Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Claire van den Elsaker en Justus Damman
Lieke Maalderink en Patrick Wijsman
interview

Op HypoVak introduceerde Florius vorig jaar een vernieuwde versie van de in 2019 geïntroduceerde Florius Verduurzaam Hypotheek. Een van de grote vernieuwingen ten opzichte van het oude product is de looptijd. Die is uitgebreid van vijftien jaar naar dertig jaar. Dat was een veelgehoorde wens vanuit de adviseurs en dat blijkt ook uit de reacties die de stemmers hebben achtergelaten in het Gouden Lotus Award onderzoek.

Naast een langere looptijd in de vernieuwde versie is ook de rentevastperiode losgekoppeld van de looptijd, waardoor de hypotheekoplossing flexibeler is geworden. Bij het afsluiten van een Florius Verduurzaam Hypotheek krijgen klanten ook dit jaar nog een gratis energielabel. Op basis van het aantal door adviseurs uitgebrachte stemmen leverde de vernieuwingen Florius een derde Gouden Lotus Award op. Dit keer in de categorie ‘Meest vernieuwende Hypotheekproduct’.

Florius introduceerde naast de vernieuwde Florius Verduurzaam Hypotheek ook een nieuw ‘Kansrijk Moment’: het verduurzamingspotentieel. Adviseurs worden hiermee gestimuleerd om mogelijkheden tot verduurzaming met hun klanten met energielabel D of lager te bespreken. Hiermee stimuleert de geldverstrekker de verduurzaming en helpt zij adviseurs om klanten met verduurzamingspotentieel gerichter te benaderen. Polman: “Zo blijven we ook dit jaar kijken naar nieuwe mogelijkheden om de adviseur te ondersteunen. Daarnaast houden we ook de komst van e-wallets nauwlettend in de gaten. De e-wallet zorgt ervoor dat we makkelijker op een veilige manier (persoons)gegevens met elkaar kunnen delen, makkelijk digitaal documenten kunnen ondertekenen en digitaal kunnen identificeren. Door daar nu al naar te kijken kunnen we straks als het gebruik ervan toeneemt snel stappen zetten. Marktpartijen die vooruitkijken en durven te experimenteren zijn de winnaars van morgen!”

Vernieuwde Florius Verduurzaam Hypotheek
Brondatacoach

“Met brondata hoop ik in 2024 echt baanbrekende stappen te zetten”, zei Polman vorige zomer. Het gebruik van brondata zorgt er volgens haar voor dat klanten minder informatie hoeven te verzamelen voor het adviestraject. Adviseurs krijgen daarnaast sneller inzicht in de situatie van hun klanten, wat de kwaliteit van het advies ten goede komt. Al die voordelen liggen dus gewoon voor het oprapen. Polman: “Je merkt pas de voordelen van het werken met brondata als je het in de adviespraktijk ervaart. Om iets nieuws te kunnen ervaren is het loslaten van oude gewoontes belangrijk. Dat kost nu tijd, maar levert daarna een tijdbesparing op. Die besparing biedt meer ruimte voor persoonlijk contact tussen adviseur en klant. Advieskantoren die er al mee werken beamen dat.”

Adviseurs die nog terughoudend zijn om te gaan werken met brondata, geven aan dat dit onder andere komt door de complexiteit van de technische implementatie en veranderingen in het werkproces. Om die obstakels weg te nemen introduceerde Florius in maart de brondatacoach. Die geeft hypotheekadviseurs persoonlijke ondersteuning bij het gebruik van brondata, zodat zij de vlottere en efficiëntere verwerking van hypotheekaanvragen in de praktijk kunnen ervaren. De brondatacoaches komen naar de adviseur toe, maar kunnen desgewenst ook via een videoverbinding samen met de adviseur door processen heenlopen. Het initiatief leverde Florius een Gouden Lotus Award op in de categorie ‘Meest vernieuwende Dienstverlening aan het Intermediair’.

Ook dit jaar zal Florius weer nieuwe databronnen aanboren. Zo zal het ‘bewijs inschrijving echtscheiding’ worden vervangen door brondata op te halen uit het Basis Registratie Personen (BRP) en gaat Florius adviseurs faciliteren om ook de DUO-gegevens als data door te sturen, mits dit in hun adviespakket aanwezig is. Daarnaast werkt Florius aan een databronkoppeling voor de belastingaangifte van de Belastingdienst.

De uitreiking van de drie Gouden Lotus Awards werd door directie en medewerkers feestelijk gevierd bij Florius. Dankbaarheid was er voor de adviseurs die Florius deze drie awards hebben gegund. “De Gouden Lotus Award Hypotheekverstrekker Groot voor de tweede keer achter elkaar winnen is natuurlijk wel de hoofdprijs”, zegt Karin Polman zichtbaar trots. Wat is het geheim van Florius?

De kernactiviteit van Florius is hypothecaire leningen verstrekken. Daarbij is de geldverstrekker niet enkel gefocust op de best renderende krenten uit de pap. Vanuit haar maatschappelijke verantwoordelijkheid wordt ook geïnvesteerd in oplossingen voor doelgroepen, zoals voor 55+-ers de verzilverhypotheek en mantelzorg/kangoeroehypotheek. Maar ook meer actueel. Binnen de Florius-hypotheek mag 30% van de woning worden verhuurd. De zogenaamde hospitaregeling, waarover nu zo veel te doen is. Die maatschappelijke relevante producten en voorwaarden kosten soms meer geld dan ze opleveren, maar volgens Polman zie je op de langere termijn juist het omgekeerde. “Door deze productoplossingen te creëren kan een adviseur meer specifieke klantbehoeften invullen. Dat wordt gezien en gewaardeerd. Door juist ook op maatschappelijke thema’s onze nek uit te steken hebben we door de jaren heen een gunfactor opgebouwd, waarbij we zien dat de adviseur ook bij de meer standaard dossiers vaker voor Florius kiest. Zo helpen we elkaar maatschappelijk relevant te zijn”, aldus Polman.

Vernieuwend is Florius ook op het digitale vlak. Met tools als het FAN (Florius Adviseurs Netwerk), Kansrijke Momenten voor ondersteuning bij klantbeheer en initiatieven op het gebied van brondata, heeft de geldverstrekker een plek in de digitale voorhoede weten te bemachtigen. Niet voor even, maar al gedurende een lange periode. “Digitaliseren helpt ons te focussen op zaken die echt belangrijk zijn. Ondersteuning aan het intermediair, snelle en voorspelbare (acceptatie)processen én maatschappelijke relevantie. We investeren de tijdbesparende voordelen van digitalisering in onze mensen, kennis en maatwerk. Daarom ben ik nog steeds trots op de opmerking die een adviseur vorig jaar gaf in het Gouden Lotus Award onderzoek: ‘Florius weet dat er achter elk dossier een mens zit’. Dat is precies waar wij bij elke digitale stap actief op sturen. Iedere klant heeft zijn eigen verhaal en daar moet je oog voor blijven houden.”

“Digitalisering helpt te focussen op zaken die echt belangrijk zijn”

Nancy Groen, Karin Polman en Robert van Lambalgen

Was de eerste hattrick vorig jaar al een unicum voor de Gouden Lotus Awards, dit jaar scoort Florius de dubbele hattrick. Beste hypotheekverstrekker groot, meest vernieuwende hypotheekproduct en meest vernieuwende dienst aan het intermediair. “We blijven doen wat we altijd al hebben gedaan. De keuze die de adviseur heeft gemaakt is voor ons de bevestiging dat we daarmee nog steeds op de juiste weg zitten”, aldus Florius-directeur Karin Polman.

Een dubbele hattrick

voor Florius

Nancy Groen, Karin Polman en Robert van Lambalgen
interview
Claire van den Elsaker en Justus Damman
Lieke Maalderink en Patrick Wijsman

Op HypoVak introduceerde Florius vorig jaar een vernieuwde versie van de in 2019 geïntroduceerde Florius Verduurzaam Hypotheek. Een van de grote vernieuwingen ten opzichte van het oude product is de looptijd. Die is uitgebreid van vijftien jaar naar dertig jaar. Dat was een veelgehoorde wens vanuit de adviseurs en dat blijkt ook uit de reacties die de stemmers hebben achtergelaten in het Gouden Lotus Award onderzoek.

Naast een langere looptijd in de vernieuwde versie is ook de rentevastperiode losgekoppeld van de looptijd, waardoor de hypotheekoplossing flexibeler is geworden. Bij het afsluiten van een Florius Verduurzaam Hypotheek krijgen klanten ook dit jaar nog een gratis energielabel. Op basis van het aantal door adviseurs uitgebrachte stemmen leverde de vernieuwingen Florius een derde Gouden Lotus Award op. Dit keer in de categorie ‘Meest vernieuwende Hypotheekproduct’.

Florius introduceerde naast de vernieuwde Florius Verduurzaam Hypotheek ook een nieuw ‘Kansrijk Moment’: het verduurzamingspotentieel. Adviseurs worden hiermee gestimuleerd om mogelijkheden tot verduurzaming met hun klanten met energielabel D of lager te bespreken. Hiermee stimuleert de geldverstrekker de verduurzaming en helpt zij adviseurs om klanten met verduurzamingspotentieel gerichter te benaderen. Polman: “Zo blijven we ook dit jaar kijken naar nieuwe mogelijkheden om de adviseur te ondersteunen. Daarnaast houden we ook de komst van e-wallets nauwlettend in de gaten. De e-wallet zorgt ervoor dat we makkelijker op een veilige manier (persoons)gegevens met elkaar kunnen delen, makkelijk digitaal documenten kunnen ondertekenen en digitaal kunnen identificeren. Door daar nu al naar te kijken kunnen we straks als het gebruik ervan toeneemt snel stappen zetten. Marktpartijen die vooruitkijken en durven te experimenteren zijn de winnaars van morgen!”

Vernieuwde Florius Verduurzaam Hypotheek

“Digitalisering helpt te focussen op zaken die echt belangrijk zijn”

Brondatacoach

“Met brondata hoop ik in 2024 echt baanbrekende stappen te zetten”, zei Polman vorige zomer. Het gebruik van brondata zorgt er volgens haar voor dat klanten minder informatie hoeven te verzamelen voor het adviestraject. Adviseurs krijgen daarnaast sneller inzicht in de situatie van hun klanten, wat de kwaliteit van het advies ten goede komt. Al die voordelen liggen dus gewoon voor het oprapen. Polman: “Je merkt pas de voordelen van het werken met brondata als je het in de adviespraktijk ervaart. Om iets nieuws te kunnen ervaren is het loslaten van oude gewoontes belangrijk. Dat kost nu tijd, maar levert daarna een tijdbesparing op. Die besparing biedt meer ruimte voor persoonlijk contact tussen adviseur en klant. Advieskantoren die er al mee werken beamen dat.”

Adviseurs die nog terughoudend zijn om te gaan werken met brondata, geven aan dat dit onder andere komt door de complexiteit van de technische implementatie en veranderingen in het werkproces. Om die obstakels weg te nemen introduceerde Florius in maart de brondatacoach. Die geeft hypotheekadviseurs persoonlijke ondersteuning bij het gebruik van brondata, zodat zij de vlottere en efficiëntere verwerking van hypotheekaanvragen in de praktijk kunnen ervaren. De brondatacoaches komen naar de adviseur toe, maar kunnen desgewenst ook via een videoverbinding samen met de adviseur door processen heenlopen. Het initiatief leverde Florius een Gouden Lotus Award op in de categorie ‘Meest vernieuwende Dienstverlening aan het Intermediair’.

Ook dit jaar zal Florius weer nieuwe databronnen aanboren. Zo zal het ‘bewijs inschrijving echtscheiding’ worden vervangen door brondata op te halen uit het Basis Registratie Personen (BRP) en gaat Florius adviseurs faciliteren om ook de DUO-gegevens als data door te sturen, mits dit in hun adviespakket aanwezig is. Daarnaast werkt Florius aan een databronkoppeling voor de belastingaangifte van de Belastingdienst.

Was de eerste hattrick vorig jaar al een unicum voor de Gouden Lotus Awards, dit jaar scoort Florius de dubbele hattrick. Beste hypotheekverstrekker groot, meest vernieuwende hypotheekproduct en meest vernieuwende dienst aan het intermediair. “We blijven doen wat we altijd al hebben gedaan. De keuze die de adviseur heeft gemaakt is voor ons de bevestiging dat we daarmee nog steeds op de juiste weg zitten”, aldus Florius-directeur Karin Polman.

Een dubbele hattrick

voor Florius