Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

in nieuw akkoord Argenta en Quion

interview
Langetermijnvisie

De Blauwtrust Groep is grotendeels in handen van het Franse BlackFin Capital Partners. Sinke vindt dat er in onze branche soms ten onrechte negatief wordt gedacht over private equity. “Ik heb voor meerdere beursgenoteerde ondernemingen gewerkt en ik kan je vertellen dat die vaak een kortere langetermijnvisie hebben dan private equity. Mijn horizon is nu drie tot vijf jaar om het bedrijf beter en gezonder te maken. Waar ik over meerdere jaren kan plannen zie ik sommige beursgenoteerde bedrijven niet verder kijken dan het volgende kwartaal. Dus ja, een private equity maakt een bedrijf verkoopklaar, maar wel op basis van een langetermijnvisie. 

In de langetermijnvisie voor Quion staat de IT-transformatie inmiddels hoog op de agenda. Om ook in de toekomst een geduchte marktspeler te blijven moet de servicer daarnaast ook het marktaandeel vergroten. Sinke: “Daarvoor moet je een aantrekkelijke speler blijven met een gezond businessprofiel en oog voor de klant, klein en groot. Daar gaan we de komende tijd samen met de huidige 34 businesspartners nog harder aan werken. We verzorgen zo’n essentieel proces voor onze klanten, alleen al daarom kun je de noodzakelijke verbeteringen in mijn optiek alleen samen goed doen. Gezamenlijk een win-win creëren is voor mij een toekomstbestendige manier van samenwerken. We zijn blij dat we met Argenta die stappen gaan maken.” 

Persoonlijker en sneller

Op productniveauheeft Argenta de zaken vrij goed op orde, gaat Blommaert verder. “Degelijke producten met goede en enkele onderscheidende voorwaarden, zoals bijvoorbeeld onze offertegeldigheid. Vanuit de markt krijgen we helaas terug dat de processen niet altijd optimaal verlopen. Dat is de reden dat we voor de adviseur zijn opgestaan en met Quion het gesprek zijn aangegaan. Argenta staat voor degelijkheid, eenvoud en staat als een huis. Daar moet Quion in mee kunnen gaan. Bij eenvoud past geen gedoe.”

Beide partijen hebben afgesproken dat Quion zorgt voor een gebruikersvriendelijker proces met vaste Argenta-aanspreekpunten voor de adviseur, die ook direct beschikbaar zijn. Argenta heeft een harde commitment gekregen over een snellere en meer stabiele verwerking van de hypotheekaanvragen. En ook wanneer een dossier niet compleet is aangeleverd, zal dat straks sneller, directer en persoonlijker worden opgepakt door de vaste aanspreekpunten. “Het werkt vele malen makkelijker als je elkaar kent”, zegt Blommaert. “Met deze afspraken wil Argenta zowel aan de achter- als de voorkant het verschil maken voor de adviseur. Daarin past ook het verbeteren van de proceslijnen met mid-offices als bijvoorbeeld Romeo en DAK. Bij Argenta zelf is het team desk accountmanagers uitgebreid en krijgt de bespreekdesk een update. Daarmee positioneren we onszelf dichter bij het intermediair.”

Argenta is medeondertekenaar van het Convenant Brondata. Daarin is afgesproken om uiterlijk 1 januari 2025 marktbreed mogelijk te maken dat adviseurs een hypotheekaanvraag van een doorstromer in loondienst (of vergelijkbaar/minder complex) op basis van alleen brondata geaccepteerd krijgt bij een geldverstrekker, door gebruik te maken van een standaard. De convenant-deadline komt nu snel dichterbij en daarom heeft Argenta ook daarover afspraken gemaakt met Quion. Afspraken waar het intermediair al snel iets van gaat merken. Er zullen dus vanuit Quion investeringen worden gedaan om de innovatieve slagkracht van het platform te vergroten voor alle klanten en op specifieke gebieden sec voor Argenta. Zo zal Argenta op het gebied van actief duurzaam klantbeheer op termijn via Quion een aantal innovatieve stappen zetten.

Zeeuwse roots 

Door de Zeeuwse roots van beide bestuurders kon er dus meteen gehandeld worden. Zeeuwen zijn van nature heel direct en nuchter, met een sterke gemeenschapszin, praktisch en vasthoudend. In het zakelijke verkeer uiten ze zich als betrouwbare, no-nonsense partners. Zakelijke deals met Zeeuwen zijn vaak goed doordacht, doelgericht en gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Ze prefereren duidelijke afspraken, zijn voorzichtig met risico’s en geven de voorkeur aan pragmatische oplossingen. “We zijn beiden ambitieus om de dingen beter te maken. In die zin lag de lat meteen hoog en was er veel te bespreken met elkaar.  Misschien was het juist ook een voordeel dat Liesbeth nog niet zo lang aan Quion verbonden was. Je kunt dan meteen met een frisse blik vooruitkijken en zit je niet heel erg vastgeroest in de processen die in het verleden zijn ontstaan”, blikt Blommaert terug.

Een nuchtere en directe Zeeuwse aanpak versnelde het proces

“Argenta staat voor eenvoud en is rechtdoorzee. Daar past geen gedoe bij”

Nieuwe koers Quion

In januari werd bekendgemaakt dat Liesbeth Sinke de nieuwe CEO voor Blauwtrust Groep en Quion zou worden. Inmiddels is die benoeming ook formeel goedgekeurd. Ze kent de dynamiek van de hypotheekmarkt zowel vanuit een besturende als een toezichthoudende rol. Op groepsniveau heeft Sinke de ambitie om het groei- en transformatiepad voort te zetten dat de Blauwtrust Groep twee jaar geleden heeft ingezet. Sinke maakte sinds september vorig jaar al deel uit van de Raad van Commissarissen van de Blauwtrust Groep. 

Sinke: “Argenta was een van de eerste dossiers die ik op mijn bordje kreeg. Ga er maar aanstaan, net binnen en dan al meteen de grootste klant binnenboord zien te houden. Het mooie was dat Sander en ik elkaar zakelijk en privé al langer kenden en vriendschappelijk met elkaar omgingen. Maar vriendschappelijk en zakelijk zijn natuurlijk wel twee heel verschillende dingen. Hoewel voor mij in het begin de belangen niet op één lijn leken te liggen, kwamen we onafhankelijk van elkaar toch al heel snel op één lijn terecht. Daarmee was een goede basis gelegd om de vervolgstappen te zetten. De veranderingen die ik als commissaris voor ogen had voor Quion, bleken in grote lijnen naadloos aan te sluiten bij wat Argenta zei nodig te hebben.”

Voor ons was het belangrijkste dat het anders moest”, blikt Blommaert terug. “Dat is van meet af aan ook de insteek van het gesprek geweest. Zowel Argenta als de met ons samenwerkende adviseurs hebben behoefte aan een hele goede service evenals moderne digitale functionaliteiten. Argenta kan het zich naar de concurrentie toe niet permitteren om achter te blijven. We maakten ons oprecht zorgen over de investeringsdrang van Quion op dat vlak. Voorwaarde voor verlengen was dat de procesmatige bediening van het intermediair voelbaar en aanmerkelijk moet verbeteren. Anderzijds is Argenta een Europese systeembank die onder ECB-toezicht staat. Dat betekent dat je volledig in control moet zijn, ook als je zaken uitbesteedt. De eisen van de toezichthouder worden steeds strenger en daaraan moet Quion dus ook kunnen blijven voldoen.”

“Met name de manier waarop we op deze punten met Quion kunnen gaan samenwerken is doorslaggevend geweest voor de keuze om te blijven. Vanuit het partnerschap mede invloed en sturing kunnen geven was voor Argenta heel belangrijk. Daarmee kunnen we onze gewenste groei blijvend realiseren. We zijn inmiddels al 27 jaar definitief gevestigd in Nederland. Met een vaste inrichting in Breda werkt Argenta in een mooi model. We zijn als klassieke spaarbank ijzersterk in Vlaanderen, de 2e grootste bank aldaar, die het groeiende spaargeld vooral in Nederlandse hypotheken blijft omzetten. Geen stunter, maar scherp en met twee benen stabiel sterk in beide landen. En onze groei moet gekenmerkt worden door eenvoud centraal te stellen. Een rechtdoorzee hypotheek zonder gedoe is ons streven, en het is fijn dat we in Quion de partner hebben dat voor het intermediair te realiseren.”

Argenta is de grootste klant van Quion. Met een portefeuille van ruim 22 miljard euro en een marktaandeel van drie procent in een uitbestedingsmodel is Argenta ook belangrijk voor de servicer. Door het aflopende contract stond Argenta echter voor de keuze verlengen of niet. Blijven was geen vanzelfsprekendheid, vertelt Sander Blommaert, CEO Argenta Nederland. Daarvoor was een aantal harde garanties op verandering voor het intermediair en onszelf nodig. Die kreeg hij van Liesbeth Sinke, CEO Blauwtrust Groep en Quion. 

Zeeuwse vastberadenheid

Sander Blommaert CEO Argenta Nederland
Liesbeth Sinke CEO Blauwtrust Groep en Quion
Sander Blommaert CEO Argenta Nederland

Een nuchtere en directe Zeeuwse aanpak versnelde het proces

Persoonlijker en sneller

Op productniveauheeft Argenta de zaken vrij goed op orde, gaat Blommaert verder. “Degelijke producten met goede en enkele onderscheidende voorwaarden, zoals bijvoorbeeld onze offertegeldigheid. Vanuit de markt krijgen we helaas terug dat de processen niet altijd optimaal verlopen. Dat is de reden dat we voor de adviseur zijn opgestaan en met Quion het gesprek zijn aangegaan. Argenta staat voor degelijkheid, eenvoud en staat als een huis. Daar moet Quion in mee kunnen gaan. Bij eenvoud past geen gedoe.”

Beide partijen hebben afgesproken dat Quion zorgt voor een gebruikersvriendelijker proces met vaste Argenta-aanspreekpunten voor de adviseur, die ook direct beschikbaar zijn. Argenta heeft een harde commitment gekregen over een snellere en meer stabiele verwerking van de hypotheekaanvragen. En ook wanneer een dossier niet compleet is aangeleverd, zal dat straks sneller, directer en persoonlijker worden opgepakt door de vaste aanspreekpunten. “Het werkt vele malen makkelijker als je elkaar kent”, zegt Blommaert. “Met deze afspraken wil Argenta zowel aan de achter- als de voorkant het verschil maken voor de adviseur. Daarin past ook het verbeteren van de proceslijnen met mid-offices als bijvoorbeeld Romeo en DAK. Bij Argenta zelf is het team desk accountmanagers uitgebreid en krijgt de bespreekdesk een update. Daarmee positioneren we onszelf dichter bij het intermediair.”

Argenta is medeondertekenaar van het Convenant Brondata. Daarin is afgesproken om uiterlijk 1 januari 2025 marktbreed mogelijk te maken dat adviseurs een hypotheekaanvraag van een doorstromer in loondienst (of vergelijkbaar/minder complex) op basis van alleen brondata geaccepteerd krijgt bij een geldverstrekker, door gebruik te maken van een standaard. De convenant-deadline komt nu snel dichterbij en daarom heeft Argenta ook daarover afspraken gemaakt met Quion. Afspraken waar het intermediair al snel iets van gaat merken. Er zullen dus vanuit Quion investeringen worden gedaan om de innovatieve slagkracht van het platform te vergroten voor alle klanten en op specifieke gebieden sec voor Argenta. Zo zal Argenta op het gebied van actief duurzaam klantbeheer op termijn via Quion een aantal innovatieve stappen zetten.

Zeeuwse roots 

Door de Zeeuwse roots van beide bestuurders kon er dus meteen gehandeld worden. Zeeuwen zijn van nature heel direct en nuchter, met een sterke gemeenschapszin, praktisch en vasthoudend. In het zakelijke verkeer uiten ze zich als betrouwbare, no-nonsense partners. Zakelijke deals met Zeeuwen zijn vaak goed doordacht, doelgericht en gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Ze prefereren duidelijke afspraken, zijn voorzichtig met risico’s en geven de voorkeur aan pragmatische oplossingen. “We zijn beiden ambitieus om de dingen beter te maken. In die zin lag de lat meteen hoog en was er veel te bespreken met elkaar.  Misschien was het juist ook een voordeel dat Liesbeth nog niet zo lang aan Quion verbonden was. Je kunt dan meteen met een frisse blik vooruitkijken en zit je niet heel erg vastgeroest in de processen die in het verleden zijn ontstaan”, blikt Blommaert terug.

“Argenta staat voor eenvoud en is rechtdoorzee. Daar past geen gedoe bij”

Nieuwe koers Quion

In januari werd bekendgemaakt dat Liesbeth Sinke de nieuwe CEO voor Blauwtrust Groep en Quion zou worden. Inmiddels is die benoeming ook formeel goedgekeurd. Ze kent de dynamiek van de hypotheekmarkt zowel vanuit een besturende als een toezichthoudende rol. Op groepsniveau heeft Sinke de ambitie om het groei- en transformatiepad voort te zetten dat de Blauwtrust Groep twee jaar geleden heeft ingezet. Sinke maakte sinds september vorig jaar al deel uit van de Raad van Commissarissen van de Blauwtrust Groep. 

Sinke: “Argenta was een van de eerste dossiers die ik op mijn bordje kreeg. Ga er maar aanstaan, net binnen en dan al meteen de grootste klant binnenboord zien te houden. Het mooie was dat Sander en ik elkaar zakelijk en privé al langer kenden en vriendschappelijk met elkaar omgingen. Maar vriendschappelijk en zakelijk zijn natuurlijk wel twee heel verschillende dingen. Hoewel voor mij in het begin de belangen niet op één lijn leken te liggen, kwamen we onafhankelijk van elkaar toch al heel snel op één lijn terecht. Daarmee was een goede basis gelegd om de vervolgstappen te zetten. De veranderingen die ik als commissaris voor ogen had voor Quion, bleken in grote lijnen naadloos aan te sluiten bij wat Argenta zei nodig te hebben.”

Voor ons was het belangrijkste dat het anders moest”, blikt Blommaert terug. “Dat is van meet af aan ook de insteek van het gesprek geweest. Zowel Argenta als de met ons samenwerkende adviseurs hebben behoefte aan een hele goede service evenals moderne digitale functionaliteiten. Argenta kan het zich naar de concurrentie toe niet permitteren om achter te blijven. We maakten ons oprecht zorgen over de investeringsdrang van Quion op dat vlak. Voorwaarde voor verlengen was dat de procesmatige bediening van het intermediair voelbaar en aanmerkelijk moet verbeteren. Anderzijds is Argenta een Europese systeembank die onder ECB-toezicht staat. Dat betekent dat je volledig in control moet zijn, ook als je zaken uitbesteedt. De eisen van de toezichthouder worden steeds strenger en daaraan moet Quion dus ook kunnen blijven voldoen.”

“Met name de manier waarop we op deze punten met Quion kunnen gaan samenwerken is doorslaggevend geweest voor de keuze om te blijven. Vanuit het partnerschap mede invloed en sturing kunnen geven was voor Argenta heel belangrijk. Daarmee kunnen we onze gewenste groei blijvend realiseren. We zijn inmiddels al 27 jaar definitief gevestigd in Nederland. Met een vaste inrichting in Breda werkt Argenta in een mooi model. We zijn als klassieke spaarbank ijzersterk in Vlaanderen, de 2e grootste bank aldaar, die het groeiende spaargeld vooral in Nederlandse hypotheken blijft omzetten. Geen stunter, maar scherp en met twee benen stabiel sterk in beide landen. En onze groei moet gekenmerkt worden door eenvoud centraal te stellen. Een rechtdoorzee hypotheek zonder gedoe is ons streven, en het is fijn dat we in Quion de partner hebben dat voor het intermediair te realiseren.”

interview

Argenta is de grootste klant van Quion. Met een portefeuille van ruim 22 miljard euro en een marktaandeel van drie procent in een uitbestedingsmodel is Argenta ook belangrijk voor de servicer. Door het aflopende contract stond Argenta echter voor de keuze verlengen of niet. Blijven was geen vanzelfsprekendheid, vertelt Sander Blommaert, CEO Argenta Nederland. Daarvoor was een aantal harde garanties op verandering voor het intermediair en onszelf nodig. Die kreeg hij van Liesbeth Sinke, CEO Blauwtrust Groep en Quion. 

Liesbeth Sinke CEO Blauwtrust Groep en Quion

in nieuw akkoord Argenta en Quion

Zeeuwse vastberadenheid

Langetermijnvisie

De Blauwtrust Groep is grotendeels in handen van het Franse BlackFin Capital Partners. Sinke vindt dat er in onze branche soms ten onrechte negatief wordt gedacht over private equity. “Ik heb voor meerdere beursgenoteerde ondernemingen gewerkt en ik kan je vertellen dat die vaak een kortere langetermijnvisie hebben dan private equity. Mijn horizon is nu drie tot vijf jaar om het bedrijf beter en gezonder te maken. Waar ik over meerdere jaren kan plannen zie ik sommige beursgenoteerde bedrijven niet verder kijken dan het volgende kwartaal. Dus ja, een private equity maakt een bedrijf verkoopklaar, maar wel op basis van een langetermijnvisie. 

In de langetermijnvisie voor Quion staat de IT-transformatie inmiddels hoog op de agenda. Om ook in de toekomst een geduchte marktspeler te blijven moet de servicer daarnaast ook het marktaandeel vergroten. Sinke: “Daarvoor moet je een aantrekkelijke speler blijven met een gezond businessprofiel en oog voor de klant, klein en groot. Daar gaan we de komende tijd samen met de huidige 34 businesspartners nog harder aan werken. We verzorgen zo’n essentieel proces voor onze klanten, alleen al daarom kun je de noodzakelijke verbeteringen in mijn optiek alleen samen goed doen. Gezamenlijk een win-win creëren is voor mij een toekomstbestendige manier van samenwerken. We zijn blij dat we met Argenta die stappen gaan maken.”