Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
interview
Versnellen en versimpelen

Voor het komende jaar staan het verder versnellen en versimpelen van het medische proces hoog op het wensenlijstje van TAF. Verder is de ambitie om de Mijn-omgevingen voor adviseurs en consumenten nog verder te ontsluiten, zodat de consument nog beter op de hoogte is van de huidige status van zijn aanvraag bij TAF. 

Op ORV-gebied ten slotte wil TAF nog de nodige efficiency-slagen maken wat zich moet vertalen in een lagere premie. Daarmee hoopt TAF ook volgend jaar weer een goede kans te maken op meerdere Gouden Lotus Awards. Meijer: “Adel verplicht natuurlijk, dus daar zullen we zeker ons best voor doen.”

De huurder als doelgroep

TAF introduceerde in april een vernieuwde Inkomensbeschermer. De AOV is daarmee, naast woningkopers, ook beschikbaar voor huurders. Huurders worden branchebreed steeds vaker als nieuwe doelgroep gezien door AOV-aanbieders. Eerder waren die vooral gericht op de huizenbezitter. Vanwaar deze wending?

“Het beeld dat we als branche hadden van de huurder is in de afgelopen tien jaar drastisch veranderd”, reageert Meijer. “Door de krappe woningmarkt is er helaas een grote groep noodgedwongen huurders ontstaan die in het verleden normaal gesproken een huis had gekocht. Het rigide verschil tussen huurders en kopers bestaat niet meer, dus je kunt ook niet meer een-op-een zeggen dat het risico van huurders groter is dan die van kopers. Bovendien heeft TAF een maatschappelijke verantwoordelijkheid om een optie te bieden aan iedereen die zijn risico’s wil afdekken. Daarom zijn wij gaan kijken naar mogelijkheden voor huurders om zich te kunnen verzekeren bij arbeidsongeschiktheid.”

De vernieuwing van TAF viel goed in de smaak bij het intermediair, aldus Meijer. “Adviseurs zaten er al lange tijd op de te wachten. De vraag viel ook of we de huurder ook bij andere AOV-producten gaan betrekken. Dat is wel onze intentie. We gaan het risicoprofiel van huurders die gebruik gaan maken van de vernieuwde inkomensbeschermer wel eerst goed monitoren, zodat we zeker weten dat deze gelijk blijft met die van kopers.”

Verbeterpunten

Ook na het winnen van drie awards blijven er voor TAF natuurlijk genoeg verbeterpunten over, vindt Meijer. Het soepele aanvraagproces stokt bijvoorbeeld nog wel eens bij de acceptatie op het medische vlak. “Dat is eigenlijk een probleem van de hele keten. Complexe medische risico’s moeten worden beoordeeld door via verzekeraars aangestelde medische adviseurs. Omdat dit soort externe partijen niet 24 uur per dag de tijd hebben, loopt het proces in dit gedeelte helaas nogal eens vertraging op. Dit stukje zouden we als branche nog beter moeten inrichten. Zo zouden we in de gezondheidsverklaring door de inzet van bijvoorbeeld AI-technologie snel kunnen zien of we een risico kunnen uitsluiten. Daardoor zouden er minder vragen doorgezet kunnen worden naar huisartsen of medisch specialisten.”

Een enkele stemmer op het onderzoek merkt daarnaast op dat zij de AOV-acceptatie op het medische vlak bij TAF soms (te) streng vinden. Meijer: “Ik denk eerder dat wij rechtvaardig zijn. We hebben gekozen voor een bepaalde lijn waarbinnen we zo snel en goedkoop mogelijk een risico accepteren. Maar ik kan me voorstellen dat het voor ondernemers en adviseurs soms onrechtvaardig voelt als wij een keer een risico niet accepteren.”

Momenteel is TAF de enige partij in Nederland die twee AOV-oplossingen biedt voor ondernemers: de GoedGezekerd AOV verzekert de lasten, en de InkomenZeker AOV verzekert een percentage van het inkomen. Meijer: “Daarmee bieden we voor iedere ondernemer een passende oplossing en dat wordt gewaardeerd door het intermediair.”

Dit zien ze niet alleen terug in de award voor beste AOV-aanbieder, maar ook in de innovatie-award Meest vernieuwende Verzekeringsoplossing die dit jaar gaat naar de afgelopen jaar geïntroduceerde TAF InkomenZeker AOV. Het is een product met veel keuzemogelijkheden voor een verzekering op maat. Zo kunnen ondernemers hun eigen risicoperiode en uitkeringsduur kiezen. Wat ook opvalt is de meestijgende einddatum van de verzekering. Ondernemers hebben de mogelijkheid om zich te verzekeren tot de AOW-leeftijd.

Hoe onderscheidt de InkomenZeker AOV zich bij het intermediair? Meijer: “We kregen de meeste complimenten over ons proces. Zo wilden we het vaststellen van het inkomen van een ondernemer zo efficiënt mogelijk inrichten. Daarvoor zijn we een samenwerking aangegaan met Raadhuys Tax Legal Accounting, die in de hypotheeksector al veel ervaring heeft bij het vaststellen van het inkomen van zelfstandigen.”

Voor de inkomensverklaring is het alleen nodig om digitaal een aantal stukken te uploaden in de Mijn-omgeving. Daarna wordt er binnen 24 uur een inkomensverklaring afgegeven. TAF neemt deze een-op-een over. “De zelfstandige weet daarom al bij het aangaan van de verzekering precies welk deel van het inkomen is verzekerd en waarom. Dat biedt een stuk zekerheid”, aldus Meijer. Een ander gewaardeerd kenmerk van de InkomenZeker AOV is de scherpe premie. “Door belemmeringen uit de keten te halen kun je tot een concurrerende prijs komen.”

InkomenZeker AOV

Huurders worden steeds vaker als nieuwe doelgroep gezien

“We bieden voor iedere ondernemer een passende oplossing”

Combinatie persoonlijk en digitaal

Het intermediair is over veel zaken tevreden bij TAF als ORV- én als AOV-aanbieder, blijkt uit de inhoudelijke reacties van het onderzoek. Het kundige personeel is er daar één van. Zo is er lof voor de deskundige acceptanten/binnendienstmedewerkers en de actieve en meedenkende accountmanagers. Meijer daarover: “Het is een strategische keuze geweest om een stevig accountmanagement in de markt te zetten, dat ook fysiek bij de adviseur aan tafel zit.”

Meijer is ook blij met de positieve opmerkingen over het hoge kennisniveau van medewerkers in de binnendienst, dat het intermediair ondersteunt bij het verwerken van polissen en producttoepassingen. “Ook onze klantenservice heeft een persoonlijke touch; je krijgt bij ons altijd een mens aan de lijn. Overigens zonder de mogelijkheden van digitalisering uit het oog te verliezen, want ook daarin hebben we stevig geïnvesteerd. Daarom ben ik ook blij met de positieve reacties over onze snelheid. Ik zeg wel eens: We moeten optimaal digitaal zijn en persoonlijk waar het waarde toevoegt.”

TAF is volgens het intermediair de beste ORV- en AOV-aanbieder én sleepte een innovatieprijs binnen voor haar InkomenZeker AOV voor ondernemers. Commercieel directeur Michiel Meijer is blij en trots, maar heeft hij ook een favoriet?

“Dat is eigenlijk kiezen tussen je eigen kinderen, maar als ik dan een keuze zou moeten maken zou die gaan naar de award AOV-aanbieder. We hebben het afgelopen jaar namelijk stevig ingezet op arbeidsongeschiktheid en niet alleen ter bescherming van de eigen woning, maar ook op het individu. Voor ons is dit een soort oeuvre-prijs.”

Michiel Meijer Commercieel directeur TAF Verzekeringen
TAF-medewerkers met hun welverdiende Gouden Lotus Awards, en Algemeen directeur TAF Verzekeringen Nicole Hollander die klaarstaat met de bubbels

Een unicum voor TAF Verzekeringen: dit jaar mag het bedrijf maar liefst drie Gouden Lotus Awards in ontvangst nemen, waaronder die van beste ORV- en AOV-aanbieder. Vooral de combinatie ‘persoonlijk en digitaal’ mag op waardering van het intermediair rekenen.

TAF:

Optimaal digitaal en persoonlijk waar het waarde toevoegt 

Michiel Meijer Commercieel directeur TAF Verzekeringen
TAF-medewerkers met hun welverdiende Gouden Lotus Awards, en Algemeen directeur TAF Verzekeringen Nicole Hollander die klaarstaat met de bubbels
interview
Versnellen en versimpelen

Voor het komende jaar staan het verder versnellen en versimpelen van het medische proces hoog op het wensenlijstje van TAF. Verder is de ambitie om de Mijn-omgevingen voor adviseurs en consumenten nog verder te ontsluiten, zodat de consument nog beter op de hoogte is van de huidige status van zijn aanvraag bij TAF. 

Op ORV-gebied ten slotte wil TAF nog de nodige efficiency-slagen maken wat zich moet vertalen in een lagere premie. Daarmee hoopt TAF ook volgend jaar weer een goede kans te maken op meerdere Gouden Lotus Awards. Meijer: “Adel verplicht natuurlijk, dus daar zullen we zeker ons best voor doen.”

Huurders worden steeds vaker als nieuwe doelgroep gezien

De huurder als doelgroep

TAF introduceerde in april een vernieuwde Inkomensbeschermer. De AOV is daarmee, naast woningkopers, ook beschikbaar voor huurders. Huurders worden branchebreed steeds vaker als nieuwe doelgroep gezien door AOV-aanbieders. Eerder waren die vooral gericht op de huizenbezitter. Vanwaar deze wending?

“Het beeld dat we als branche hadden van de huurder is in de afgelopen tien jaar drastisch veranderd”, reageert Meijer. “Door de krappe woningmarkt is er helaas een grote groep noodgedwongen huurders ontstaan die in het verleden normaal gesproken een huis had gekocht. Het rigide verschil tussen huurders en kopers bestaat niet meer, dus je kunt ook niet meer een-op-een zeggen dat het risico van huurders groter is dan die van kopers. Bovendien heeft TAF een maatschappelijke verantwoordelijkheid om een optie te bieden aan iedereen die zijn risico’s wil afdekken. Daarom zijn wij gaan kijken naar mogelijkheden voor huurders om zich te kunnen verzekeren bij arbeidsongeschiktheid.”

De vernieuwing van TAF viel goed in de smaak bij het intermediair, aldus Meijer. “Adviseurs zaten er al lange tijd op de te wachten. De vraag viel ook of we de huurder ook bij andere AOV-producten gaan betrekken. Dat is wel onze intentie. We gaan het risicoprofiel van huurders die gebruik gaan maken van de vernieuwde inkomensbeschermer wel eerst goed monitoren, zodat we zeker weten dat deze gelijk blijft met die van kopers.”

Verbeterpunten

Ook na het winnen van drie awards blijven er voor TAF natuurlijk genoeg verbeterpunten over, vindt Meijer. Het soepele aanvraagproces stokt bijvoorbeeld nog wel eens bij de acceptatie op het medische vlak. “Dat is eigenlijk een probleem van de hele keten. Complexe medische risico’s moeten worden beoordeeld door via verzekeraars aangestelde medische adviseurs. Omdat dit soort externe partijen niet 24 uur per dag de tijd hebben, loopt het proces in dit gedeelte helaas nogal eens vertraging op. Dit stukje zouden we als branche nog beter moeten inrichten. Zo zouden we in de gezondheidsverklaring door de inzet van bijvoorbeeld AI-technologie snel kunnen zien of we een risico kunnen uitsluiten. Daardoor zouden er minder vragen doorgezet kunnen worden naar huisartsen of medisch specialisten.”

Een enkele stemmer op het onderzoek merkt daarnaast op dat zij de AOV-acceptatie op het medische vlak bij TAF soms (te) streng vinden. Meijer: “Ik denk eerder dat wij rechtvaardig zijn. We hebben gekozen voor een bepaalde lijn waarbinnen we zo snel en goedkoop mogelijk een risico accepteren. Maar ik kan me voorstellen dat het voor ondernemers en adviseurs soms onrechtvaardig voelt als wij een keer een risico niet accepteren.”

Momenteel is TAF de enige partij in Nederland die twee AOV-oplossingen biedt voor ondernemers: de GoedGezekerd AOV verzekert de lasten, en de InkomenZeker AOV verzekert een percentage van het inkomen. Meijer: “Daarmee bieden we voor iedere ondernemer een passende oplossing en dat wordt gewaardeerd door het intermediair.”

Dit zien ze niet alleen terug in de award voor beste AOV-aanbieder, maar ook in de innovatie-award Meest vernieuwende Verzekeringsoplossing die dit jaar gaat naar de afgelopen jaar geïntroduceerde TAF InkomenZeker AOV. Het is een product met veel keuzemogelijkheden voor een verzekering op maat. Zo kunnen ondernemers hun eigen risicoperiode en uitkeringsduur kiezen. Wat ook opvalt is de meestijgende einddatum van de verzekering. Ondernemers hebben de mogelijkheid om zich te verzekeren tot de AOW-leeftijd.

Hoe onderscheidt de InkomenZeker AOV zich bij het intermediair? Meijer: “We kregen de meeste complimenten over ons proces. Zo wilden we het vaststellen van het inkomen van een ondernemer zo efficiënt mogelijk inrichten. Daarvoor zijn we een samenwerking aangegaan met Raadhuys Tax Legal Accounting, die in de hypotheeksector al veel ervaring heeft bij het vaststellen van het inkomen van zelfstandigen.”

Voor de inkomensverklaring is het alleen nodig om digitaal een aantal stukken te uploaden in de Mijn-omgeving. Daarna wordt er binnen 24 uur een inkomensverklaring afgegeven. TAF neemt deze een-op-een over. “De zelfstandige weet daarom al bij het aangaan van de verzekering precies welk deel van het inkomen is verzekerd en waarom. Dat biedt een stuk zekerheid”, aldus Meijer. Een ander gewaardeerd kenmerk van de InkomenZeker AOV is de scherpe premie. “Door belemmeringen uit de keten te halen kun je tot een concurrerende prijs komen.”

InkomenZeker AOV

“We bieden voor iedere ondernemer een passende oplossing”

Combinatie persoonlijk en digitaal

Het intermediair is over veel zaken tevreden bij TAF als ORV- én als AOV-aanbieder, blijkt uit de inhoudelijke reacties van het onderzoek. Het kundige personeel is er daar één van. Zo is er lof voor de deskundige acceptanten/binnendienstmedewerkers en de actieve en meedenkende accountmanagers. Meijer daarover: “Het is een strategische keuze geweest om een stevig accountmanagement in de markt te zetten, dat ook fysiek bij de adviseur aan tafel zit.”

Meijer is ook blij met de positieve opmerkingen over het hoge kennisniveau van medewerkers in de binnendienst, dat het intermediair ondersteunt bij het verwerken van polissen en producttoepassingen. “Ook onze klantenservice heeft een persoonlijke touch; je krijgt bij ons altijd een mens aan de lijn. Overigens zonder de mogelijkheden van digitalisering uit het oog te verliezen, want ook daarin hebben we stevig geïnvesteerd. Daarom ben ik ook blij met de positieve reacties over onze snelheid. Ik zeg wel eens: We moeten optimaal digitaal zijn en persoonlijk waar het waarde toevoegt.”

Een unicum voor TAF Verzekeringen: dit jaar mag het bedrijf maar liefst drie Gouden Lotus Awards in ontvangst nemen, waaronder die van beste ORV- en AOV-aanbieder. Vooral de combinatie ‘persoonlijk en digitaal’ mag op waardering van het intermediair rekenen.

TAF:

Optimaal digitaal en persoonlijk waar het waarde toevoegt