Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

“Het is relevanter dan ooit dat de adviseur aan zijn klanten laat zien waar hij voor staat” 

interview
Blijven ontwikkelen

Ook voor de toekomst blijft de verzekeraar niet stilzitten, belooft Van Gils. “Toen ik aantrad bij Nh1816 trof ik een goed lopend bedrijf aan. Dit toekomstvaste businessmodel wil ik natuurlijk graag handhaven door continu te blijven ontwikkelen.” Dat gebeurt zelfs tijdens dit interview: Van Gils en Swart zitten op dat moment in Stuttgart om de laatste ontwikkelingen in de automotive-branche te volgen. “Dit soort inzichten geven ons de inspiratie om ook in de toekomst nieuwe toepassingen toe te kunnen voegen aan onze producten en dienstverlening.”

De adviseur op de cover

Als 100% intermediairgerichte verzekeraar ondersteunt Nh1816 aangesloten adviseurs om méér zichtbaar te zijn voor hun klant dan alleen bij het afsluiten of bij mutaties. Een voorbeeld daarvan is het magazine Zest dat de verzekeraar voor de coöperatie-leden en samen met het intermediair realiseert. Nh1816 biedt het intermediair de mogelijkheid om het magazine als white label aan hun eigen klanten aan te bieden. Swart: “Inmiddels geven 120 kantoren dit magazine aan hun klanten met een eigen cover, aangevuld met eigen en algemene, frisse en prikkelende artikelen. Onlangs is alweer de tiende editie van Zest gelanceerd.” Initiatieven zoals Zest zijn wat Nh1816 betreft hard nodig, want het is relevanter dan ooit dat de adviseur aan zijn klanten laat zien waar hij voor staat en waarmee hij zijn klanten helpt. Zeker met de actieve provisietransparantie die per 1 juli van kracht gaat in het achterhoofd. Swart: “Ook op dit vlak ondersteunt Nh1816 het intermediair. In ons offertesysteem geven we de adviseur momenteel de mogelijkheid om de provisie precontractueel in beeld te krijgen.”

Vergrijzing en verjonging

De toenemende consolidatie onder advieskantoren heeft deels te maken met het feit dat veel kantooreigenaren inmiddels al op leeftijd zijn. Maar het is niet alleen maar vergrijzing wat de klok slaat. “Ik zie gelukkig ook veel verjonging onder het intermediair”, aldus Swart. “Naast het feit dat er veel kantoren verdwijnen, komen er de laatste jaren ook veel nieuwe kantoren bij. Dit zijn vaak jonge ondernemers die voor zichzelf beginnen. Het laat zien dat er een grote behoefte is in de samenleving voor lokaal advies én dat het vak van financieel advies nog steeds gewild is. Als Nh1816 ondersteunen we jonge ondernemers daarin, bijvoorbeeld met advies en inzichten rondom positionering en automatisering.” Ook zet Nh1816 zich in voor de toekomstige generatie. Van Gils: “Het aantal jonge mensen dat een opleiding in Banking & Insurance volgt in Nederland neemt af. Daarom werken we er samen met het Verbond aan om deze generatie te inspireren en te interesseren voor ons mooie vakgebied. Zo geven we gastcolleges en bieden we stageplekken aan. Ook ondersteunen we andere initiatieven om het vak te promoten.”

Nh1816 bleef het afgelopen jaar groeien. In 2023 steeg de omzet van Nh1816 met 15% naar 532 miljoen euro. De verwachtingen zijn dat in 2024 de grens van 600 miljoen euro bereikt en mogelijk gepasseerd gaat worden. Swart: “En dat tegen de stroom in. Er vindt bijvoorbeeld momenteel veel consolidatie plaats in de markt onder het intermediair. Dat betekent in de praktijk dat vooral de kleine advieskantoren ondergebracht worden in een volmacht, iets dat wij niet aanbieden.” De consolidatiegolf was voor Nh1816 een van de redenen om ondersteuning en financieringsmogelijkheden aan te bieden voor kantooreigenaren die denken aan een overname. Vorig jaar lanceerde de verzekeraar samen met De Goudse en financieringsplatform Voordegroei een nieuw initiatief op dat vlak. Een overnamefonds voor het intermediair: VoordeAdviseur. De interesse voor dit nieuwe platform is nu al buitengewoon groot. Na een halfjaar zijn er al tientallen financiering-aanvragen gedaan. Swart: “Er is veel behoefte aan een partij die met adviseurs meedenkt over het verloop van de overdracht van het kantoor naar een volgende generatie. Met name kantooreigenaren in de kleinere plaatsen hebben een band opgebouwd met hun klanten en die willen dat hun klanten ook in de toekomst persoonlijk advies en contact kunnen blijven houden.”

 

Groei ondanks consolidatiegolf

Nh1816 groeit tegen de stroom in

Adviseur weet het Portaal te vinden

Op IT-gebied heeft de verzekeraar flinke stappen gemaakt in het in 2022 geïntroduceerde nieuwe Portaal, waarmee financieel adviseurs kunnen offreren, aanvragen, schade melden en muteren. Janwillem Swart, Senior Manager Commercie: “Adviseurs weten dit blindelings te vinden. Dankzij straight through processing gaat veel geautomatiseerd en dat waardeert de adviseur heel erg.” Dit blijkt ook uit het onderzoek, waarin de deelnemers lof uiten over het extranet, de VerzekeringApp en de andere digitale stappen die worden gezet.

Ook op productgebied en duurzame ontwikkelingen krijgt de verzekeraar waardering. Swart: “Misschien communiceren we soms onvoldoende over de duurzame aspecten, maar onze woonverzekeringen kloppen gewoon. Onze voorwaarden voor de opstal- en inboedelverzekeringen zijn duurzaam ingestoken. Zonnepanelen, boilers, thuisaccu’s en warmtepompen zijn standaard meeverzekerd. We bieden ook de optie om de garantie op onderverzekering mee te nemen in de dekking; bij duurzame herbouw krijg je daarmee nooit te maken met onvoldoende uitkering bij duurzame oplossingen.”

Een uitmuntende service, snelle schadeafhandeling, innovatief op het digitale vlak, zonder dat dit ten koste gaat van het persoonlijke. Het intermediair laat in ons onderzoek geen onvertogen woord horen over Nh1816. René van Gils, pas sinds 1 januari CEO, is behoorlijk trots op dit resultaat, vooral ook omdat het een stuk waardering is vanuit het intermediair.

Van Gils somt de zaken op die Nh1816 onderscheidt in de markt. “Allereerst onze focus op het intermediair als ons enige distributiekanaal. Voor ons blijft het belangrijk dat onze ‘local hero’s’, lokaal in de schijnwerpers worden gezet, zodat zij zich kunnen onderscheiden richting hun klanten. Op IT-gebied wordt ons Portaal door het intermediair zeer gewaardeerd. Het geeft hen de tools om zich weer te onderscheiden richting hun eigen klanten. Als we kijken naar het proces is de persoonlijke noot die wij geven uniek; als je met ons belt krijg je altijd een persoon aan de lijn.”

Dat is een bruggetje naar een factor die wat Van Gils betreft cruciaal is: de mens. “Na de eerste paar maanden binnen Nh1816 merkte ik al op dat er eigenlijk maar één ding is dat ons echt onderscheidend maakt en dat zijn onze medewerkers. Je kunt nog zo’n mooi IT-systeem hebben, maar zonder de juiste mensen wordt het niks.”

Het afgelopen jaar is voor Nh1816 intern een druk jaar geweest. Allereerst kreeg de verzekeraar te maken met een bestuurswissel. Van Gils nam, samen met CFRO Rémon Chattellon, het stokje over van Cas Verhage en Lex Verëll, die het bedrijf na respectievelijk 25 en 43 jaar verlieten. Daarnaast is Nh1816 druk bezig met de verhuizing naar het nieuwe pand in Oudkarspel, dat in juli in betrekking zal worden genomen.

René van Gils CEO Nh1816 en Janwillem Swart Senior Manager Commercie bij Nh1816
Rémon Chattellon CFRO en Rob Vissers Senior Manager Operations nemen de Gouden Lotus Award in ontvangst

Nh1816 Verzekeringen heeft intern een druk jaar achter de rug, waarin onder andere een directiewissel plaatsvond. Het intermediair blijft als vanouds ontzettend tevreden over de verzekeraar en gunt Nh1816 voor de vijfde keer op rij de Gouden Lotus Award als beste Woonverzekeraar.

Nh1816 blijft innoveren

voor een toekomstvast businessmodel

interview
Blijven ontwikkelen

Ook voor de toekomst blijft de verzekeraar niet stilzitten, belooft Van Gils. “Toen ik aantrad bij Nh1816 trof ik een goed lopend bedrijf aan. Dit toekomstvaste businessmodel wil ik natuurlijk graag handhaven door continu te blijven ontwikkelen.” Dat gebeurt zelfs tijdens dit interview: Van Gils en Swart zitten op dat moment in Stuttgart om de laatste ontwikkelingen in de automotive-branche te volgen. “Dit soort inzichten geven ons de inspiratie om ook in de toekomst nieuwe toepassingen toe te kunnen voegen aan onze producten en dienstverlening.”

De adviseur op de cover

Als 100% intermediairgerichte verzekeraar ondersteunt Nh1816 aangesloten adviseurs om méér zichtbaar te zijn voor hun klant dan alleen bij het afsluiten of bij mutaties. Een voorbeeld daarvan is het magazine Zest dat de verzekeraar voor de coöperatie-leden en samen met het intermediair realiseert. Nh1816 biedt het intermediair de mogelijkheid om het magazine als white label aan hun eigen klanten aan te bieden. Swart: “Inmiddels geven 120 kantoren dit magazine aan hun klanten met een eigen cover, aangevuld met eigen en algemene, frisse en prikkelende artikelen. Onlangs is alweer de tiende editie van Zest gelanceerd.” Initiatieven zoals Zest zijn wat Nh1816 betreft hard nodig, want het is relevanter dan ooit dat de adviseur aan zijn klanten laat zien waar hij voor staat en waarmee hij zijn klanten helpt. Zeker met de actieve provisietransparantie die per 1 juli van kracht gaat in het achterhoofd. Swart: “Ook op dit vlak ondersteunt Nh1816 het intermediair. In ons offertesysteem geven we de adviseur momenteel de mogelijkheid om de provisie precontractueel in beeld te krijgen.”

“Het is relevanter dan ooit dat de adviseur aan zijn klanten laat zien waar hij voor staat” 

Vergrijzing en verjonging

De toenemende consolidatie onder advieskantoren heeft deels te maken met het feit dat veel kantooreigenaren inmiddels al op leeftijd zijn. Maar het is niet alleen maar vergrijzing wat de klok slaat. “Ik zie gelukkig ook veel verjonging onder het intermediair”, aldus Swart. “Naast het feit dat er veel kantoren verdwijnen, komen er de laatste jaren ook veel nieuwe kantoren bij. Dit zijn vaak jonge ondernemers die voor zichzelf beginnen. Het laat zien dat er een grote behoefte is in de samenleving voor lokaal advies én dat het vak van financieel advies nog steeds gewild is. Als Nh1816 ondersteunen we jonge ondernemers daarin, bijvoorbeeld met advies en inzichten rondom positionering en automatisering.” Ook zet Nh1816 zich in voor de toekomstige generatie. Van Gils: “Het aantal jonge mensen dat een opleiding in Banking & Insurance volgt in Nederland neemt af. Daarom werken we er samen met het Verbond aan om deze generatie te inspireren en te interesseren voor ons mooie vakgebied. Zo geven we gastcolleges en bieden we stageplekken aan. Ook ondersteunen we andere initiatieven om het vak te promoten.”

Nh1816 bleef het afgelopen jaar groeien. In 2023 steeg de omzet van Nh1816 met 15% naar 532 miljoen euro. De verwachtingen zijn dat in 2024 de grens van 600 miljoen euro bereikt en mogelijk gepasseerd gaat worden. Swart: “En dat tegen de stroom in. Er vindt bijvoorbeeld momenteel veel consolidatie plaats in de markt onder het intermediair. Dat betekent in de praktijk dat vooral de kleine advieskantoren ondergebracht worden in een volmacht, iets dat wij niet aanbieden.” De consolidatiegolf was voor Nh1816 een van de redenen om ondersteuning en financieringsmogelijkheden aan te bieden voor kantooreigenaren die denken aan een overname. Vorig jaar lanceerde de verzekeraar samen met De Goudse en financieringsplatform Voordegroei een nieuw initiatief op dat vlak. Een overnamefonds voor het intermediair: VoordeAdviseur. De interesse voor dit nieuwe platform is nu al buitengewoon groot. Na een halfjaar zijn er al tientallen financiering-aanvragen gedaan. Swart: “Er is veel behoefte aan een partij die met adviseurs meedenkt over het verloop van de overdracht van het kantoor naar een volgende generatie. Met name kantooreigenaren in de kleinere plaatsen hebben een band opgebouwd met hun klanten en die willen dat hun klanten ook in de toekomst persoonlijk advies en contact kunnen blijven houden.”

 

Groei ondanks consolidatiegolf

Nh1816 groeit tegen de stroom in

Adviseur weet het Portaal te vinden

Op IT-gebied heeft de verzekeraar flinke stappen gemaakt in het in 2022 geïntroduceerde nieuwe Portaal, waarmee financieel adviseurs kunnen offreren, aanvragen, schade melden en muteren. Janwillem Swart, Senior Manager Commercie: “Adviseurs weten dit blindelings te vinden. Dankzij straight through processing gaat veel geautomatiseerd en dat waardeert de adviseur heel erg.” Dit blijkt ook uit het onderzoek, waarin de deelnemers lof uiten over het extranet, de VerzekeringApp en de andere digitale stappen die worden gezet.

Ook op productgebied en duurzame ontwikkelingen krijgt de verzekeraar waardering. Swart: “Misschien communiceren we soms onvoldoende over de duurzame aspecten, maar onze woonverzekeringen kloppen gewoon. Onze voorwaarden voor de opstal- en inboedelverzekeringen zijn duurzaam ingestoken. Zonnepanelen, boilers, thuisaccu’s en warmtepompen zijn standaard meeverzekerd. We bieden ook de optie om de garantie op onderverzekering mee te nemen in de dekking; bij duurzame herbouw krijg je daarmee nooit te maken met onvoldoende uitkering bij duurzame oplossingen.”

Nh1816 Verzekeringen heeft intern een druk jaar achter de rug, waarin onder andere een directiewissel plaatsvond. Het intermediair blijft als vanouds ontzettend tevreden over de verzekeraar en gunt Nh1816 voor de vijfde keer op rij de Gouden Lotus Award als beste Woonverzekeraar.

Rémon Chattellon CFRO en Rob Vissers Senior Manager Operations nemen de Gouden Lotus Award in ontvangst
René van Gils CEO Nh1816 en Janwillem Swart Senior Manager Commercie bij Nh1816

Nh1816 blijft innoveren

voor een toekomstvast businessmodel