In de afgelopen twee jaar heeft Vista extra funding binnengehaald. “In het verleden verliep onze funding wel eens wat grilliger, waardoor we bijvoorbeeld niet continu aanwezig waren op de NHG-markt”, aldus Ooms. “Die grilligheid is verdwenen. We zijn nu breed in de markt aanwezig, zowel bij NHG- als bij niet-NHG-hypotheken. We kunnen alle consumenten bedienen.” Van den Berg vult aan: “En dat zie je ook in onze groei. Dit jaar passeren wij de magische grens van 10 miljard euro aan uitstaande hypotheken. Dat zijn veel consumenten die we hebben kunnen helpen bij het financieren van hun droomhuis. We are here to stay! Wij, het kleine zusje in de groep, leveren nu een mooie bijdrage aan de ambitie van Rabobank Groep. Dat is ook iets waar ik trots op ben.”
Zowel Van den Berg als Ooms roemen hun businesspartners. Met als belangrijkste servicer Quion. Van den Berg: “Ook Quion heeft problemen gekend. Daar hebben we goede afspraken met elkaar over gemaakt en we hebben gezamenlijk nieuwe doelen gesteld. Zij hebben grote verbeteringen doorgevoerd in hun dienstverlening, met onder andere een dedicated Vista-team. Dat heeft onze groei mede mogelijk gemaakt. En ook met onze serviceproviders Romeo (MO-Servicing), DAK en VCN hebben we over en weer goede afspraken gemaakt. Er is continu aandacht voor het proces. Om de dienstverlening te versnellen, om eerder duidelijkheid te creëren. Ook zij hebben meegewerkt aan het winnen van de Gouden Lotus Award.”
Vista Hypotheken is een 100% dochter van de Rabobank, net als Obvion. Met de labels Rabobank, Obvion en Vista Hypotheken heeft Rabobank Groep een passende propositie voor elke hypotheekbehoefte van vrijwel alle klantgroepen. Vista Hypotheken werkt als regiepartij met funding van externe investeerders, zoals pensioenfondsen en verzekeraars. Hiermee speelt Vista vooral in op klanten die op zoek zijn naar een hypotheek met een langere rentevaste periode (vanaf 10 jaar), zowel mét als zonder NHG.
Om de ontwikkelingen in de markt goed te volgen, bevraagt Vista Hypotheken regelmatig het intermediair. “We vragen: wat mis je bij ons? Wat doen we niet goed? En wat kan beter?” zegt Ooms. “En dat heeft voortdurende verbeteringen opgeleverd. In het begin waren er zaken die we absoluut niet deden, en nu wel. Consumptieve verhoging binnen de hypotheek. Financieren van ondernemers. Kleine veranderingen in ons acceptatiebeleid met grote impact.”
“Van ons is natuurlijk bekend dat we een strak en duidelijk kader hebben. Intermediairs weten daardoor heel goed waarvoor ze wel en niet bij ons moeten zijn. Wij richten ons vooral op de starter en de standaarddoorstromer. Je kunt bij ons niet allerlei uitzonderingen of explains bedingen, daar zijn wij niet de partij voor. Wij kijken eerder of een bepaalde regeling voor iedereen zou moeten gelden. Dan passen we het product aan. Echte flexibiliteit zit bij ons vooral aan de beheerkant, bijvoorbeeld als klanten uit elkaar gaan.”
Vista heeft de afgelopen jaren de nodige productontwikkelingen doorgevoerd. Vista was één van de eersten met de label A-rentekorting. En in 2024 heeft het bedrijf grote stappen gezet met verdere digitalisering. Ooms: “Zo’n anderhalf jaar terug liepen wij op dat gebied – met name met het gebruik van brondata – achter. Daarom hebben we daarop bijgestuurd, waardoor we nu in de kopgroep zitten. Van den Berg: “Daar gaan we continu mee door. Ons speerpunt is een sneller hypotheekproces, met veel eerder duidelijkheid voor de consument en voor de adviseur. Brondata zijn daar ontzettend belangrijk in.”
Zo wil Vista zelf ook als bron fungeren bij het delen van de actuele hypotheekgegevens. Van den Berg: “De klant kan dan de actuele gegevens van zijn of haar Vista-hypotheek ophalen bij één van de dataleveranciers en deze direct delen met de adviseur. Het verkorten van de stukkenlijst heeft onze prioriteit, waardoor het bemiddelingsproces steeds vlotter verloopt en adviseurs meer tijd aan klanten en commercie kunnen besteden. Mocht het intermediair er behoefte aan hebben, dan helpen wij ook bij het inpassen van brondata in de huidige werkwijze.”
CEO Merlyn van den Berg is vooral trots dat Vista door veel intermediairs wordt geroemd als één van de klantvriendelijkste geldverstrekkers. “Belangrijke succesfactor is natuurlijk ons commerciële team, het eerste aanspreekpunt van het intermediair. Zij doen niet moeilijk over mobiele nummers geven, ze zijn altijd bereid vragen te beantwoorden, zelfs in het weekend. Maar de vragen die het commerciële team niet kan beantwoorden, komen bij andere Vista-collega’s, die óók altijd goed bereikbaar zijn. Die instelling loopt door de hele organisatie heen. Dat we dit nog steeds realiseren, ondanks de explosieve groei die we de afgelopen twee jaar hebben ingezet, is een megacompliment aan ons team.”
“Wij noemen dat de Vista-vibe”, vult commercieel directeur Koen Ooms aan. “De basis van je dienstverlening is natuurlijk een goed product. Maar heel veel geldverstrekkers hebben een goed product, de verschillen worden steeds kleiner. Daarom wordt de manier waarop je proces in elkaar steekt steeds belangrijker. Sinds we live gingen in 2018, hebben we iets behouden van een start-up of pionier. Met mensen die allemaal – los van knetterhard werken – het gevoel hebben dat we samen ondernemen. Dan krijg je iets magisch. We zijn gegroeid van zes naar ruim dertig collega’s, maar de Vista-vibe is gebleven.” De twee blijven echter met beide benen op de grond. Van den Berg: “Er gaan ook dingen fout hier. Alleen, wij duiken daar dan direct bovenop. Ik denk dat dat ook iets is waar de intermediairs blij mee zijn. Gewoon bereikbaar zijn om een probleem op te lossen.”
“Ons speerpunt is een veel sneller hypotheekproces, met veel eerder duidelijkheid voor de consument”

Auteur Linda Welther
Feestvreugde bij Vista Hypotheken. Nadat de hypotheekverstrekker in 2019 en 2020 een Gouden Lotus Award in de wacht sleepte in de categorie ‘Beste nieuwe hypotheekverstrekker’, vallen ze nu opnieuw in de prijzen. Dit jaar gaat Vista met de titel ‘Beste middelgrote geldverstrekker’ aan de haal. Adviseurs prijzen Vista op bereikbaarheid, snelheid en persoonlijke betrokkenheid. Snel schakelen en korte lijnen maken het samenwerken met Vista prettig. Zelfs buiten kantoortijden is er ruimte voor overleg.
Korte lijnen, grote stappen:
de opmars van
Vista Hypotheken

In de afgelopen twee jaar heeft Vista extra funding binnengehaald. “In het verleden verliep onze funding wel eens wat grilliger, waardoor we bijvoorbeeld niet continu aanwezig waren op de NHG-markt”, aldus Ooms. “Die grilligheid is verdwenen. We zijn nu breed in de markt aanwezig, zowel bij NHG- als bij niet-NHG-hypotheken. We kunnen alle consumenten bedienen.” Van den Berg vult aan: “En dat zie je ook in onze groei. Dit jaar passeren wij de magische grens van 10 miljard euro aan uitstaande hypotheken. Dat zijn veel consumenten die we hebben kunnen helpen bij het financieren van hun droomhuis. We are here to stay! Wij, het kleine zusje in de groep, leveren nu een mooie bijdrage aan de ambitie van Rabobank Groep. Dat is ook iets waar ik trots op ben.”
Zowel Van den Berg als Ooms roemen hun businesspartners. Met als belangrijkste servicer Quion. Van den Berg: “Ook Quion heeft problemen gekend. Daar hebben we goede afspraken met elkaar over gemaakt en we hebben gezamenlijk nieuwe doelen gesteld. Zij hebben grote verbeteringen doorgevoerd in hun dienstverlening, met onder andere een dedicated Vista-team. Dat heeft onze groei mede mogelijk gemaakt. En ook met onze serviceproviders Romeo (MO-Servicing), DAK en VCN hebben we over en weer goede afspraken gemaakt. Er is continu aandacht voor het proces. Om de dienstverlening te versnellen, om eerder duidelijkheid te creëren. Ook zij hebben meegewerkt aan het winnen van de Gouden Lotus Award.”
Vista Hypotheken is een 100% dochter van de Rabobank, net als Obvion. Met de labels Rabobank, Obvion en Vista Hypotheken heeft Rabobank Groep een passende propositie voor elke hypotheekbehoefte van vrijwel alle klantgroepen. Vista Hypotheken werkt als regiepartij met funding van externe investeerders, zoals pensioenfondsen en verzekeraars. Hiermee speelt Vista vooral in op klanten die op zoek zijn naar een hypotheek met een langere rentevaste periode (vanaf 10 jaar), zowel mét als zonder NHG.
Om de ontwikkelingen in de markt goed te volgen, bevraagt Vista Hypotheken regelmatig het intermediair. “We vragen: wat mis je bij ons? Wat doen we niet goed? En wat kan beter?” zegt Ooms. “En dat heeft voortdurende verbeteringen opgeleverd. In het begin waren er zaken die we absoluut niet deden, en nu wel. Consumptieve verhoging binnen de hypotheek. Financieren van ondernemers. Kleine veranderingen in ons acceptatiebeleid met grote impact.”
“Van ons is natuurlijk bekend dat we een strak en duidelijk kader hebben. Intermediairs weten daardoor heel goed waarvoor ze wel en niet bij ons moeten zijn. Wij richten ons vooral op de starter en de standaarddoorstromer. Je kunt bij ons niet allerlei uitzonderingen of explains bedingen, daar zijn wij niet de partij voor. Wij kijken eerder of een bepaalde regeling voor iedereen zou moeten gelden. Dan passen we het product aan. Echte flexibiliteit zit bij ons vooral aan de beheerkant, bijvoorbeeld als klanten uit elkaar gaan.”
“Ons speerpunt is een veel sneller hypotheekproces, met veel eerder duidelijkheid voor de consument”
Vista heeft de afgelopen jaren de nodige productontwikkelingen doorgevoerd. Vista was één van de eersten met de label A-rentekorting. En in 2024 heeft het bedrijf grote stappen gezet met verdere digitalisering. Ooms: “Zo’n anderhalf jaar terug liepen wij op dat gebied – met name met het gebruik van brondata – achter. Daarom hebben we daarop bijgestuurd, waardoor we nu in de kopgroep zitten. Van den Berg: “Daar gaan we continu mee door. Ons speerpunt is een sneller hypotheekproces, met veel eerder duidelijkheid voor de consument en voor de adviseur. Brondata zijn daar ontzettend belangrijk in.”
Zo wil Vista zelf ook als bron fungeren bij het delen van de actuele hypotheekgegevens. Van den Berg: “De klant kan dan de actuele gegevens van zijn of haar Vista-hypotheek ophalen bij één van de dataleveranciers en deze direct delen met de adviseur. Het verkorten van de stukkenlijst heeft onze prioriteit, waardoor het bemiddelingsproces steeds vlotter verloopt en adviseurs meer tijd aan klanten en commercie kunnen besteden. Mocht het intermediair er behoefte aan hebben, dan helpen wij ook bij het inpassen van brondata in de huidige werkwijze.”
CEO Merlyn van den Berg is vooral trots dat Vista door veel intermediairs wordt geroemd als één van de klantvriendelijkste geldverstrekkers. “Belangrijke succesfactor is natuurlijk ons commerciële team, het eerste aanspreekpunt van het intermediair. Zij doen niet moeilijk over mobiele nummers geven, ze zijn altijd bereid vragen te beantwoorden, zelfs in het weekend. Maar de vragen die het commerciële team niet kan beantwoorden, komen bij andere Vista-collega’s, die óók altijd goed bereikbaar zijn. Die instelling loopt door de hele organisatie heen. Dat we dit nog steeds realiseren, ondanks de explosieve groei die we de afgelopen twee jaar hebben ingezet, is een megacompliment aan ons team.”
“Wij noemen dat de Vista-vibe”, vult commercieel directeur Koen Ooms aan. “De basis van je dienstverlening is natuurlijk een goed product. Maar heel veel geldverstrekkers hebben een goed product, de verschillen worden steeds kleiner. Daarom wordt de manier waarop je proces in elkaar steekt steeds belangrijker. Sinds we live gingen in 2018, hebben we iets behouden van een start-up of pionier. Met mensen die allemaal – los van knetterhard werken – het gevoel hebben dat we samen ondernemen. Dan krijg je iets magisch. We zijn gegroeid van zes naar ruim dertig collega’s, maar de Vista-vibe is gebleven.” De twee blijven echter met beide benen op de grond. Van den Berg: “Er gaan ook dingen fout hier. Alleen, wij duiken daar dan direct bovenop. Ik denk dat dat ook iets is waar de intermediairs blij mee zijn. Gewoon bereikbaar zijn om een probleem op te lossen.”
Auteur Linda Welther
Feestvreugde bij Vista Hypotheken. Nadat de hypotheekverstrekker in 2019 en 2020 een Gouden Lotus Award in de wacht sleepte in de categorie ‘Beste nieuwe hypotheekverstrekker’, vallen ze nu opnieuw in de prijzen. Dit jaar gaat Vista met de titel ‘Beste middelgrote geldverstrekker’ aan de haal. Adviseurs prijzen Vista op bereikbaarheid, snelheid en persoonlijke betrokkenheid. Snel schakelen en korte lijnen maken het samenwerken met Vista prettig. Zelfs buiten kantoortijden is er ruimte voor overleg.
Korte lijnen, grote stappen:
de opmars van
Vista Hypotheken