Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Daniël Nieuwenhuizen Manager Sales en Marketing bij Romeo Financiële Diensten en Martin Keegstra Directeur Romeo Groep

"De consument heeft recht op een onafhankelijk, goed en betaalbaar advies"

Volgens Martin Keegstra is het tarief voor hypotheekadvies al 10 jaar lang niet geïndexeerd

"Niemand anders dan de adviseur bepaalt hier welke dienstverlening op welk moment nodig is"

interview
Snel, sneller, snelst

Die inkoopkracht stelt de Romeo-labels volgens Keegstra in staat om gezamenlijk bij die veertig distributiepartners de best mogelijke dienstverlening voor de adviseur te realiseren. Een dienstverlening die volgens Keegstra niet onderdoet voor een rechtstreekse aanstelling, maar die wel beschikbaar is voor elke adviseur. “Het kleine advieskantoor op de hoek van de straat is ook professioneel, maar omdat die ‘slechts’ vijftig hypotheken doet per jaar is hij niet interessant voor de markt. Wij geven elk advieskantoor, groot en klein, toegang tot de markt, met de beste dienstverlening voor de klant van de adviseur. Daarbij denk ik dat wij als serviceorganisatie een betere garantie op verwerking kunnen afgeven dan de individuele aanbieder.”

Door de vele volmachten die Romeo heeft, is een rechtstreekse aanstelling ook niet nodig, zegt Nieuwenhuizen. “Het voordeel van een serviceprovider is dat je ‘de hele markt’ kunt vergelijken en tegelijkertijd ook met al die partijen zaken kunt doen. Dat is iets anders dan de markt vergelijken en uiteindelijk altijd bij drie rechtstreekse aanbieders uitkomen. Elke adviseur heeft bij ons direct contact met onze acceptanten die namens de aanbieders die wij in volmacht aanbieden, de aanvraag beoordeelt tot aan het eerste akkoord. Door onze omvang en beschikbare capaciteit is de kans groot dat we de hypotheek zelfs sneller rondkrijgen dan bij een rechtstreekse aanstelling bij dezelfde aanbieder.

Het beeld dat een rechtstreekse aanbieder sneller en beter werkt is echt achterhaald. Niet voor niets zoeken de grootbanken op dit moment toenadering tot partijen als Romeo.”

Tien jaar Romeo

Romeo Financiële Dienstverlening wil het intermediair optimaal ondersteunen bij het adviseren van haar klant. Die kenmerkende filosofie is sinds de oprichting in 2015 nooit veranderd. Geholpen door het oplopende personeelstekort en de versnelde digitalisering, weten steeds meer advieskantoren de weg naar de serviceorganisatie in Hoorn te vinden. Het woord serviceorganisatie is hier bewust gekozen, want Keegstra spreekt liever niet van een serviceprovider. “We zijn geen dozenschuiver, maar bieden een dienstenplatform waar ict, markttoegang en ondersteunende diensten voor de adviseur samenkomen. Door niet alleen de focus te leggen op de prijs en het product, maar ook op het proces, kan er nog veel winst behaald worden.”

Terug naar het begin. De omvang van de huidige personeelstekorten zag Keegstra tien jaar geleden niet aankomen, wat hij toen al wel voorspelde was dat de verdiensten per intermediair fors minder zouden worden. Onder de naam Finzie (sinds 2022 onderdeel van Financieel Fit) startte Romeo eind 2016 een franchiseformule die full service advies, inclusief hypotheekadvies, aanbood voor 1.399 euro. Keegstra: “Dat was het bedrag dat in onze stellige overtuiging een hypotheekadvies in 2016 mocht kosten. Hoewel de realiteit anders doet vermoeden, is dat wel uitgekomen. Alleen op een iets andere manier. Een hypotheekadviseur rekent anno 2024 absoluut gezien nog steeds hetzelfde bedrag voor zijn werkzaamheden als tien jaar geleden. Die tarieven voor de consument zijn nooit geïndexeerd. Reken je het effect van inflatie door, dan kom je met die 1.399 euro uit 2016 aardig in de buurt van de huidige adviestarieven.”

Tel daarbij op dat de werkzaamheden ondanks de automatisering alleen maar zijn toegenomen, voegt Nieuwenhuizen daaraan toe. “Wet- en regelgeving heeft ervoor gezorgd dat er meer tijd is gaan zitten in rapportage en vastlegging, het onboarden van nieuwe klanten, Permanente Educatie, et cetera. Dat is maar gedeeltelijk opgevangen door automatisering.”

Een groot deel van het met FlexFront samenwerkende intermediair heeft ook een samenwerking met één van de onderdelen van Romeo. Per saldo verwelkomt Romeo Groep 600 nieuwe intermediairs, waarvan de helft ook daadwerkelijk actief is. Nieuwenhuizen: “Een groep adviseurs die is aangesloten bij ons merk Basic Serviceproviding zagen we bij FlexFront de aanvragen indienen bij geldverstrekkers die Basic niet heeft, bijvoorbeeld Munt Hypotheken en Lot Hypotheken. Dat bewijst dat adviseurs behoefte hebben aan een breed aanbod en dat bredere aanbod (veertig geldverstrekkers en verzekeraars) kunnen we deze groep intermediairs nu dus bieden via ons platform.”

Ondernemerschap keert terug

Op de dag dat FlexFront de tiende Gouden Lotus Award kreeg uitgereikt, maakten de medewerkers kennis met de directie van Romeo. Die waren naar Maarssen gekomen om uitleg te geven over de toekomst van de serviceprovider en die van de medewerkers. “Dat was een mooi gesprek, waarin we hebben uitgelegd wie we zijn, waarvoor we staan en hoe FlexFront in dat plaatje past. Het mooiste compliment was wel dat we aan het einde van die bijeenkomst terugkregen dat dit de beste overname is die ze zich konden voorstellen. FlexFront heeft als bedrijf nooit ver van ons afgestaan. Dat merken we ook nu de medewerkers hier in Hoorn aan de slag zijn gegaan.”

Nu FlexFront onder de vleugels van Romeo valt, keert ook het ondernemerschap terug op de werkvloer. Dat was met het vertrek van de oprichters Antoinette Kalkman en Patricia Boer uit het bedrijf verdwenen. Zij verkochten de FlexFront Groep eind 2018 aan Link Asset Services, dat de concurrentie wilde aangaan met Stater en Quion.
Keegstra: “Na die eerste overname kwam de focus minder op de dienstverlening te liggen en kreeg FlexFront binnen het grote geheel niet de aandacht die het verdiende. Investeringen werden vooral gedaan in de bouw van een nieuwe servicer. Terwijl het businessmodel de ondersteuning van het intermediair zou moeten zijn.

Het is niet voor niets dat in de periode voorafgaand aan de overname, een deel van de, bij FlexFront aangesloten, adviseurs zelf al de weg naar Hoorn hadden gevonden. Want hier is de focus volledig op het intermediair gericht, dat is ons bestaansrecht. De adviseur is onze klant. Die betaalt de rekening voor onze dienstverlening, niet de leverancier van de hypotheek. Daarom bepaalt hier niemand anders dan de adviseur welke dienstverlening op welk moment nodig is en welke klant eventueel voorrang moet krijgen.”

Meer volume nodig

We spreken Martin Keegstra en Daniël Nieuwenhuizen bij Romeo Financiële Diensten, op de dag waarop het met FlexFront samenwerkend intermediair is overgegaan op het Romeo-platform. Daarbij merkt Keegstra op dat FlexFront op korte termijn niet zal verdwijnen en als merk naast Basic, Huismerk, BlueLine Hypotheekdesk en Accelerate staat. “We zullen een keer naar één commerciële integratie gaan, maar op dit moment hangt daar geen datum of vorm aan.”

De Romeo-merken weten via autonome groei jaar op jaar meer adviseurs aan zich te binden. Moeten we de overname van FlexFront dan eerder zien als een mooie kans die zich aandiende? Keegstra: “De krapte op de arbeidsmarkt maakt dat je meer werkzaamheden moet automatiseren die geen ‘handjes’ nodig hebben. Meer automatisering betekent een lagere vergoeding. Dus wil je winstgevend blijven dan heb je meer volume nodig. Dat kunnen we op eigen kracht doen, maar de overname van FlexFront heeft onze groeiambitie versneld. Het hiermee gecreëerde schaalvoordeel stelt Romeo in staat om de dienstverlening zowel richting het aangesloten onafhankelijke intermediair, als ook voor de geldverstrekkers waarmee wordt samengewerkt, naar een nog hoger niveau te brengen. Dat kunnen we doen omdat we de gemaakte winst investeren in onze merken. Dat is een groot verschil met een pure investeerder als aandeelhouder.”

LC Financial Holdings (LCFH) kondigde vorig jaar september de succesvolle afronding aan van de overname van BCM Global (BCM). Diezelfde maand werd duidelijk dat de nieuwe eigenaar het bedrijfsonderdeel FlexFront wilde verkopen. De activiteiten van de hypotheek serviceprovider paste niet in de strategische plannen van LCFH. Begin december startte het verkoopproces met Romeo Groep – is onderdeel van de Blauwtrust Groep – en eind april 2024 werden de handtekeningen gezet. Nadat ook de benodigde goedkeuring van de AFM was ontvangen kon Romeo Groep op 1 juli melden dat de overname van de aandelen van FlexFront B.V. en de daaraan gerelateerde midoffice-activiteiten was afgerond. De medewerkers die bij deze overname betrokken zijn, werden diezelfde dag verwelkomd in Hoorn, waar alle overgenomen activiteiten zijn onderbracht. Met deze overname is het distributienetwerk van Romeo Groep (Huismerk, Basic Serviceproviding, BlueLine Hypotheekdesk, MO-servicing en Financieel Diensten-platform Accelerate) gegroeid naar ruim 2.500 aangesloten intermediairs en zal Romeo met haar midoffice-organisatie MO.servicing ruim 50.000 hypotheken met een volume van ruim 15 miljard euro gaan verwerken.

Met de aankoop van FlexFront versnelt Romeo Groep de groeiambitie en keert het ondernemerschap terug op de werkvloer van de serviceprovider. “Hier is de focus volledig op het intermediair gericht, dat is ons bestaansrecht. Winst investeren we in een nog betere dienstverlening. Dat is een groot verschil met een pure investeerder als aandeelhouder”, aldus Martin Keegstra, directeur Romeo Groep.

“Op verwerking is de serviceorganisatie een individuele geldverstrekker te snel af”

Snel, sneller, snelst

Die inkoopkracht stelt de Romeo-labels volgens Keegstra in staat om gezamenlijk bij die veertig distributiepartners de best mogelijke dienstverlening voor de adviseur te realiseren. Een dienstverlening die volgens Keegstra niet onderdoet voor een rechtstreekse aanstelling, maar die wel beschikbaar is voor elke adviseur. “Het kleine advieskantoor op de hoek van de straat is ook professioneel, maar omdat die ‘slechts’ vijftig hypotheken doet per jaar is hij niet interessant voor de markt. Wij geven elk advieskantoor, groot en klein, toegang tot de markt, met de beste dienstverlening voor de klant van de adviseur. Daarbij denk ik dat wij als serviceorganisatie een betere garantie op verwerking kunnen afgeven dan de individuele aanbieder.”

Door de vele volmachten die Romeo heeft, is een rechtstreekse aanstelling ook niet nodig, zegt Nieuwenhuizen. “Het voordeel van een serviceprovider is dat je ‘de hele markt’ kunt vergelijken en tegelijkertijd ook met al die partijen zaken kunt doen. Dat is iets anders dan de markt vergelijken en uiteindelijk altijd bij drie rechtstreekse aanbieders uitkomen. Elke adviseur heeft bij ons direct contact met onze acceptanten die namens de aanbieders die wij in volmacht aanbieden, de aanvraag beoordeelt tot aan het eerste akkoord. Door onze omvang en beschikbare capaciteit is de kans groot dat we de hypotheek zelfs sneller rondkrijgen dan bij een rechtstreekse aanstelling bij dezelfde aanbieder.

Het beeld dat een rechtstreekse aanbieder sneller en beter werkt is echt achterhaald. Niet voor niets zoeken de grootbanken op dit moment toenadering tot partijen als Romeo.”

"Niemand anders dan de adviseur bepaalt hier welke dienstverlening op welk moment nodig is"

Volgens Martin Keegstra is het tarief voor hypotheekadvies al 10 jaar lang niet geïndexeerd

Tien jaar Romeo

Romeo Financiële Dienstverlening wil het intermediair optimaal ondersteunen bij het adviseren van haar klant. Die kenmerkende filosofie is sinds de oprichting in 2015 nooit veranderd. Geholpen door het oplopende personeelstekort en de versnelde digitalisering, weten steeds meer advieskantoren de weg naar de serviceorganisatie in Hoorn te vinden. Het woord serviceorganisatie is hier bewust gekozen, want Keegstra spreekt liever niet van een serviceprovider. “We zijn geen dozenschuiver, maar bieden een dienstenplatform waar ict, markttoegang en ondersteunende diensten voor de adviseur samenkomen. Door niet alleen de focus te leggen op de prijs en het product, maar ook op het proces, kan er nog veel winst behaald worden.”

Terug naar het begin. De omvang van de huidige personeelstekorten zag Keegstra tien jaar geleden niet aankomen, wat hij toen al wel voorspelde was dat de verdiensten per intermediair fors minder zouden worden. Onder de naam Finzie (sinds 2022 onderdeel van Financieel Fit) startte Romeo eind 2016 een franchiseformule die full service advies, inclusief hypotheekadvies, aanbood voor 1.399 euro. Keegstra: “Dat was het bedrag dat in onze stellige overtuiging een hypotheekadvies in 2016 mocht kosten. Hoewel de realiteit anders doet vermoeden, is dat wel uitgekomen. Alleen op een iets andere manier. Een hypotheekadviseur rekent anno 2024 absoluut gezien nog steeds hetzelfde bedrag voor zijn werkzaamheden als tien jaar geleden. Die tarieven voor de consument zijn nooit geïndexeerd. Reken je het effect van inflatie door, dan kom je met die 1.399 euro uit 2016 aardig in de buurt van de huidige adviestarieven.”

Tel daarbij op dat de werkzaamheden ondanks de automatisering alleen maar zijn toegenomen, voegt Nieuwenhuizen daaraan toe. “Wet- en regelgeving heeft ervoor gezorgd dat er meer tijd is gaan zitten in rapportage en vastlegging, het onboarden van nieuwe klanten, Permanente Educatie, et cetera. Dat is maar gedeeltelijk opgevangen door automatisering.”

Een groot deel van het met FlexFront samenwerkende intermediair heeft ook een samenwerking met één van de onderdelen van Romeo. Per saldo verwelkomt Romeo Groep 600 nieuwe intermediairs, waarvan de helft ook daadwerkelijk actief is. Nieuwenhuizen: “Een groep adviseurs die is aangesloten bij ons merk Basic Serviceproviding zagen we bij FlexFront de aanvragen indienen bij geldverstrekkers die Basic niet heeft, bijvoorbeeld Munt Hypotheken en Lot Hypotheken. Dat bewijst dat adviseurs behoefte hebben aan een breed aanbod en dat bredere aanbod (veertig geldverstrekkers en verzekeraars) kunnen we deze groep intermediairs nu dus bieden via ons platform.”

Ondernemerschap keert terug

Op de dag dat FlexFront de tiende Gouden Lotus Award kreeg uitgereikt, maakten de medewerkers kennis met de directie van Romeo. Die waren naar Maarssen gekomen om uitleg te geven over de toekomst van de serviceprovider en die van de medewerkers. “Dat was een mooi gesprek, waarin we hebben uitgelegd wie we zijn, waarvoor we staan en hoe FlexFront in dat plaatje past. Het mooiste compliment was wel dat we aan het einde van die bijeenkomst terugkregen dat dit de beste overname is die ze zich konden voorstellen. FlexFront heeft als bedrijf nooit ver van ons afgestaan. Dat merken we ook nu de medewerkers hier in Hoorn aan de slag zijn gegaan.”

Nu FlexFront onder de vleugels van Romeo valt, keert ook het ondernemerschap terug op de werkvloer. Dat was met het vertrek van de oprichters Antoinette Kalkman en Patricia Boer uit het bedrijf verdwenen. Zij verkochten de FlexFront Groep eind 2018 aan Link Asset Services, dat de concurrentie wilde aangaan met Stater en Quion.
Keegstra: “Na die eerste overname kwam de focus minder op de dienstverlening te liggen en kreeg FlexFront binnen het grote geheel niet de aandacht die het verdiende. Investeringen werden vooral gedaan in de bouw van een nieuwe servicer. Terwijl het businessmodel de ondersteuning van het intermediair zou moeten zijn.

Het is niet voor niets dat in de periode voorafgaand aan de overname, een deel van de, bij FlexFront aangesloten, adviseurs zelf al de weg naar Hoorn hadden gevonden. Want hier is de focus volledig op het intermediair gericht, dat is ons bestaansrecht. De adviseur is onze klant. Die betaalt de rekening voor onze dienstverlening, niet de leverancier van de hypotheek. Daarom bepaalt hier niemand anders dan de adviseur welke dienstverlening op welk moment nodig is en welke klant eventueel voorrang moet krijgen.”

Meer volume nodig

"De consument heeft recht op een onafhankelijk, goed en betaalbaar advies"

We spreken Martin Keegstra en Daniël Nieuwenhuizen bij Romeo Financiële Diensten, op de dag waarop het met FlexFront samenwerkend intermediair is overgegaan op het Romeo-platform. Daarbij merkt Keegstra op dat FlexFront op korte termijn niet zal verdwijnen en als merk naast Basic, Huismerk, BlueLine Hypotheekdesk en Accelerate staat. “We zullen een keer naar één commerciële integratie gaan, maar op dit moment hangt daar geen datum of vorm aan.”

De Romeo-merken weten via autonome groei jaar op jaar meer adviseurs aan zich te binden. Moeten we de overname van FlexFront dan eerder zien als een mooie kans die zich aandiende? Keegstra: “De krapte op de arbeidsmarkt maakt dat je meer werkzaamheden moet automatiseren die geen ‘handjes’ nodig hebben. Meer automatisering betekent een lagere vergoeding. Dus wil je winstgevend blijven dan heb je meer volume nodig. Dat kunnen we op eigen kracht doen, maar de overname van FlexFront heeft onze groeiambitie versneld. Het hiermee gecreëerde schaalvoordeel stelt Romeo in staat om de dienstverlening zowel richting het aangesloten onafhankelijke intermediair, als ook voor de geldverstrekkers waarmee wordt samengewerkt, naar een nog hoger niveau te brengen. Dat kunnen we doen omdat we de gemaakte winst investeren in onze merken. Dat is een groot verschil met een pure investeerder als aandeelhouder.”

Met de aankoop van FlexFront versnelt Romeo Groep de groeiambitie en keert het ondernemerschap terug op de werkvloer van de serviceprovider. “Hier is de focus volledig op het intermediair gericht, dat is ons bestaansrecht. Winst investeren we in een nog betere dienstverlening. Dat is een groot verschil met een pure investeerder als aandeelhouder”, aldus Martin Keegstra, directeur Romeo Groep.

“Op verwerking is de serviceorganisatie een individuele geldverstrekker te snel af”

interview