Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
interview
Wakker geschud

DAK waarschuwde jaren terug al dat hypotheekadviseurs met regelmaat leasecontracten onder ogen kregen die vlak voor de aankoop van een woning waren afgesloten. Rijvers: “De autodealer vraagt daar niet naar en die contracten kun je inderdaad vaak tussentijds ook niet stoppen. Dan heb je toch wel een probleem als potentiële huizenkoper. Vanwege de complexiteit is de nieuwe leasemarkt een adviesmarkt bij uitstek, riep ik al in het voorjaar van 2022 in InFinance. Bij DAK en ons mobiliteitslabel Gaaan zijn we blij dat de concurrentie eindelijk ook wakker is geworden. Het was een serieus punt van aandacht en dat is het nog steeds. Daarom opnieuw mijn oproep aan het intermediair: zorg dat je zelf onderdeel wordt van het private-lease aanvraagproces.”

Private-leasecontracten

Naast verzekeringen en hypotheken breidde DAK in 2020 de dienstverlening uit met autoleaseproducten. Twee jaar later noemde Rijvers mobiliteit de nieuwe kurk onder het advieskantoor. Het pleidooi van Jan Thale Haandrikman, directeur Van Bruggen Adviesgroep, voor meer bewustwording over de consequenties van private-leasecontracten en hoe deze een hypotheek kunnen compliceren, verbaasde Rijvers en vooral de opmerking dat je ‘vaak jarenlang niet, of erg moeizaam, onder een leasecontract uit kunt komen’, deden bij hem de wenkbrauwen fronsen.

Rijvers: “Je kunt klagen over het in de weg zitten van een leasecontract, beter kun je als adviseur onderdeel zijn van het aanvraagproces van een dergelijk private-leasecontract. Daarvoor hoef je geen auto’s te verkopen, je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat de klant een financieel verantwoorde leaseconstructie geadviseerd krijgt. Flexlease is bijvoorbeeld een prima oplossing voor iemand die verwacht op korte termijn een huis te kopen. Op het moment dat de koopwoning in zicht komt zet je het contract stop en als alles voor de woning is geregeld weer aan. Maar dan moet je dat bij de aanschaf van een leaseauto wel geadviseerd krijgen.”

Rijvers zei eerder al dat DAK de beste serviceprovider voor zijn leden wil zijn. Het voor de tweede leer winnen van de Gouden Lotus Award in de categorie Serviceprovider ziet hij als een bevestiging dat DAK enkele jaren terug samen met de leden de juiste weg is ingeslagen. “Je kunt het logisch vinden dat je een award zou moeten winnen, maar daarmee heb je nog niet gewonnen. Het is daarom heel fijn dat de met ons samenwerkende advieskantoren de verbeteringen die we hebben doorgevoerd in hun adviespraktijk ervaren en ons opnieuw belonen met deze award. Onze dankbaarheid richting de leden die hebben gestemd is dan ook groot, evenals voor de inzet van alle DAK-medewerkers die hier elke dag onder leiding van Gerny hartstikke hun best doen.”

Dat serviceproviding bij DAK geen verdienmodel is, wordt opvallend vaak genoemd in het Gouden Lotus Onderzoek van InFinance. Een uitkomst waar Rijvers heel blij mee is, omdat dit volgens hem de kracht van de coöperatie bevestigt. “Onze missie is het leven van de financieel adviseur zo prettig mogelijk maken. Daar investeren we in en dat gaat beter als je geen investeerder of aandeelhouders tevreden moet stellen. Dat hebben de recente ontwikkelingen in onze branche wel bewezen denk ik.”

Prettig zaken doen
Slagen met SLA’s

In een consoliderende markt is het belangrijk om relevant te zijn. Een serviceprovider is volgens Rijvers als geen ander in staat om zaken te creëren en te bouwen waar aanbieders de mogelijkheid niet toe hebben. “Daarom ben ik ervan overtuigd dat de relevantie om je als adviseur aan te sluiten bij een serviceprovider – naar de toekomst toe – alleen maar groter wordt.”

Bij DAK Hypotheken heb je bijvoorbeeld nu al het grootste aanbod aan hypotheeksamenwerkingen, vult Gerny Ligtenbarg, manager hypotheken bij DAK Intermediairscollectief, aan. “Onlangs hebben we nieuwe samenwerkingen met de juiste SLA’s van ABN Amro en Moneyou toegevoegd en er lopen vergevorderde gesprekken met hypotheekverstrekkers van eenzelfde omvang. Daarnaast voeren we gesprekken met aanbieders als Munt Hypotheken om gezamenlijk het bestaande serviceniveau naar een hoger level te krijgen. Door met de juiste SLA’s te werken en STP-processing profiteren adviseurs bij DAK van dezelfde snelheid als bij een rechtstreekse aanstelling, maar dan met een hoger niveau in de dienstverlening voor advieskantoren die een belangrijk deel van hun hypotheekproductie via DAK laten lopen. Daar zien we met name bij onze grootste kantoren een toename in het aantal aangebrachte klantdossiers.”

Het schadedomein is van oudsher de kurk waar DAK op drijft. Dat is nog steeds zo, maar inmiddels worden ook de vruchten geplukt van de ingezette marktverbreding met nieuwe producten en diensten. Een opvallende positieve uitkomst van de substantiële groei die de serviceprovider in de achterliggende jaren heeft doorgemaakt, is wel dat steeds meer hypotheekkantoren de weg naar DAK weten te vinden. Maar ook de leden die voorheen vooral schade bij DAK deden, laten nu vaker ook (een deel van) de hypotheekproductie via de serviceprovider lopen, vertelt Rijvers.

Het grote voordeel voor hypotheekkantoren is volgens hem dat je bij DAK toegang krijgt tot een breder aanbod aan producten en diensten. “Zo kun je de klant die jou voor de hypotheek zijn vertrouwen heeft gegeven, ook eenvoudig voorzien van DAK Compleet, het huismerkpakket van DAK met de 11 meest gangbare schadeverzekeringen. Daarmee bouw je niet alleen aan een totaalrelatie, maar ook aan een doorlopende schadeportefeuille, waarop je kunt terugvallen als het bij hypotheken wat minder gaat. Helaas zien we nog te weinig hypotheekkantoren hiervoor kiezen. Daarom wil ik tegen de kantoren die schadeproducten nog niet meenemen in het hypotheekgesprek zeggen, probeer het een keer. Het is goed voor de klant, voor jezelf en voor de opbouw van een bredere klantrelatie met meer contactmomenten.”

DAK Compleet werd in het najaar van 2022 gelanceerd en een jaar na de introductie vierde DAK al de mijlpaal van 1 miljoen euro premievolume. “DAK Compleet is ontstaan vanuit een behoefte bij onze leden aan een onderscheidend en exclusief verzekeringspakket. We hebben onze adviseur-leden de mogelijkheid gegeven om zelf schades te behandelen, uit te laten betalen en invloed uit te oefenen op de premie van het pakket. Het uitgangspunt hierbij is een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een gezond portefeuilleresultaat en de mogelijkheid voor een adviseur om meer zelf te kunnen doen. Dat heeft heel succesvol uitgepakt”, aldus Rijvers.

“Een hypotheekkantoor krijgt bij DAK meer dan een hypotheek”

In het midden Tim Rijvers Algemeen directeur van DAK Intermediairscollectief en Gerny Ligtenbarg Manager hypotheken bij DAK Intermediairscollectief

Je zou denken dat het voor algemeen directeur Tim Rijvers een verrassing was dat DAK de Gouden Lotus Award in de categorie Serviceprovider zou winnen. Maar hij vindt het niet meer dan logisch dat DAK de award voor de tweede keer op rij wint. “De beste serviceprovider voor onze leden willen zijn is een strategie waar we bij DAK al langer aan bouwen en ook blijven bouwen.” Zo komt met DAK Compleet Zakelijk het particuliere succesnummer binnenkort ook beschikbaar voor de zakelijke schademarkt.

DAK:

boekt successen
op de ingeslagen weg

In het midden Tim Rijvers Algemeen directeur van DAK Intermediairscollectief en Gerny Ligtenbarg Manager hypotheken bij DAK Intermediairscollectief
Private-leasecontracten

Naast verzekeringen en hypotheken breidde DAK in 2020 de dienstverlening uit met autoleaseproducten. Twee jaar later noemde Rijvers mobiliteit de nieuwe kurk onder het advieskantoor. Het pleidooi van Jan Thale Haandrikman, directeur Van Bruggen Adviesgroep, voor meer bewustwording over de consequenties van private-leasecontracten en hoe deze een hypotheek kunnen compliceren, verbaasde Rijvers en vooral de opmerking dat je ‘vaak jarenlang niet, of erg moeizaam, onder een leasecontract uit kunt komen’, deden bij hem de wenkbrauwen fronsen.

Rijvers: “Je kunt klagen over het in de weg zitten van een leasecontract, beter kun je als adviseur onderdeel zijn van het aanvraagproces van een dergelijk private-leasecontract. Daarvoor hoef je geen auto’s te verkopen, je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat de klant een financieel verantwoorde leaseconstructie geadviseerd krijgt. Flexlease is bijvoorbeeld een prima oplossing voor iemand die verwacht op korte termijn een huis te kopen. Op het moment dat de koopwoning in zicht komt zet je het contract stop en als alles voor de woning is geregeld weer aan. Maar dan moet je dat bij de aanschaf van een leaseauto wel geadviseerd krijgen.”

interview
Wakker geschud

DAK waarschuwde jaren terug al dat hypotheekadviseurs met regelmaat leasecontracten onder ogen kregen die vlak voor de aankoop van een woning waren afgesloten. Rijvers: “De autodealer vraagt daar niet naar en die contracten kun je inderdaad vaak tussentijds ook niet stoppen. Dan heb je toch wel een probleem als potentiële huizenkoper. Vanwege de complexiteit is de nieuwe leasemarkt een adviesmarkt bij uitstek, riep ik al in het voorjaar van 2022 in InFinance. Bij DAK en ons mobiliteitslabel Gaaan zijn we blij dat de concurrentie eindelijk ook wakker is geworden. Het was een serieus punt van aandacht en dat is het nog steeds. Daarom opnieuw mijn oproep aan het intermediair: zorg dat je zelf onderdeel wordt van het private-lease aanvraagproces.”

Rijvers zei eerder al dat DAK de beste serviceprovider voor zijn leden wil zijn. Het voor de tweede leer winnen van de Gouden Lotus Award in de categorie Serviceprovider ziet hij als een bevestiging dat DAK enkele jaren terug samen met de leden de juiste weg is ingeslagen. “Je kunt het logisch vinden dat je een award zou moeten winnen, maar daarmee heb je nog niet gewonnen. Het is daarom heel fijn dat de met ons samenwerkende advieskantoren de verbeteringen die we hebben doorgevoerd in hun adviespraktijk ervaren en ons opnieuw belonen met deze award. Onze dankbaarheid richting de leden die hebben gestemd is dan ook groot, evenals voor de inzet van alle DAK-medewerkers die hier elke dag onder leiding van Gerny hartstikke hun best doen.”

Dat serviceproviding bij DAK geen verdienmodel is, wordt opvallend vaak genoemd in het Gouden Lotus Onderzoek van InFinance. Een uitkomst waar Rijvers heel blij mee is, omdat dit volgens hem de kracht van de coöperatie bevestigt. “Onze missie is het leven van de financieel adviseur zo prettig mogelijk maken. Daar investeren we in en dat gaat beter als je geen investeerder of aandeelhouders tevreden moet stellen. Dat hebben de recente ontwikkelingen in onze branche wel bewezen denk ik.”

Prettig zaken doen

“Een hypotheekkantoor krijgt bij DAK meer dan een hypotheek”

Slagen met SLA’s

In een consoliderende markt is het belangrijk om relevant te zijn. Een serviceprovider is volgens Rijvers als geen ander in staat om zaken te creëren en te bouwen waar aanbieders de mogelijkheid niet toe hebben. “Daarom ben ik ervan overtuigd dat de relevantie om je als adviseur aan te sluiten bij een serviceprovider – naar de toekomst toe – alleen maar groter wordt.”

Bij DAK Hypotheken heb je bijvoorbeeld nu al het grootste aanbod aan hypotheeksamenwerkingen, vult Gerny Ligtenbarg, manager hypotheken bij DAK Intermediairscollectief, aan. “Onlangs hebben we nieuwe samenwerkingen met de juiste SLA’s van ABN Amro en Moneyou toegevoegd en er lopen vergevorderde gesprekken met hypotheekverstrekkers van eenzelfde omvang. Daarnaast voeren we gesprekken met aanbieders als Munt Hypotheken om gezamenlijk het bestaande serviceniveau naar een hoger level te krijgen. Door met de juiste SLA’s te werken en STP-processing profiteren adviseurs bij DAK van dezelfde snelheid als bij een rechtstreekse aanstelling, maar dan met een hoger niveau in de dienstverlening voor advieskantoren die een belangrijk deel van hun hypotheekproductie via DAK laten lopen. Daar zien we met name bij onze grootste kantoren een toename in het aantal aangebrachte klantdossiers.”

Je zou denken dat het voor algemeen directeur Tim Rijvers een verrassing was dat DAK de Gouden Lotus Award in de categorie Serviceprovider zou winnen. Maar hij vindt het niet meer dan logisch dat DAK de award voor de tweede keer op rij wint. “De beste serviceprovider voor onze leden willen zijn is een strategie waar we bij DAK al langer aan bouwen en ook blijven bouwen.” Zo komt met DAK Compleet Zakelijk het particuliere succesnummer binnenkort ook beschikbaar voor de zakelijke schademarkt.

DAK:

boekt successen
op de ingeslagen weg