Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Rabobank lanceert

beheerportaal hypotheken

Met de Rabobank Intermediair Omgeving (RIO) lanceert Rabobank een portaal voor actief klantbeheer. Daarin deelt Rabobank actuele klantdata, die de adviseur inzicht en overzicht geven in de hypotheekgegevens van zijn klanten. “RIO brengt de adviseur op het juiste moment in de beheerfase in contact met de klant”, vertelt Willem Oudijk, manager intermediair van Rabobank Nederland.

Door grote investeringen te blijven doen wil Rabobank stevig doorgroeien in het intermediaire distributiekanaal. Automatisering speelt daarin een belangrijke rol, vertelt Oudijk. “Door het aanvraagproces verder te automatiseren en handmatig werk te verminderen kunnen wij die aanvragen sneller beoordelen. Het systeem zorgt nu al voor een automatisch gegenereerd renteaanbod bij standaard aanvragen van starters. Binnenkort rolt daar ook geheel geautomatiseerd een offerte uit en wordt ook de doelgroep doorstromers toegevoegd. Dat is waarmee Rabobank zich onderscheidt van de andere Rabo-labels.”

‘Alle klantdata overzichtelijk bij elkaar in de Rabobank Intermediair Omgeving’

Met de Rabobank Intermediair Omgeving (RIO) heeft Rabobank geïnvesteerd in een portaal voor actief klantbeheer via het intermediair. RIO biedt de adviseur verschillende handvatten en mogelijkheden waarmee hij zijn klanten gedurende de looptijd van de hypotheek kan ondersteunen. Via het RIO-portaal deelt Rabobank actuele klantgegevens met het intermediair. Die krijgt zo inzicht en overzicht in de hypotheekgegevens van zijn klanten. Op basis van deze data worden automatisch signalen gegenereerd die op het juiste moment gedeeld kunnen worden met de klant. Bijvoorbeeld als een rentevastperiode afloopt. Binnen RIO zijn eveneens alle voor een onderhoudsgesprek relevante documenten en formulieren op één plek beschikbaar.

Bij de lancering van RIO zijn de actuele klant- en Rabobankhypotheekgegevens beschikbaar van klanten die na 1 april 2020 een hypotheek hebben afgesloten. Vanaf die datum is door ondertekening van de hypotheekofferte toestemming gegeven aan Rabobank om gegevens te delen met zijn adviseur. Klanten die eerder een hypotheek hebben afgesloten moeten die toestemming nog geven.

Rabobank Intermediair Omgeving

RIO wordt gefaseerd gelanceerd, advieskantoren krijgen hiervan automatisch bericht. Het streven is dat begin volgend jaar alle met Rabobank samenwerkende advieskantoren gebruik kunnen maken van RIO. Voorafgaand aan de lancering is een pilotgroep advieskantoren nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling en het testen van RIO.

Uitrol in fases

Actief klantbeheer staat bij Rabobank voor een financieel gezond leven. Oudijk: “Wij zien een belangrijke rol voor het intermediair weggelegd om in de beheerfase samen met zijn klant te werken aan een financieel gezond leven. Om dit goed te kunnen doen stellen wij de hiervoor benodigde klantdata beschikbaar aan het advieskantoor. RIO is een van de instrumenten die het advieskantoor kan inzetten tijdens de beheerfase van de hypotheek. Actief klantbeheer is een belangrijk onderdeel van de klantrelatie en een kansrijke nieuwe taak voor de binnendienstmedewerker. Door slim gebruik te maken van instrumenten als RIO vult de binnendienstmedewerker de agenda van de adviseur zodat hij ook de klant tijdens de looptijd van de hypotheek goed kan bedienen en houdt hij of zij tegelijkertijd de achterdeur stevig in het slot. Actief klantbeheer maakt het werk interessanter en daarmee veel leuker dan voorheen!”

Financieel gezond leven

‘Actief klantbeheer maakt het werk interessanter en daarmee veel leuker dan voorheen’

Nadat Rabobank in 2016 besloot om de banden met het intermediaire distributiekanaal aan te halen, is de onafhankelijke hypotheekadviseur uitgegroeid tot een volwaardig afzetkanaal naast het directe distributiekanaal van Rabobank. Volwaardig en gelijkwaardig, voegt Oudijk daaraan toe. Zo zien klanten in de online bankiersomgeving en op hun afschriften bij de hypotheek de naam van hun hypotheekadviseur staan en worden klanten voor vragen en informatie actief doorverwezen naar hun adviseur.

Vorig jaar plaatste Rabobank ook een eigen versie van de adviseurzoeker van Advieskeuze.nl op haar website. Hierin worden de locaties van de met Rabobank samenwerkende intermediairs getoond. Oudijk: “Consumenten oriënteren zich meer en meer online in de keuze voor de financieel dienstverlener waarmee ze in zee willen gaan. Ook via onze site. Het is voor ons als coöperatieve bank niet meer dan logisch dat we ook deze fase van de klantreis ondersteunen en consumenten daarbij helpen. De adviseurzoekermodule maakt alle relevante informatie van de onafhankelijke hypotheekadviseurs goed inzichtelijk en tevens wordt het contactproces tussen consument en adviseur door Advieskeuze goed gefaciliteerd.”

Belangrijk distributiekanaal

Rabobank is met een marktaandeel van 22% in het coronajaar 2020 marktleider gebleven op de Nederlandse woninghypotheekmarkt. Het intermediaire advieskanaal was goed voor ruim 5,2 miljard euro aan geaccepteerde hypotheekoffertes. Ruim een kwart van het totaal dat Rabobank vorig jaar in de boeken schreef. Rabobank heeft sinds 2016 het marktaandeel in het intermediaire distributiekanaal hypotheken zien toenemen van 2% naar 4,5% begin dit jaar.

“Door te blijven investeren in het intermediaire distributiekanaal zal dit aandeel ook in de komende jaren stevig blijven groeien”, zegt Oudijk. “Niet-complexe aanvragen zullen in de toekomst met behulp van geverifieerde brondata geheel geautomatiseerd verwerkt worden. Dat geeft de adviseur meer tijd om zich te richten op het groeiende aantal afwijkende en de meer complexe hypotheekaanvragen. Waar dit vraagt om maatwerk zal de interactie tussen adviseur en geldverstrekker hechter worden. Die maatwerkervaring is een belangrijk onderdeel van de keuze die adviseurs maken. Voor specialistische ondersteuning kan het onafhankelijk intermediair bij Rabobank terecht bij een van onze 13 regionale intermediairdesks. Daar kennen ze de lokale markt en hebben medewerkers bevoegdheden om maatwerk te accepteren. Dat is persoonlijk en dichtbij volgens Rabobank.”

Groeiend marktaandeel

Interview

willemrabobank2.png

Willem Oudijk manager intermediair van Rabobank Nederland

Rabobank lanceert

beheerportaal hypotheken

Met de Rabobank Intermediair Omgeving (RIO) lanceert Rabobank een portaal voor actief klantbeheer. Daarin deelt Rabobank actuele klantdata, die de adviseur inzicht en overzicht geven in de hypotheekgegevens van zijn klanten. “RIO brengt de adviseur op het juiste moment in de beheerfase in contact met de klant”, vertelt Willem Oudijk, manager intermediair van Rabobank Nederland.

Door grote investeringen te blijven doen wil Rabobank stevig doorgroeien in het intermediaire distributiekanaal. Automatisering speelt daarin een belangrijke rol, vertelt Oudijk. “Door het aanvraagproces verder te automatiseren en handmatig werk te verminderen kunnen wij die aanvragen sneller beoordelen. Het systeem zorgt nu al voor een automatisch gegenereerd renteaanbod bij standaard aanvragen van starters. Binnenkort rolt daar ook geheel geautomatiseerd een offerte uit en wordt ook de doelgroep doorstromers toegevoegd. Dat is waarmee Rabobank zich onderscheidt van de andere Rabo-labels.”

willemrabobank2.png

Willem Oudijk manager intermediair van Rabobank Nederland

Met de Rabobank Intermediair Omgeving (RIO) heeft Rabobank geïnvesteerd in een portaal voor actief klantbeheer via het intermediair. RIO biedt de adviseur verschillende handvatten en mogelijkheden waarmee hij zijn klanten gedurende de looptijd van de hypotheek kan ondersteunen. Via het RIO-portaal deelt Rabobank actuele klantgegevens met het intermediair. Die krijgt zo inzicht en overzicht in de hypotheekgegevens van zijn klanten. Op basis van deze data worden automatisch signalen gegenereerd die op het juiste moment gedeeld kunnen worden met de klant. Bijvoorbeeld als een rentevastperiode afloopt. Binnen RIO zijn eveneens alle voor een onderhoudsgesprek relevante documenten en formulieren op één plek beschikbaar.

Bij de lancering van RIO zijn de actuele klant- en Rabobankhypotheekgegevens beschikbaar van klanten die na 1 april 2020 een hypotheek hebben afgesloten. Vanaf die datum is door ondertekening van de hypotheekofferte toestemming gegeven aan Rabobank om gegevens te delen met zijn adviseur. Klanten die eerder een hypotheek hebben afgesloten moeten die toestemming nog geven.

Rabobank Intermediair Omgeving

RIO wordt gefaseerd gelanceerd, advieskantoren krijgen hiervan automatisch bericht. Het streven is dat begin volgend jaar alle met Rabobank samenwerkende advieskantoren gebruik kunnen maken van RIO. Voorafgaand aan de lancering is een pilotgroep advieskantoren nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling en het testen van RIO.

Uitrol in fases

‘Alle klantdata overzichtelijk bij elkaar in de Rabobank Intermediair Omgeving’

Actief klantbeheer staat bij Rabobank voor een financieel gezond leven. Oudijk: “Wij zien een belangrijke rol voor het intermediair weggelegd om in de beheerfase samen met zijn klant te werken aan een financieel gezond leven. Om dit goed te kunnen doen stellen wij de hiervoor benodigde klantdata beschikbaar aan het advieskantoor. RIO is een van de instrumenten die het advieskantoor kan inzetten tijdens de beheerfase van de hypotheek. Actief klantbeheer is een belangrijk onderdeel van de klantrelatie en een kansrijke nieuwe taak voor de binnendienstmedewerker. Door slim gebruik te maken van instrumenten als RIO vult de binnendienstmedewerker de agenda van de adviseur zodat hij ook de klant tijdens de looptijd van de hypotheek goed kan bedienen en houdt hij of zij tegelijkertijd de achterdeur stevig in het slot. Actief klantbeheer maakt het werk interessanter en daarmee veel leuker dan voorheen!”

Financieel gezond leven

Nadat Rabobank in 2016 besloot om de banden met het intermediaire distributiekanaal aan te halen, is de onafhankelijke hypotheekadviseur uitgegroeid tot een volwaardig afzetkanaal naast het directe distributiekanaal van Rabobank. Volwaardig en gelijkwaardig, voegt Oudijk daaraan toe. Zo zien klanten in de online bankiersomgeving en op hun afschriften bij de hypotheek de naam van hun hypotheekadviseur staan en worden klanten voor vragen en informatie actief doorverwezen naar hun adviseur.

Vorig jaar plaatste Rabobank ook een eigen versie van de adviseurzoeker van Advieskeuze.nl op haar website. Hierin worden de locaties van de met Rabobank samenwerkende intermediairs getoond. Oudijk: “Consumenten oriënteren zich meer en meer online in de keuze voor de financieel dienstverlener waarmee ze in zee willen gaan. Ook via onze site. Het is voor ons als coöperatieve bank niet meer dan logisch dat we ook deze fase van de klantreis ondersteunen en consumenten daarbij helpen. De adviseurzoekermodule maakt alle relevante informatie van de onafhankelijke hypotheekadviseurs goed inzichtelijk en tevens wordt het contactproces tussen consument en adviseur door Advieskeuze goed gefaciliteerd.”

Belangrijk distributiekanaal

Rabobank is met een marktaandeel van 22% in het coronajaar 2020 marktleider gebleven op de Nederlandse woninghypotheekmarkt. Het intermediaire advieskanaal was goed voor ruim 5,2 miljard euro aan geaccepteerde hypotheekoffertes. Ruim een kwart van het totaal dat Rabobank vorig jaar in de boeken schreef. Rabobank heeft sinds 2016 het marktaandeel in het intermediaire distributiekanaal hypotheken zien toenemen van 2% naar 4,5% begin dit jaar.

“Door te blijven investeren in het intermediaire distributiekanaal zal dit aandeel ook in de komende jaren stevig blijven groeien”, zegt Oudijk. “Niet-complexe aanvragen zullen in de toekomst met behulp van geverifieerde brondata geheel geautomatiseerd verwerkt worden. Dat geeft de adviseur meer tijd om zich te richten op het groeiende aantal afwijkende en de meer complexe hypotheekaanvragen. Waar dit vraagt om maatwerk zal de interactie tussen adviseur en geldverstrekker hechter worden. Die maatwerkervaring is een belangrijk onderdeel van de keuze die adviseurs maken. Voor specialistische ondersteuning kan het onafhankelijk intermediair bij Rabobank terecht bij een van onze 13 regionale intermediairdesks. Daar kennen ze de lokale markt en hebben medewerkers bevoegdheden om maatwerk te accepteren. Dat is persoonlijk en dichtbij volgens Rabobank.”

Groeiend marktaandeel

‘Actief klantbeheer maakt het werk interessanter en daarmee veel leuker dan voorheen’

Interview