Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
orkest.jpg
art-kavita-eif-kft-or...

Kavita’s FinTalk  

Make FinTalk great again! Voor de Kavita’s FinTalk blogs spreekt Kavita Groeneveld van Figlo mensen in het veld die werkzaam zijn in de financiële sector. Wat zijn hun drijfveren om te doen wat zij doen? Kavita neemt de komende tijd een kijkje achter de schermen bij advieskantoren, banken en fintechbedrijven. Voor deze editie sprak zij met Bart Koolhaas, medeoprichter van Finbotx. 

portretfoto-kavita-gr...

Kavita Groeneveld, marketeer bij Figlo

Van cellist naar Fintech-dirigent:

Bart Koolhaas 

bartkoolhaas.png

Bart Koolhaas CFA, Co-Founder Finbotx

De Nederlandse Fintech Finbotx is eigenlijk in Zwitserland ontstaan toen medeoprichter Bart Koolhaas daar voor Van Lanschot werkzaam was. Van Lanschot zocht voor de beleggingsintake van klanten naar een actuele scenarioanalysetool. Maar wat men vond was te beperkt in functionaliteit en/of verouderd.  

Fintech was niet meteen het eerste waar Bart Koolhaas in zijn studententijd aan dacht als hem werd gevraagd naar wat hij later zou willen gaan doen. Als peuter kreeg hij het strijkinstrument cello in het vizier en het bespelen ging hem goed af. Het was voor hem dan ook al snel duidelijk: zijn toekomst lag in de klassieke muziek en hij schreef zich in voor de studie opnametechniek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Aan passie ontbrak het hem niet, want met muziek en apparatuur was hij dagelijks in de weer. Maar los van de benodigde passie, is het optimaal bespelen van een instrument voor deze opleiding een vereiste. Hoewel hij al jaren met passie de cello bespeelde, kwam bij hem al snel het besef dat er ontzettend veel focus en doorzettingsvermogen voor nodig is om alleen maar met dát instrument bezig te zijn. Zijn voorkeur ging toch meer uit naar een bredere kijk op dingen. Hij wilde in elk geval naar eigen zeggen geen ‘superspecialist’ worden en brak zijn studie aan het conservatorium voortijdig af.

"Het is de kunst om een verbindende rol te spelen als dirigent"

Bij toeval kwam Bart uiteindelijk bij ING terecht op de beleggingsafdeling. In dat wereldje voelde hij zich helemaal thuis en zijn carrière nam al snel een vlucht. Koolhaas: ‘’Als trainee ben ik bij de beleggingsafdeling van ING Bank binnengekomen en zodoende eigenlijk bij toeval in het beleggingsvak gerold. Hierna ben ik naar ING Investment Management gegaan in Den Haag, de institutionele tak van vermogensbeheer. Vandaaruit heb ik de stap gemaakt naar private banking in Azië. Ik werd hoofd productontwikkeling voor de Aziatische Private Bank met standplaats Singapore.’’ 

Na het avontuur in Azië is Bart aan de slag gegaan voor Van Lanschot in Zwitserland. Een baan die zijn carrière een heel andere kant op deed gaan. Koolhaas: “Van Lanschot zocht naar een scenarioanalysetool voor de beleggingsintake van klanten. Er waren echter amper aanbieders van een kwalitatief hoogwaardige tooling. Als we al iets tegenkwamen, dan waren de tools prijzig, beperkt in functionaliteit en verouderd.”

Van muziek naar beleggingen 

Dan maar zelf ermee aan de slag gaan, moet Bart gedacht hebben en hij benadert Jacco Provoost, met wie hij heeft samengewerkt bij ING Azië. Daar werden risicomodellen gebruikt die mede door Jacco als Hoofd Market Risk zelf waren ontwikkeld. Alexander van Haastrecht sluit zich niet veel later bij dit duo aan. Hij doceert aan de VU in Amsterdam en is een goeroe op het gebied van asset liability management. Via zijn consultingpraktijk heeft hij contacten met de grote banken en verzekeraars. Het drietal begint aan een nieuw avontuur.

Koolhaas: ‘’We merkten dat er in de markt veel behoefte was aan hoogwaardige cashflowanalyse en geavanceerde scenariogeneratie. Er waren echter geen partijen die uitblinken in allebei die aspecten; de ene partij richt zich met name op financial planning en doet scenarioanalyse erbij, de andere richt zich weer op scenarioanalyse en probeert er financial planning bij te doen.”

Volgens de laatste academische inzichten zijn de drie partners toen de modellen zelf gaan bouwen en hebben deze als een grote rekenmachine in de cloud gezet. “We zijn daarmee nog steeds erg specialistisch, maar wij geloven in samenwerkingen en zijn daarin ook erg flexibel. Het is de kunst om een verbindende rol te spelen als dirigent. Je zoekt en brengt de beste specialisten van samenwerkingspartners bijeen, om zo samen tot een mooi product – muziekstuk – te komen’’, besluit Koolhaas.

Een nieuw avontuur

shutterstock_67960011...

KAVITA’S FINTALK 

Kavita’s FinTalk  

Make FinTalk great again! Voor de Kavita’s FinTalk blogs spreekt Kavita Groeneveld van Figlo mensen in het veld die werkzaam zijn in de financiële sector. Wat zijn hun drijfveren om te doen wat zij doen? Kavita neemt de komende tijd een kijkje achter de schermen bij advieskantoren, banken en fintechbedrijven. Voor deze editie sprak zij met Bart Koolhaas, medeoprichter van Finbotx. 

portretfoto-kavita-gr...

Kavita Groeneveld, marketeer bij Figlo

art-kavita-eif-kft-or...
bartkoolhaas.png

Bart Koolhaas CFA, Co-Founder Finbotx

Fintech was niet meteen het eerste waar Bart Koolhaas in zijn studententijd aan dacht als hem werd gevraagd naar wat hij later zou willen gaan doen. Als peuter kreeg hij het strijkinstrument cello in het vizier en het bespelen ging hem goed af. Het was voor hem dan ook al snel duidelijk: zijn toekomst lag in de klassieke muziek en hij schreef zich in voor de studie opnametechniek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Aan passie ontbrak het hem niet, want met muziek en apparatuur was hij dagelijks in de weer. Maar los van de benodigde passie, is het optimaal bespelen van een instrument voor deze opleiding een vereiste. Hoewel hij al jaren met passie de cello bespeelde, kwam bij hem al snel het besef dat er ontzettend veel focus en doorzettingsvermogen voor nodig is om alleen maar met dát instrument bezig te zijn. Zijn voorkeur ging toch meer uit naar een bredere kijk op dingen. Hij wilde in elk geval naar eigen zeggen geen ‘superspecialist’ worden en brak zijn studie aan het conservatorium voortijdig af.

"Het is de kunst om een verbindende rol te spelen als dirigent"

Bij toeval kwam Bart uiteindelijk bij ING terecht op de beleggingsafdeling. In dat wereldje voelde hij zich helemaal thuis en zijn carrière nam al snel een vlucht. Koolhaas: ‘’Als trainee ben ik bij de beleggingsafdeling van ING Bank binnengekomen en zodoende eigenlijk bij toeval in het beleggingsvak gerold. Hierna ben ik naar ING Investment Management gegaan in Den Haag, de institutionele tak van vermogensbeheer. Vandaaruit heb ik de stap gemaakt naar private banking in Azië. Ik werd hoofd productontwikkeling voor de Aziatische Private Bank met standplaats Singapore.’’ 

Na het avontuur in Azië is Bart aan de slag gegaan voor Van Lanschot in Zwitserland. Een baan die zijn carrière een heel andere kant op deed gaan. Koolhaas: “Van Lanschot zocht naar een scenarioanalysetool voor de beleggingsintake van klanten. Er waren echter amper aanbieders van een kwalitatief hoogwaardige tooling. Als we al iets tegenkwamen, dan waren de tools prijzig, beperkt in functionaliteit en verouderd.”

Van muziek naar beleggingen 

Dan maar zelf ermee aan de slag gaan, moet Bart gedacht hebben en hij benadert Jacco Provoost, met wie hij heeft samengewerkt bij ING Azië. Daar werden risicomodellen gebruikt die mede door Jacco als Hoofd Market Risk zelf waren ontwikkeld. Alexander van Haastrecht sluit zich niet veel later bij dit duo aan. Hij doceert aan de VU in Amsterdam en is een goeroe op het gebied van asset liability management. Via zijn consultingpraktijk heeft hij contacten met de grote banken en verzekeraars. Het drietal begint aan een nieuw avontuur.

Koolhaas: ‘’We merkten dat er in de markt veel behoefte was aan hoogwaardige cashflowanalyse en geavanceerde scenariogeneratie. Er waren echter geen partijen die uitblinken in allebei die aspecten; de ene partij richt zich met name op financial planning en doet scenarioanalyse erbij, de andere richt zich weer op scenarioanalyse en probeert er financial planning bij te doen.”

Volgens de laatste academische inzichten zijn de drie partners toen de modellen zelf gaan bouwen en hebben deze als een grote rekenmachine in de cloud gezet. “We zijn daarmee nog steeds erg specialistisch, maar wij geloven in samenwerkingen en zijn daarin ook erg flexibel. Het is de kunst om een verbindende rol te spelen als dirigent. Je zoekt en brengt de beste specialisten van samenwerkingspartners bijeen, om zo samen tot een mooi product – muziekstuk – te komen’’, besluit Koolhaas.

Een nieuw avontuur

shutterstock_67960011...
orkest.jpg

KAVITA’S FINTALK