De afgelopen maanden organiseerde Rabobank per regio een kick-off bijeenkomst voor intermediairs om het expertteam van hun desk beter te leren kennen en bij te praten over de ontwikkelingen. Horsten: “Geweldig om zoveel intermediairs te spreken en te horen dat onze nieuwe werkwijze enthousiast ontvangen wordt. Het intermediair waardeert onze persoonlijke benadering en met de verbeterde processen en verkorte doorlooptijden weten we hen steeds vaker positief te verrassen. We gaan nu verder verbeteren om dat vast te houden en onze dienstverlening verder uit te bouwen. We zorgen dat we structureel feedback ophalen zodat we onze dienstverlening kunnen blijven optimaliseren. Zo wordt er op dit moment gewerkt aan het breder inzetten van brondata en AI. Ook zijn we nieuwe proposities aan het ontwikkelen die we dit najaar samen met het intermediair gaan uitrollen. We willen een waardevolle partner zijn voor het intermediair. Dankzij deze koers komen we daar elke dag een stap dichterbij.”
De nieuwe koers van Rabobank is erop gericht om het intermediair maximaal te ondersteunen. In de huidige woningmarkt, waarin vraag het aanbod ruimschoots overstijgt, is de rol van het intermediair belangrijker dan ooit. Veel mensen kloppen bij een aankooptraject eerder aan bij een onafhankelijk adviseur dan bij een bank. “De onafhankelijk hypotheekadviseur is de expert die met zijn of haar vakmanschap het verschil maakt voor de klant,” vertelt Horsten. "Wij willen ervoor zorgen dat de adviseur dat zo goed mogelijk kan doen. Dan is het fijn om een hypotheekaanvraag even voor te kunnen bespreken om vooraf een indicatie te krijgen over de haalbaarheid. En als adviseur moet je natuurlijk kunnen vertrouwen op digitale tools. Daarom investeren we doorlopend in digitalisering om werkzaamheden makkelijker en simpeler te maken. In de Rabobank Intermediaire Omgeving (RIO) is niet alleen real time inzicht in de status van de hypotheekaanvraag te vinden, ook klantgegevens die ondersteunen bij actief klantbeheer stellen we beschikbaar. En deze mogelijkheden blijven we uiteraard uitbreiden en door ontwikkelen. Zo hebben we recent de energie labels toegevoegd in RIO.”
Vorig jaar begon Rabobank met het versimpelen van processen waardoor de doorlooptijden voorspelbaarder en aanzienlijk verkort zijn. Ook werd het beleid aangepast om te zorgen voor duidelijke acceptatiekaders en transparante communicatie. Horsten: “We hebben onze medewerkers in hun kracht gezet. Zij hebben nu meer autonomie en heldere verantwoordelijkheden. Zo kunnen ze doen waar ze goed in zijn: posten accepteren en het intermediair ondersteunen. Bijvoorbeeld als sparringpartner om de haalbaarheid van specifieke aanvragen te bespreken. Het verschil willen maken voor het intermediair zit in hun DNA. Diverse medewerkers werkten eerder zelf als intermediair en weten daardoor maar al te goed wat er speelt of hebben jarenlange ervaringen met de dienstverlening aan intermediairs.”
“Dankzij de teams per desk kunnen we sneller schakelen en intermediairs dichtbij en persoonlijk bedienen,” vertelt Wendy Horsten, directeur Intermediair bij Rabobank. “Elke intermediair heeft bij ons een eigen desk met een vast team in de regio én een eigen accountmanager. Een vast aanspreekpunt waar hij of zij altijd terecht kan. De teams op de desks zijn enthousiast omdat ze weer volop samen kunnen werken met de adviseurs in hun regio. Die energie is voelbaar. Als ik op een desk ben merk ik dat onze mensen de regio goed kennen. Dat praat zoveel makkelijker en maakt het werk leuker.”
Positieve reacties op nieuwe koers Rabobank Intermediair


Met 14 regionale desks is Rabobank dichtbij het intermediair komen te staan. Een jaar geleden koos de bank voor een nieuwe koers waarbij de onafhankelijk financieel adviseur een veel prominentere plek binnen haar organisatie krijgt. Inmiddels zijn 14 desks ingericht met een vast team van experts; van acceptanten tot accountmanagers en IKV-specialisten. Een bewuste keuze die past bij het coöperatieve karakter van de bank en niet onopgemerkt is gebleven. Intermediairs reageren positief verrast op de nieuwe organisatie.

De afgelopen maanden organiseerde Rabobank per regio een kick-off bijeenkomst voor intermediairs om het expertteam van hun desk beter te leren kennen en bij te praten over de ontwikkelingen. Horsten: “Geweldig om zoveel intermediairs te spreken en te horen dat onze nieuwe werkwijze enthousiast ontvangen wordt. Het intermediair waardeert onze persoonlijke benadering en met de verbeterde processen en verkorte doorlooptijden weten we hen steeds vaker positief te verrassen. We gaan nu verder verbeteren om dat vast te houden en onze dienstverlening verder uit te bouwen. We zorgen dat we structureel feedback ophalen zodat we onze dienstverlening kunnen blijven optimaliseren. Zo wordt er op dit moment gewerkt aan het breder inzetten van brondata en AI. Ook zijn we nieuwe proposities aan het ontwikkelen die we dit najaar samen met het intermediair gaan uitrollen. We willen een waardevolle partner zijn voor het intermediair. Dankzij deze koers komen we daar elke dag een stap dichterbij.”
De nieuwe koers van Rabobank is erop gericht om het intermediair maximaal te ondersteunen. In de huidige woningmarkt, waarin vraag het aanbod ruimschoots overstijgt, is de rol van het intermediair belangrijker dan ooit. Veel mensen kloppen bij een aankooptraject eerder aan bij een onafhankelijk adviseur dan bij een bank. “De onafhankelijk hypotheekadviseur is de expert die met zijn of haar vakmanschap het verschil maakt voor de klant,” vertelt Horsten. "Wij willen ervoor zorgen dat de adviseur dat zo goed mogelijk kan doen. Dan is het fijn om een hypotheekaanvraag even voor te kunnen bespreken om vooraf een indicatie te krijgen over de haalbaarheid. En als adviseur moet je natuurlijk kunnen vertrouwen op digitale tools. Daarom investeren we doorlopend in digitalisering om werkzaamheden makkelijker en simpeler te maken. In de Rabobank Intermediaire Omgeving (RIO) is niet alleen real time inzicht in de status van de hypotheekaanvraag te vinden, ook klantgegevens die ondersteunen bij actief klantbeheer stellen we beschikbaar. En deze mogelijkheden blijven we uiteraard uitbreiden en door ontwikkelen. Zo hebben we recent de energie labels toegevoegd in RIO.”
Vorig jaar begon Rabobank met het versimpelen van processen waardoor de doorlooptijden voorspelbaarder en aanzienlijk verkort zijn. Ook werd het beleid aangepast om te zorgen voor duidelijke acceptatiekaders en transparante communicatie. Horsten: “We hebben onze medewerkers in hun kracht gezet. Zij hebben nu meer autonomie en heldere verantwoordelijkheden. Zo kunnen ze doen waar ze goed in zijn: posten accepteren en het intermediair ondersteunen. Bijvoorbeeld als sparringpartner om de haalbaarheid van specifieke aanvragen te bespreken. Het verschil willen maken voor het intermediair zit in hun DNA. Diverse medewerkers werkten eerder zelf als intermediair en weten daardoor maar al te goed wat er speelt of hebben jarenlange ervaringen met de dienstverlening aan intermediairs.”
“Dankzij de teams per desk kunnen we sneller schakelen en intermediairs dichtbij en persoonlijk bedienen,” vertelt Wendy Horsten, directeur Intermediair bij Rabobank. “Elke intermediair heeft bij ons een eigen desk met een vast team in de regio én een eigen accountmanager. Een vast aanspreekpunt waar hij of zij altijd terecht kan. De teams op de desks zijn enthousiast omdat ze weer volop samen kunnen werken met de adviseurs in hun regio. Die energie is voelbaar. Als ik op een desk ben merk ik dat onze mensen de regio goed kennen. Dat praat zoveel makkelijker en maakt het werk leuker.”
Met 14 regionale desks is Rabobank dichtbij het intermediair komen te staan. Een jaar geleden koos de bank voor een nieuwe koers waarbij de onafhankelijk financieel adviseur een veel prominentere plek binnen haar organisatie krijgt. Inmiddels zijn 14 desks ingericht met een vast team van experts; van acceptanten tot accountmanagers en IKV-specialisten. Een bewuste keuze die past bij het coöperatieve karakter van de bank en niet onopgemerkt is gebleven. Intermediairs reageren positief verrast op de nieuwe organisatie.
Positieve reacties op nieuwe koers Rabobank Intermediair