Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
interview

5 vragen die elke ondernemer zichzelf zou moeten stellen:

1. Waarom ben je ondernemer geworden? Is dat om miljonair te worden of faciliteert de onderneming jouw geluk?

2. Streef je een bepaalde droom na en streven de mensen waarmee je onderneemt dezelfde droom na?

3. Welke route heb je gekozen om je eindbestemming te bereiken? En heb je voldoende tussenstops ingebouwd om je motivatie, ambitie en energie vast te houden?

4. Ken je het reisgezelschap waarmee je op pad bent?

5. Welke herinneringen wil je elk jaar kunnen vastleggen?

Zomerbijeenkomst voor ondernemende adviseurs

Op donderdag 14 september organiseert Beek & Beek op landgoed Bosch en Duin in Udenhout een zomerbijeenkomst voor ondernemers in de financiële dienstverlening. In groepen van maximaal 15 deelnemers sparren eigenaren van advieskantoren en hypotheek-/verzekeringsadviseurs met elkaar over een diversiteit aan onderwerpen. Daarnaast staan er inspirerende sprekers op het programma en is er voldoende ruimte voor eigen inbreng van onderwerpen. Regio-exclusiviteit aan de tafels zorgt ervoor dat de deelnemers vrijuit kunnen praten over hun plannen en keuzes. De bijeenkomst wordt afgesloten met een netwerkborrel.

Rolf: “Het is een bijeenkomst waar financieel adviseurs en ondernemers met elkaar in gesprek gaan over onderwerpen die de experts aandragen, maar ook die ze zelf kunnen inbrengen. Toets een besluit waar je voor staat bij collega’s die deze keuze misschien al eens hebben gemaakt of laat je inspireren door de ideeën die zij aandragen. Er speelt op dit moment veel in de financiële branche. Ga je verkopen of niet? Hoe vang je de hypotheekdip op? Zijn verzuim en pensioen een gat in de markt? Hoe trek ik de juiste mensen aan en hoe kan ik ze behouden voor mijn bedrijf? Je staat niet alleen in die keuzes. Door met gelijkgestemden te sparren en elkaar te inspireren kun je weloverwogen beslissingen nemen.”

Business Essentie Academie

In mei heeft Beek & Beek de Business Essentie Academie gelanceerd voor ondernemers, managers en teamleiders die leiding geven aan 2 tot 20 medewerkers. Op dit platform vinden zij digitale opleidingen, bestaande uit videolessen, lesstof, opdrachten en hand-outs. In september wordt er de nieuwste training toegevoegd. In 8 modules leren de cursisten onder andere de essentie van het persoonlijke ondernemerschap, teamontwikkeling, strategie & visie en koers houden. Ook onderwerpen als mindset, verzuim en bedrijfscontinuïteit komen aan de orde. Ondersteunend aan de online-opleiding worden regelmatig webinars georganiseerd die dieper op de lesstof ingaan.

Ondernemers die de opleiding hebben afgerond kunnen volgens Sylvia beter loslaten en delegeren; hun team beter laten samenwerken en de mensen inzetten op hun kwaliteiten. “Daarnaast is de ondernemer, manager of teamleider persoonlijk gegroeid en zal hij merken dat zakelijk en privé meer in balans zijn”, aldus Sylvia.

DISC-analyses

De DISC-methode is een persoonlijkheidsbeoordelingstool die wordt gebruikt om gedragsstijlen en communicatievoorkeuren van individuen te begrijpen. Het is gebaseerd op het idee dat mensen verschillende voorkeursstijlen hebben bij het communiceren en omgaan met anderen. Beek & Beek gebruikt de DISC-methode om medewerkersteams te helpen effectiever met elkaar om te gaan en samen te werken op basis van hun unieke gedragsstijlen.

Door DISC-analyses uit te voeren worden medewerkers in vier verschillende DISC-profielen geplaatst. Het beste resultaat wordt behaald als in elk profiel een gelijk aantal medewerkers zit. Die vier DISC-profielen zijn:

  • Dominantie Mensen met een dominantievoorkeur zijn assertief, vastberaden en resultaatgericht. Ze nemen graag de leiding en zijn vaak direct in hun communicatie.

  • Invloed Mensen met een invloedvoorkeur zijn sociaal en expressief. Ze zijn goed in het beïnvloeden van anderen, zijn enthousiast en extravert.

  • Stabiliteit Mensen met een stabiliteitsvoorkeur zijn coöperatief, geduldig en betrouwbaar. Ze gedijen goed in een gestructureerde omgeving en hebben vaak een kalme en ondersteunende houding.

  • Conformiteit Mensen met een conformiteitsvoorkeur zijn nauwkeurig, analytisch en hechten veel belang aan details. Ze volgen graag regels en procedures en zijn gericht op precisie.

Juiste bedrijfscultuur

Als dan de keuzes zijn gemaakt en de ondernemer de zin in het ondernemen weer heeft teruggevonden, is het zaak om ook de onderneming daarin mee te nemen. Sylvia: “De meest geuite frustratie van een ondernemer is dat zijn team niet doet wat er van ze verwacht wordt. Naar de oorzaak hiervan wordt vaak niet gekeken. In plaats daarvan gaat de ondernemer steeds meer zaken zelf oppakken. Wij scannen de organisatie om erachter te komen waar de knelpunten zitten. Staan alle neuzen dezelfde kant op en zitten de medewerkers wel op de juiste plek? Is het aannamebeleid gericht op de juiste mix van talenten, achtergronden en structuren? Een verscheidenheid aan medewerkersprofielen komt de gezondheid van een bedrijf ten goede.

Om antwoorden op deze en andere vragen te krijgen organiseren we bijeenkomsten met de teams waaraan leiding wordt gegeven. Tijdens de eerste sessie kunnen de medewerkers alles kwijt wat ze kwijt willen. Wat vertellen ze elkaar bij de koffieautomaat, maar delen ze niet aan de leidinggevende? Het is belangrijk om die voelbare onderstroom binnen een bedrijf te keren voordat het de bedrijfscultuur aantast en een saboterende uitwerking op de onderneming krijgt. Veelal ontstaat zo’n onderstroom omdat de medewerkers niet voldoende op de hoogte zijn van de aangepaste koers die het bedrijf wil varen.”

Zin om te ondernemen

In de praktijk komen Rolf en Sylvia regelmatig ondernemers tegen die de zin om te ondernemen kwijt zijn geraakt. Daar moet je serieus mee aan de slag gaan en niet op de lange baan schuiven, vertelt Rolf. “Je organiseert anders een ongeluk. Of voor je bedrijf, of voor jezelf. Als je iets doet wat je leuk vindt, of waar je goed in bent, dan heb je er automatisch zin in. Dan gaat het als vanzelf. Dan lijkt het wel of het succes naar jou toekomt. Dit is een simpele maar zeer effectieve opdracht die ik een ondernemer meegeef die even niet de zin kan vinden om zijn onderneming te runnen. Denk tijdens je zomervakantie of op een ander rustig moment nu eens na over wat je graag zou willen met en binnen jouw onderneming. Wat vind je leuk, waar heb je zin in. Maar schrijf ook eens op waarom dit niet lukt, wat je tegenhoudt, waarom je steeds met andere dingen bezig moet zijn.

Met die heel concrete inzichten ga ik vervolgens samen met de ondernemer aan de slag. Een ontdekkingsreis die het door de ondernemer geschetste perfecte plaatje werkelijkheid kan laten worden. Dat vraagt in willekeurige volgorde om persoonlijke ontwikkeling, leiderschap, teamontwikkeling en strategie. Dat is de ondernemersbegeleiding die wij voorstaan, zowel in onze coachingtrajecten als via de Business Essentie Academie.”

Objectieve sparringpartner

Rolf kreeg zelf een aantal jaren terug het inzicht dat hij door al zijn creativiteit en aanpassingsvermogen in de loop van de tijd steeds verder van zijn eigen droom was geraakt. Hij kreeg het gevoel dat hij in het plan van een ander terecht gekomen was. “Dan is het heel lastig om hier met je eigen inzichten weer uit te komen. Om dus weer een nieuw perspectief te krijgen. Mijn les destijds is geweest: dit lukt alleen met een ander, een eerlijke objectieve deskundige.”

Het hebben van een objectieve sparringpartner is bij veel mkb-ondernemers echter niet zo vanzelfsprekend, merkte hij. “Bij wie kan de ondernemer terecht met zijn zorgen, ideeën en vragen? Daar heb je een vertrouwenspersoon voor nodig. Iemand die niet uit een boekje praat, maar op basis van eigen levenslessen, ervaring en opgedane kennis de ondernemer kan adviseren. Wat in onze gesprekken met ondernemers de boventoon voert is het werken aan motivatie van zowel de ondernemer als zijn medewerkers, vanuit de interesse in de MENS achter de onderneming. Wat drijft de ondernemer, wat zijn de successen en waar ligt hij wakker van? Door deze vragen te durven stellen bouwen wij duurzame relaties op met deze ondernemers. Een ondernemer weer op weg helpen, dat is onze drive.”

Leer ondernemen vanuit je essentie en stop met daadkracht management

Rolf & Sylvia van der Beek

Bij VCN was het ondersteunen en trainen van businesspartners en nieuwe advieskantoren onderdeel van hun (management-/sales-) functies. Die ervaring namen Rolf en Sylvia mee in de afzonderlijke bedrijven die ze daarna zijn gestart. Rolf vanuit zijn opleiding en kennis van bedrijfskundig management en strategie. Sylvia vanuit systemisch coachen en begeleiden van ondernemers en teams. Vorig jaar hebben ze die twee werelden samengebracht in hun gezamenlijke onderneming Beek en Beek Ondernemersbegeleiding. Rolf: “We merkten tijdens het sparren steeds vaker dat onze afzonderlijke expertises de ondernemers nog meer te bieden hadden. Als wij samen naar een bedrijf gingen werden zowel de bovenstroom (rationele zaken) als de onderstroom (zachte factoren als mens en gevoel) belicht. Dat bleek in de praktijk een gouden match.”

De bovenstroom binnen een onderneming wordt gevormd door de zichtbare en meetbare aspecten, zoals de formele structuur, strategie, doelen, processen en resultaten. Dit omvat alles wat duidelijk zichtbaar en meetbaar is in de organisatie. De onderstroom daarentegen verwijst naar de onzichtbare en moeilijker meetbare aspecten van een onderneming, zoals de cultuur, normen, waarden, overtuigingen, emoties en impliciete gedragingen van medewerkers. Het omvat de verborgen dynamieken en psychologische aspecten die van invloed zijn op het gedrag en de prestaties van de mensen. Juist die belangrijke onderstroom blijft vaak onderbelicht in coachingtrajecten, die veelal zijn gericht op meetbare doelen.

Reden voor Beek en Beek Ondernemersbegeleiding om zich juist met die combinatie te willen onderscheiden. Ondernemersbegeleiding is niet alleen interessant voor de financieel adviseur als ondernemer, met deze dienstverlening van Beek & Beek kan de adviseur ook zijn zakelijke klant bedienen. Dat creëert niet alleen een extra toegevoegde waarde in het zakelijke segment, maar zorgt ook voor een sterkere klantbinding en een boeiende klantrelatie.

Rolf en Sylvia van der Beek werkten respectievelijk voor VCN en VCN United Capital toen zij los van elkaar besloten de stap naar het zelfstandig ondernemerschap te maken. Vorig jaar brachten zij hun afzonderlijke expertise samen in Beek en Beek Ondernemersbegeleiding en helpen zij ondernemers te groeien in leiderschap, communicatie en effectiviteit. Niet door alleen bedrijfskundig naar een bedrijf te kijken, maar juist de menselijke kant als uitgangspunt te nemen.

in het ondernemen niet kwijtraakt

Zorg dat je de zin

5 vragen die elke ondernemer zichzelf zou moeten stellen:

1. Waarom ben je ondernemer geworden? Is dat om miljonair te worden of faciliteert de onderneming jouw geluk?

2. Streef je een bepaalde droom na en streven de mensen waarmee je onderneemt dezelfde droom na?

3. Welke route heb je gekozen om je eindbestemming te bereiken? En heb je voldoende tussenstops ingebouwd om je motivatie, ambitie en energie vast te houden?

4. Ken je het reisgezelschap waarmee je op pad bent?

5. Welke herinneringen wil je elk jaar kunnen vastleggen?

Zomerbijeenkomst voor ondernemende adviseurs

Op donderdag 14 september organiseert Beek & Beek op landgoed Bosch en Duin in Udenhout een zomerbijeenkomst voor ondernemers in de financiële dienstverlening. In groepen van maximaal 15 deelnemers sparren eigenaren van advieskantoren en hypotheek-/verzekeringsadviseurs met elkaar over een diversiteit aan onderwerpen. Daarnaast staan er inspirerende sprekers op het programma en is er voldoende ruimte voor eigen inbreng van onderwerpen. Regio-exclusiviteit aan de tafels zorgt ervoor dat de deelnemers vrijuit kunnen praten over hun plannen en keuzes. De bijeenkomst wordt afgesloten met een netwerkborrel.

Rolf: “Het is een bijeenkomst waar financieel adviseurs en ondernemers met elkaar in gesprek gaan over onderwerpen die de experts aandragen, maar ook die ze zelf kunnen inbrengen. Toets een besluit waar je voor staat bij collega’s die deze keuze misschien al eens hebben gemaakt of laat je inspireren door de ideeën die zij aandragen. Er speelt op dit moment veel in de financiële branche. Ga je verkopen of niet? Hoe vang je de hypotheekdip op? Zijn verzuim en pensioen een gat in de markt? Hoe trek ik de juiste mensen aan en hoe kan ik ze behouden voor mijn bedrijf? Je staat niet alleen in die keuzes. Door met gelijkgestemden te sparren en elkaar te inspireren kun je weloverwogen beslissingen nemen.”

Business Essentie Academie

In mei heeft Beek & Beek de Business Essentie Academie gelanceerd voor ondernemers, managers en teamleiders die leiding geven aan 2 tot 20 medewerkers. Op dit platform vinden zij digitale opleidingen, bestaande uit videolessen, lesstof, opdrachten en hand-outs. In september wordt er de nieuwste training toegevoegd. In 8 modules leren de cursisten onder andere de essentie van het persoonlijke ondernemerschap, teamontwikkeling, strategie & visie en koers houden. Ook onderwerpen als mindset, verzuim en bedrijfscontinuïteit komen aan de orde. Ondersteunend aan de online-opleiding worden regelmatig webinars georganiseerd die dieper op de lesstof ingaan.

Ondernemers die de opleiding hebben afgerond kunnen volgens Sylvia beter loslaten en delegeren; hun team beter laten samenwerken en de mensen inzetten op hun kwaliteiten. “Daarnaast is de ondernemer, manager of teamleider persoonlijk gegroeid en zal hij merken dat zakelijk en privé meer in balans zijn”, aldus Sylvia.

DISC-analyses

De DISC-methode is een persoonlijkheidsbeoordelingstool die wordt gebruikt om gedragsstijlen en communicatievoorkeuren van individuen te begrijpen. Het is gebaseerd op het idee dat mensen verschillende voorkeursstijlen hebben bij het communiceren en omgaan met anderen. Beek & Beek gebruikt de DISC-methode om medewerkersteams te helpen effectiever met elkaar om te gaan en samen te werken op basis van hun unieke gedragsstijlen.

Door DISC-analyses uit te voeren worden medewerkers in vier verschillende DISC-profielen geplaatst. Het beste resultaat wordt behaald als in elk profiel een gelijk aantal medewerkers zit. Die vier DISC-profielen zijn:

  • Dominantie Mensen met een dominantievoorkeur zijn assertief, vastberaden en resultaatgericht. Ze nemen graag de leiding en zijn vaak direct in hun communicatie.

  • Invloed Mensen met een invloedvoorkeur zijn sociaal en expressief. Ze zijn goed in het beïnvloeden van anderen, zijn enthousiast en extravert.

  • Stabiliteit Mensen met een stabiliteitsvoorkeur zijn coöperatief, geduldig en betrouwbaar. Ze gedijen goed in een gestructureerde omgeving en hebben vaak een kalme en ondersteunende houding.

  • Conformiteit Mensen met een conformiteitsvoorkeur zijn nauwkeurig, analytisch en hechten veel belang aan details. Ze volgen graag regels en procedures en zijn gericht op precisie.

Juiste bedrijfscultuur

Als dan de keuzes zijn gemaakt en de ondernemer de zin in het ondernemen weer heeft teruggevonden, is het zaak om ook de onderneming daarin mee te nemen. Sylvia: “De meest geuite frustratie van een ondernemer is dat zijn team niet doet wat er van ze verwacht wordt. Naar de oorzaak hiervan wordt vaak niet gekeken. In plaats daarvan gaat de ondernemer steeds meer zaken zelf oppakken. Wij scannen de organisatie om erachter te komen waar de knelpunten zitten. Staan alle neuzen dezelfde kant op en zitten de medewerkers wel op de juiste plek? Is het aannamebeleid gericht op de juiste mix van talenten, achtergronden en structuren? Een verscheidenheid aan medewerkersprofielen komt de gezondheid van een bedrijf ten goede.

Om antwoorden op deze en andere vragen te krijgen organiseren we bijeenkomsten met de teams waaraan leiding wordt gegeven. Tijdens de eerste sessie kunnen de medewerkers alles kwijt wat ze kwijt willen. Wat vertellen ze elkaar bij de koffieautomaat, maar delen ze niet aan de leidinggevende? Het is belangrijk om die voelbare onderstroom binnen een bedrijf te keren voordat het de bedrijfscultuur aantast en een saboterende uitwerking op de onderneming krijgt. Veelal ontstaat zo’n onderstroom omdat de medewerkers niet voldoende op de hoogte zijn van de aangepaste koers die het bedrijf wil varen.”

Zin om te ondernemen

In de praktijk komen Rolf en Sylvia regelmatig ondernemers tegen die de zin om te ondernemen kwijt zijn geraakt. Daar moet je serieus mee aan de slag gaan en niet op de lange baan schuiven, vertelt Rolf. “Je organiseert anders een ongeluk. Of voor je bedrijf, of voor jezelf. Als je iets doet wat je leuk vindt, of waar je goed in bent, dan heb je er automatisch zin in. Dan gaat het als vanzelf. Dan lijkt het wel of het succes naar jou toekomt. Dit is een simpele maar zeer effectieve opdracht die ik een ondernemer meegeef die even niet de zin kan vinden om zijn onderneming te runnen. Denk tijdens je zomervakantie of op een ander rustig moment nu eens na over wat je graag zou willen met en binnen jouw onderneming. Wat vind je leuk, waar heb je zin in. Maar schrijf ook eens op waarom dit niet lukt, wat je tegenhoudt, waarom je steeds met andere dingen bezig moet zijn.

Met die heel concrete inzichten ga ik vervolgens samen met de ondernemer aan de slag. Een ontdekkingsreis die het door de ondernemer geschetste perfecte plaatje werkelijkheid kan laten worden. Dat vraagt in willekeurige volgorde om persoonlijke ontwikkeling, leiderschap, teamontwikkeling en strategie. Dat is de ondernemersbegeleiding die wij voorstaan, zowel in onze coachingtrajecten als via de Business Essentie Academie.”

Objectieve sparringpartner

Rolf kreeg zelf een aantal jaren terug het inzicht dat hij door al zijn creativiteit en aanpassingsvermogen in de loop van de tijd steeds verder van zijn eigen droom was geraakt. Hij kreeg het gevoel dat hij in het plan van een ander terecht gekomen was. “Dan is het heel lastig om hier met je eigen inzichten weer uit te komen. Om dus weer een nieuw perspectief te krijgen. Mijn les destijds is geweest: dit lukt alleen met een ander, een eerlijke objectieve deskundige.”

Het hebben van een objectieve sparringpartner is bij veel mkb-ondernemers echter niet zo vanzelfsprekend, merkte hij. “Bij wie kan de ondernemer terecht met zijn zorgen, ideeën en vragen? Daar heb je een vertrouwenspersoon voor nodig. Iemand die niet uit een boekje praat, maar op basis van eigen levenslessen, ervaring en opgedane kennis de ondernemer kan adviseren. Wat in onze gesprekken met ondernemers de boventoon voert is het werken aan motivatie van zowel de ondernemer als zijn medewerkers, vanuit de interesse in de MENS achter de onderneming. Wat drijft de ondernemer, wat zijn de successen en waar ligt hij wakker van? Door deze vragen te durven stellen bouwen wij duurzame relaties op met deze ondernemers. Een ondernemer weer op weg helpen, dat is onze drive.”

in het ondernemen niet kwijtraakt

Leer ondernemen vanuit je essentie en stop met daadkracht management

Rolf & Sylvia van der Beek

Bij VCN was het ondersteunen en trainen van businesspartners en nieuwe advieskantoren onderdeel van hun (management-/sales-) functies. Die ervaring namen Rolf en Sylvia mee in de afzonderlijke bedrijven die ze daarna zijn gestart. Rolf vanuit zijn opleiding en kennis van bedrijfskundig management en strategie. Sylvia vanuit systemisch coachen en begeleiden van ondernemers en teams. Vorig jaar hebben ze die twee werelden samengebracht in hun gezamenlijke onderneming Beek en Beek Ondernemersbegeleiding. Rolf: “We merkten tijdens het sparren steeds vaker dat onze afzonderlijke expertises de ondernemers nog meer te bieden hadden. Als wij samen naar een bedrijf gingen werden zowel de bovenstroom (rationele zaken) als de onderstroom (zachte factoren als mens en gevoel) belicht. Dat bleek in de praktijk een gouden match.”

De bovenstroom binnen een onderneming wordt gevormd door de zichtbare en meetbare aspecten, zoals de formele structuur, strategie, doelen, processen en resultaten. Dit omvat alles wat duidelijk zichtbaar en meetbaar is in de organisatie. De onderstroom daarentegen verwijst naar de onzichtbare en moeilijker meetbare aspecten van een onderneming, zoals de cultuur, normen, waarden, overtuigingen, emoties en impliciete gedragingen van medewerkers. Het omvat de verborgen dynamieken en psychologische aspecten die van invloed zijn op het gedrag en de prestaties van de mensen. Juist die belangrijke onderstroom blijft vaak onderbelicht in coachingtrajecten, die veelal zijn gericht op meetbare doelen.

Reden voor Beek en Beek Ondernemersbegeleiding om zich juist met die combinatie te willen onderscheiden. Ondernemersbegeleiding is niet alleen interessant voor de financieel adviseur als ondernemer, met deze dienstverlening van Beek & Beek kan de adviseur ook zijn zakelijke klant bedienen. Dat creëert niet alleen een extra toegevoegde waarde in het zakelijke segment, maar zorgt ook voor een sterkere klantbinding en een boeiende klantrelatie.

Rolf en Sylvia van der Beek werkten respectievelijk voor VCN en VCN United Capital toen zij los van elkaar besloten de stap naar het zelfstandig ondernemerschap te maken. Vorig jaar brachten zij hun afzonderlijke expertise samen in Beek en Beek Ondernemersbegeleiding en helpen zij ondernemers te groeien in leiderschap, communicatie en effectiviteit. Niet door alleen bedrijfskundig naar een bedrijf te kijken, maar juist de menselijke kant als uitgangspunt te nemen.

Zorg dat je de zin

interview