Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
shutterstock_10761006...

Accelerate DossierChecker

verhoogt kwaliteit hypotheekaanvraag

Elke adviseur heeft het wel eens meegemaakt. De hypotheekaanvraag waar je zoveel vertrouwen in had, wordt afgekeurd door de geldverstrekker. Ondanks dat je alles bent nagelopen, blijkt dat er tóch een klein detail tussendoor is geglipt. Een kleine fout die de klant langer in onzekerheid laat en dat is natuurlijk geen fijne boodschap die je moet overbrengen. Met de DossierChecker is dit te voorkomen. Met deze tool worden menselijke fouten tot op detailniveau opgespoord, vertelt Jasper Labohm, commercieel directeur van Accelerate.

Het aantal hypotheekdossiers dat in een keer succesvol door het aanvraagtraject komt, wordt uitgedrukt in het First Time Right (FTR) percentage. Een hoge score zorgt ervoor dat de adviseur de klant sneller zekerheid kan bieden. Daarnaast is het ook een makkelijk vast te stellen KPI die goed de efficiëntie van het advieskantoor samenvat.

Het behalen van een hoge FTR-score krijgt volgens Labohm een steeds grotere prioriteit op de advieskantoren. Een FTR-score van 100% lijkt praktisch gezien niet realistisch. Wanneer kun je dan spreken van een goede score? Labohm: “We zien dat het gemiddelde in de markt zo rond de 35% ligt. Dat betekent dat ongeveer slechts één op de drie dossiers in één keer goed wordt gekeurd. Dit terwijl geldverstrekkers een hoge en consistente kwaliteit verwachten en er vanuit de klant steeds meer druk is om sneller zekerheid te krijgen. Stel je nu eens een dubbel zo hoge FTR-score voor. Niet één op de drie, maar twee op de drie dossiers wordt in één keer goedgekeurd. Dan kun je meer klanten sneller goed nieuws brengen en heb je extra tijd beschikbaar om meer klanten te bedienen.”

‘Een correct dossier betekent sneller zekerheid voor de klant’

Die hoge FTR-score is volgens Labohm al door diverse gebruikers van het Accelerate platform van HD Connect behaald. “De grootste winst in FTR behaal je door een goede controle van de stukken waardoor menselijke fouten worden voorkomen. Toch zien we dat zelfs de kantoren met tientallen jaren ervaring in financieel advies, niet kunnen voorkomen dat er nog met enige regelmaat menselijke fouten insluipen. We zien bijvoorbeeld dat de loonstrook een groot obstakel voor de FTR is. Dagelijks worden er veel hypotheken afgewezen omdat de loonstrook niet recent genoeg is. Wil je gegarandeerd je FTR verhogen, dan moet je gebruikmaken van gespecialiseerde tools die deze fouten tackelen.”

Het Accelerate platform biedt de gebruiker hiervoor de tool DossierChecker. Die checkt de leesbaarheid, correctheid en geldigheid van ingestuurde stukken en controleert op consistentie met andere uitgevraagde stukken. Labohm: “De loonstrook-fout komt bij de Accelerate-gebruiker niet veel meer voor, omdat de DossierChecker al bij het ontvangen van het stuk het probleem signaleert en de adviseur hiervan op de hoogte stelt. Dit doet de tool overigens bij alle uitgevraagde stukken die essentiële informatie bevatten, zoals naw-gegevens, geldigheid, belangrijke data en bedragen.”

De DossierChecker heeft een signaalfunctie. De adviseur beslist wat goed- of afgekeurd wordt, waar handelingen vereist zijn en wat er uiteindelijk in het dossier komt. “Je weet op voorhand met volle zekerheid dat zodra je het dossier naar de geldverstrekker stuurt, je alles hebt gedaan om een afwijzing bij de geldverstrekker te voorkomen”, aldus Labohm.

DossierChecker

jasperlabohm.png

Jasper Labohm Commercieel Directeur van Accelerate

De DossierChecker is slechts één van de vele tools van Accelerate. Voor het advieskantoor is het platform het centrale communicatiepunt voor zowel de klant als de geldverstrekkers en serviceproviders, waar het hypotheekdossier volledig digitaal afgehandeld wordt. Via het gepersonaliseerde klantportaal van het advieskantoor worden stukken opgevraagd, die de klant online kan aanleveren. De klant kan hier ook de status van de hypotheekaanvraag volgen en andere informatie bekijken, zoals geplande afspraken met de adviseur.

De stukken die via het klantportaal binnenkomen gaan direct door de DossierChecker. De adviseur of binnendienstmedewerker voert altijd nog een laatste controle uit om te checken of alles klopt. Mocht er iets gewijzigd moeten worden, zoals het uitzwarten van een BSN of het arrangeren van pagina's, dan kan dit eveneens digitaal in Accelerate. Het proces is totaal papierloos, er wordt volledig in de cloud gewerkt. Overal waar een internetverbinding is heeft de adviseur toegang tot alle informatie, zelfs via zijn telefoon.

Als het dossier door de adviseur of binnendienstmedewerker in orde is bevonden, gaat deze via de HDN-verbinding in Accelerate naar de geldverstrekker. De reactie van de geldverstrekker wordt eveneens in Accelerate teruggekoppeld. Dat zorgt er volgens Labohm voor dat de adviseur in het gehele aanvraagproces geen uitstap hoeft te maken naar andere extranetten of externe diensten. “Met ons platform ben je verzekerd van de juiste informatie en hoef je dus niet langer op meerdere plaatsen tegelijkertijd informatie actueel te houden”.

Centraal communicatiepunt

Omdat alle onderdelen van de klantreis via het Accelerate-platform lopen heeft de gebruiker in een oogopslag het complete overzicht van die reis. “We laten de gebruiker bijvoorbeeld precies zien wat de FTR per medewerker is, welke stukken wel of niet in één keer geaccepteerd worden per geldverstrekker én geven bruikbare inzichten waarmee de gebruiker ook daadwerkelijk zijn dienstverlening kan verbeteren. Daarnaast kan de gebruiker binnen de beschikbare informatie eenvoudig zoeken en filteren om de performance van het advieskantoor in een bepaalde periode te analyseren. Zo kun je de FTR nog verder optimaliseren en weet je precies waar de omzet zit”, licht Labohm toe.

Analyseren en optimaliseren

eif_art_hd_connect_1.jpg

ICT

shutterstock_10761006...

Accelerate DossierChecker

verhoogt kwaliteit hypotheekaanvraag

Het aantal hypotheekdossiers dat in een keer succesvol door het aanvraagtraject komt, wordt uitgedrukt in het First Time Right (FTR) percentage. Een hoge score zorgt ervoor dat de adviseur de klant sneller zekerheid kan bieden. Daarnaast is het ook een makkelijk vast te stellen KPI die goed de efficiëntie van het advieskantoor samenvat.

Het behalen van een hoge FTR-score krijgt volgens Labohm een steeds grotere prioriteit op de advieskantoren. Een FTR-score van 100% lijkt praktisch gezien niet realistisch. Wanneer kun je dan spreken van een goede score? Labohm: “We zien dat het gemiddelde in de markt zo rond de 35% ligt. Dat betekent dat ongeveer slechts één op de drie dossiers in één keer goed wordt gekeurd. Dit terwijl geldverstrekkers een hoge en consistente kwaliteit verwachten en er vanuit de klant steeds meer druk is om sneller zekerheid te krijgen. Stel je nu eens een dubbel zo hoge FTR-score voor. Niet één op de drie, maar twee op de drie dossiers wordt in één keer goedgekeurd. Dan kun je meer klanten sneller goed nieuws brengen en heb je extra tijd beschikbaar om meer klanten te bedienen.”

‘Een correct dossier betekent sneller zekerheid voor de klant’

Die hoge FTR-score is volgens Labohm al door diverse gebruikers van het Accelerate platform van HD Connect behaald. “De grootste winst in FTR behaal je door een goede controle van de stukken waardoor menselijke fouten worden voorkomen. Toch zien we dat zelfs de kantoren met tientallen jaren ervaring in financieel advies, niet kunnen voorkomen dat er nog met enige regelmaat menselijke fouten insluipen. We zien bijvoorbeeld dat de loonstrook een groot obstakel voor de FTR is. Dagelijks worden er veel hypotheken afgewezen omdat de loonstrook niet recent genoeg is. Wil je gegarandeerd je FTR verhogen, dan moet je gebruikmaken van gespecialiseerde tools die deze fouten tackelen.”

Het Accelerate platform biedt de gebruiker hiervoor de tool DossierChecker. Die checkt de leesbaarheid, correctheid en geldigheid van ingestuurde stukken en controleert op consistentie met andere uitgevraagde stukken. Labohm: “De loonstrook-fout komt bij de Accelerate-gebruiker niet veel meer voor, omdat de DossierChecker al bij het ontvangen van het stuk het probleem signaleert en de adviseur hiervan op de hoogte stelt. Dit doet de tool overigens bij alle uitgevraagde stukken die essentiële informatie bevatten, zoals naw-gegevens, geldigheid, belangrijke data en bedragen.”

De DossierChecker heeft een signaalfunctie. De adviseur beslist wat goed- of afgekeurd wordt, waar handelingen vereist zijn en wat er uiteindelijk in het dossier komt. “Je weet op voorhand met volle zekerheid dat zodra je het dossier naar de geldverstrekker stuurt, je alles hebt gedaan om een afwijzing bij de geldverstrekker te voorkomen”, aldus Labohm.

DossierChecker

jasperlabohm.png

Jasper Labohm Commercieel Directeur van Accelerate

De DossierChecker is slechts één van de vele tools van Accelerate. Voor het advieskantoor is het platform het centrale communicatiepunt voor zowel de klant als de geldverstrekkers en serviceproviders, waar het hypotheekdossier volledig digitaal afgehandeld wordt. Via het gepersonaliseerde klantportaal van het advieskantoor worden stukken opgevraagd, die de klant online kan aanleveren. De klant kan hier ook de status van de hypotheekaanvraag volgen en andere informatie bekijken, zoals geplande afspraken met de adviseur.

De stukken die via het klantportaal binnenkomen gaan direct door de DossierChecker. De adviseur of binnendienstmedewerker voert altijd nog een laatste controle uit om te checken of alles klopt. Mocht er iets gewijzigd moeten worden, zoals het uitzwarten van een BSN of het arrangeren van pagina's, dan kan dit eveneens digitaal in Accelerate. Het proces is totaal papierloos, er wordt volledig in de cloud gewerkt. Overal waar een internetverbinding is heeft de adviseur toegang tot alle informatie, zelfs via zijn telefoon.

Als het dossier door de adviseur of binnendienstmedewerker in orde is bevonden, gaat deze via de HDN-verbinding in Accelerate naar de geldverstrekker. De reactie van de geldverstrekker wordt eveneens in Accelerate teruggekoppeld. Dat zorgt er volgens Labohm voor dat de adviseur in het gehele aanvraagproces geen uitstap hoeft te maken naar andere extranetten of externe diensten. “Met ons platform ben je verzekerd van de juiste informatie en hoef je dus niet langer op meerdere plaatsen tegelijkertijd informatie actueel te houden”.

Centraal communicatiepunt

eif_art_hd_connect_1.jpg

Omdat alle onderdelen van de klantreis via het Accelerate-platform lopen heeft de gebruiker in een oogopslag het complete overzicht van die reis. “We laten de gebruiker bijvoorbeeld precies zien wat de FTR per medewerker is, welke stukken wel of niet in één keer geaccepteerd worden per geldverstrekker én geven bruikbare inzichten waarmee de gebruiker ook daadwerkelijk zijn dienstverlening kan verbeteren. Daarnaast kan de gebruiker binnen de beschikbare informatie eenvoudig zoeken en filteren om de performance van het advieskantoor in een bepaalde periode te analyseren. Zo kun je de FTR nog verder optimaliseren en weet je precies waar de omzet zit”, licht Labohm toe.

Analyseren en optimaliseren

ICT