SEH Duurzaamheidsawards uitgereikt, een initiatief van Sectorcollectief Duurzaam Wonen, SEH en HDN. Winnaars PlannersDesk uit Arnhem (categorie advieskantoren) en Triodos Bank (categorie aanbieders) laten zien hoe je dat doet, verduurzaming écht in je adviesgesprek en hypotheekpropositie meenemen. Heel inspirerend, vind ik zelf.

Dat we aan de bak moeten zien we ook terug in de hypotheek- en woondoelen uit het Klimaatakkoord. Geen kleine jongens, hoor. In 2050 moet wonen energieneutraal zijn en al over acht (!) jaar moeten 1,5 miljoen woningen zover zijn. Eigenwoningbezitters hebben er in ieder geval best zin in, zo lijkt het nu. Bijna de helft wil zijn woning verduurzamen, blijkt uit onderzoek van ABN Amro in mei. Maar hoe je dit financiert? Géén idee, antwoordde meer dan de helft. Zo weet 57% niet dat je bij de aankoop van een duurzame woning extra kunt lenen. Vergelijkbare percentages gelden voor andere opties, zoals de verhoging van je hypotheek bij energiebesparende maatregelen. Of korting op de hypotheekrente als je een duurzame woning koopt of bouwt. Er is dus wel aanbod, maar de consument weet het niet.

We denken dat we zo groen bezig zijn, maar eigenlijk zijn we nog een stel groentjes

Auteur Merlyn van den Berg is Bestuurder HDN

Verduurzaming, we hebben er onze mond vol van. En terecht natuurlijk. Klimaatverandering is geen ver-van-ons-bed-show meer over smeltende poolkappen, of verdwijnende eilandjes in de Stille Oceaan. Het is hier. Kijk naar Limburg vorig jaar, de terugkerende droogte, de plensbuien, de bloedhete zomers. We moeten aan de bak, zo simpel is het. Ook in de hypotheeksector. Ik zou zeggen, juíst in onze sector.

We zijn een stel groentjes

Ondertussen creëren we met het HDN Duurzaamheidsdashboard ook steeds meer inzicht, door de hele keten heen. Want meten is weten, hoe cliché ook. Waar gaat het de goede kant op, waar knelt het? Daarop kunnen we actie ondernemen. En wat als mensen verduurzaming met eigen geld financieren, na het hypotheektraject? Tja, daar heb je als geldvertrekker of adviseur geen zicht op, en dus belanden er geen data in het dashboard. Een idee: geef een nieuw, gratis energielabel als een klant kan bewijzen dat hij er eigen geld in steekt. Zo maken we de registratie nog zuiverder en heb je als belegger gelijk meerwaarde. Hoe lekker is het als je kunt aantonen dat je portefeuille toch een stuk duurzamer is dan in de boeken staat?

Je kent ‘m vast nog wel, die bekende slogan uit mijn jeugd: een beter milieu begint bij jezelf. Maar weet je, dan leg je de bal bij de consument. Ik zou zeggen: een beter milieu begint bij ons allemaal, van politiek tot intermediair en aanbieders. Naar de hypotheekaanvraag kijken is één, maar laten we vooral ook de portefeuilles meenemen en verduurzamen. Waar wachten we nog op?

Zuiver registreren

We denken dat we zo groen bezig zijn, maar eigenlijk zijn we nog een stel groentjes

Voorbeeld doet volgen

Ja, ik schrik ervan, maar het verbaast me niet. Het verklaart wel waarom in slechts 10% van de hypotheekaanvragen Energie Besparende Voorzieningen (EBV) of Energiebespaar Budget (EBB) is meegenomen. Los van aanbieders die dit standaard meenemen in de offerte. Vooral voor klanten ‘in beheer’ vinden intermediairs het lastig het budget voor verduurzaming rond te krijgen. Het proces is voor deze groep nog lang niet altijd strak ingeregeld bij aanbieders. We denken dat we zo groen bezig zijn, maar eigenlijk zijn we nog een stel groentjes. Laat ik vooropstellen: de consument kan er niets aan doen. 

Het is aan ons om ‘m aan de hand te nemen, om mee te denken over oplossingen. En, goed voorbeeld doet goed volgen. Daarom werden er tijdens het SEH Congres op 8 juni de eerste SEH Duurzaamheidsawards uitgereikt, een initiatief van Sectorcollectief Duurzaam Wonen, SEH en HDN. Winnaars PlannersDesk uit Arnhem (categorie advieskantoren) en Triodos Bank (categorie aanbieders) laten zien hoe je dat doet, verduurzaming écht in je adviesgesprek en hypotheekpropositie meenemen. Heel inspirerend, vind ik zelf.

Dat we aan de bak moeten zien we ook terug in de hypotheek- en woondoelen uit het Klimaatakkoord. Geen kleine jongens, hoor. In 2050 moet wonen energieneutraal zijn en al over acht (!) jaar moeten 1,5 miljoen woningen zover zijn. Eigenwoningbezitters hebben er in ieder geval best zin in, zo lijkt het nu. Bijna de helft wil zijn woning verduurzamen, blijkt uit onderzoek van ABN Amro in mei. Maar hoe je dit financiert? Géén idee, antwoordde meer dan de helft. Zo weet 57% niet dat je bij de aankoop van een duurzame woning extra kunt lenen. Vergelijkbare percentages gelden voor andere opties, zoals de verhoging van je hypotheek bij energiebesparende maatregelen. Of korting op de hypotheekrente als je een duurzame woning koopt of bouwt. Er is dus wel aanbod, maar de consument weet het niet.

Auteur Merlyn van den Berg is Bestuurder HDN

Verduurzaming, we hebben er onze mond vol van. En terecht natuurlijk. Klimaatverandering is geen ver-van-ons-bed-show meer over smeltende poolkappen, of verdwijnende eilandjes in de Stille Oceaan. Het is hier. Kijk naar Limburg vorig jaar, de terugkerende droogte, de plensbuien, de bloedhete zomers. We moeten aan de bak, zo simpel is het. Ook in de hypotheeksector. Ik zou zeggen, juíst in onze sector.

We zijn een stel groentjes

column