Buiten het Fort was het warm; binnen aangenaam koel. Dat hielp waarschijnlijk de creativiteit, want per sessie werden er tientallen toepassingen bedacht en besproken. Een greep uit de tientallen door de deelnemers bedachte toepassingen van gedragspsychologische technieken:
bij Framing (het liefst emotioneel uitlichten van een eigenschap): niet spreken over een hypothecaire lening (kost geld) maar over realiseren van woongenot (wat het je brengt!).
bij Social Proof (overtuigen op basis van gedrag van anderen): melden dat 9 van de 10 relaties de OTD digitaal ondertekent.
bij Altercasting (iemand aanspreken op zijn sociale rol en de daarbij horende eigenschappen en gedrag): een relatie aanspreken op het feit dat hij grootouder is als het gaat om het financieren van een nieuwe, gezellige tuin waar de familie graag komt.
Te veel om allemáál binnen de beschikbare tijd van de workshop te behandelen. Daarom konden de deelnemers hun ideeën op een kaartje schrijven en bij ons in de zaal achterlaten voor feedback. Dát hebben we geweten: we waren aansluitend enkele volle avonden bezig om iedereen individueel tips en complimenten te geven!
Dat hebben we met veel plezier gedaan. Het is natuurlijk fantastisch om te merken dat iedereen gedragspsychologie in de financiële dienstverlening zo waardevol vindt!
Daarvoor zijn in de gedragspsychologie enkele honderden technieken ontdekt en onderzocht. Gedragsmarketeer Paul de Heer had er zeven geselecteerd: Implementatie Intenties, Hobson’s Choice +1, Framing, Anchoring, Labeling, Altercasting en Evoking Freedom. Technieken die we eerder ook presenteerden in onze reeks gepubliceerde Small Talks.
Na de uitleg ervan gingen de deelnemers zelf aan de slag om voor hun eigen praktijk concrete toepassingen te bedenken. Bijvoorbeeld voor campagnes en voor reguliere commerciële en procesmatige gedragsuitdagingen. Hoe zorg je ervoor dat een prospect ‘ja’ zegt op jouw aanbod? Of jouw digitale communicatie verkiest bóven bellen?
Zo vertelde gedragspsycholoog Mischa Coster in een bondige presentatie hoe ons onbewuste brein in essentie werkt en nuttig werk doet. We moeten dagelijks zo’n 35.000 beslissingen nemen. Dat lukt nooit met het rationele ‘denkende’ deel van ons brein. Daarom helpen de onbewuste breinprocessen ons om tóch ons beslissingsquotum te halen om de dag goed door te komen.
Mischa legde uit hoe dit in systeem 1 van ons brein werkt met zogenaamde biases en heuristieken. Maar ook dat slechts in een beperkt aantal gevallen het rationele deel van ons brein (systeem 2) aan het werk gaat. Omdat het merendeel van onze beslissingen – ook de financiële! – in de basis genomen wordt door ons onbewuste brein moeten we daarop inzetten als we richting willen geven aan gedrag.
Tijdens dit event voor binnendienstmedewerkers presenteerden we in vier interactieve workshops telkens 7 aansprekende technieken en bedachten de deelnemers zelf ter plekke hierbij tientallen praktijktoepassingen.
In onze column ‘Guideology Small Talks’ belichten we elke maand voor de lezers van InFinance en het Client Officer platform een gedragspsychologische techniek met praktijktoepassingen in de financiële dienstverlening. Het is natuurlijk nóg leuker om dit interactief en met een live publiek te doen, en dat deden we tijdens HypoTop 2023 in Fort Voordorp.
Guideology Small Talks
Deze maandelijks terugkerende rubriek met informatie over de praktische toepassing van gedragspsychologie – speciaal voor professionals in de financiële dienstverlening – wordt verzorgd door gedragspsycholoog Mischa Coster en gedragsmarketeer Paul de Heer.
Met hun bureau Guideology helpen zij financiële dienstverleners en adviseurs om het gedrag van klanten te begeleiden naar de juiste – wederzijds profijtelijke – beslissingen en daarop gebaseerd concreet gedrag door het gebruik van wetenschappelijk bewezen technieken en strategieën uit de gedragspsychologie.
Lees meer op:
populair op Hypotop 2023!
Gedragspsychologie
Buiten het Fort was het warm; binnen aangenaam koel. Dat hielp waarschijnlijk de creativiteit, want per sessie werden er tientallen toepassingen bedacht en besproken. Een greep uit de tientallen door de deelnemers bedachte toepassingen van gedragspsychologische technieken:
bij Framing (het liefst emotioneel uitlichten van een eigenschap): niet spreken over een hypothecaire lening (kost geld) maar over realiseren van woongenot (wat het je brengt!).
bij Social Proof (overtuigen op basis van gedrag van anderen): melden dat 9 van de 10 relaties de OTD digitaal ondertekent.
bij Altercasting (iemand aanspreken op zijn sociale rol en de daarbij horende eigenschappen en gedrag): een relatie aanspreken op het feit dat hij grootouder is als het gaat om het financieren van een nieuwe, gezellige tuin waar de familie graag komt.
Te veel om allemáál binnen de beschikbare tijd van de workshop te behandelen. Daarom konden de deelnemers hun ideeën op een kaartje schrijven en bij ons in de zaal achterlaten voor feedback. Dát hebben we geweten: we waren aansluitend enkele volle avonden bezig om iedereen individueel tips en complimenten te geven!
Dat hebben we met veel plezier gedaan. Het is natuurlijk fantastisch om te merken dat iedereen gedragspsychologie in de financiële dienstverlening zo waardevol vindt!
Daarvoor zijn in de gedragspsychologie enkele honderden technieken ontdekt en onderzocht. Gedragsmarketeer Paul de Heer had er zeven geselecteerd: Implementatie Intenties, Hobson’s Choice +1, Framing, Anchoring, Labeling, Altercasting en Evoking Freedom. Technieken die we eerder ook presenteerden in onze reeks gepubliceerde Small Talks.
Na de uitleg ervan gingen de deelnemers zelf aan de slag om voor hun eigen praktijk concrete toepassingen te bedenken. Bijvoorbeeld voor campagnes en voor reguliere commerciële en procesmatige gedragsuitdagingen. Hoe zorg je ervoor dat een prospect ‘ja’ zegt op jouw aanbod? Of jouw digitale communicatie verkiest bóven bellen?
Zo vertelde gedragspsycholoog Mischa Coster in een bondige presentatie hoe ons onbewuste brein in essentie werkt en nuttig werk doet. We moeten dagelijks zo’n 35.000 beslissingen nemen. Dat lukt nooit met het rationele ‘denkende’ deel van ons brein. Daarom helpen de onbewuste breinprocessen ons om tóch ons beslissingsquotum te halen om de dag goed door te komen.
Mischa legde uit hoe dit in systeem 1 van ons brein werkt met zogenaamde biases en heuristieken. Maar ook dat slechts in een beperkt aantal gevallen het rationele deel van ons brein (systeem 2) aan het werk gaat. Omdat het merendeel van onze beslissingen – ook de financiële! – in de basis genomen wordt door ons onbewuste brein moeten we daarop inzetten als we richting willen geven aan gedrag.
Tijdens dit event voor binnendienstmedewerkers presenteerden we in vier interactieve workshops telkens 7 aansprekende technieken en bedachten de deelnemers zelf ter plekke hierbij tientallen praktijktoepassingen.
In onze column ‘Guideology Small Talks’ belichten we elke maand voor de lezers van InFinance en het Client Officer platform een gedragspsychologische techniek met praktijktoepassingen in de financiële dienstverlening. Het is natuurlijk nóg leuker om dit interactief en met een live publiek te doen, en dat deden we tijdens HypoTop 2023 in Fort Voordorp.
Guideology Small Talks
Deze maandelijks terugkerende rubriek met informatie over de praktische toepassing van gedragspsychologie – speciaal voor professionals in de financiële dienstverlening – wordt verzorgd door gedragspsycholoog Mischa Coster en gedragsmarketeer Paul de Heer.
Met hun bureau Guideology helpen zij financiële dienstverleners en adviseurs om het gedrag van klanten te begeleiden naar de juiste – wederzijds profijtelijke – beslissingen en daarop gebaseerd concreet gedrag door het gebruik van wetenschappelijk bewezen technieken en strategieën uit de gedragspsychologie.
Lees meer op:
populair op Hypotop 2023!
Gedragspsychologie