Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Gouden Lotus Awards
Hogere first time right

Huismerk maakt zich dit jaar weer op voor verdere groei, geeft Nieuwenhuizen aan. Daarnaast krijgt AI een nog grotere rol binnen Accelerate. Zo kunnen fysieke documenten efficiënt binnen Accelerate worden gecontroleerd. “Een acceptant opent nu een dossier als het volledig is, maar als er een fout in bijvoorbeeld een salarisstrook zit, gaat dat document weer terug naar de adviseur. Met AI kunnen we nu voor een veel hogere FTR, first time right, zorgen. Bij een fout in een salarisstrook, gaat er direct automatisch feedback naar de adviseur en wat later ook naar de klant. Dit levert enorm veel tijdswinst en efficiency in het aanvraagproces op.”

Wat betreft verduurzaming verwacht Daniël Nieuwenhuizen, gezien de afschaffing van de salderingsregeling en zwalkend politiek beleid, niet meteen een toenemende belangstelling. Niettemin blijft de vraag vanuit een bepaalde groep hypotheekklanten volgens hem sterk. “Er is in 2024 een aanstelling bij ASN Bank bijgekomen en daar is veel vraag naar. ASN had de enorme interesse via Huismerk ook niet verwacht. Het is mooi om te zien hoe de waardering van (groot)banken voor serviceproviders en onafhankelijk financieel advieskantoren de afgelopen jaren is gegroeid.”

Vernieuwde pakketten

Huismerk heeft zijn drie pakketten voor gebruikers vorig jaar vernieuwd. Het Smart-pakket omvat de meest basale dienstverlening, incluis aanvraagmogelijkheden, een vraagbaak en licenties voor financiële tools. Huismerk Flex is geheel nieuw en richt zich op adviseurs die hun kosten willen afstemmen op hun inkomsten. Flex bevat alle aanstellingen en Accelerate. Adviseurs betalen een laag basistarief en een vergoeding per aanvraag. 

Het meest uitgebreide pakket, Comfort, biedt de complete dienstverlening tegen een vast bedrag. Een pré van alle Huismerk pakketten is, dat een adviseur in principe geen annuleringskosten betaalt als een aanvraag onverhoopt op niets uitloopt. 

Hoe voorspelbaarder de hypotheekklant van adviseurs geholpen kan worden, hoe beter en daar vervult ook financieel dienstenplatform Accelerate een hoofdrol in. Het platform geldt als het compleetste in de markt, omdat alle losse componenten voor het adviestraject erin zijn verweven. “Neem het verwijderen van klantgegevens”, zo schetst Nieuwenhuizen. “Daarbij hoef je niet allerlei losse applicaties te doorlopen, het is één stap. De retentiemodule is volledig geautomatiseerd.”

Ook actief klantbeheer maakt deel uit van het platform. Het is voor veel adviseurs een uitdagend onderdeel van het vak, want het kost tijd en de uiteindelijke opbrengst is onzeker. Nieuwenhuizen wijst op de voortdurende discussie die over klantbeheer wordt gevoerd. “Je kunt het insteken vanuit de zorgplicht, de commercie en vanuit klantvriendelijkheid. Er zijn al kantoren die zich volledig focussen op klantbeheer en van daaruit groeien. Hoe dan ook, Accelerate ondersteunt daarbij met Smart Care, een programma dat een signaal afgeeft bij life-events en andere veranderingen.”

Niet alleen de adviseur krijgt een seintje, ook de klant, zodat beide partijen kunnen beslissen of en welke acties ze kunnen ondernemen. De module bevat tevens een jaarlijkse hypotheekcheck.

Actief klantbeheer

“Een adviseur meldt zich aan en kan meteen vooruit”

“Met AI kunnen we voor een veel hogere FTR zorgen”

Stap extra

Huismerk heeft 29 geldverstrekkers op het schap, waarvan er voor 17 offertebevoegdheid is. Van de meeste geldverstrekkers zitten acceptanten bij Huismerk op locatie, een pré, aangezien er direct kan worden overlegd. Nieuwenhuizen spreekt van plug-and-play. “Een adviseur meldt zich aan en kan meteen vooruit. Alles wat er nodig is voor het runnen van een goed kantoor bieden wij: van toegang tot geldverstrekkers en verzekeraars tot en met actief klantbeheer. De omschrijving serviceprovider is dan ook niet helemaal adequaat voor Huismerk. Voeg er maar een plus aan toe, vanwege de volledige service en de mooie balans tussen mensenwerk en automatisering.”

Om met de mensen te beginnen: Nieuwenhuizen steekt zijn bewondering voor de acceptanten binnen Huismerk niet onder stoelen of banken. “Veel collega’s hebben het afgelopen jaar bijna dagelijks overgewerkt. Het verwerken van alle extra vragen door de groei van Huismerk en de groei van de hypotheekmarkt kostte veel tijd en doorzettingsvermogen. Dat is een groot compliment waard. Doorpakken en even een stap extra zetten, is wel de Huismerk-manier. Bereikbaarheid hoort daar ook bij. We willen dat adviseurs vanaf het moment van de aanvraag meteen bij de juiste acceptant terecht komen. Niet eerst drie keer doorverbinden, nee, meteen contact met iemand die het dossier kent.”

Een punt van kritiek, aangegeven door de doelgroep zelf, betreft echter de langere doorlooptijd en de wat stroperige processen sinds de overname van FlexFront. Deze problemen waren volgens Nieuwenhuizen van tijdelijke aard. In de zomer van 2024 kwam Huismerk in een perfect storm terecht. “FlexFront kwam erbij, we groeiden, de markt steeg ook nog eens met 35%, we kregen daardoor meer aanvragen én het was vakantie. De doorlooptijd werd langer dan het gemiddelde van ongeveer twee dagen en de voorspelbaarheid van het proces verdween. Volkomen begrijpelijk dat adviseurs daar klachten over hadden. Gelukkig konden we dit na een korte periode weer oplossen.”

De prijzenkast puilt inmiddels uit. Niet alleen met Gouden Lotus Awards voor Huismerk, ook met andere merken gooide Romeo Financiële Diensten eerder hoge ogen, zoals Basic Serviceproviding en het vorig jaar overgenomen FlexFront. De laatstgenoemde won de award in de categorie Serviceprovider groot zevenmaal op rij. De overname heeft Romeo de nodige extra slagkracht bezorgd, wat geen overbodige luxe is in een sterk groeiende markt. “Iedereen verwachtte na de coronaperiode een afvlakking vanwege de rentestijgingen, maar het tegendeel gebeurde”, zegt Daniël Nieuwenhuizen. “We zagen de hypotheekmarkt voor financieel adviseurs vorig jaar met 35% toenemen. Het is voor ons waarschijnlijk de laatste keer dat we in de categorie Serviceprovider <700 kantoren vallen.”

Financieel advieskantoren weten Huismerk te vinden en dat heeft volgens Nieuwenhuizen met het fundament van het bedrijf te maken. Huismerk was bij oprichting, tien jaar geleden, een reactie op vragen uit de financieel advieswereld zelf. Met name snelle aanvraagprocessen en een brede ondersteuning stonden hoog op de prioriteitenlijst. “Eén van onze eerste slogans was: doe jij het advies, dan doen wij de rest. Die slogan gaat nog altijd op. Vragen vanuit het werkveld dienen als basis voor onze dienstverlening en alles is er vervolgens op gericht om zelfstandig adviseurs de tijd en ruimte te geven voor advisering. We wilden de service voor adviseurs tien jaar geleden naar een hoger niveau tillen. Ik denk dat we daarin geslaagd zijn met een gouden combinatie van slimme mensen en slimme technologie.” 

Links van het midden Daniël Nieuwenhuizen, Manager Sales & Marketing bij Romeo, met de fonkelnieuwe Gouden Lotus Award

Auteur Martin Neyt
Eigenlijk vindt hij de term serviceprovider niet de lading dekken. Huismerk is zoveel meer, zegt Daniël Nieuwenhuizen, manager Sales & Marketing bij Romeo. De term daargelaten, Huismerk doet iets goed, want ze pakken voor de vierde keer op rij de Gouden Lotus Award. Het is wel meteen de laatste keer. “Volgend jaar zitten we in een andere categorie.”

Slimme mensen, slimme technologie, een gouden combinatie

Gouden Lotus winnaar Huismerk:

Hogere first time right

Huismerk maakt zich dit jaar weer op voor verdere groei, geeft Nieuwenhuizen aan. Daarnaast krijgt AI een nog grotere rol binnen Accelerate. Zo kunnen fysieke documenten efficiënt binnen Accelerate worden gecontroleerd. “Een acceptant opent nu een dossier als het volledig is, maar als er een fout in bijvoorbeeld een salarisstrook zit, gaat dat document weer terug naar de adviseur. Met AI kunnen we nu voor een veel hogere FTR, first time right, zorgen. Bij een fout in een salarisstrook, gaat er direct automatisch feedback naar de adviseur en wat later ook naar de klant. Dit levert enorm veel tijdswinst en efficiency in het aanvraagproces op.”

Wat betreft verduurzaming verwacht Daniël Nieuwenhuizen, gezien de afschaffing van de salderingsregeling en zwalkend politiek beleid, niet meteen een toenemende belangstelling. Niettemin blijft de vraag vanuit een bepaalde groep hypotheekklanten volgens hem sterk. “Er is in 2024 een aanstelling bij ASN Bank bijgekomen en daar is veel vraag naar. ASN had de enorme interesse via Huismerk ook niet verwacht. Het is mooi om te zien hoe de waardering van (groot)banken voor serviceproviders en onafhankelijk financieel advieskantoren de afgelopen jaren is gegroeid.”

Links van het midden Daniël Nieuwenhuizen, Manager Sales & Marketing bij Romeo, met de fonkelnieuwe Gouden Lotus Award
Gouden Lotus Awards

“Een adviseur meldt zich aan en kan meteen vooruit”

Vernieuwde pakketten

Huismerk heeft zijn drie pakketten voor gebruikers vorig jaar vernieuwd. Het Smart-pakket omvat de meest basale dienstverlening, incluis aanvraagmogelijkheden, een vraagbaak en licenties voor financiële tools. Huismerk Flex is geheel nieuw en richt zich op adviseurs die hun kosten willen afstemmen op hun inkomsten. Flex bevat alle aanstellingen en Accelerate. Adviseurs betalen een laag basistarief en een vergoeding per aanvraag. 

Het meest uitgebreide pakket, Comfort, biedt de complete dienstverlening tegen een vast bedrag. Een pré van alle Huismerk pakketten is, dat een adviseur in principe geen annuleringskosten betaalt als een aanvraag onverhoopt op niets uitloopt. 

Hoe voorspelbaarder de hypotheekklant van adviseurs geholpen kan worden, hoe beter en daar vervult ook financieel dienstenplatform Accelerate een hoofdrol in. Het platform geldt als het compleetste in de markt, omdat alle losse componenten voor het adviestraject erin zijn verweven. “Neem het verwijderen van klantgegevens”, zo schetst Nieuwenhuizen. “Daarbij hoef je niet allerlei losse applicaties te doorlopen, het is één stap. De retentiemodule is volledig geautomatiseerd.”

Ook actief klantbeheer maakt deel uit van het platform. Het is voor veel adviseurs een uitdagend onderdeel van het vak, want het kost tijd en de uiteindelijke opbrengst is onzeker. Nieuwenhuizen wijst op de voortdurende discussie die over klantbeheer wordt gevoerd. “Je kunt het insteken vanuit de zorgplicht, de commercie en vanuit klantvriendelijkheid. Er zijn al kantoren die zich volledig focussen op klantbeheer en van daaruit groeien. Hoe dan ook, Accelerate ondersteunt daarbij met Smart Care, een programma dat een signaal afgeeft bij life-events en andere veranderingen.”

Niet alleen de adviseur krijgt een seintje, ook de klant, zodat beide partijen kunnen beslissen of en welke acties ze kunnen ondernemen. De module bevat tevens een jaarlijkse hypotheekcheck.

Actief klantbeheer

“Met AI kunnen we voor een veel hogere FTR zorgen”

Stap extra

Huismerk heeft 29 geldverstrekkers op het schap, waarvan er voor 17 offertebevoegdheid is. Van de meeste geldverstrekkers zitten acceptanten bij Huismerk op locatie, een pré, aangezien er direct kan worden overlegd. Nieuwenhuizen spreekt van plug-and-play. “Een adviseur meldt zich aan en kan meteen vooruit. Alles wat er nodig is voor het runnen van een goed kantoor bieden wij: van toegang tot geldverstrekkers en verzekeraars tot en met actief klantbeheer. De omschrijving serviceprovider is dan ook niet helemaal adequaat voor Huismerk. Voeg er maar een plus aan toe, vanwege de volledige service en de mooie balans tussen mensenwerk en automatisering.”

Om met de mensen te beginnen: Nieuwenhuizen steekt zijn bewondering voor de acceptanten binnen Huismerk niet onder stoelen of banken. “Veel collega’s hebben het afgelopen jaar bijna dagelijks overgewerkt. Het verwerken van alle extra vragen door de groei van Huismerk en de groei van de hypotheekmarkt kostte veel tijd en doorzettingsvermogen. Dat is een groot compliment waard. Doorpakken en even een stap extra zetten, is wel de Huismerk-manier. Bereikbaarheid hoort daar ook bij. We willen dat adviseurs vanaf het moment van de aanvraag meteen bij de juiste acceptant terecht komen. Niet eerst drie keer doorverbinden, nee, meteen contact met iemand die het dossier kent.”

Een punt van kritiek, aangegeven door de doelgroep zelf, betreft echter de langere doorlooptijd en de wat stroperige processen sinds de overname van FlexFront. Deze problemen waren volgens Nieuwenhuizen van tijdelijke aard. In de zomer van 2024 kwam Huismerk in een perfect storm terecht. “FlexFront kwam erbij, we groeiden, de markt steeg ook nog eens met 35%, we kregen daardoor meer aanvragen én het was vakantie. De doorlooptijd werd langer dan het gemiddelde van ongeveer twee dagen en de voorspelbaarheid van het proces verdween. Volkomen begrijpelijk dat adviseurs daar klachten over hadden. Gelukkig konden we dit na een korte periode weer oplossen.”

Gouden Lotus winnaar Huismerk:

Auteur Martin Neyt
Eigenlijk vindt hij de term serviceprovider niet de lading dekken. Huismerk is zoveel meer, zegt Daniël Nieuwenhuizen, manager Sales & Marketing bij Romeo. De term daargelaten, Huismerk doet iets goed, want ze pakken voor de vierde keer op rij de Gouden Lotus Award. Het is wel meteen de laatste keer. “Volgend jaar zitten we in een andere categorie.”

Slimme mensen, slimme technologie, een gouden combinatie