InFinance ondernemerspanel
Eigen personeel versus uitbesteden
Uw kantoor heeft veel klanten en dit zijn eigenlijk gouden leads. Bij heel veel klanten is de klantwaarde te verhogen. De nieuwe klanten blijven maar komen en het werk stroomt binnen. Fantastisch denkt u, mijn bedrijf groeit! Hoe en waar gaat u de mensen vinden die al dit werk voor uw bedrijf kunnen doen?
De werkdruk voor het huidig personeel is groot en door de krapte op de arbeidsmarkt is het lastig aan goed personeel te komen. Maar wat kost personeel t.o.v. uitbesteden? En heb je de hele week iemand nodig?
Net als uw collega-ondernemers bent u altijd aan het leren en doorontwikkelen. Logisch dat u dan weleens vragen heeft waar u niet meteen een antwoord op weet. Die vragen staan centraal in de nieuwe InFinance-rubriek Ondernemersvragen. De vraag van deze maand is: Hoe kan ik groeien zonder mijn huidige organisatie te zwaar te belasten?
Als ondernemer, directeur of manager ziet u uw bedrijf graag groeien. Als de groei snel gaat vindt u dit fantastisch! Een (snelle) groei leidt in veel gevallen tot groeipijn en uitdagingen. Op zich niks ernstigs, zolang er de juiste keuzes worden gemaakt op de juiste momenten. Maar te snel groeien kan ook leiden tot problemen. Is de administratieve capaciteit voldoende, wordt mijn klant wel op de wijze te woord gestaan zoals ze dat van ons gewend zijn, is de werkdruk niet te hoog. Ondernemersvragen waar je tegenaan kan lopen in geval van (te snelle) groei.
Vaak wordt de fout gemaakt om te snel mensen aan te nemen
24-uurs-economie
We bevinden ons in een tijdperk waarin de ontwikkelingen op het gebied van informatie- en communicatietechnologie sneller gaan dan bijgehouden kan worden. Consumenten willen in toenemende mate 24/7 en via allerlei communicatiekanalen contact onderhouden met elkaar en eisen dit ook steeds meer van organisaties. Marketing-, verkoop- en communicatievraagstukken worden hierdoor steeds complexer. Als financieel adviseur heb je het al druk genoeg met je werk, WFT-verplichtingen, etc. Nadenken over nieuwe commerciële ontwikkelingen heeft daardoor niet altijd de eerste prioriteit.
Na groei komt krimp
Na een sterke groei komt vaak tijdelijke krimp. Dit is de natuurlijke werking door externe factoren zoals onder andere vraag en aanbod in de markt. Krimp is niet gevaarlijk, zolang uw bedrijf hierop voorbereid is en weet wat er moet gebeuren zodra dit zich aandient.
U zit met een enorme uitdaging, want u heeft veel personeel aangenomen met lange arbeidscontracten. U kán simpelweg niet krimpen, omdat uw handen gebonden zijn. Of u heeft wel een schil met flexibel personeel, maar u vindt het moeilijk om het bedrijfsbelang boven dat van het personeel te plaatsen.
Ongeschikt personeel
Vaak wordt de fout gemaakt om te snel mensen aan te nemen. Er wordt dan nieuw personeel aangetrokken dat niet in voldoende mate is toegerust voor hun rol, maar bij gebrek aan beter worden ze toch aangenomen. Op de korte termijn lijkt dit een goede oplossing, maar dat is het niet. Nieuw personeel inwerken kost tijd. En neemt u dan ook nog eens ongeschikt personeel aan, dan is dit weggegooide tijd.
U gaat voor kwaliteit en uw klanten weten dat ook. Er ligt een hoge verwachting bij hen. De nieuwe medewerkers moeten worden ingewerkt. De tijd en energie om hen in te werken moet van uw huidig personeel komen. Wat ook weer leidt tot een druk op hun takenpakket.
beantwoordt uw ondernemersvragen
Problemen met de cashflow
In een ideale situatie beschikt een bedrijf over een bestand aan vaste medewerkers met daarnaast een bestand aan flexibele medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan een professioneel klantcontactcenter met de juiste WFT-diploma’s zoals de M+ Group in Alphen aan den Rijn. Zo kun je meegroeien met de vraag van je klanten, door je flexibele schil eerst uit te breiden. Dan hou je ook tijd beschikbaar om je eigen organisatie aan te passen aan de extra vraag en mensen degelijk op te leiden.
Een voorbeeld: hypotheekadvies zonder schadeportefeuille
Als hypotheekadviseur ben je bezig met je klant zo goed mogelijk te adviseren over de financiële consequenties bij het afsluiten van een hypotheek. Als mensen een hypotheek sluiten gaan ze over het algemeen in een eigen huis wonen. Voor de klant is het handig om dan ook de woonverzekering in één keer af te sluiten. Maar ja, jij verkoopt alleen hypotheken en je bedrijf is niet ingericht op advies geven over schadeverzekeringen. Laat staan dat er tijd voor is.
Uitbesteden bij een gespecialiseerde partner kan hier uitkomst bieden. Een partner om het persoonlijke klantcontact doelgericht en deskundig uit te voeren, WFT-gekwalificeerde medewerkers die de eerstelijns vragen van klanten direct kunnen beantwoorden. Deze partner handelt de eerste lijn af en filtert de vragen uit die voor de hypotheekadviseur bestemd zijn. De adviseur kan zich focussen op zijn specialisme en hoeft zich geen zorgen te maken over de overige vragen die afleiden van zijn werk en vakgebied.
Door regelmatig klantcontact behoud je een up-to-date database, voldoe je aan de zorgplicht, behoud je je klant en realiseer je extra omzet zonder je bedrijf te belasten met zaken die de core business belasten. Bijvoorbeeld met een service call. Alle klantgegevens worden gecontroleerd. Verzekeringen kunnen indien gewenst in kaart worden gebracht. Nieuwe verzekeringen kunnen worden afgesloten of bestaande overgesloten. Met als resultaat een hogere polisdichtheid, een tevreden klant die relevante risico’s heeft afgedekt en blij is met de uitgebreide service van jouw kantoor. En dat alles via een efficiëntere aanpak met een hoger rendement.
Auteur René Teuwen is partner BrainsLab, het adviesbureau van ondernemers voor ondernemers
Kees van Bekkum (Operational Brain), René Teuwen (People Brain) en Peter van Duren (Financial Brain)
Wat is jouw ondernemersvraag?
Voor deze rubriek werkt de redactie samen met BrainsLab, een samenwerking van ondernemers die hun kennis en ervaring hebben gebundeld. Stuur uw vraag naar ondernemersvragen@BrainsLab.nl. Vragen die interessant zijn voor een breder publiek, delen we graag in InFinance met uw collega-ondernemers. Komt uw ondernemersvraag voor publicatie in aanmerking, dan wordt vanzelfsprekend vooraf om uw toestemming gevraagd. Wat is uw ondernemersvraag?
Auteur René Teuwen is partner BrainsLab, het adviesbureau van ondernemers voor ondernemers
Na groei komt krimp
Na een sterke groei komt vaak tijdelijke krimp. Dit is de natuurlijke werking door externe factoren zoals onder andere vraag en aanbod in de markt. Krimp is niet gevaarlijk, zolang uw bedrijf hierop voorbereid is en weet wat er moet gebeuren zodra dit zich aandient.
U zit met een enorme uitdaging, want u heeft veel personeel aangenomen met lange arbeidscontracten. U kán simpelweg niet krimpen, omdat uw handen gebonden zijn. Of u heeft wel een schil met flexibel personeel, maar u vindt het moeilijk om het bedrijfsbelang boven dat van het personeel te plaatsen.
Als ondernemer, directeur of manager ziet u uw bedrijf graag groeien. Als de groei snel gaat vindt u dit fantastisch! Een (snelle) groei leidt in veel gevallen tot groeipijn en uitdagingen. Op zich niks ernstigs, zolang er de juiste keuzes worden gemaakt op de juiste momenten. Maar te snel groeien kan ook leiden tot problemen. Is de administratieve capaciteit voldoende, wordt mijn klant wel op de wijze te woord gestaan zoals ze dat van ons gewend zijn, is de werkdruk niet te hoog. Ondernemersvragen waar je tegenaan kan lopen in geval van (te snelle) groei.
Vaak wordt de fout gemaakt om te snel mensen aan te nemen
24-uurs-economie
We bevinden ons in een tijdperk waarin de ontwikkelingen op het gebied van informatie- en communicatietechnologie sneller gaan dan bijgehouden kan worden. Consumenten willen in toenemende mate 24/7 en via allerlei communicatiekanalen contact onderhouden met elkaar en eisen dit ook steeds meer van organisaties. Marketing-, verkoop- en communicatievraagstukken worden hierdoor steeds complexer. Als financieel adviseur heb je het al druk genoeg met je werk, WFT-verplichtingen, etc. Nadenken over nieuwe commerciële ontwikkelingen heeft daardoor niet altijd de eerste prioriteit.
Eigen personeel versus uitbesteden
Uw kantoor heeft veel klanten en dit zijn eigenlijk gouden leads. Bij heel veel klanten is de klantwaarde te verhogen. De nieuwe klanten blijven maar komen en het werk stroomt binnen. Fantastisch denkt u, mijn bedrijf groeit! Hoe en waar gaat u de mensen vinden die al dit werk voor uw bedrijf kunnen doen?
De werkdruk voor het huidig personeel is groot en door de krapte op de arbeidsmarkt is het lastig aan goed personeel te komen. Maar wat kost personeel t.o.v. uitbesteden? En heb je de hele week iemand nodig?
beantwoordt uw ondernemersvragen
Ongeschikt personeel
Vaak wordt de fout gemaakt om te snel mensen aan te nemen. Er wordt dan nieuw personeel aangetrokken dat niet in voldoende mate is toegerust voor hun rol, maar bij gebrek aan beter worden ze toch aangenomen. Op de korte termijn lijkt dit een goede oplossing, maar dat is het niet. Nieuw personeel inwerken kost tijd. En neemt u dan ook nog eens ongeschikt personeel aan, dan is dit weggegooide tijd.
U gaat voor kwaliteit en uw klanten weten dat ook. Er ligt een hoge verwachting bij hen. De nieuwe medewerkers moeten worden ingewerkt. De tijd en energie om hen in te werken moet van uw huidig personeel komen. Wat ook weer leidt tot een druk op hun takenpakket.
Problemen met de cashflow
In een ideale situatie beschikt een bedrijf over een bestand aan vaste medewerkers met daarnaast een bestand aan flexibele medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan een professioneel klantcontactcenter met de juiste WFT-diploma’s zoals de M+ Group in Alphen aan den Rijn. Zo kun je meegroeien met de vraag van je klanten, door je flexibele schil eerst uit te breiden. Dan hou je ook tijd beschikbaar om je eigen organisatie aan te passen aan de extra vraag en mensen degelijk op te leiden.
Een voorbeeld: hypotheekadvies zonder schadeportefeuille
Als hypotheekadviseur ben je bezig met je klant zo goed mogelijk te adviseren over de financiële consequenties bij het afsluiten van een hypotheek. Als mensen een hypotheek sluiten gaan ze over het algemeen in een eigen huis wonen. Voor de klant is het handig om dan ook de woonverzekering in één keer af te sluiten. Maar ja, jij verkoopt alleen hypotheken en je bedrijf is niet ingericht op advies geven over schadeverzekeringen. Laat staan dat er tijd voor is.
Uitbesteden bij een gespecialiseerde partner kan hier uitkomst bieden. Een partner om het persoonlijke klantcontact doelgericht en deskundig uit te voeren, WFT-gekwalificeerde medewerkers die de eerstelijns vragen van klanten direct kunnen beantwoorden. Deze partner handelt de eerste lijn af en filtert de vragen uit die voor de hypotheekadviseur bestemd zijn. De adviseur kan zich focussen op zijn specialisme en hoeft zich geen zorgen te maken over de overige vragen die afleiden van zijn werk en vakgebied.
Door regelmatig klantcontact behoud je een up-to-date database, voldoe je aan de zorgplicht, behoud je je klant en realiseer je extra omzet zonder je bedrijf te belasten met zaken die de core business belasten. Bijvoorbeeld met een service call. Alle klantgegevens worden gecontroleerd. Verzekeringen kunnen indien gewenst in kaart worden gebracht. Nieuwe verzekeringen kunnen worden afgesloten of bestaande overgesloten. Met als resultaat een hogere polisdichtheid, een tevreden klant die relevante risico’s heeft afgedekt en blij is met de uitgebreide service van jouw kantoor. En dat alles via een efficiëntere aanpak met een hoger rendement.
Kees van Bekkum (Operational Brain), René Teuwen (People Brain) en Peter van Duren (Financial Brain)
Wat is jouw ondernemersvraag?
Voor deze rubriek werkt de redactie samen met BrainsLab, een samenwerking van ondernemers die hun kennis en ervaring hebben gebundeld. Stuur uw vraag naar ondernemersvragen@BrainsLab.nl. Vragen die interessant zijn voor een breder publiek, delen we graag in InFinance met uw collega-ondernemers. Komt uw ondernemersvraag voor publicatie in aanmerking, dan wordt vanzelfsprekend vooraf om uw toestemming gevraagd. Wat is uw ondernemersvraag?
InFinance ondernemers
panel