Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Erwin Snijder Product Manager bij NIBC en Richard Leijnse Managing Director Hypotheken en Sparen bij NIBC

“We zijn continu bezig om de dienstverlening te optimaliseren”

“We willen woonwensen waarmaken voor iedereen in Nederland”

“Wij werken achter de schermen aan de beste backoffice van Nederland”

interview
Rebranding

NIBC heeft het afgelopen jaar een rebranding ondergaan, waarbij de hypotheek- en spaarlabels NIBC Direct en NIBC Vastgoed Hypotheek zijn gerebrand naar het moedermerk NIBC. Vroeger bestond er nog een duidelijke splitsing in het bedrijf tussen de corporate-activiteiten van NIBC en de retail-activiteiten van NIBC Direct en NIBC Vastgoed Hypotheek. Leijnse: “We zijn inmiddels niet meer de chique Haagse zakenbank van weleer. We zijn een ondernemende bank voor ondernemende mensen. Daarom is het logischer om NIBC te positioneren als één merk voor zowel consumenten als bedrijven.”

Beste backoffice van Nederland

De Gouden Lotus Award is een bewijs dat het front- en midoffice-proces goed ingericht is bij NIBC. Aan de beheerkant kunnen volgens Leijnse en Snijder nog verbeteringen worden doorgevoerd. Snijder: “Wij werken achter de schermen aan de beste backoffice van Nederland, zodat wij een betrouwbare partner blijven. Ook bij beheer willen wij het intermediair en de klant het zo makkelijk mogelijk maken.” Zo heeft NIBC inmiddels al meer transparantie gebracht op het gebied van ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid (OHA). “Sinds afgelopen jaar is er een OHA-desk ingericht, waarbij onze specialisten bij vragen van het intermediair de casus induiken.”

Inspelen op de markt

NIBC speelt regelmatig in op ontwikkelingen in de markt. Leijnse: “Zo stijgen de huizenprijzen alweer een tijdje. We hebben onze maximale hypotheekverstrekking binnen de NIBC Extra Hypotheek daarom verhoogd van 1,25 miljoen naar 1,5 miljoen euro. Dit gaat wederom samen met procesoptimalisatie voor snellere duidelijkheid over de lening.” Ook verhoogt NIBC nog vóór de zomer de overbruggingspercentages op onverkochte panden van 90% naar 95%.

Efficiencyvoordelen met brondata

NIBC zet volop in op het gebruik van brondata; persoonsgegevens die rechtstreeks ontsloten worden uit de bron waar de originele informatie is opgeslagen. Zo is de bank één van de ondertekenaars van het Convenant Brondata. Leijnse: “We zijn fervent Ockto-gebruiker. Naast de geijkte bronnen zijn we één van de eerste in de markt die OcktoID heeft geïntroduceerd voor digitale identificatie. Het opsturen van een kopie van je identificatiebewijs is daarmee verleden tijd.” Ook is NIBC verbonden aan het initiatief ‘Goed Idee’ van HDN, voor veilige identiteitsgegevensdeling via brondata. Leijnse ziet veel efficiencyoordelen in het gebruik van brondata. “Het foutpercentage en de doorlooptijd gaan omlaag, wat zowel ons als het intermediair ten goede komt. Als de hele keten beter weet samen te werken profiteert de consument daarvan. De adviseur kan de bespaarde tijd weer investeren in zijn klant.” NIBC promoot actief het gebruik van brondata onder het intermediair. “Want dit zou nog meer geadopteerd kunnen worden dan nu al het geval is.”

De hypotheek voor Helden

Een andere doelgroep waar NIBC op richt, zijn mensen met cruciale beroepen. In maart introduceerde de bank de ‘hypotheek voor helden’, waaronder zorgverleners, brandweerlieden, politieagenten, leraren en militairen. Leijnse: “Bij deze mensen kan er door hun beroep sprake zijn van een ander profiel qua inkomen. Het is bijvoorbeeld gebruikelijker dat er naast een basissalaris nog een tweede inkomen wordt gegenereerd of dat er verschillende toeslagen aan te pas komen.” Bij veel hypotheekverstrekkers wordt een tweede inkomen niet meegenomen. “Maar bij NIBC kijken we naar de échte persoonlijke situatie van deze mensen”, aldus Snijder. “Bij deze doelgroep zijn twee inkomens namelijk vaak goed met elkaar te combineren. Met name het aanvraagproces loopt voor deze specifieke groep sneller dan voorheen.” De marketingcampagne voor de Heldenhypotheek zit nu nog in de beginfase, maar NIBC krijgt nu al veel positieve feedback.

Oplossingen voor doelgroepen

NIBC communiceert steeds meer vanuit oplossingen voor specifieke doelgroepen. Leijnse: “We bieden onder andere oplossingen voor starters, expats, senioren, ondernemers of voor mensen die hun woning willen verhuren. Dat is meer aansprekend dan alleen de hypotheek en productvoorwaarden.” Door een breed palet aan oplossingen te bieden toont NIBC haar sociale kant. Leijnse: “NIBC heeft een verantwoordelijkheid in de maatschappij. Veel partijen richten zich op ESG-criteria (Environmental, Social en Governance), waarbij vaak alleen de E wordt benadrukt. Ook wij vinden duurzaamheid belangrijk en we bieden hiervoor oplossingen, maar de S van sociaal is net zo belangrijk. We zijn continu bezig om binnen de wettelijke kaders de dienstverlening voor doelgroepen te optimaliseren.”

Nadat NIBC in 2022 voor het eerst de Gouden Lotus Award Hypotheekverstrekker in ontvangst mocht nemen, schiet de bank in 2024 opnieuw raak met de award Hypotheekverstrekker in de (nieuwe) categorie Middelgroot. De bank oogst onder meer lof voor de hoge mate van dienstverlening richting het intermediair en het efficiënte proces. Ook de deskundigheid van de acceptanten en de goede ondersteuning vanuit de relatiemanagers worden meer dan eens genoemd in het onderzoek. “Een erkenning voor alle medewerkers die elke dag hard werken om ons product, proces en dienstverlening te optimaliseren”, reageert Richard Leijnse, Managing Director Hypotheken en Sparen bij NIBC. “We werken met de beste mensen. Of het nu gaat om acceptanten, relatiemanagers, productmanagers en/ of medewerkers van de hypotheekdesk. Echte vakmensen met veel kennis en ervaring.”

Het intermediair geeft in het onderzoek aan dat ze het prettig vinden om met NIBC te kunnen sparren en dat de hypotheekverstrekker verder kijkt dan zijn neus lang is. Leijnse: “We willen woonwensen waarmaken voor iedereen in Nederland. Om dat te realiseren, kruipen we in de huid van de klant en ontwikkelen we oplossingen die aansluiten op hun behoefte. Onze proposities voor ondernemers, expats en starters zijn daar goede voorbeelden van.” Erwin Snijder, Product Manager bij NIBC, voegt daaraan toe: “Onze kracht is ons brede aanbod. Binnen de (wettelijke) kaders is veel mogelijk, zodat we daarmee woonwensen realiseren. ”

NIBC krijgt veel waardering vanuit het intermediair voor het oplossingsgerichte meedenken. “We zijn er niet alleen voor de recht-toe-recht-aan-aanvragen, maar ook voor klanten met complexere situaties.”

De Gouden Lotus Award wordt in ontvangst genomen door blije NIBC-medewerkers, waaronder Remco Offers (met award) en Ronald Klapwijk (met fles bubbels)
De Gouden Lotus Award wordt in ontvangst genomen door blije NIBC-medewerkers, waaronder Remco Offers (met award) en Ronald Klapwijk (met fles bubbels)
Inspelen op de markt

NIBC speelt regelmatig in op ontwikkelingen in de markt. Leijnse: “Zo stijgen de huizenprijzen alweer een tijdje. We hebben onze maximale hypotheekverstrekking binnen de NIBC Extra Hypotheek daarom verhoogd van 1,25 miljoen naar 1,5 miljoen euro. Dit gaat wederom samen met procesoptimalisatie voor snellere duidelijkheid over de lening.” Ook verhoogt NIBC nog vóór de zomer de overbruggingspercentages op onverkochte panden van 90% naar 95%.

“Wij werken achter de schermen aan de beste backoffice van Nederland”

Efficiencyvoordelen met brondata

NIBC zet volop in op het gebruik van brondata; persoonsgegevens die rechtstreeks ontsloten worden uit de bron waar de originele informatie is opgeslagen. Zo is de bank één van de ondertekenaars van het Convenant Brondata. Leijnse: “We zijn fervent Ockto-gebruiker. Naast de geijkte bronnen zijn we één van de eerste in de markt die OcktoID heeft geïntroduceerd voor digitale identificatie. Het opsturen van een kopie van je identificatiebewijs is daarmee verleden tijd.” Ook is NIBC verbonden aan het initiatief ‘Goed Idee’ van HDN, voor veilige identiteitsgegevensdeling via brondata. Leijnse ziet veel efficiencyoordelen in het gebruik van brondata. “Het foutpercentage en de doorlooptijd gaan omlaag, wat zowel ons als het intermediair ten goede komt. Als de hele keten beter weet samen te werken profiteert de consument daarvan. De adviseur kan de bespaarde tijd weer investeren in zijn klant.” NIBC promoot actief het gebruik van brondata onder het intermediair. “Want dit zou nog meer geadopteerd kunnen worden dan nu al het geval is.”

Rebranding

NIBC heeft het afgelopen jaar een rebranding ondergaan, waarbij de hypotheek- en spaarlabels NIBC Direct en NIBC Vastgoed Hypotheek zijn gerebrand naar het moedermerk NIBC. Vroeger bestond er nog een duidelijke splitsing in het bedrijf tussen de corporate-activiteiten van NIBC en de retail-activiteiten van NIBC Direct en NIBC Vastgoed Hypotheek. Leijnse: “We zijn inmiddels niet meer de chique Haagse zakenbank van weleer. We zijn een ondernemende bank voor ondernemende mensen. Daarom is het logischer om NIBC te positioneren als één merk voor zowel consumenten als bedrijven.”

Beste backoffice van Nederland

De Gouden Lotus Award is een bewijs dat het front- en midoffice-proces goed ingericht is bij NIBC. Aan de beheerkant kunnen volgens Leijnse en Snijder nog verbeteringen worden doorgevoerd. Snijder: “Wij werken achter de schermen aan de beste backoffice van Nederland, zodat wij een betrouwbare partner blijven. Ook bij beheer willen wij het intermediair en de klant het zo makkelijk mogelijk maken.” Zo heeft NIBC inmiddels al meer transparantie gebracht op het gebied van ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid (OHA). “Sinds afgelopen jaar is er een OHA-desk ingericht, waarbij onze specialisten bij vragen van het intermediair de casus induiken.”

De hypotheek voor Helden

Een andere doelgroep waar NIBC op richt, zijn mensen met cruciale beroepen. In maart introduceerde de bank de ‘hypotheek voor helden’, waaronder zorgverleners, brandweerlieden, politieagenten, leraren en militairen. Leijnse: “Bij deze mensen kan er door hun beroep sprake zijn van een ander profiel qua inkomen. Het is bijvoorbeeld gebruikelijker dat er naast een basissalaris nog een tweede inkomen wordt gegenereerd of dat er verschillende toeslagen aan te pas komen.” Bij veel hypotheekverstrekkers wordt een tweede inkomen niet meegenomen. “Maar bij NIBC kijken we naar de échte persoonlijke situatie van deze mensen”, aldus Snijder. “Bij deze doelgroep zijn twee inkomens namelijk vaak goed met elkaar te combineren. Met name het aanvraagproces loopt voor deze specifieke groep sneller dan voorheen.” De marketingcampagne voor de Heldenhypotheek zit nu nog in de beginfase, maar NIBC krijgt nu al veel positieve feedback.

“We willen woonwensen waarmaken voor iedereen in Nederland”

Oplossingen voor doelgroepen

NIBC communiceert steeds meer vanuit oplossingen voor specifieke doelgroepen. Leijnse: “We bieden onder andere oplossingen voor starters, expats, senioren, ondernemers of voor mensen die hun woning willen verhuren. Dat is meer aansprekend dan alleen de hypotheek en productvoorwaarden.” Door een breed palet aan oplossingen te bieden toont NIBC haar sociale kant. Leijnse: “NIBC heeft een verantwoordelijkheid in de maatschappij. Veel partijen richten zich op ESG-criteria (Environmental, Social en Governance), waarbij vaak alleen de E wordt benadrukt. Ook wij vinden duurzaamheid belangrijk en we bieden hiervoor oplossingen, maar de S van sociaal is net zo belangrijk. We zijn continu bezig om binnen de wettelijke kaders de dienstverlening voor doelgroepen te optimaliseren.”

NIBC krijgt veel waardering vanuit het intermediair voor het oplossingsgerichte meedenken. “We zijn er niet alleen voor de recht-toe-recht-aan-aanvragen, maar ook voor klanten met complexere situaties.”

interview

“We zijn continu bezig om de dienstverlening te optimaliseren”

Erwin Snijder Product Manager bij NIBC en Richard Leijnse Managing Director Hypotheken en Sparen bij NIBC