Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Richard BezemerSenior Financieel Planner bij Ecclesia
Kelly Wubben Lead Run Manager bij Ockto
Gert Vasse Commercieel Directeur bij Ockto
Nathan Brouwer Enterprise Account Executive bij Figlo

Consumenten ervaren nog meer emotie bij een baksteen dan bij een pensioen

Automatisering levert, naast tijdsbesparing, ook een kostenbesparing op

interview
Banktransacties en data-wallet

Voor de nabije toekomst werken Figlo en Ockto gezamenlijk naar het onderbrengen van banktransacties als brondata, waarmee de uitgaven en het rekeningsaldo van een klant inzichtelijk worden. Dat geeft een nog beter beeld van het besteedbaar inkomen. De volgende stap die Ockto aan het maken is, is de doorontwikkeling naar een data-wallet. Vasse: “Daarmee kan de consument bij iedere partij die voor een propositie klantgegevens nodig heeft zelf de regie pakken, door te zeggen ‘Via mijn Ockto-wallet geef ik je toestemming om die specifieke gegevens realtime op te halen en te delen, zoals identificatie- en inkomensgegevens’. De regie op het delen van persoonsgegevens verschuift dus steeds meer naar de consument.”

Kortom, er is in korte tijd al veel gebeurd op het gebied van brondata en er zit nog veel aan te komen. Wubben: “De nieuwe generatie zal nog meer wensen en eisen op het gebied van hun data en de dienstverlening daaromheen. Misschien zelfs met toevoeging van AI. We staan voor een transitie. Ik ben heel benieuwd hoe de toekomst eruit gaat zien.”

Toenemende adviesbehoefte
door Wtp

Advieskantoren zoals Ecclesia kunnen voor de toekomst waarschijnlijk extra adviesdrukte verwachten als gevolg van de Wet toekomst pensioenen (Wtp). Zowel pensioenuitvoerders als werkgevers moeten namelijk goede informatie verschaffen en inzicht bieden richting werknemers bij het maken van een pensioenkeuze (keuzebegeleiding).

Brouwer verwacht dat dit latent een nieuw ‘woekerpolisdossier’ zou kunnen worden, waarin werknemers achteraf gezien menen een verkeerde keuze te hebben gemaakt en die wijten aan onjuiste informatie die ze kregen van hun pensioenuitvoerder of werkgever. Daar komt nog bij dat pensioen een low interest product is. Volgens Vasse ervaren consumenten nog meer emotie bij een baksteen dan bij een pensioen; dat heeft een recent onderzoek aangetoond. “In Groot-Brittannië zijn al gevallen bekend dat consumenten te weinig hebben stilgestaan bij het invullen van het risicoformulier rond hun pensioenkeuze, en daardoor een veelal te risicomijdende keuze gemaakt hebben. Een betere keuzebegeleiding had dit voorkomen.” 

Figlo ziet het ‘low interest’-probleem ook en is bezig een vereenvoudigde pensioeninzicht-tool te ontwikkelen die de toekomstige pensioensituatie toegankelijker moet maken voor de klanten van de adviseur. Brouwer: “Er is heel eenvoudig te zien wat je enerzijds hebt opgebouwd in de verschillende pijlers en anderzijds wat je hier nog aan zou kunnen veranderen. De nieuwe inzicht-tool is bij uitstek geschikt om dit direct (via het beeldscherm) te kunnen delen met klanten. De tool zal na de zomer online komen.”

Digitaal vaardig

Uiteraard moet ook de klant overtuigd zijn van de voordelen van brondata. Maar dat is in ons land geen probleem, stelt Gert Vasse, Commercieel Directeur bij Ockto. “Nederland is een digitaal vaardig land. 80% van je klanten verwacht dus ook een digitaal makkelijk proces.”

Dat betekent echter ook dat een vijfde van de klanten niet digitaal vaardig is. Ook daar houdt Ecclesia rekening mee. “Een gesprek kan online plaatsvinden, maar een fysieke afspraak blijft bijvoorbeeld gewoon mogelijk”, aldus Bezemer. “Daarnaast hebben minder digitaal vaardige klanten vaak nog wel de beschikking over een DigiD-app. Daarmee komen we ook wel een heel eind. En als een klant écht niks online wil doen aanvaarden we desnoods papieren persoonsinformatie, ook al komt dat in de praktijk niet vaak voor. Niks moet, alles mag.”

Brondata als standaard?

Ecclesia kent een nauwe samenwerking met Ockto. En Ockto bemerkt op haar beurt bij Ecclesia een bovengemiddeld hoge conversiegraad in de customer journey (het gehele proces waarbij een consument gegevens aanlevert). Dus veel klanten doorlopen dit proces vlekkeloos en lopen hier niet in vast. Kelly Wubben, Lead Run Manager bij Ockto, daarover: “Hoe beter Ockto wordt gepositioneerd in een bedrijf, hoe hoger de conversiegraad. Voor Ecclesia is het gebruik van brondata de standaard en ze hebben een duidelijke adviesstraat neergezet. Als klanten goed lezen kan het niet mis gaan.” Veel andere advieskantoren die deels gebruikmaken van brondata, werken tegelijkertijd ook nog veel handmatig. “Alleen al voor de veiligheid van de consument zou brondata de standaard moeten worden”, aldus Wubben. “Zo kun je situaties voorkomen zoals wanneer je klant een mailtje stuurt met vertrouwelijke informatie.”

Kostenbesparing

Automatisering zoals brondata levert, naast tijdsbesparing, ook een kostenbesparing op. En dat is belangrijk voor adviesbureaus die een service bieden als die van Ecclesia, stelt Nathan Brouwer, Enterprise Account Executive bij Figlo. “Doordat klantgesprekken minder tijd kosten kun je grotere aantallen gesprekken voeren, wat de kostprijs laag houdt voor de werkgever. Als je dit soort klantgesprekken wilt verkopen aan een werkgever heb je daarmee volgens mij dan een hele mooie pitch.” Voor werkgevers is het interessant om financiële planning als secundaire arbeidsvoorwaarde aan te bieden aan hun werknemers. Brouwer: “Niet alleen omdat het kostenefficiënt is, maar ook om verzuim tegen te gaan. Financiële stress is namelijk een grote oorzaak van verminderde productiviteit op het werk. Met het aanbieden van inzichtgesprekken kun je dus meer rust geven aan je werknemers.”

Snel persoonsgegevens
ophalen

Voordat al dit inzicht kan worden gegeven zijn natuurlijk wel persoonsgegevens nodig van de klant. Om de gesprekstijd zo optimaal mogelijk te gebruiken is het automatisch inlezen van die gegevens belangrijk voor Bezemer. Daarvoor maakt Ecclesia al vele jaren gebruik van de financiële-planningsoftware van Figlo, aangevuld met de brondata-ontsluiter Ockto, die sinds begin dit jaar is opgenomen in Figlo’s consumentenomgeving MijnKluis. Ockto haalt, met toestemming van de klant, alle persoonsgegevens rechtstreeks op vanuit een oorspronkelijke betrouwbare data-bron, zoals overheidsinstellingen en banken. Bezemer: “Dankzij Ockto ben ik slechts tien minuten bezig met het finetunen van gegevens. De overige tachtig minuten kan ik daardoor besteden aan waar het echt om gaat: het inzicht geven aan de klant. Ter vergelijking: vroeger moest ik soms letterlijk vanuit een oude schoenendoos klantgegevens intypen in het softwareprogramma. Daar was ik wel een uur mee bezig.”

Zakelijk adviesbureau Ecclesia richt zich op Employee Benefits en Financial Planning. Eén van de services die werkgevers kunnen afnemen bij Ecclesia, is het bieden van financieel en pensioeninzicht aan hun werknemers. Richard Bezemer, Senior Financieel Planner bij Ecclesia, voert deze gesprekken dagelijks. “We geven werknemers inzicht in het totale financiële plaatje. We kijken of persoonlijke wensen financieel haalbaar zijn en zo niet, hoe deze wel haalbaar kunnen worden. Dat kan over van alles gaan: van eerder stoppen met werken tot een huis kopen, sparen, beleggen of de risico’s van arbeidsongeschiktheid en overlijden.”

De kennis van werknemers over hun eigen financiële situatie verschilt erg, bemerkt Bezemer. “Sommigen weten wel redelijk hoe het ervoor staat en die zijn dan gewoon blij dat ze dit van ons bevestigd krijgen. Maar er zitten bijvoorbeeld ook klanten tussen die eigenlijk geen idee hebben van wat ze allemaal uitgeven.” Hij vervolgt: “Dat inzicht is natuurlijk wel goed om te hebben als je bijvoorbeeld van plan bent om eerder te stoppen met werken. Zodra we een overzicht hebben gemaakt waarin de totale uitgaven inzichtelijk worden, houdt dat mensen vaak een spiegel voor. Via de pensioenplanner van het pensioenfonds kunnen we vervolgens spelen met alle mogelijkheden. Voor klanten gaat er dan echt een wereld open.”

Auteur Martijn Develing

Ecclesia biedt werkgevers de mogelijkheid om het financieel inzicht van hun werknemers te vergroten door middel van inzichtgesprekken. Om dat kostenefficiënt te kunnen doen was een verregaande automatisering noodzakelijk. Een van de grootste optimalisaties was het introduceren van het gebruik van brondata.

met behulp van brondata

Ecclesia vergrooT financieel inzicht

Digitaal vaardig

Uiteraard moet ook de klant overtuigd zijn van de voordelen van brondata. Maar dat is in ons land geen probleem, stelt Gert Vasse, Commercieel Directeur bij Ockto. “Nederland is een digitaal vaardig land. 80% van je klanten verwacht dus ook een digitaal makkelijk proces.”

Dat betekent echter ook dat een vijfde van de klanten niet digitaal vaardig is. Ook daar houdt Ecclesia rekening mee. “Een gesprek kan online plaatsvinden, maar een fysieke afspraak blijft bijvoorbeeld gewoon mogelijk”, aldus Bezemer. “Daarnaast hebben minder digitaal vaardige klanten vaak nog wel de beschikking over een DigiD-app. Daarmee komen we ook wel een heel eind. En als een klant écht niks online wil doen aanvaarden we desnoods papieren persoonsinformatie, ook al komt dat in de praktijk niet vaak voor. Niks moet, alles mag.”

Banktransacties en data-wallet

Voor de nabije toekomst werken Figlo en Ockto gezamenlijk naar het onderbrengen van banktransacties als brondata, waarmee de uitgaven en het rekeningsaldo van een klant inzichtelijk worden. Dat geeft een nog beter beeld van het besteedbaar inkomen. De volgende stap die Ockto aan het maken is, is de doorontwikkeling naar een data-wallet. Vasse: “Daarmee kan de consument bij iedere partij die voor een propositie klantgegevens nodig heeft zelf de regie pakken, door te zeggen ‘Via mijn Ockto-wallet geef ik je toestemming om die specifieke gegevens realtime op te halen en te delen, zoals identificatie- en inkomensgegevens’. De regie op het delen van persoonsgegevens verschuift dus steeds meer naar de consument.”

Kortom, er is in korte tijd al veel gebeurd op het gebied van brondata en er zit nog veel aan te komen. Wubben: “De nieuwe generatie zal nog meer wensen en eisen op het gebied van hun data en de dienstverlening daaromheen. Misschien zelfs met toevoeging van AI. We staan voor een transitie. Ik ben heel benieuwd hoe de toekomst eruit gaat zien.”

Automatisering levert, naast tijdsbesparing, ook een kostenbesparing op

Toenemende adviesbehoefte
door Wtp

Advieskantoren zoals Ecclesia kunnen voor de toekomst waarschijnlijk extra adviesdrukte verwachten als gevolg van de Wet toekomst pensioenen (Wtp). Zowel pensioenuitvoerders als werkgevers moeten namelijk goede informatie verschaffen en inzicht bieden richting werknemers bij het maken van een pensioenkeuze (keuzebegeleiding).

Brouwer verwacht dat dit latent een nieuw ‘woekerpolisdossier’ zou kunnen worden, waarin werknemers achteraf gezien menen een verkeerde keuze te hebben gemaakt en die wijten aan onjuiste informatie die ze kregen van hun pensioenuitvoerder of werkgever. Daar komt nog bij dat pensioen een low interest product is. Volgens Vasse ervaren consumenten nog meer emotie bij een baksteen dan bij een pensioen; dat heeft een recent onderzoek aangetoond. “In Groot-Brittannië zijn al gevallen bekend dat consumenten te weinig hebben stilgestaan bij het invullen van het risicoformulier rond hun pensioenkeuze, en daardoor een veelal te risicomijdende keuze gemaakt hebben. Een betere keuzebegeleiding had dit voorkomen.” 

Figlo ziet het ‘low interest’-probleem ook en is bezig een vereenvoudigde pensioeninzicht-tool te ontwikkelen die de toekomstige pensioensituatie toegankelijker moet maken voor de klanten van de adviseur. Brouwer: “Er is heel eenvoudig te zien wat je enerzijds hebt opgebouwd in de verschillende pijlers en anderzijds wat je hier nog aan zou kunnen veranderen. De nieuwe inzicht-tool is bij uitstek geschikt om dit direct (via het beeldscherm) te kunnen delen met klanten. De tool zal na de zomer online komen.”

Brondata als standaard?

Ecclesia kent een nauwe samenwerking met Ockto. En Ockto bemerkt op haar beurt bij Ecclesia een bovengemiddeld hoge conversiegraad in de customer journey (het gehele proces waarbij een consument gegevens aanlevert). Dus veel klanten doorlopen dit proces vlekkeloos en lopen hier niet in vast. Kelly Wubben, Lead Run Manager bij Ockto, daarover: “Hoe beter Ockto wordt gepositioneerd in een bedrijf, hoe hoger de conversiegraad. Voor Ecclesia is het gebruik van brondata de standaard en ze hebben een duidelijke adviesstraat neergezet. Als klanten goed lezen kan het niet mis gaan.” Veel andere advieskantoren die deels gebruikmaken van brondata, werken tegelijkertijd ook nog veel handmatig. “Alleen al voor de veiligheid van de consument zou brondata de standaard moeten worden”, aldus Wubben. “Zo kun je situaties voorkomen zoals wanneer je klant een mailtje stuurt met vertrouwelijke informatie.”

Consumenten ervaren nog meer emotie bij een baksteen dan bij een pensioen

Kostenbesparing

Automatisering zoals brondata levert, naast tijdsbesparing, ook een kostenbesparing op. En dat is belangrijk voor adviesbureaus die een service bieden als die van Ecclesia, stelt Nathan Brouwer, Enterprise Account Executive bij Figlo. “Doordat klantgesprekken minder tijd kosten kun je grotere aantallen gesprekken voeren, wat de kostprijs laag houdt voor de werkgever. Als je dit soort klantgesprekken wilt verkopen aan een werkgever heb je daarmee volgens mij dan een hele mooie pitch.” Voor werkgevers is het interessant om financiële planning als secundaire arbeidsvoorwaarde aan te bieden aan hun werknemers. Brouwer: “Niet alleen omdat het kostenefficiënt is, maar ook om verzuim tegen te gaan. Financiële stress is namelijk een grote oorzaak van verminderde productiviteit op het werk. Met het aanbieden van inzichtgesprekken kun je dus meer rust geven aan je werknemers.”

Snel persoonsgegevens
ophalen

Voordat al dit inzicht kan worden gegeven zijn natuurlijk wel persoonsgegevens nodig van de klant. Om de gesprekstijd zo optimaal mogelijk te gebruiken is het automatisch inlezen van die gegevens belangrijk voor Bezemer. Daarvoor maakt Ecclesia al vele jaren gebruik van de financiële-planningsoftware van Figlo, aangevuld met de brondata-ontsluiter Ockto, die sinds begin dit jaar is opgenomen in Figlo’s consumentenomgeving MijnKluis. Ockto haalt, met toestemming van de klant, alle persoonsgegevens rechtstreeks op vanuit een oorspronkelijke betrouwbare data-bron, zoals overheidsinstellingen en banken. Bezemer: “Dankzij Ockto ben ik slechts tien minuten bezig met het finetunen van gegevens. De overige tachtig minuten kan ik daardoor besteden aan waar het echt om gaat: het inzicht geven aan de klant. Ter vergelijking: vroeger moest ik soms letterlijk vanuit een oude schoenendoos klantgegevens intypen in het softwareprogramma. Daar was ik wel een uur mee bezig.”

met behulp van brondata

Auteur Martijn Develing

Ecclesia biedt werkgevers de mogelijkheid om het financieel inzicht van hun werknemers te vergroten door middel van inzichtgesprekken. Om dat kostenefficiënt te kunnen doen was een verregaande automatisering noodzakelijk. Een van de grootste optimalisaties was het introduceren van het gebruik van brondata.

Ecclesia vergrooT financieel inzicht

interview